Hur fort har ni kört??

Hur fort har ni kört??
Mest fartkänsla hade jag nog för några veckor sedan på racern, taskig grusväg och ca 55 blås. Speciellt när det kom mötande bilar som också ville vara med att dela på lösgruset :)
Annars är det drygt 65 på mtb (grusväg) och 70 på racer (asfalt)

Hur fort har ni kört??
Det låter svettigt, sofia. Jag skulle inte våga köra 55 på racer och grusväg...

Däremot har jag kört 69 km/t på racer nerför asfaltsbacke. Det var mäktigt. Jag tittade ner på datorn men ögonen var så tårade att jag inte såg vad det stod, det fick jag se efteråt. Minns jag inte fel kom jag upp i 59 på MTB med nabbdäck nerför men jag minns inte underlaget.

(efter att ha kollat) Det var 59 på asfalt.

Hur fort har ni kört??
I min "ungdom" klämde jag upp min MTB i 96 km/h... okey... helt utan hjälp var man inte drog ifatt en långtradare och tog rygg på den nedför en lång backe. En del av fartkänslan uteblev dock när man inte såg så mycket framåt.

Hur fort har ni kört??
Hey Imsoya. Hvor mange hoppbakker tror du det finnes i Danmark...?

Maxxis Snow Challenge var en 4x konkuranse kjørt på snø. Sist delen av løypen kom inn i en dosering under hoppet og gikk ned unnarennet hvor det er 42 graders fall. På sletta i bunn var det en dobbel med 10 meter gapp. Lengste hoppet var på 24 meter. Det sto om arrangemanget både i aviser og i det norske sykkelmagasinet + at norske rikskringkastingen sendte innslag på påskesøndagen. Det lå også bilder ute på det gamle www.utfor.com forumet.
Farten føltes ikke så høy men det var skitkul.

Under King of the mountain 2003 i Hafjell kjørte jeg 85,6 km\t ned Olympialøypa (Bratt heng) på gress7grus. Det føltes mye raskere.

((På vinteren kjører jeg noe som heter Skeleton (akebrett på magen med hode først ned bob baner). I Park City (OS banen 2002) kjørte jeg 135,7 km\t med hode 5 cm over isen - skit kul.
I St moritz i Sveits kommer vi opp i litt over 140 km\t, denne banen er naturis bane akkurat som Hammarstrand og Saltsjøban var i Sverige.))

Snorre

Hur fort har ni kört??
Jag tror att jag på cykeldatorn hade maxfart 230km/h eller så på MTB-vättern 2003. Detta skedde just när vi passerade deras tidtagningsmattor och jag har en sladdlös VDO C10+. Undrar om det finns något samband för jag har precis för mig att jag just hade styrfart....

;~}

Hur fort har ni kört??
> Begriper inte hur du vågar köra den kurviga backen
> i
> sådan fart.

Den är lite väl kurvig, ja. Har bara varit upp i 72 eller 73 i den så Harri 'leder'. Länge sedan jag testade dock.

I vintras var jag runt 55 i den, snömodd och dubbdäck. Fick möte i en kurva men det gick bra, fast intressant som vanligt med V-broms på vintern...

Sist jag var där var den i bedrövligt skick och jag minns vagt att de tagit bort "asfalten" nu?

> Mitt rekord är 67 km/h på FMT banan nerför
> grusbacken före Kåsen.

Den har rätt lutning men är för kort.

Då jag skippat storklingan numer kan det bli bekymmersammt att sätta nya rekord utan rejäla backar...

Hur fort har ni kört??
Muerto Skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kommer ju fortfarande möta ljus så helt mörkt
> blir det inte... Men ljusets hastighet är konstant
> liksom ljudets...
>
> /Hellre pank och fågelfri än rik och cykelfri!
> (6 inlägg om dagen i snitt typ... illa!)

Nja, det är där det komme in, Einstein och så. Ljusets hastighet är nämligen konstant i förhållande till dig vilket gör att det kommer att avlägsna sig från dig med ljusets hastighet. Alltså får du en ljuskägla precis som vanligt.
Ljudet däremot färdas med konstant hastighet i förhållande till medium som det befinner sig i så om du cyklar i ljudets hastighet, eller fortare, och har gnissel i bakväxeln så kommer du inte att höra det eftersom ljudet inte kan hinna ikapp dina öron.

Hur fort har ni kört??
> och har gnissel i bakväxeln så kommer du inte att
> höra det eftersom ljudet inte kan hinna ikapp dina
> öron.

