Hur förvarar ni mobilen?

Hur förvarar ni mobilen?
Vill man inte greja med plastpåse finns det överdrag som väderskyddar telefonen. Har inte provat själv men uppsidan borde vara ett lite smidigare paket och att telefonen kan användas utan att plockas ur påsen.

c00fabb2f9175ef0669efc361cacbd039848cdb1-1024x768.jpg

Ett exempel men det finns säkert fler.

För övrigt har jag resignerat och stoppar numera telefonerna i ett stadigt case med skyddsfilm på displayen. Telefoner har blivit snuskigt dyra och mina har samma sannolikhet för skrapmärken som knäna på ett 70-talsbarn.

Hur förvarar ni mobilen?
Körde länge med topeak drybag och fäste på styrstången. Men på senare tid har jag lagt telefonen i drybagfodralet och sen stoppat ned det i ryggfickan. Har jag ryggsäck brukar jag ha telefonen i ett USWE fodral på bröstet.

Hur förvarar ni mobilen?
En sån här, Pro discover phone bag i ryggfickan på tröjan.

Hade en Huawei P20 pro innan som gick i backen, skulle dra ut något ur fickan och telefon följde med... Blev ny telefon, en Xiaomi Mi11 och köpte då detta fodral. Skyddar väldigt bra mot vätska och som skydd. Precis så den får plats med tunt silikonskal. Finns liknande fodral på Aliexpress som är lite större om du har enorm telefon.
Finns plats för kort, nycklar och platta tunna verktyg också!

Lämnar ALDRIG utan denna. Lätt bästa köpet jag gjort
pro-discover-phone-bag-used-1383696.jpg

Hur förvarar ni mobilen?
Jag har ett sådant från Puro.

Telefonen blir lite greppigare och skyddar telefonen vid fall. Ramen sticker upp ca 1 mm ovan skärmen vilket räcker för att skydda skärmen hyggligt. Min har landat med skärmen ner på asfalt några gånger och den har klarat sig repfri.

I mitt tycke tillräckligt smidig för att alltid sitta på.

Hur förvarar ni mobilen?
Många som skriver ryggfickan, shorts eller ryggsäck/fannypack... måste vi inte klargöra vilken typ av cykling som ska utföras först? Vad är Happykorrekt egentligen?

Trådskaparen skrev dock att han använder ramväska, kan vara en hint?

Enduro och ryggficka?
Trail och ryggficka?
XC iförd shorts??
Upplevelsecykling i naturen och ryggficka?
XCO och ryggsäck?
Gravel utförd på mtb med fannypack?

Hur förvarar ni mobilen?
En gammal Samsung Xcover 5(6?) Med skyddsfodral. Går ner i en benficka på frilufsbyxorna jag cyklar i. Bästa telefon jag haft, den tål min klantighet.

Hur förvarar ni mobilen?
Många som skriver ryggfickan, shorts eller ryggsäck/fannypack... måste vi inte klargöra vilken typ av cykling som ska utföras först? Vad är Happykorrekt egentligen?

Enduro och ryggficka?
Trail och ryggficka?
XC iförd shorts??
XCO och ryggsäck?
Prison pocket?

Hur förvarar ni mobilen?
Om jag körde galnare cykling skulle iphone eller samsungs s-mobiler vara den sista mobil jag skulle ha. Skulle köpa någon av de bättre plastiga telefonerna, de verkar klara plötsliga stötar bättre.

Har

Hur förvarar ni mobilen?
I benficka på brallorna vid MTB, eller möjligen i fannypack eller ramväska. Cyklar jag grus eller +ANNAT så kan den ibland få ligga i ett sidofack i styrväskan. Man lägger den där det finns plats helt enkelt. Jag är en sån där som undviker att fippla med luren, så den behöver inte vara åtkomlig. Några ryggfickor äger jag inte.

Hur förvarar ni mobilen?

Enduro och ryggficka?
Trail och ryggficka?
XC iförd shorts??
XCO och ryggsäck?
Ryggfickan fungerar på MTB, gravel och landsväg... Var som helst, när som helst.

Väskor går ej att ha på cykel förutom på superlånga landsvägsrundor. Vad ska folk tro när de ser en massa väskor?

Hur förvarar ni mobilen?
Dock är ts fråga ”Var gör ni andra av era stora mobiler när ni hojar bortsett från ramväskan?

Har råkat ut för lårkaka några gånger när jag cyklat omkull, så benfickan är ganska utsatt hos mig. Ryggen brukar jag inte landa på, men jag kör varken enduro eller dirt.

Hur förvarar ni mobilen?
"Han har säkert en stor mobil."?
Hmm, kollade iphone 15 pro max, min egen är faktiskt 5mm större på höjden så, så farligt stor kan den inte va. Därav telefonfodral och sen i ryggfickan.

Har du en större mobil så är det nog mer surfplatta-nivå och kanske inte så optimalt för varken byxficka eller ryggficka.

Hur förvarar ni mobilen?
Hmm, kollade iphone 15 pro max, min egen är faktiskt 5mm större på höjden så, så farligt stor kan den inte va. Därav telefonfodral och sen i ryggfickan.

Har du en större mobil så är det nog mer surfplatta-nivå och kanske inte så optimalt för varken byxficka eller ryggficka.
Jag tänkte att det kanske är så folk tänker om de ser en cyklist med väska/väskor på cykeln. :) "Vad ska folk tro när de ser en massa väskor?"

Hur förvarar ni mobilen?
Mina ryggfickor sitter antingen på bibsen eller tröjan och funkar således till lvg, gravel, cx, xc, enduro och dh. Nåt annat cyklar jag inte tror jag.

