Hur fort har ni kört??

imsoja

Ny medlem
Hur fort har ni kört??
Personligen ligger rekordet på 72km/h, fortare går det bara inte!!

Som en kunnig naturare (trean nu) vet jag att man inte kan köra hur fort som helst utan vid en viss hastighet är luftmotståndet lika stort som kraften framåt och då tar de ut varann och man åker med konstant hastighet. Den gränsen beror visst på hur aerodynamisk man är. Men när jag försöker komma över 72 så blir det bara så att jag saktar ner (måste ställa upp mej för att trampa lite). Med rullning kommer jag upp i 72 och sen är det stopp.

Jag frågar förstås om hur fort ni nånsin kört på en normal mtb med normala drev, kassett, däck och allt.

MVH imsoja

Hur fort har ni kört??
Mitt max:
max.jpg

Plus/minus några kilometer säkert... Visar säkert mer fel ju fortare man kör. Gussjöstugebacken i Ludvika.

Hur fort har ni kört??
imsoja Skrev:
-------------------------------------------------------
> Asfalt?

Givet, rätt knölig asfalt dock.
Behöver man nämna att det inte är på plan mark?! ;)

Hur fort har ni kört??
42Hz Skrev:
> imsoja Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Asfalt?
>
> Givet, rätt knölig asfalt dock.
> Behöver man nämna att det inte är på plan mark?!
> ;)

Är det inte?? Jag fick 72 på plan mark

nee, skojar

/imsoja

Hur fort har ni kört??
asfalt är strax över 80 nerför ölandsbron, spännande när hojen gungade i längsgående riktning över skarvarna (mätt av grabbgäng som skrek 'fan du köööör ju över 80!! när de passerade i bil).

grusväg är strax över 70 på brandvägarna i åre. 'grusets hastighet' när man glider/svävar ovanpå ger skräckblandad förtjusning (uppmätt med en uppsalakilles cykeldator).

motorväg är 220 tillräckligt, fast det är roligare med acceleration än toppfart. =)

Hur fort har ni kört??
Nästan mitt rekord där, imsoja.
MTB: 73,2 km/h (asfalt)
Racer: 80 komma nånting
Men det finns nog potential att ta 80+ på racern. Bara man hittar en tillräckligt lång och brant backe :)
Såg ett landsvägslopp för några år sedan då de i en utförslöpa i en bergsetapp låg och tangerade 100 strecket. Tokar. Man vill inte krascha i den farten iklädd endast lite tunn lycra (kanske inte ens i 70 heller å andra sidan...).
Det var lite läskigt en gång på MTB:n då jag låg och försökte toppa runt 65-70 en gång. Hela hojen började komma i självgungning på något vis, gungade upp och ner liksom, snabbare och snabbare, schwung, schwung, schwung. Antagligen hade det hela med breda däck, lågt lufttryck samt mitt frenetiska trampande på högsta växeln att göra. 46-11 är ju inte så kul att försöka trycka på med i 70+.

// P

Hur fort har ni kört??
Jag är faktiskt skiträdd för såna hastigheter. Vid 40km/h kan man lugnt klara sej men vid 70 är det minst nåra år rehabilitering och inte säkert att man klarar sig heller. Det är inte värt det. MTB är inte gjord för höga farter.

/imsoja

Hur fort har ni kört??
hehe...ni som tycker det är läskigt att köra 70 med en mtb på grus ska testa en militär jawa i 110...det är skrämmande. hmm...har bara uppmätt att jag varit uppe i 45km/h men har åkt snabbare

Hur fort har ni kört??
Hei. Ja jeg vet at navnet mitt betyr kuk.

