Hur funkar det med spd pedaler..

Niclas_s

Ny medlem
Hej!

Jag ska för första säsongen någonsin cykla med spd pedaler, och jag behövde lite tips. Jag cyklar uteslutande DH, och hade tänkt köra med shimanos dh spd pedaler och skor.

Räcker det att beställa skor och pedaler, eller måste man beställa till, sådana där klossar som man skruvar fast i skon??

Några andra tips?

Hälsningar
Niclas

Klottsarna som du skruvar fast i skorna följer med pedalerna om du köper nytt.
Tänkvärt är väll att ha mekanismen i pedalen lite lösare tills du har vant dig.

tänk ett steg till. till ett par skor kan man använda många olika pedalsystem som ofta har olika typer av klossar, men till ett par pedaler passar bara en typ av kloss.

Om du ska köra Shimano kanske det är bra att börja med de silvriga fegis-klossarna som löser ut åt alla håll ("multi-direction release"), i stället för "black cleats of death" som bara lossnar om man vrider i sidled.

Då han ska köra dh hade jag itne valt denna klossen då den löser ut för lätt helt enkelt...

dr7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du ska köra Shimano kanske det är bra att
> börja med de silvriga fegis-klossarna som löser
> ut åt alla håll ("multi-direction release"), i
> stället för "black cleats of death" som bara
> lossnar om man vrider i sidled.

dr7 skrev:
> Om du ska köra Shimano kanske det är bra att
> börja med de silvriga fegis-klossarna som löser
> ut åt alla håll ("multi-direction release"), i
> stället för "black cleats of death" som bara
> lossnar om man vrider i sidled.

Rätt oväsentligt kanske, men är det inte tvärtom, mina silvriga löser jävlar inte ut uppåt. Har de bytt?

Börja För i HELVETE inte med spd om du bara kör dehå!

Ngt dumt att vänja sej med, köp ett par Five Ten skor och riktiga pedaler ist

De är mitt tips :)

Tack för många bra tips, keep em coming..:).!

Jag antar att dom lämpligaste klossarna borde vara dom som kommer med pedalerna...

Muts----> När det är spöregn så blir det plattisar annars så har jag blivit övertygad om att spd är bra mycket snabbare..

Dr7---> okej, men om dom löser ut åt alla håll, sumpar man inte lita grann själva poängen med spd då?

Jag vet att både Gee Atherton och Fabien Barel kör med shimano´s dh spd skor+pedaler, vilka klossar kör dom med, någon som vet?

Vill inte vara elak Niklas men tror du missförstått betydelsen av DH
Är de 4x du sysslar med?

skaffa såna som löser ut vilket håll som helst (Dr7) Du har inte en chans att ta dej ur annars när det skiter sej, eller ah, risken är att du fastnar kvar

När du väl skaffat dem, flytta över dem till alla cyklar du andvänder och klicka i och ur hela tiden
så fort du rullar, står still, pratar med grannen.. De ger en reflex som du kommer ha andvändning för

+1
Jag hade råkat köpa såna "Multidirection of death" klossar av misstga och blev väldigt trött på att de löste ut när de inte skulle. Inte skönt att dra ett knä i styret!

Fässberg skrev:
> Då han ska köra dh hade jag itne valt denna
> klossen då den löser ut för lätt helt
> enkelt...
>
>
> dr7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du ska köra Shimano kanske det är bra att
> > börja med de silvriga fegis-klossarna som
> löser
> > ut åt alla håll ("multi-direction release"),
> i
> > stället för "black cleats of death" som bara
> > lossnar om man vrider i sidled.

Muts---> Ja det är dh jag sysslar med. Jag vill inte riskera att skorna klickar ur när det går snabbt och är stökigt, men som dr7 skrev, så kanske det är bra att börja cykla med dom som löser ut åt alla håll, man kanske får cykla street några timmar innan man tar ut hojjen i dehå spåret.

Timothy och Fässberg---> Tack för tipsen!

Om nån har fler tips så är det bara att skriva..

Avråder också starkt från "Multidirection to death"! Jag provade en gång, men den slutade med att jag satt på överröret o studsade nerför en trappa, med pungen som mellanlägg... aj, aj ,aj!

/S

Jag håller nog med Muts här. Tänk efter både en och två gånger innan du slänger dina plattisar till förmån för SPD.
Jag kör SPD till vardags på stighojen, men de få gånger jag kör DH skulle jag aldrig vilja sitta fast.
Jag vet att många i värlscupen kör SPD, men är man vanlig dödlig som jag, så vill man kunna hänga ut benet snabbt när det börjar skita sig i en kurva, och inte sitta fast i pedalerna när man går över styret.
Med bra plattisar och skor saknar jag bara spd någon enstaka gång i luften, men det beror nog mest på bristande teknik.

I stöket och över stenkistor tycker jag man har grepp så det räcker och blir över, men det är klart, på de ställena finns det nog folk som kör dubbelt så fort som jag. Är du en av dem så kanske SPD är kanon.

Jag vet ju inte hur mycket du cyklat, men alla SPD-nybörjare brukar ju ramla några gånger för att de inte kommer loss. Sen vurpar man för att man klickar ur av misstag. Bara att välja.

När du vant dig vill du säkert sitta fast så hårt det bara går.

