Hur funkar ankarlift med MTB?

Phil

Medlem
Konstig fråga kanske, har bara åkt lift i Kanada där man sitter i en stol och lasta hojen på liften själv. Jag har för mig att många backar här släp/ankar lift. Funkar det med en hoj? Hur?

Phil

Phil skrev:
-------------------------------------------------------
> Konstig fråga kanske, har bara åkt lift i Kanada
> där man sitter i en stol och lasta hojen på liften
> själv. Jag har för mig att många backar här
> släp/ankar lift. Funkar det med en hoj? Hur?

Körde en vintertävling utför Kungsberget för en massa år sen och då halades vi upp med ankarliften. Blev lite råddigt i lössnö men funkade OK annars.

de gånger jag har åkt ankarlift med cykel sätter du själva bygeln bakom sadelstolpen och låter 'pinnen' vila mot styret.. kliv upp över och sätt dig på sadeln och häng med. =)

Så man lixom klämmer fast "pinnen" mellan sadelstolpen och ena benet och båda benen hamnar framför bygeln om jag fattat det hela rätt?

Jäklar, det känns som om det skulle kunna vara lite trixigt med tajmingen när man hoppar på och av?

Som Mattel skriver kan du ha bygeln bakom sadeln, men det lättaste är att du "kliver över" ankaret med ena benet när du hakar fast det bakom sadeln, så att du sedan sitter på sadeln och blir dragen uppåt med ett ben på var sida om ankaret. Då är det ingen risk att ankaret lossnar under uppfärden. Vissa liftar har dock väldigt korta snören och då blir det väldigt intressant när ankaret börjar lyfta bakhjulet från marken. Har själv varit med om att till och med hela cykeln lyftes, då höll man inte balansen så länge. I såna liftar är det att rekommendera att stå upp på cykeln med ankaret bakom rumpan.

Så kan det se ut:

108_0826.jpg

Precis som påpekat, om linan/backen är brant. Försök hålla vikten på cykeln så mycket bakåt som du kan.
Precis tvärtom, mot vad man är van vid normal cykling!

För ett par år sedan var liftgatan i Vånga i ganska dåligt skick. Om man fastnade med framhjulet i ett lerhål, kom endo'n som ett brev på posten. :)

Tillbaka
Topp