Hur förvarar ni mobilen?
TS här. Sry för dålig närvaro i tråden men var tvungen att jobba idag märkligt nog...

Stort tack för alla inspel!
Verkar som fler än jag kör med zipp-lock-påsar som man vanligen förvarar mat i. Ska också kolla in Rapha-fodralet och Pro Discover phone bag som alternativ.

Inser också att jag ev varit otydlig med vad jag hojar. Jag hojar lvg och pendlarhäcken till jobbet, dvs mycket asfalt. Avser att hoja lite mer gravel i vår/sommar. Med andra ord så är jag inte inne i djupaste skog och kör MTB.

Olycksfallsrisken hade jag inte tänkt på (iom att jag mest cyklar asfalt) men inser att det kan vara en faktor att tänka på.

Återigen stort tack för alla inspel!

Hur förvarar ni mobilen?
Ok. Tråden är kanske färdig, men jag vill också skriva. Förvarar mina telefoner i ryggfickan vid all cykling, ffa xc och lvg. Sista typ tio åren har det varit IPhones. I början i ziplock-påse från Ikea, men nån gång slutade jag med det.

I min värld är stöt- och rep-tålighet mer relevant än vatten- och ång-täthet. Inte en enda förstörd telefon pga fukt, men en Nokia knäckt efter skogsvurpa och ett par tappade IPhones som gett repor. Så OM jag skulle fundera som TS skulle jag ha ett riktigt rejält skal som tål en krasch. Och fukt. Men det skulle bli opraktiskt eftersom jag inte vill ha det på vardagstelefonen. Så jag kör på som vanligt hemikring tills jag ska köra typ Tour Divide.

Hur förvarar ni mobilen?

Enduro och ryggficka?
Trail och ryggficka?
XC iförd shorts??
XCO och ryggsäck?
Nu fattar jag inte, finns ju bara fickor på ryggen? ;-)
Ryggsäck=vandring
Shortsficka=snickare
Midjeväska=längdåkning
ramväska=Fodora

Hur förvarar ni mobilen?
Nu fattar jag inte, finns ju bara fickor på ryggen? ;-)
Ryggsäck=vandring
Shortsficka=snickare
Midjeväska=längdåkning
ramväska=Fodora
För > 15 år sedan, när jag började cykla mtb köpte jag en prisvärd cykeltröja på Lidl, den hade ryggficka. Efter det har jag aldrig kommit över en tröja med ryggficka. - finns det fler än Lidl som har sådana?

Hur förvarar ni mobilen?
För > 15 år sedan, när jag började cykla mtb köpte jag en prisvärd cykeltröja på Lidl, den hade ryggficka. Efter det har jag aldrig kommit över en tröja med ryggficka. - finns det fler än Lidl som har sådana?
Nu skojar du allt med mig? Alla cykeltröjor har väl ryggfickor?
Jag är alltså en sån där som alltid cyklar i tighta kläder och då har alla cykeltröjor ryggfickor (kanske det inte finns på tempodräkt men så långt har jag inte gått/kommit. ?)

Hur förvarar ni mobilen?
I en quadlock på styrstammen, där den även får tjänstgöra som gps och cykelstereo. Sitter som berget även på de mer stökiga grusrundorna.

Finns med vattentäta överdrag att köpa till, om man vill. Utifrån en lånad bild på nätet skulle det med din modell se ut nå sånt här.
1000014160.jpg

Hur förvarar ni mobilen?
Jag är alltså en sån där som alltid cyklar i tighta kläder och då har alla cykeltröjor ryggfickor (kanske det inte finns på tempodräkt men så långt har jag inte gått/kommit. ?)
Jag skojar med dig... men är också ärlig. Efter några krascher tidigt i mtb-karriären insåg jag att ryggficka var dåligt för både rygg och det som låg däri (mobil och banan).
Så jag slutade med det.

(har tyvärr inte slutat krascha ?)

Hur förvarar ni mobilen?
Har den alltid i ryggfickan vid lvg, gravel, CX, XC(O och M).
Den har aldrig hoppat ur.

Edit: eller inte alltid på tävling iofs.

Hur förvarar ni mobilen?
Inga tröjor för icke-XC-MTB har ryggfickor vad jag har sett. Funkar ju nämligen inte om tröjan inte sitter tajt.

Hur förvarar ni mobilen?
Inga tröjor för icke-XC-MTB har ryggfickor vad jag har sett. Funkar ju nämligen inte om tröjan inte sitter tajt.

Funkar även dåligt med tunga saker, som mobil, i ryggfickan av tajta tröjor när man hoppar. Därför köpte jag cargo-byxor med ryggfickor. Där sitter fickorna mycket tajtare på kroppen och är det ingen problem att har mobil, nycklar och multitool i dem. Dessutom är risken för skador på mobilen när man ramlar låg när den sitter i mittenfickan. Extra fördel är att man då kan använda icke-lycra tröjor.

Senast ändrad:
Hur förvarar ni mobilen?
Funkar äv dåligt med tunga saker, som mobil, i ryggfickan av tajta tröjor när man hoppar. Därför köpte jag cargo-byxor med ryggfickor. Där sitter fickorna mycket tajtare på kroppen och är det ingen problem att har mobil, nycklar och multitool i dem. Dessutom är risken för skador på mobilen när man ramlar låg när den sitter i mittenfickan. Extra fördel är att man då kan använda icke-lycra tröjor.
Jag kör nästan alltid med fannypack, och den fyller ungefär samma funktion som ryggfickor. Fast man får plats med mer och kan spänna så hårt som behövs. ?

Tillbaka
Topp