Man behöver inte åka så fort, redan vid 100 km/h blir suset av fartvinden högre än gnisslet ;) För att inte tala om däcken mot asfalten.

Hur fort har ni kört??
Vic Skrev:
<snip>
> Nja, det är där det komme in, Einstein och så.
> Ljusets hastighet är nämligen konstant i
> förhållande till dig vilket gör att det kommer att
> avlägsna sig från dig med ljusets hastighet.
> Alltså får du en ljuskägla precis som vanligt.
<snip>

Hur kommer ljuskäglan att te sig för observatören?

Hur fort har ni kört??
Jerry Skrev:

> Hur kommer ljuskäglan att te sig för
> observatören?
>

Du menar en stillastående observatör?
Det är det som är det lustiga, han, eller hon, kommar att se samma hastighet på dig och ljuskägglan!!!

Tobbe: Jo, och som någon annan skrev så måste massan vara noll för ljusets hastighet och du kommer att brinna upp långt tidigare p.g.a. friktion mot luften och du kommer inte att se något för troligen tåras dina ögon av fartvinden.
Vi pratar teoretiska saker här. Så lite vindsus i öronen kan vi nog bortse ifrån. :)

Hur fort har ni kört??
Johan S:
Svettigt vet jag inte, men det var läge att fokusera på vad man gjorde och inte kolla på utsikten :) Rätt mycket nerför och rätt länge gjorde väl sitt. Tror att det går att köra lite fortare på mtb:n där, lite bättre grepp.

Hur fort har ni kört??
Vill minnas att jag och lillebror var uppe starx över 60 på en av grusvägarna till sista kontrollen på KFUM's multisporttävling i Ånnaboda, lite läskigt när man "flyter" ut på rullgruset i de farterna. På pendlarcykeln står det 72 km/h som max efter att jag lagt mig i suget bakom en långtradare på oljevägen här i Gbg. Snabbare än så klarar jag inte med dagens utväxling.

Hur fort har ni kört??
Vic Skrev:
<snip>
> Du menar en stillastående observatör?

Just så!

> Det är det som är det lustiga, han, eller hon,
> kommar att se samma hastighet på dig och
> ljuskägglan!!!

Ja ...
                     A
                     :
                     : V = ?
 stillastående obs   :
    o ...............:
   -|-  V = c        o  A
   | |              -|- | V = c
                    | | |

Hur fort har ni kört??
?=C

Men det konstiga är att alltså ljuset avlägsnar sig från cyklisten med C, och om ljuset lydde samma fysiska lagar som t.ex. en sten som du kastar framför dig, så skulle stillastående se ljuset från lampan komma emot sig med 2C (din hastighet + den hastighet du sätter på föremålet) men det gör det inte. Det blir bara 1C för den stillastående observatören.

Edit: Stavar som en kratta

Senast redigerad av en moderator:
Hur fort har ni kört??
HOPPSAN !!!
Mitt inlägg/fråga angående ljusets hastighets "for iväg" och blev till en POSITIV variant av "Snillen spekulerar".
Härmed var det alltså även bevisat att det inom cyklistkåren inte bara existerar starka ben och slitstarka arschlen utan även knivskarpa hjärnor (om nu någon trott något annat).

Hur fort har ni kört??
69 km/h på Västerbron någon gång på mitten av 90-talet. Då på en Marin Team Issue XTR och cantis...

//Skogling som inte vågar cykla så fort nuförtiden

Hur fort har ni kört??
sofia Skrev:
> Johan S:
> Svettigt vet jag inte, men det var läge att
> fokusera på vad man gjorde och inte kolla på
> utsikten :) Rätt mycket nerför och rätt länge
> gjorde väl sitt. Tror att det går att köra lite
> fortare på mtb:n där, lite bättre grepp.

Inte bara bättre grepp: Bättre kontroll också med bredare styre, mindre hukad ställning osv. Jag har kommit på att på vissa ställen (på asfalt) kör jag fortare med MTBn eftersom känslan av kontroll är så mycket större. På grus vågar jag absolut inte ta några risker med racer.

Hur fort har ni kört??
Min maxhastighet är ca 72 km/h.
Det hände i sista grusbacken när du kör mellan Vånga och kapellet i Blistorp.

Jag gör gärna om det, men nästa gång det händer så ska jag inte glo på mätaren samtidigt som jag kör...
Kom ut i rullgruset & höll på att dratta ner i diket.

Hur fort har ni kört??
69 vid två tillfällen och det är grusbacken i slutet av FMT (den med tre varningspilar, vilket förmodligen betyder fri fart)...

Annars brukar det sällan bli över 55 km/h.

Bäst fartkänsla är utan tvekan några av partierna på Mörksuggejakten, 35 knyck mellan tallarna får adrenalinet att rinna ;-)

Hur fort har ni kört??
Max lvg: 82,3 km/h, dödsföraktande på Kinnekulle för två år sedan. Sedan dess har dettillkommit ett tionde drev, så 90 borde gå. Det blir den dagen då allt annat kvittar.

Hur fort har ni kört??
Johan S:
Det är stämmer, många fler faktorer som spelar in, tänkte inte på det. Får skylla på att jag inte suttit på mtb:n på länge.

LasseN:
Vånga? Där i krokarna finns det väl ganska många goa nerförsbackar? Var förresten ner till Näsum jag var uppe i 70 :)

Hur fort har ni kört??
Sofia:
Yepp, det finns en & annan backe i de trakterna.
Förmodar att du menar backen vid Humletorkan= asfalt.
Själv pumpar jag inget på asfalt.
Om du vill ha litta guidning i skogen - bara säg till.
Vi e ett litet gäng som har ca 4,5 mil stig / grusväg på bla Ryssberget.

Hur fort har ni kört??
70+ nerför backen i Skövde. lätt tävlingen med den roligaste uppvärmningen :-)

Hur fort har ni kört??
LasseN:
Jo det var asfaltsbacken och racerhojen.
det vore kul att få lite guidning i skogen oxå framöver, nya stigar är alltid kul :) Har inte kört i skogen på hela sommaren pga skada (vurpa i utförskörning...), men ska testa lite kortare pass med mtb:n snart, så det får ligga lite längre fram i tiden, men jag kanske kan ha det innestående?

Hur fort har ni kört??
Lagombra: HAHA

Jag vill ju inte vara sämre så jag vill ju mäta min oxå.

Nää, jag har ingen noterad topphastighet. men en farträdd Ville på Xc-hoj i musbranten i åre strax över 70km/h var ivf mest känsla per km/h utan tvekan. jävlar vad snabbt det kändes.

Jag har tom bildbevis någonstans där de har tagits fler bilder med en höghastighetskamer. någon som vill räkna ut den exakta hastigheten via dessa:+?

Hur fort har ni kört??
Är det bara på rull som ni kommer upp i dessa hastigheter?? Vad blir det på flatan??

Jag kommer upp i en 50+ som max på högsta växeln... när jag trampar backe har jag inte hittat någon bra ännu..

Nic

Hur fort har ni kört??
Åk till Mallis, om man bara vågar (vilket inte jag gör) så kan man lätt komma upp i 90+ på racer.

På platten har jag nog drygt 60 nån tävling

Senast redigerad av en moderator:
Hur fort har ni kört??
Sofia:

De e OK.
Bara skrik när du vill ha guidning.
Tänk bara på att de e mycke upp & mycke ner på Rüssberget...
Vi anpassar en sträcka som du mäktar med, bara hör av dig!
Törs man fråga var du bor?

Hur fort har ni kört??
backar brukar inte vara några större problem, då är det värre med ojämn terräng, kvaddat foten nämligen :(
Hojtar till när det känns ok :)
Bor i Karlshamn.

Hur fort har ni kört??
Hotwire Skrev:
> > Hur fan kan ni köra så snabbt??
> Max hastighet som går att trampa på högsta växeln
> på min MTB är ca 50km/h. Sen är det omöjligt att
> trampa fortare..

Har inte heller varit uppe i mer än drygt 50 mtb, bara det går för fort tycker jag, är rädd vad som händer med mig om jag vurpar.

Hur fort har ni kört??
old pi:
så får du inte tänka.
isf skulle man bli tokig.

då skulle man inte kunna bo i stan såsom trafiken ser ut där :P

Hur fort har ni kört??
Tim Skrev:
> old pi:
> så får du inte tänka.
> isf skulle man bli tokig.
>
> då skulle man inte kunna bo i stan såsom trafiken
> ser ut där :P

Ok, men över 50 går fort på cykel, varje enhet mellan 50 o 60 ökar känslan för oerhörd fart, jag tvivlar inte på tidigare inlägg, men en gång ute vid Hellas träffade jag ett par killar på tandemracer och dom hade varit uppe i 75, de var vana cyklister o körde xc i vanliga fall. I stan skulle jag inte våga köra i 50.

Tillbaka
Topp