Hur finansiera ?

Hur finansiera ?
Bara för att jag är så himla nyfiken så undrar jag följande:

Hur finansierar ni er dyra cykelköp? Finns olika metoder men inga rätt eller fel, förutom de olagliga då:ROFLMAO:

Jag kan börja! Min första Ht så lånade jag av mina föräldrar och betalade tillbaka hälften. Sen bjöd de på resten 🤷🏻‍♂️

Står nu inför ett andra cykelköp och har inte finanserna klara där ännu 😅

Naveus

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Jag lägger undan en viss peng per månadför att kunna "unna" mig sådana saker bär det väl blir aktuellt, precis som pensionssparandet.

Även om jag inte har något speciellt jag vill köpa precis nu så lägger jag undan samma summa och när det väl är dags så har man förhoppningsvis iaf den större delen av pengarna liggande redan.

weldion

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Köp den cykeln som du har råd med.
Köper du en hoj med t.ex. en dyr drivlina, så kröker du bakväxeln och cykeln blir stående för du inte har råd att laga den.

SIE

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Alla har ju olika förutsättningar. Vår familj bor i hyresrätt, kör (sällan) en 14 år gammal bil, semestrar inom Sverige/Norden, äter sällan ute, äter kött men inte stora mängder, köper mestadels kläder second hand och på loppis, tränar medelst hemma-kettlebells och löpning, samt har gjort mycket för att ha både jobb och skola inom närområdet vilket frigör mycket tid till sånt som vissa betalar andra för (laga mat, städa, transporter). Detta är lättare sagt än gjort men vi har tagit oss hit på 15 år, och såklart med en del flyt (men såklart även motgångar) längs vägen. Vi känner oss fria och upplever inte att vi ger avkall på något. Då blir det en del över trots att vi som säljare och förskolepedagog troligen inte tjänar mer än snitthushållet (killgissning).

Hälsingland

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Jag har varit förutseende nog att se till att tjäna mycket pengar på mitt arbete. Jag köpte min senaste cykel spontant på lunchen när jag fick ett bra pris.

Nu har dock corona sett till att försämra den möjligheten på ett tag, så jag får nog se till att spara på konto ett tag framöver eller försöka pricka vändningen på börsen. Har en aktie som steg 50% i veckan, sjukt otippat även om jag fortfarande ligger back på den..

SIE

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Halv-OT då det inte är bilfinansiering som diskuteras: läste nånstans att cykeln på biltaket skulle vara värd mer än bilen den står på, och då min dyraste cykel är en alu-Merida (förvisso en FS!) så är bilbudgeten relativt återhållsam.

Senast ändrad:

Fundadores

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Köpte en hardtail i höstas på utdelningen i firman (är egen), tog en heldämpad som förmånscykel vid årsskiftet och köpte en DJ på en lön. Fick hålla igen på annat den månaden. Men visst, är väl få förunnat att kunna plocka ut en hundratusenkronorscykel när man känner för det.

Konsensus

Medlem
Hur finansiera ?
Allt beror på vilken del i livet man är, ny på arbetsmarknaden, nyss flyttat hemifrån, bor hemma, jobb med bra lön, små utgifter mm mm. Jag kan säga att du köper en cykel du har råd med (ny eller begagnad), cykla ett år medan du sparar till nästa åk. Sälj fjolårets cykel och uppdatera till en mer "dyrare" cykel, osv, osv osv. Helt plötsligt står du där med drömåket :-) Avbetalningar via typ Klarna eller andra är väl så där, spara istället och köp med cash, eller Swish som det nu heter.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Det här kommer bli förnumstigt.

Imho, det enda man ska ta avbetalning på (läs: låna till) är boende. Och det är inte alltid självklart ens då; jag känner flera som valt att bo i hyresrätt som är sjukt glada med det.