Jeg har kjørt 102,7 km\t ned unna rennet på den Olympiske k120 bakken på lillehammer på snø, med dh sykkel og Gazza 2.6 foran og 3.0 bak. Skjedde under Maxxis Snow Challenge i 2003.
Mtb er helt klart gjort for høye hastigheter:-)

Snorre

Hur fort har ni kört??
Snorre Pedersen Skrev:
> Jeg har kjørt 102,7 km\t ned unna rennet på den
> Olympiske k120 bakken på lillehammer på snø, med
> dh sykkel og Gazza 2.6 foran og 3.0 bak. Skjedde
> under Maxxis Snow Challenge i 2003.
> Mtb er helt klart gjort for høye hastigheter:-)

Ojoj, det behövs 'Big Kahunas' för dom farterna. Respekt! ;)

Hur fort har ni kört??
55 ganska precis på mtb'n med jimmy däck på, dvs tungrullat i utförslöpan vid myrstuguberget (huddinge kommun?)

69 på samma utförslöpa med twister, fast den mätaren jag hade då var skum så skulle inte tippar på att det värdet är felaktig då 69 är extremt snabbt om inte omöjligt med en mtb.

Hur fort har ni kört??
105 på moppe... men det kanske inte räknas om man har motor? =D
Nä, men uppemot 60-70km/h har jag i alla fall kört!

Senast redigerad av en moderator:
Hur fort har ni kört??
Lite drygt 60 km/h med cykelkärra och cantibromsar. Att det var på asfalt behöver väl inte tilläggas? Nåt liknande i backe utan asfalt.

Hur fort har ni kört??
Hur fan kan ni köra så snabbt??
Max hastighet som går att trampa på högsta växeln på min MTB är ca 50km/h. Sen är det omöjligt att trampa fortare..

Hur fort har ni kört??
På platt mark kommer jag upp i ca 50km/h korta stunder med långloppscykeln, det brukar inträffa på Bockstensturen varje år på de kortare asfaltspartierna. ;-)

Nerför så är min gamla(har inte cykeldator på Bulliten) notering ca 72km/h, 1km asfaltsbacke ner till Jonsered.

Med Bulliten har jag kört så fort att jag blivit rädd, det räcker som "fartmätare"!!! :-D

/Leo

Hur fort har ni kört??
55km/h har jag varit uppe i med min lilla svarta...

Cykelbana i lätt nedförslut med MTBn. Semislicks fram och bak. Blev utskälld vid ett traffikljus av en tant som jag körde om i backen...

Senast redigerad av en moderator:
Hur fort har ni kört??
Jag har kört i 85 km/h på racer, skedde i en lång backe på Nya Zeeland. På slätan har jag väl varit någon km över 60 km/h (under ett pacepass 73 km/h på slätan, jävlar vad det trampades då :-O, har faktiskt det på film kanske lägga upp den om nån vill se)

Hur fort har ni kört??
Plant: 49.36 - mätt med mätutrustning på marken 2.1 grovmönstrat i bak. slicks i fram.
Nedför: 76 --- med alu-skogsmakinen. Taskigt pumpade 2.1 däck. Backe ner mot MTV-studios i lerum.
Nedför: 74 --- tempokörning med en polare. stål-pendlarcykel med slicks hårdpumpat odämpat. Wobblade något oerhört trots (eller tack vare) den hårda sättningen.

Hur fort har ni kört??
Sådana här trådar är rätt kul, men endast farten säger ingenting. Själva vägen och stigen har rätt stor betydelse hur det känns att fara fram i hög fart. Gör man det dessutom i mörker med pannlampa så känns farten somd det dubbla!

En slingrande stig med faror(hinder, stenar, träd osv) och ett trevligt sällskap så kan man uppleva en annan dimension av "flow" och fartkänsla. I Verbier så hakade jag på reseledaren nerför en halv-okänd stig(nuthouse) ett par gånger, låg ca 10m efter för att hinna reagera och göra samma spårval som han. Tror inte jag kört fortare någonsin på en sådan smal stig, det var helt otroligt vilken kick man fick av att ligga på gränsen till det (o)möjliga! Flöt liksom ovanpå stigen efter svängarna, man lättade lite och kom runt med tvåhjulssladd som ändå kändes kontrollerbart! :-9

/Leo

Hur fort har ni kört??
Till dansken/norsken Pedersen (ursäkta mej men jag ser inte skillnaden mellan de två språken):

Körde du på backhoppningsbacke i 100-nått och sen hoppa eller var det förberett så att man slapp hård landning. För om du hoppade så var det väl nåra 100 meter du flög, kanske till och med till k-punkten!

/imsoja

Hur fort har ni kört??
42Hz Skrev:
> Mitt max:
>
>
> Plus/minus några kilometer säkert... Visar säkert
> mer fel ju fortare man kör. Gussjöstugebacken i
> Ludvika.

Begriper inte hur du vågar köra den kurviga backen i
sådan fart. Kan bara säga att jag aldrig varit i närheten.
Vill inte heller för den delen. Inga möten?

Mitt rekord är 67 km/h på FMT banan nerför grusbacken
före Kåsen.

Numer går det betydligt lugnare kan jag säga.

Hur fort har ni kört??
Vad händer ...
... om man teoretiskt sett skulle kunna komma upp i ljusets hastighet och lite till och precis då tänder man belysningen på cykeln ?

Hur fort har ni kört??
Har kört 44 km/h på bakhjulet med min gamla Crescent Oden, ej spd-pedaler...
Har ingen cykeldator på bianchin men det går fortare med spd helt klart!

Hur fort har ni kört??
Problemet är att du aldrig lär komma upp i den hastigheten kennenneth...

Det krävs att du har 0 massa vilket kan vara svårt att uppnå även med extrem bantning.

Vad som skulle hända: Tja, du skulle nog inte se någon ljuskägla framför dig iaf!

Hur fort har ni kört??
Nån gång under mina tonår under 90-talet drog jag upp farsanss gubbherk i 72km/h...en rätt saftig backe var det naturligtvis...och grus.

Ska väl tillägga att vi mätte hastigheten med en trimmad zündapp som låg å puttrade bredvid...

...det var tider det...

Hur fort har ni kört??
kennenneth Skrev:
> Vad händer ...
> ... om man teoretiskt sett skulle kunna komma upp
> i ljusets hastighet och lite till och precis då
> tänder man belysningen på cykeln ?

Här var väl Einstein framme med en teori? Ung. samma sak som vad händer om ett tåg färdas med en kulas hastighet och någon skjuter ett skott bakåt från sista vagnen. Kommer du att se om kulan står still i luften, om du står precis bredvid rälsen där tåget passerar dig?

Däremot ska ju ljusets hastighet vara konstant, det ska således inte gå att få ljuset gå fortare även om du skulle cykla i ljusets hastighet och tända lampan. Eller så blir det mörkt? ;-)

/Leo

Hur fort har ni kört??
Plan mark = 55km/h.
Nedför = 70km/h några gånger.

Dessa farter är satta utan doping dvs. med MTB ;)
Har kört 32-12 kransar i år men tills nästa år är det 11-34 som gäller så då kommer det kanske att bli nåt nytt rekord.

/Rickard

Hur fort har ni kört??
i min ungdoms dagar så körde jag 78 km/h nedför hammarbybacken med min helstela miyata. det som gjorde det hela spektakulärt var att underlaget i kombination med den stela gaffeln gjorde det omöjligt att hålla i styret. men höll man bara händerna med någons centimeters marginal runt styret så det hade lite vibrationsutrymme så fungerade det bra. bromssträckan var ju lite begränsad med.

annars så körde jag 84 km/h i åre en gång.

johanelundstoppen var god för runt 80 km/h på väg till träningarna för några år sedan. hade man sadeln nersänkt så var det livsfarligt när man trampade för över den puckeln i botten av backen, då kunde det vobbla rätt läskigt ibland.

med racern var jag uppe i 83 km/h i somras. åkersbergabacken kallad av vissa.

Hur fort har ni kört??
Ni är ju alldeles galna hela bunten:-D

Jag har vågat mig upp i 60 knutar på _slät_ fin asfalt
i en brant nedförsbacke, det är allt :-(

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp