Hur får man ut en runtdragen skruv?

Johan450

Medlem
Har en fundering hur jag ska få ut min skruv på cykeln som är helt runtdragen, när man sätter i insexsnyckeln så snurrar det bara. Någon här som har förslag hur man kan lösa detta?

Senast ändrad:

Bilagor

• 20210810_203735.jpg
    20210810_203735.jpg
    56.1 KB · Besök: 532
Tyvärr så finns det usla verktyg. Kolla som ovanstående säger hur verktyget ser ut. Den där skruven borde gå att dra loss med en riktig index-nyckel som har rätt storlek med hög kvalitet på måttolerans och hållfast material.

Senast ändrad:
Ser ut som det ligger en rejäl distans mellan topcap och stam. Lite cykelslang eller eltejp runt den och vrida med polygrip samtidigt som man försöker vrida skruven efter bästa förmåga.

Antagligen går den att skruva ur med tryck under ifrån i så fall. Eller slå ut hela packetet.
Om det är åtkomst underifrån vill säga.

Annars har jag också haft helt nya insex som var så off att de gick runt. Bla multitool som kom med cykel.

Uppfattar Johans inlägg som att det inte är fel på insexbultens skalle utan något fel på gängen i starnutten.
Då är det nog borra bort skalle som gäller så att man får bort locket och kan se vad som händer. Undrar om man skulle kunna ställa hela gaffeln stödd på skruven underifrån på en pinne för att få lite lås och drivkraft att få ut den uppåt?

Då är det nog borra bort skalle som gäller så att man får bort locket och kan se vad som händer. Undrar om man skulle kunna ställa hela gaffeln stödd på skruven underifrån på en pinne för att få lite lås och drivkraft att få ut den uppåt?
Bör funka om det är gängpaj ja. Den vill i så fall ut.

Smart! Annars kan det bli svårt att borra om allt bara snurrar. Kan man kanske se underifrån vad som sker när man snurrar på bulten.

Ta en dorn som är lika stor som skallen och klipp till ordentligt hårt med en stor hammare rakt på skallen, (kanske mer än en gång).
ta sedan en körnare, eller dorn med skarpa kanter och knacka i skuvskallens ytterkant runt skruven (åt det håll som lossar), (gammalt verkstadsknep som nästan alltid fungerar).

Tryck neråt för kung och fosterland när du skruvar utåt. Det brukar fixa det mesta. Det finns insexnycklar som ser ut som en skruvmejsel att köpa. Dessa underlättar att trycka neråt. Ibland är det inte runddragning som är problemet utan rost då hjälper 5-56 och vänta. Skruven såg inte speciellt rundragen ut i mina ögon så med lite jävlar anamma så kanske. Drog själv loss några skruvdragar-runddragna skruvar idag med med tryck ifrån alla kroppens muskler. Jag la mig i vinkel och tryckte och vred med bästa hävarm. Det gick bra! Frun upplyste mig att det finns grispittar att köpa. Hört det förr men klarat mig hittills. Skulle dock tro att det är ett bra råd. Lycka till!

Ta en dorn som är lika stor som skallen och klipp till ordentligt hårt med en stor hammare rakt på skallen, (kanske mer än en gång).
ta sedan en körnare, eller dorn med skarpa kanter och knacka i skuvskallens ytterkant runt skruven (åt det håll som lossar), (gammalt verkstadsknep som nästan alltid fungerar).
Skruven är skruvad i en expander, topcapen kommer att förpassas till dom sälla jaktmarkerna.

Tillbaka
Topp