69 km/h, lustigt nog upprepat på tre olika cyklar med flera år mellan körningarna.
1992 höst
69 km/h ned från Biskopsgården (stadsdel i Göteborg) på väg till centralstationen, på ett treväxlat (Torpedo) hembygge med förstärkt ram (totalvikt cirka 18 kg och helt stadig i 69 km/h) och anor från 1940-talet. Jag kan minnas fel, för möjligen hade jag generatordriven belysning tänd vid tillfället, och medlutet är visserligen långt men inte så brant, men jag vill ändå minnas att toppvärdesminnet visade 69 efteråt. Denna affektionsvärdesladdade, unika och lätt igenkännliga cykel var det någon idiot som stal 1994.
2003-08-08
69 km/h nedför Burmabacken (Tideräkningsgatan) i Göteborg (13 % enligt skyltningen) på en hembyggd lvg-racerliknande skapelse, vikt cirka 15 kg och bromsar som är tillräckliga för närmare 15 km/h ... Jag har cykeln kvar av affektionsskäl, men kommer inte att använda den annat än sporadiskt och försiktigt förrän jag byggt om bl.a. bromsarna.
2006-08-15:18:05
69,1 km/h, även detta nedför Burmabacken, på en hembyggd hardtailpendlar- och allt-i-allo-hoj med "MTB-stuk" (att kalla den för MTB vore nog en överdrift och det var heller inte syftet med bygget), vanlig TIG-svetsad oversize CrMo-ram och V-bromsar, vikt cirka 14,9 kg. Denna hoj åker jag fortfarande på.