Hur finansiera ?

Maskinisten

Medlem
Hur finansiera ?
Nope, vet att det fanns båda men jag hade för mig att aktieprogrammet också kom till på 90-talet men kan ju givetvis ha fel. Farsan var med på konvertiblarna men inte aktieprogrammet, han torskade allt på IT-kraschen och gick back.

Edit: Kollade upp lite och friskade upp minnet, 2005 när aktien stod i 25:- Hade de som varit med från starten gjort 400%, gick den då sedan upp till 70:- var det ju en skaplig gratispeng till de anställda som var med. Finns säkert många som gjort bättre affärer men betydligt fler som gjort sämre också.
På 80 och 90-talet körde Ericsson konvertibelprogram. Det första gick väldigt bra, det andra på 90-talet kraschade vid millenniet, ett fåtal tjänade något på 90-talskonvertiblerna. På 2000-talet har aktieprogram körts. (1+1) Det har varit ganska dålig vinst på det också.
2005 (Januari) stod Ericsson-aktien (B-aktien) i 105 kr (inräknat splittar och omvända splittar). Nu, 2020 står den i 88 kr, ingen vidare utveckling om man jämför med börsindex...

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
På 80 och 90-talet körde Ericsson konvertibelprogram. Det första gick väldigt bra, det andra på 90-talet kraschade vid millenniet, ingen tjänade något på 90-talskonvertiblerna. På 2000-talet har aktieprogram körts. (1+1) Det har varit ganska dålig vinst på det också.
2005 (Januari) stod Ericsson-aktien (B-aktien) i 105 kr (inräknat splittar och omvända splittar). Nu, 2020 står den i 88 kr, ingen vidare utveckling om man jämför med börsindex...
Vadå ingen tjänade nåt på 90-tslskonvertiblerna? Jag känner flera som drog in flera hundra tusen på 90-talets konvertibelprogram. De löste in sina konveribler och sålde innan kraschen. Men de som satt kvar med dem till slutdatum tjänade såklart inget, de fick bara tillbaka vad de pyntat in. Jag känner också några som torskade rejält. De gick in i programmet när de anställdes (dvs efter programmets start), då fick man köpa in sig till marknadspris, som var rätt högt 99-00. Jag fick också det erbjudandet, men drog slutsatsen att det är ju ingen fördel att köpa in sig då. Sedan när programmet tog slut fick de ju bara tillbaka värdet vid programstart (som ju var betydligt mindre än de betalt). Dock fegade Ericsson ur några år senare och ersatte deras förluster.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Fastigheter klurar jag på. Kommersiella fastigheter för handel, nöje och logi har det ju tufft när alla sitter hemma, och återhämtningen lär ju även följas av ändrade beteendemönster. Vilka funktioner fyller fastigheter post-Corona?
Jag har lite SBB för just detta - fastighet men inte högbelånade spekulationer på saker där efterfrågan kan försvinna (handel, kontor etc). Vissa bostadsbolag (hyresfastigheter alltså) har också känts stabila i den aspekten. Typ Victoria Park innan de köpes från börsen. Finns det något sånt vettigt bolag månntro?

Tomcaten

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Jag har lite SBB för just detta - fastighet men inte högbelånade spekulationer på saker där efterfrågan kan försvinna (handel, kontor etc). Vissa bostadsbolag (hyresfastigheter alltså) har också känts stabila i den aspekten. Typ Victoria Park innan de köpes från börsen. Finns det något sånt vettigt bolag månntro?
Castellum , Wallenstam.

Satsa på sådana stabila spelare för idag finns för många riskabla nybostadsutvecklare.

Svenskens skuldsättningen ökar bara och arbetslösheten nu med tack vare Corona.
Kreditmarknaden är övergödd, finns inte ett sunt kredit-bolag idag. De flesta är utvecklare från KTH men inte ekonomer på bolagen och som inte kan ett skit om svensk kreditgivning

Vi har ett recept för bostadskris igen. Lyckas jag tajma det med att ha blankat hela skiten som inför subprime-crisis 2.0 ska jag köpa mig en fet jäkla båt för de pengarna och aldrig mer betala skatt igen i den här världen.
Politikerna kör ju bara ner samhällsekonomierna för effektiv lobbying med företagarna och offentlig sektor drabbas ännu mera.
En gång såg en mening i att fortsätta förvärvsarbeta tills pensionen i detta land men nu har jag slutat med det och tänker nästan enbart utanför boxen.

En dröm men inte utopisk är att bo inom ett gated community. Det skulle vara ordning och reda annars blir du utsparkad asap.

Leffe

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Köper ny ram på rea på hösten. Prioriterar typen av ram framför färg. De mindre populära färgerna brukar vara billigast. Sen slänger man på gamla och beggade delar som man uppgraderar efter hand. Efter några år så börjar det om på samma sätt.

