Hur får man loss ett vevlager som detta?

lagrave

Aktiv medlem
Jag har en vevlageravdragare men den passar inte.
IMG_20210324_215150.jpg

Detta är på inte-kedjan-sidan. Jag har tagit bort vevarmen samt den "stora muttern" för att komma dit.

Förmodligen nån sorts haknyckel i spåren där, men har aldrig sett just sånt där förut. Har du nån info om lagret eller cykeln? Hur ser det ut på andra sidan?

Är det bara en bricka, främst i bild, på axeln? Den bakre är nog gängad. Ser lite ut som ett Fauber vevlager...

Har precis get mig in i Fauber världen.
Det verkar vara en liknande lösning här.
Verkar vara lite poppis på BMX.
I ramen sitter det isf lagerbanor ipressade.
I dessa ligger sedan kulringar.
Axeln sitter igenom allt, och du spänner ihop lagret med plattan som har två spår.
Om det är det så behöver du ett sånt här verktyg.

Jag har en vevlageravdragare men den passar inte.
Visa bilaga 477485

Detta är på inte-kedjan-sidan. Jag har tagit bort vevarmen samt den "stora muttern" för att komma dit.

Det kanske är en sån här du behöver?

Tänker mig att den högra änden på verktyget skulle passa i de två spåren. Hur ser vevlagret ut på drivsidan (kedjesidan)?

Stiftnyckel tror jag det heter.
Det är ju två frästa spår i brickan du ska skruva på

Kanske funkar en sån här https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/vinkelslipar/stiftnyckel-justerbar-2000018579
Jag har en gammal stiftnyckel för cykel från Biltema (eller kanske clasohlson), men den är +30 år gammal. Men någon av dem har haft i alla fall om du är ivrig så kanske det finns något som funkar i din näromgivning...

Gött!
Nya kulbanor kostade hela 40:- till min gamla hoj.
Tipset från Sportson, som inte hade hemma, var att gå till en liten lokal cykelbutik då de oftast pillade med gamla cyklar ?
16166782940525708766345524029770.jpg

Tillbaka
Topp