Om man inte ska låna, hur får man råd till saker då? Sparar såklart. Det är inte jättemånga förunnat att lägga undan 10 papp i månaden, men jag vågar säga att de flesta med arbete nog kan lägga undan åtminstone en hundring per månad. Tanken är såklart att man lägger undan så mycket man kan utan att behöva leva på nudlar allena. Varje gång man får löneförhöjning, ser man till att öka månadssparandet med samma summa som löneförhöjningen var på - man klarade sig ju på lönen innan förhöjningen. Sen är det alltid smart att ha ett ekonomiskt tankesätt vad gäller utgifter. Istället för att köpa kaffe på språng, tar man med en termosmugg (undrar hur många tusenlappar jag sparade under mina två föräldraledigheter på det där); istället för att käka utelunch tar man med gårdagens käk i låda etc. Genom att tänka på saker som ovanstående kan man bygga ett sparande så att man får mer frihet, känner mindre ekonomisk press och kan köpa det man känner att man behöver.

Edit: det är rätt smart att ta studielån också. Åtminstone så länge som man läser något som ger ett kneg där man tjänar bättre än icke-högskoleutbildade.

SIE

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Slirar in på ett boktips som nog intresserar vissa i tråden:

I motsats till de vanliga ”miljonärsböckerna” är detta mer en filosofibok med praktiska råd för ett meningsfullt liv (eller nåt). Författaren är astrofysiker i grunden. Investeringsavsnittet begränsas t ex till ”det finns gott om böcker om detta redan så det tar jag inte upp”.

Som titeln anger är den just extrem, vilket klart bidrar till underhållningsvärdet. Om man som jag inte hänger med i vissa av de matematiska modellerna så går det bra att hoppa över dem.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Frågan är hur de här "ekonomiskt fria" känner sig nu när börserna rasat ca 30% på en knapp månad och ingen stabilisering finns i sikte... Man får hoppas de säkrat upp så att de kan få ut sina 4-5% avkastning över tid ändå utan att nagga kapitalet alltför mycket i kanten...

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Man kan spara in så jävla mycket deg varje månad om man skiter i krogen, restaurangbesök, den där extra bullen, slentrianköpa godis/glass/chips, köpa lite billigare jeans eller vad som helst. Om man verkligen vill så finns det nog många kronor att spara in om man ser över sitt konsumerande. :D Det kanske inte är svinroligt, men badar man inte i pengar så får man som sagt prioritera lite annorlunda.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Frågan är hur de här "ekonomiskt fria" känner sig nu när börserna rasat ca 30% på en knapp månad och ingen stabilisering finns i sikte... Man får hoppas de säkrat upp så att de kan få ut sina 4-5% avkastning över tid ändå utan att nagga kapitalet alltför mycket i kanten...
Nu var det (väl) framförallt sparande till konsumtion som omnämndes i den här tråden. Sparar man till konsumtion ska penningarna in på ett vanligt jäkla sparkonto.

Så angående börsen och långsiktigt sparande. Ras händer. Så är det bara. Ligger man med pengar på börsen ska det vara på > 10 års sikt, och då är man statistiskt sett med om åtminstone ett ras. Ser man bara till att fortsätta peta in pengar i månadssparandet som vanligt så kommer börsen gå upp till slut också. Ibland tar det kortare tid innan man är tillbaks på högstanivån innan raset, ibland längre. (Har man kortare horisont än 10 år brukar man ha en blandstrategi med räntor och aktier som man viktar mot räntor ju närmare man kommer tänkt uttagsdatum.)

ooms

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Nu var det (väl) framförallt sparande till konsumtion som omnämndes i den här tråden. Sparar man till konsumtion ska penningarna in på ett vanligt jäkla sparkonto.

Så angående börsen och långsiktigt sparande. Ras händer. Så är det bara. Ligger man med pengar på börsen ska det vara på > 10 års sikt, och då är man statistiskt sett med om åtminstone ett ras. Ser man bara till att fortsätta peta in pengar i månadssparandet som vanligt så kommer börsen gå upp till slut också. Ibland tar det kortare tid innan man är tillbaks på högstanivån innan raset, ibland längre. (Har man kortare horisont än 10 år brukar man ha en blandstrategi med räntor och aktier som man viktar mot räntor ju närmare man kommer tänkt uttagsdatum.)
Diskussionen gled in på de här "fantastiska farbror fri" och andra, och det är helt ok att trådarna glider in på annat här på happy.