GoranS

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Ett tips för att få kreativa finansieringsförslag är att kolla på lyxfällan.
Har visserligen inte följt programmet så noga men har råkat få på det några gånger när jag suttit och trampat framför TV:n på kvällen. Förutom huslån känns det som att det är mycket att köpa saker på avbetalning, ha flera kreditkort som man maxar och att ta blancolån och SMS-lån för konsumtion. Någon piffar till det med lite spel och dobbel, ev. i tron att kunna tjäna pengar, men troligare som "underhållning". Känns totalt sett inte så våldsamt kreativt. Men, som sagt, jag kan mycket väl ha missat godbitarna då jag inte är någon trogen tittare.

klisk

Medlem
Hur finansiera ?
Har visserligen inte följt programmet så noga men har råkat få på det några gånger när jag suttit och trampat framför TV:n på kvällen. Förutom huslån känns det som att det är mycket att köpa saker på avbetalning, ha flera kreditkort som man maxar och att ta blancolån och SMS-lån för konsumtion. Någon piffar till det med lite spel och dobbel, ev. i tron att kunna tjäna pengar, men troligare som "underhållning". Känns totalt sett inte så våldsamt kreativt. Men, som sagt, jag kan mycket väl ha missat godbitarna då jag inte är någon trogen tittare.
Jag tror du fick med det viktigaste, förutom att privatlån av någon stackars förälder också brukar vara ett återkommande inslag :sneaky:

Tomcaten

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Jag tror du fick med det viktigaste, förutom att privatlån av någon stackars förälder också brukar vara ett återkommande inslag :sneaky:
De har själva satt sig där.

Jag kommer aldrig köpa förklaringar till ekonomiskt elände som att det "råkade bli så" Det är vuxna människor som gör medvetna handlingar.

SIE

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
De har själva satt sig där.

Jag kommer aldrig köpa förklaringar till ekonomiskt elände som att det "råkade bli så" Det är vuxna människor som gör medvetna handlingar.
Men ibland tänker man fel, och har oturen att just den feltanken fick stora konsekvenser, eller oturen att man föddes med begränsad kognitiv förmåga i vissa avseenden. Livet är inte enkelt, det är mycket att ha koll på. Bra om man kan hjälpas åt.

Tomcaten

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Men ibland tänker man fel, och har oturen att just den feltanken fick stora konsekvenser, eller oturen att man föddes med begränsad kognitiv förmåga i vissa avseenden. Livet är inte enkelt, det är mycket att ha koll på. Bra om man kan hjälpas åt.
Jag tror mycket på att många i det svenska samhället invaggas till en för trygg situationen och att ta på sig skulder "kan vara okej"

Men jag har passerat åldern för att dela ut moralkakor och förväntar mig inte heller att idioterna som är med i programmet förstår plus, minus och konsekvenser av hög skuldsättningsgrad.

Låt de sova utomhus några nätter så kanske de förstår allvaret i sina situationer, inte mig emot.

GoranS

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
De fall jag har sett har dock knappast varit av den karaktären att deltagaren haft så begränsad kognitiv förmåga att den av det skälet inte öppnar brev, (tvångsmässigt?) slänger räkningar eller inte är kapabel att göra ett försöka att inse hur den ekonomiska situationen egentligen är. Där handlar det snarare om att inte orka/vilja ta tag i situationen alternativt någon slags beroendeartat beteende som man inte lyckas bryta och därför kör total förnekelse som "strategi".

Att sätta sig ner, samla ihop sina ekonomiska "papper" och titta på hur mycket utgifter man har och hur mycket inkomster man har är jag övertygad att det är ganska få i Sverige som inte är förmögna till om de verkligen vill.

En sak jag funderat på är vilken effekt det som görs i programmet har lång sikt för deltagarna. Bortsett från etiska problem skulle man velat ha en grupp som man följde som inte fick några råd eller någon hjälp utan där man bara tittade hur deras liv utvecklades under en månad. Sen skulle man göra en långtidsuppföljning av de två grupperna och se vilka som verkligen fått ordning på sina liv ekonomiskt. Förhoppningsvis skulle man då se att de som fått råd och tips hade lyckats bättre. Sen är det förstås metodmässiga problem, t.ex. i att bara det faktum att de är med i programmet, även om de inte får några råd, mycket väl skulle kunna påverka beteendet.

kaj a

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Min lekmanauppfattning är att de verkar ha typ depressioner, så många småproblem så att de äter upp själen. Väldigt vanligt att sluta öppna posten, sluta städa, sluta ta hand om viktiga vardagssysslor då.

Det i kombination med shoppingberoende, kicken av att konsumera, shoppa för att glömma alla problem därhemma. Lätt att det går åt helvete då.

Ett mycket sorgligt program.

mtb565

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
En dröm men inte utopisk är att bo inom ett gated community. Det skulle vara ordning och reda annars blir du utsparkad asap.
Det planeras ju för (och i viss mån påbörjat) ett gated community nära Isaberg, kanske kan va något? Liftbaserad cykling runt hörnet!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer