Hur finansiera ?

Hur finansiera ?
Jag sparar alltid först och köper sen.
Det låter såklart präktigt men jag skall i ärlighetens namn säga att om jag stod helt utan cykel och besparingar så skulle jag inte tveka att finansiera cykeln med lån eller avbetalning. Man måste ju cykla och det vill jag göra nu, inte om tre år. Cykel nu innebär också lycka nu vilken definitivt är värt en del extra.
Däremot skulle jag vara noggrann med att budgetera för månadskostnaden och vara medveten om merkostnaden det innebär att få cykeln nu. Samt givetvis budgetera för service och reservdelar och att livslängden är begränsad. Jag vill verkligen inte sitta med skulder kvar när cykeln är förbrukad. Fick jag inte ihop den ekvationen, ja då hade jag väntat med köpet.

Hur finansiera ?
behöver man ta ett lån för en 9999 kronors HT för att komma ut i skogen - och sen verkligen också kommer ut så är det kanske ok. Men att låna till en cykel för 50 000 - 100 000 är lite snett.

Håller med om att 100 000 låter galet men har man tillräcklig inkomst för att betala av av den inom rimlig tid och vet att man kommer njuta av den så visst. Jag betvivlar dock det senare. En så dyr cykel skaver nog mer i samvetet än man rimligtvis kan njuta av det extra den ger.

Hur finansiera ?
Jag brukar tänka så att om jag köper något med finansiering via lån så ska prytteln ha ett värde på andrahandsmarknaden. T.ex. om jag köper en soffa på lån så måste då min avbetalningstakt vara ganska hög om jag inte ska bli skyldig pengar om jag behöver sälja den eftersom soffor har en tendens att tappa i värde ganska kraftigt. Köper jag en båt vet jag att båtar i de allra flesta fall håller sitt värde ganska bra och därför är mindre risk att jag blir skyldig pengar vid en eventuell försäljning.
Cyklar skulle jag säga hamnar under soffkategorin

Hur finansiera ?
Håller med om att 100 000 låter galet men har man tillräcklig inkomst för att betala av av den inom rimlig tid och vet att man kommer njuta av den så visst. Jag betvivlar dock det senare. En så dyr cykel skaver nog mer i samvetet än man rimligtvis kan njuta av det extra den ger.
Det gör man så klart som man vill. Jag tror ändå många med marginaler till att betala av 100 000 i takt med värdeminskning inte behöver fundera över finansieringen. Det är som nån skrev bara att dra kortet och sen hantera det efter 45 dagars gratis kredit. Troligen genom att nalla på wibble kontot som ändå fylls på varje månad.

Problemet för oss medelålders med familj är snarare att komma på en förklaring till varför det behövdes en ny cykel. Svårt nog att kommunicera varför barnen inte kan ha Monark med fotbroms.

Hur finansiera ?
Det är nog korrekt att det inte är smartare att låna till en bil. Vill nån hellre ha en dyr cykel än en bil så kan jag inte se att det är fel.
Dyra bilar är lika snett som en hoj för 100k. Fast min erfarenhet är att det är lättare att övertyga familjen om bil...

Hur finansiera ?
Jag har svårt att se skillnaden på att belåna en bil, som jag tror att dom flesta gör, och att belåna en dyr cykel istället.
Förutsatt skaplig avbetalningstakt.

M
Ja, att behöva låna för att köpa bil är också en tydlig indikation på att man har dragit på sig för höga kostnader i förhållande till sin inkomst.
Har man inte råd att köpa konsumtionsvaror idag, har man det nog inte imorrn heller (speciellt om man samtidigt ska amortera på konsumtionsvaror).

Hur finansiera ?
Tror skon klämmer i de som skaffat familj :P

Jag är student och jobbar lite extra på helger och har inga problem med att finansiera en dyr hobby.

För en "vuxen" oavsett yrke som jobbar bör tämligen inte heller ha problem med finanserna att köpa en 75-100K cykel om året. Om då inte valet föll på att skaffa familj istället, för då förstår jag att ekonomin inte går ihop om man inte har ett flott kontorsjobb.

Hur finansiera ?
Ja, att behöva låna för att köpa bil är också en tydlig indikation på att man har dragit på sig för höga kostnader i förhållande till sin inkomst.
Har man inte råd att köpa konsumtionsvaror idag, har man det nog inte imorrn heller (speciellt om man samtidigt ska amortera på konsumtionsvaror).
Alternativet att låna till bil/cykel till ett par procents ränta till en avbetalningstakt så man håller sig i takt med värdeminskning och istället behålla sitt sparande behöver ju inte nödvändigtvis vara en dålig ekvation.
Alla är ju inte heller högavlönade 40-plussare som hunnit igenom en del av livets ekonomiska berg och dal-bana. Om man är ung och nyss börjat jobba och har en ok inkomst kan det väl vara ett ok läge att köpa t.ex. en cykel på avbetalning. Det finns ju gott om lägen där det kan vara brist på sparkapital men kassaflödet ser bra ut.

Målet bör ju kanske dock på lång sikt vara att amortera av bilar/cyklar i snabbare takt än värdeminskningen samt spara. Då kommer man ju förr eller senare ha bil eller cykel men inget lån.

Hur finansiera ?
Alternativet att låna till bil/cykel till ett par procents ränta till en avbetalningstakt så man håller sig i takt med värdeminskning och istället behålla sitt sparande behöver ju inte nödvändigtvis vara en dålig ekvation.
Alla är ju inte heller högavlönade 40-plussare som hunnit igenom en del av livets ekonomiska berg och dal-bana. Om man är ung och nyss börjat jobba och har en ok inkomst kan det väl vara ett ok läge att köpa t.ex. en cykel på avbetalning. Det finns ju gott om lägen där det kan vara brist på sparkapital men kassaflödet ser bra ut.

Målet bör ju kanske dock på lång sikt vara att amortera av bilar/cyklar i snabbare takt än värdeminskningen samt spara. Då kommer man ju förr eller senare ha bil eller cykel men inget lån.
Eller så rättar man mun efter matsäcken och väntar tills man har råd? Det måste ju vara bättre att sätta av pengarna till ett sparande (att köpa prylar för) än att lägga dem på räntor och avbetalning av prylar. Ger större frihet att agera vid oväntade händelser, och man slipper obehagliga överraskningar om man gissat fel på värdeminskningstakten.

Hur finansiera ?
Eller så rättar man mun efter matsäcken och väntar tills man har råd? Det måste ju vara bättre att sätta av pengarna till ett sparande (att köpa prylar för) än att lägga dem på räntor och avbetalning av prylar. Ger större frihet att agera vid oväntade händelser, och man slipper obehagliga överraskningar om man gissat fel på värdeminskningstakten.
Fast... Om man köper en hoj för 20tkr på avbetalning och betalar av den på typ 1 år så blir det <1000kr i ränta och du kan börja cykla NU istället för om 1 år.

Hur finansiera ?
Fast... Om man köper en hoj för 20tkr på avbetalning och betalar av den på typ 1 år så blir det <1000kr i ränta och du kan börja cykla NU istället för om 1 år.

Där är jag dig enig, med en brasklapp. Ovanstående kan hända endast om man just har gått från studier (gymnasie/YH/Uni what have you) eller arbetslöshet in i ett jobb där man har en vettig lön. Har man jobbat i fem år och resonerar enligt ovanstående, så har vi kanske svaret till att man inte har 20k på banken ännu.

Hur finansiera ?
Där är jag dig enig, med en brasklapp. Ovanstående kan hända endast om man just har gått från studier (gymnasie/YH/Uni what have you) eller arbetslöshet in i ett jobb där man har en vettig lön. Har man jobbat i fem år och resonerar enligt ovanstående, så har vi kanske svaret till att man inte har 20k på banken ännu.
Ja det var väl det jag syftade på också, då har vi en deal ;)

Jag ville mest lyfta fram att det är onödigt att vara så kategorisk. Självklart är det att föredra att kunna casha hojen vilket man bör kunna om man har jobbat ett tag.

Hur finansiera ?
Alla har ju olika förutsättningar. Vår familj bor i hyresrätt, kör (sällan) en 14 år gammal bil, semestrar inom Sverige/Norden, äter sällan ute, äter kött men inte stora mängder, köper mestadels kläder second hand och på loppis, tränar medelst hemma-kettlebells och löpning, samt har gjort mycket för att ha både jobb och skola inom närområdet vilket frigör mycket tid till sånt som vissa betalar andra för (laga mat, städa, transporter). Detta är lättare sagt än gjort men vi har tagit oss hit på 15 år, och såklart med en del flyt (men såklart även motgångar) längs vägen. Vi känner oss fria och upplever inte att vi ger avkall på något. Då blir det en del över trots att vi som säljare och förskolepedagog troligen inte tjänar mer än snitthushållet (killgissning).
Detta låter som mig och min familj, dock lägger jag inte överdrivet mycket pengar på cykelprylar. Har bara ett par bibs, en cykeltröja en hjälm osv (:
Lägger den största delen nettoinkomsten på börsen ist (:

Hur finansiera ?
Jag köper sällan ny cykel ( nästan 3 1/2 år sedan sist) och hinner då spara ihop till nästa cykel å kan casha den. Ännu ingen ny cykel på gång så nästa kan ju bli dyr :P

Hur finansiera ?
Detta låter som mig och min familj, dock lägger jag inte överdrivet mycket pengar på cykelprylar. Har bara ett par bibs, en cykeltröja en hjälm osv (:
Lägger den största delen nettoinkomsten på börsen ist (:
Dito här, i det sammanhanget är cykelbudgeten försumbar. Men viktigt att skilja på pengar som konsumeras och pengar som investeras :)

Hur finansiera ?
Köpte min första cykel kontant, förhållandevis billig. Men när jag tog steget till "dyr" cykel köpte jag första på avbetalning, trots bra lön. Senaste cykeln inhandlades dock även den kontant.

Hur finansiera ?
Mitt tips är att utbilda sig och därefter skaffa sig ett välbetalt jobb så man slipper leva som en enuck och hela tiden tänka på vad saker kostar.
Se bara till att det är ett jobb du tycker är OK. Åtmistone jag skulle ha svårt att ”lida” 40 timmar i veckan för att kunna köpa cyklar utan att explicit behöva spara till det.

Hur finansiera ?
Det är nog korrekt att det inte är smartare att låna till en bil. Vill nån hellre ha en dyr cykel än en bil så kan jag inte se att det är fel.
Dyra bilar är lika snett som en hoj för 100k. Fast min erfarenhet är att det är lättare att övertyga familjen om bil...
Då får man köpa en ny familj. ?

Hur finansiera ?
Jag har bara köpte en komplett MTB.

Jag uppgraderar/underhåller längs med vägens gång, blir väll mer utspritt och man behöver inta ta en tung engångskostnad. Det dyra kommer när man byter ram och cykeltillverkarna kommit på nått roligt som boost. Lägger undan en slant på cykelkontot varje månad.

Man kan ju testa https://getdreams.com/se/ om man är kass på att spara pengar.

Hur finansiera ?
Om man håller på med sex, droger och rock'n'roll så kanske man kan skippa en av dem, iaf tillfälligt, (förslagsvis den dyraste - det är olika från person till person) och lägga de pengarna på en cykel istället.

Senast ändrad:
Hur finansiera ?
Jag är väldigt anti det här med Klarna avbetalning även fast dom kör med 0% ränta om man tar avbetalning 36 månader eller mindre. Nä jag resonerar så att har du inte råd så köp inget istället för att ta avbetalning.

För att svara kort på frågan så jobba mycket och spara pengar för att få ihop cash till ny cykel .

Exakt så.

Hur finansiera ?
Ha flera olika försäkringar och se till att krascha tillräckligt allvarligt med jämna mellanrum så att du får bra ersättning från samtliga och lägg pengarna på ny cykel.

Jag kan inte säga att det varit en uttänkt (eller särskilt bra) strategi, men det är i princip så jag gjort...

Hur finansiera ?
Varning: Reklam.
Började sälja aktier efter ungefär 1 års erfarenhet av misstag och lärande. Denna sommar är inte den bästa tiden för att sälja (det året jag behöver en ny), men kan definitivt rekommendera att bunkra upp på dem nu och få en känsla för det. Kan lämna en artikel här för de som inte vet var man ska börja.

Reklam borttagen. // Admin

Senast redigerad av en moderator:
Hur finansiera ?
Började sälja aktier efter ungefär 1 års erfarenhet av misstag och lärande. Denna sommar är inte den bästa tiden för att sälja (det året jag behöver en ny), men kan definitivt rekommendera att bunkra upp på dem nu och få en känsla för det. Kan lämna en artikel här för de som inte vet var man ska börja.

Hmmm...

Senast redigerad av en moderator:
Hur finansiera ?
Jobbet erbjöd ett aktiesparprogram nu i vintras, så jag hoppade på och sätter av 3% av bruttolönen (dras netto) och det matchas till 50% av arbetsgivaren. Kan gå bra kan gå dålig, men tack vare matchning på 50% borde det gå ok iaf. Borde vara lagom att använda till ny cykel om tre år, även om jag hoppas att värdet är högre än vad jag köper cykel för.

Hur finansiera ?
Sämre i år ja. Så i princip är det enkelt när index rusar ett antal år i rad? Men svårare när det sjunker. Hur vet man vilket det kommer att bli?

Om man bara tänker följa index så är ju en indexfond på Avanza eller Nordnet nog det bästa. Och ingen lyckas väl pricka upp och nedgångar så kontinuerligt sparande över tid är nog att föredra.

Hur finansiera ?
Sämre i år ja. Så i princip är det enkelt när index rusar ett antal år i rad? Men svårare när det sjunker. Hur vet man vilket det kommer att bli?
För några år sedan var jag trött på att inte fatta börsen, så jag köpte några böcker och läste på i några månader. ”Skimret” försvann (tyvärr?) i samband med detta, då alla drar samma slutsatser:

1: Kortsiktiga affärer kräver insiderinfo eller tur för att lyckas. Tänk roulette.

2: Långsiktigt kommer du gå plus så länge din portfölj är fördelad motsvarande den globala ekonomin.

Nu blev man knappast nån guru men en liten fördjupning har i mitt fall ändrat min syn på världen och mina pengars plats i den.

Hur finansiera ?
För några år sedan var jag trött på att inte fatta börsen, så jag köpte några böcker och läste på i några månader. ”Skimret” försvann (tyvärr?) i samband med detta, då alla drar samma slutsatser:

1: Kortsiktiga affärer kräver insiderinfo eller tur för att lyckas. Tänk roulette.

2: Långsiktigt kommer du gå plus så länge din portfölj är fördelad motsvarande den globala ekonomin.

Nu blev man knappast nån guru men en liten fördjupning har i mitt fall ändrat min syn på världen och mina pengars plats i den.
Jo, det är typ det jag menar. Blir lite provocerad av index-day-traders. Bitter eftersom jag måste betala hojen med tjänsteinkomst. Smärtan mildras lite av att jag har råd med min blygsamma aptit (dvs frun bromsar mer än plånbok...)

Hur finansiera ?
Dessutom har frågan varit uppe ett antal ggr. Svaret är entydigt.

Tråden kan låsas

Hur finansiera ?
Jo, det är typ det jag menar. Blir lite provocerad av index-day-traders. Bitter eftersom jag måste betala hojen med tjänsteinkomst. Smärtan mildras lite av att jag har råd med min blygsamma aptit (dvs frun bromsar mer än plånbok...)
Jag har med en sån broms, ett högst relevant verktyg i vardagsekonomin :)
Jag tror begreppet ”ha råd” är knäckfrågan som definierar den här tråden. Vissa kan likställa det med att ha råd att betala månadskostnaden på cykeln de köpte för ett sms-lån, jag är väl i andra änden av spektrat och anser att kan man inte casha så har man inte råd (gäller allt, möjligtvis med undantag av bostad).

Tillbaka
Topp