Som jag förstått är de "ekonomiskt fria" färdiga med sitt sparande, tanken är ju just att slippa jobba och då har man nog inget månadssparande heller. Det jag läst är att man räknar på hur mycket man behöver att leva på, sedan räknar med att historiskt har det gått att få en snittavkastning på 4-5%, och vips vet du vilket kapital du behöver. Och visst, snittavkastning förutsätter att börsen går upp och ner, frågan är om den förutsätter den situation vi har nu, en typ av ras och framförallt osäkerhet som marknaden aldrig sett. Att tappa 30% (och troligen mer den kommande tiden) av det kapital som ska avkasta de 4-5% man ska leva på känns nog så där även om teorin säger att det ska gå bra.

roskai

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Jag bor väldigt billigt (och litet) försöker ha matlåda med till jobbet minst 3 dagar i veckan. Har blivit bättre på att använda saker mer än en gång och försöker att inte köpa massa onödigt trams. Målet varje månad för mig är att lägga undan 15 000 kr, det är verkligen på gränsen av vad jag klarar av med MTB som hobby men man får prioritera vad man lägger sina pengar på.

Antagligen ganska unikt men vi har gratis parkering på jobbet så jag försöker cykla varannan dag till jobbet ungefär så slipper jag betala trängselskatt och gatuparkering dessa dagar.

MtbIte

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Jag är väldigt anti det här med Klarna avbetalning även fast dom kör med 0% ränta om man tar avbetalning 36 månader eller mindre. Nä jag resonerar så att har du inte råd så köp inget istället för att ta avbetalning.

För att svara kort på frågan så jobba mycket och spara pengar för att få ihop cash till ny cykel .

SIE

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Matlåda som roskai säger är verkligen game changer, som blir tydlig när man ser kollegorna käka ute för 100-120 kr varje dag (storstad). Att då själv käka för en tjuga och dessutom ha koll på vad man stoppar i sig leder till fina extra cykelpengar och bidrar till fungerande cykelfysik.

Fredrik S

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Jobba, spara, prioritera. Det gamla vanliga, tråkiga alltså.
Sälja av saker man inte behöver/använder samt se över sin konsumtion är bra tips som redan tagits upp. Matlåda istället för äta ute på lunchen är också bra och har redan tagits upp.

bokaj

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Jag blev förvånad när en kollega berättade att han betalade sammanlagt 14 500 för en Scale 930 som förmånscykel genom jobbet. Månadskostnad var 280x36 och slutsumman sen 4400. Den kostar annars 22 000 ny utan rea och prut.

DanielS

Aktiv medlem
Hur finansiera ?
Tar man en förmånscykel måste man räkna på hela bilden. Hur mycket pengar i pensionspremier avstod kollegan? (Eftersom lönen "minskar".)
Precis och det kan ju mycket väl vara ett restvärde kvar att (frivilligt) lösa ut efter man har betalt i tre år. Vi kan ta förmånscykel om vi vill på mitt jobb och jag har också möjlighet att styra så pensionsinbetalningen inte minskar. Jag försökte räkna på det men det var svårt att överblicka totalkostnaden. Jag kom fram till att jag förmodligen skulle kunna tjäna runt 10% på förmånsscykel. Men hittar jag ett bra rea- eller begagnat-erbjudande så är det mer fördelaktigt. Det var dessutom bara en återförsäljare som var aktuellt så det gäller att de kan sälja det man vill ha.

Min egen filosofi är att jag cyklar till jobbet. För pengarna som annars skulle gått till SL-kortet kan jag köpa cykel-prylar. Det skulle ju egentligen räcka till det jag behöver men jag får erkänna att jag fuskat lite med den regeln senaste åren.

Ska jag ge några mer specifika tips så får det bli att försöka spara på tillbehören, det kanske går att hitta träningskläder som fungerar till både pendling, cykling (lvg+mtb), löpning och längdskidåkning fast under lite olika säsonger? T ex långa löparthights kan användas till cykling med bibs utanpå osv. En cykeljacka som fungerar i längdspåret eller på blåsig löprunda? Då jag gillar många olika typer av utomhus-sporter och aktiviteter blir det ohållbart att ha specialplagg för alla aktiviteter...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer