Hur fungerar Dyna sys shimano?

Kocken50

Ny medlem
Kanske är korkad, men kan någon förklara för mig hur shimanos dyna sys växel fungerar. När ska jag ha den på on/off?
Vad blir skillnaden?

Det du tänker på när du pratar om ön/off är nog Shadow+. Det är en "broms" för cagen som minskar dess rörelse framåt vilket resulterar i en kedja som slår mindre och inte hoppar av framdrev lika lätt. Tystare blir det också.

Så som svar på din fråga skulle jag säga att den alltid ska vara i ON-låget när man cyklar, och i OFF-läget endast för att göra det lättare att ta av och på bakhjulet.

Dyna-Sys är Shimanos nästa generation av 10-delade drivlinekomponenter för mountainbike. Den nya 10-delade kassetten Deore XT har Shimanos nya Dyna-Sys-system.

Dyna-Sys ger effektivare kraftöverföring. Cyklistens kraft överförs på ett effektivare sätt tack vare minskad kedjespänning, minskat behov av att växla och förbättrad kontinuerlig kadens till följd av en tajtare kedjekranskombination på vevpartiet och bredare kassettförhållanden.
Dessa punkter förbättrar trampeffektiviteten, ger smidigare och bekvämare framväxling samtidigt som det påverkar pedalens feedback mindre när den används på dämpade cyklar.

Om du tänker på bakväxel + är ju on/off on mindre kedjeslapp off mer men funkar bättre när man kör tex 3 delat vevparti. Annars tycker hag man kan ha den på ON alltid.

Lingon sa:
Du fick nog upp en 5 år gammal artikel när du googlade dynasys ;)

Och dessutom lägger shadow+ tillbaka en del nackdelar i form av högre drivlineförluster och större kraft för att växla ner på bskväxeln.... men att tappa kedja och att spöa sönder kedjestagen är värre, men tro inte att det kommer helt utan nackdelar.

Tillbaka
Topp