Hur fixar ni punkor i fält?

Oggler

Aktiv medlem
I dessa tidevarv med både fälgar och däck designade för slanglöst så är det ju fasen stört omöjligt att laga en punka på slang och sedan få i slangen och få däcket på plats.

Härom dagen skulle jag få på ett S-works Fasttrak på en ZTR Arch-fälg. Jösses vad jag fick ta i. Och då hade jag ändå fixat väldigt tunn tape på fälgen och lagt däcket i mittfåran i fälgen osv. Att sedan få däcket att sätta sig ok på fälgen krävde ju både diskmedel, högt tryck och massage. Det var ju svårt att få däcket på plats även i verkstaden där man har tillgång till det mesta. Idag fick jag punka på det framhjulet. Jag gav direkt upp tanken på att fixa det i fält. Jag tog mig hem istället.

Hur fixar ni punkor i fält? Det är ju helt galet irriterade att fortsätta hoja på ett däck som inte satt sig ordenligt på fälgen. Hojar man fort så är det ju dessutom obehagligt.

Tycker däcken brukar hoppa på plats rätt lätt när de väl töjts sig lite. Första fixet är väl att hålla hålet nedåt och hoppas guckan fixar det, men annars åker det i en slang. Med slanglöst punkar jag så sällan så ser det inte som ett problem direkt. En gång om året eller varannat kanske kan man jävlas lite :-)

Har inte upplevt dina problem, mina däck och poppar oftast redan vid 60-70% av maxtryck. Kör bara fingummi från Conti/Schwalbe och lite olika ZTR, DT, Mavic och Vision fälgar/hjul.

Nu när jag la i en ny slang i däcket (kör ej slanglöst) så smorde jag fälg och däckssidor med fett. Det var ändå ett jäkla elände att få däcket att sätta sig rätt. Men det gick tillslut.

Jag brukar i vanliga fall kunna få på däcket utan att ens använda verktyg. Det beror lite på däck och fälg naturligtvis.
Det kräver dock att jag är barfota. ;)

Jag har alltid haft med mig en reservslang utifall man får punka, i.o.m att det är omöjligt att pumpa slanglöst med min lilla pump i camelbaken.

Väl hemma när jag byter däck/lagar punka så vispar jag alltid diskmedel i lite vatten så jag får skum, som jag sen stryker på däcket så det lägger sig rätt lättare - då är det bara att vänta tills det poppar till.

Oggler sa:
I dessa tidevarv med både fälgar och däck designade för slanglöst så är det ju fasen stört omöjligt att laga en punka på slang och sedan få i slangen och få däcket på plats.

Härom dagen skulle jag få på ett S-works Fasttrak på en ZTR Arch-fälg. Jösses vad jag fick ta i. Och då hade jag ändå fixat väldigt tunn tape på fälgen och lagt däcket i mittfåran i fälgen osv. Att sedan få däcket att sätta sig ok på fälgen krävde ju både diskmedel, högt tryck och massage. Det var ju svårt att få däcket på plats även i verkstaden där man har tillgång till det mesta. Idag fick jag punka på det framhjulet. Jag gav direkt upp tanken på att fixa det i fält. Jag tog mig hem istället.

Hur fixar ni punkor i fält? Det är ju helt galet irriterade att fortsätta hoja på ett däck som inte satt sig ordenligt på fälgen. Hojar man fort så är det ju dessutom obehagligt.

Jag har aldrig haft några problem att få däcken att poppa upp på fälgen när jag fixat i fält. Ett par gånger har jag slagit sönder däcket såpass mycket att tätningsvätskan inte kunde fixa det, men det är de problem som uppstått.

Sixten Fors sa:
Har inte upplevt dina problem, mina däck och poppar oftast redan vid 60-70% av maxtryck.

Med tanke på att många MTB-däck har ~4,5 bar som maxtryck så är det ju inte jätteroligt att pumpa så stenhårt med en sketen handpump i fält. Jag lyckas oftast inte poppa upp däcken på kanten ordentligt, så om jag punkar så får jag stå ut med skeva däck tills jag kommit hem. Gäller oavsett om det satt slang i innan eller inte.

Men, det är extremt stora skillnader mellan olika däck- och fälgkombinationer. En del däck får man ju inte ens av från fälgen utan extremt våld, medan andra är hur enkla som helst att montera och demontera. Är däcken snortajta så blir det såklart även svårare att poppa upp dem på kanten ordentligt.

Ett 57 mm brett (i verkligheten) cykeldäck, oavsett mönster har maxtryck typ 3,75 bar och 50 mm max 4,3 bar. Själ skulle jag helst inte pumpa mer än 3,5 resp. 4,0 bar i dessa.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Ett 57 mm brett (i verkligheten) cykeldäck, oavsett mönster har maxtryck typ 3,75 bar och 50 mm max 4,3 bar. Själ skulle jag helst inte pumpa mer än 3,5 resp. 4,0 bar i dessa.

Och jag skulle helst inte pumpa mer än 2 bar med en handpump. Sjukt jobbigt med stora däck.

Med ordentlig pump OCH diskmedel brukar mina däck poppa vid ungefär 2 bar, så det krävs rimligen mycket mer än så utan diskmedel. Därav orkar jag inte ens försöka i fält, för det har aldrig nånsin funkat;-)

Edit: Med fälgarna på min förra cykel gick det skitbra däremot. Hookless och apbreda i förhållande till däcken var tydligen en bra grej.

Senast ändrad:
om man efter burp har svårt att få ett slanglöst täck att täta på fälgen igen, kan man pumpa upp det intakta andra hjulet extra, använda sedan ex lezynes pumpslang med egen ventil, förbinda hjulventilerna, och sedan med ett knapptryck snabbt släppa fram trycksatt luft till det krånglande däcket. som att ha med sig en kompressor.

förutsätter kanske att inte kompisarna står och väntar, oftast åker det väl in en slang. men så mycket extra tid bör det inte ta förutsatt att det finns gucka kvar. brukar ha en liten flaska stans med mig.

Lågt tryck men ändå tillräckligt högt och massage av däcket så poppar däcket fint.

Gäller dock bara mtb av mina erfarenheter.

C-dale sa:
Någon som har erfarenhet av att laga hål i tubeless däck med gummisnöre ala https://www.bike-components.de/en/M...-Flickset-p47411/universal-universal-o100001/
Värt att lägga pengar på?

jag fulmekade en sån lösning med en bit av en vattenballong och en dutt superlim i ett hål på sidan av däcket (27.5x2.3 mtb däck) som inte ville täta riktigt. har kört 1 mil stök&bök och hittills håller det. Jag ska nog köpa något liknande bara jag kommer mig för. kan vara bra att ha!

Efter första punkan på fatbike lärde jag mig två bra trick:

Av: trycka kanttråden mot mitten av fälgen (= mindre diameter) så går det lätt att kränga av.

På: ovan omvänt men sedan pumpa för högt tryck (fast inte högre en vad däcket är specat till) så kanttråden hoppar i ordentligt, sedan släppa ur till rätt tryck.

Det där är ett måste på min hoj, borde ju gå att applicera på diverse besvärliga smaldäck också :)

Vad för typ av (egen ventil) är det du använder ?

kais01 sa:
om man efter burp har svårt att få ett slanglöst täck att täta på fälgen igen, kan man pumpa upp det intakta andra hjulet extra, använda sedan ex lezynes pumpslang med egen ventil, förbinda hjulventilerna, och sedan med ett knapptryck snabbt släppa fram trycksatt luft till det krånglande däcket. som att ha med sig en kompressor.

förutsätter kanske att inte kompisarna står och väntar, oftast åker det väl in en slang. men så mycket extra tid bör det inte ta förutsatt att det finns gucka kvar. brukar ha en liten flaska stans med mig.

Som svar till TS har jag alltid en slang eller två med i ryggan trots att hjulen är stansade tubeless. Skulle det bli lite punka så stannar jag hellre var 20e minut och pumpar i det slanglösa och fyller på med gucka när jag kommer hem, än att stanna och peta i slangen. Men någon gång har det blivit hål i däcket och nöd-slang i fält. Lite kladdigt men OK. I det fallet inte så svårkrängt.

Men det händer ju oftast grejer med krängbarheten hos en däck+tubelessfälg-kombo när man satt i en slang, lätt att glömma det när man själv aldrig upplevt det som svårt att få på däck. Slangen ändrar hela dealen med hur däcket kan röra sig under monteringen, tyvärr till det sämre. Jag har varit med om fall där jag helt enkelt givit upp och tagit ett annat däck till slut. Trist om det händer i skogen. Proffsnojarna har alltid med sig en liten såpaflaska i happy-ryggan har jag hört.

Tar av hjulet, kränger av däcket, ut med slangen, i med ny, kränger på däcket, monterar på hjulet, pumpar, cyklar vidare.... ;)

Tillbaka
Topp