Hoho ursäkta Staffan men den bilden jag fick i huvudet när jag läste ditt inlägg fick mig att skratta högt :)

C-dale skrev:
> Avråder också starkt från "Multidirection to
> death"! Jag provade en gång, men den slutade med
> att jag satt på överröret o studsade nerför en
> trappa, med pungen som mellanlägg... aj, aj ,aj!
>
> /S

Jag är ett år gammal med SPD nu och jag kan säga att skräcken för pedalvurpan gör sig fortfarande påmind någonstans i bakhuvud en stor del av min tid på åket. Det verkar vara väldigt olika hur läbbigt folk tycker det är att sitta fast, och hur många vurpor det blir innan 'koppla ur inte kliva av' har satt sig i ryggmärgen, men om du skulle börja vakna kallsvettig på nätterna med "sitter fucking FAST!"-känslan, så förtvivla inte - det kommer att bli en reflex, förr eller senare. Och när det gäller kontroll och hastighet är det helt klart värt det, tycker jag. Observera att mina erfarenheter sträcker sig till landsväg/cross, inte DH.

Niclas_s skrev:
>
> Jag vet att både Gee Atherton och Fabien Barel
> kör med shimano´s dh spd skor+pedaler, vilka
> klossar kör dom med, någon som vet?

Gee och Fabien kör Crankbrothers Mallets :)

Jag har kittat upp mig med ett par SPD för att prova på DH-hojen, men plattisarna och 5.10 skorna kommer alltid att följa med...

Greg Minnaar och Peaty kör nog Mallets med... SPD liknande system kör dom bägge med iaf..

Jag kör spd på min dh och skulle aldrig få för mig att byta.

Väldigt intressant tråd detta..

OskarH, är du säker på att dom kör med mallets? Jag vet att både gee och barel kör med shimanos skor iaf..

eftersom Ahtertons har totalspons av Shimano skulle jag gissa att de kör Shimano-pedaler. Har dock sett bilder på cyklarna med både och skall erkännas...

C-dale---> Uuuuuhhhhhh, jag såg nyss att man får med båda typerna av klossar, men då kastar jag dom silvriga det första jag gör..;)..

jesster73--> nej, plattisarna slängs inte, t ex vid regn så är dom nog att föredra..

Plush---> Jag förstår dig, det måste finnas en anledning till att alla utom en i WC toppen kör med spd..

"Jag förstår dig, det måste finnas en anledning till att alla utom en i WC toppen kör med spd.."

Jag tror iofs. inte att det sitter i pedalerna...

Mårten skrev:
> Jag tror iofs. inte att det sitter i pedalerna...

Näe.. De killarna/tjejerna skulle prestera lika bra med eller utan spd...

Spd eller inte... det är ett personligt val. För mig har det med en känsla att göra...jag känner hela tiden vad den bakre delen av hojen gör, jag behöver inte oroa mig om hur det skakar, fötterna sitter kvar på pedalen och det är ett mindre problem för mig att fundera på.
Nu har jag iof kört spd sen den först kom ut 1992 eller så...så det är lika naturligt för mig att ha det som att gå...det sitter liksom i ryggmärgen...behöver jag ut med foten så är det bara en liten vriding som behövs.

Men..ett tips... montera pedalerna på en annan hoj till en början och öva på hur de funkar... gärna på en gräsmatta eller så... för du kommer att ramla. Och jag tror hellre du ramlar på en gräsmatta än utför värsta branten för att du inte får loss foten... i branter brukar finnas elaka stenar osv...

En fråga till plush..

Om du bytte till plattisar en dag, skulle det då påverka din cykling mycket? Skulle det bli en liten skillnad, eller skulle du cykla åtskilliga sekunder långsammare?

Casper skrev:
> En fråga till plush..
>
> Om du bytte till plattisar en dag, skulle det då
> påverka din cykling mycket? Skulle det bli en
> liten skillnad, eller skulle du cykla åtskilliga
> sekunder långsammare?

Bytte jag rakt av blev jag långsammare... men får jag en sommar på mig att lära mig åka med plattisar så kanske det inte vore nån större skillnad... Men ett byte rakt av skulle göra mig långsammare den första tiden.

Jag har provat plattisar...normalt kanske man inte märker nån större skillnad när man åker utför men så fort jag kom upp i luften så tappade jag pedalerna och baken på hojen trillade ner.. Det var rätt otäckt för jag visste inte om jag skulle landa bakom eller framför pedalerna...

För mig är det den där känslan av säkerhet... jag kan få med mig bakre delen av hojjen genom att rycka med benen...eller jag vet att när jag är i luften så landar jag med fötterna på pedalerna, jag slipper oroa mig för att börja leta pedalerna med fötterna före man landar..

Sen.. jag kör ju med de svarta single release klossarna och har pedalerna rätt hårt åtdragna, det gör att jag inte tappar pedalen över stort stök eller vid slag på pedalen när man planterar den i en sten eller så..
Sen får man en effektivare användning av alla benmuskler om man kör med spd... kör man plattisar så används inte baksidan av låret lika mycket.

Men som sagt..Spd är ett personligt val och det finns nog inga rätt eller fel i det här.. Kör på det som känns naturligast.

Jag tycker att de här godbitarna som jag använde i början på 90-talet har fått för lite utrymme i denna tråden...

raleigh_mtb_pedal___toeclip.jpg ht=161

SPD-vurpor, Cleats of death, löst spända - Blaha!
Clipspedalerna som jag använde har jag fortfarande glädje av varenda gång det -10 och jag står stilla. Glädjen känns högst påtagligt i höger knä då...

Jag är ny i DH zonen men har kört både XC och landsväg då med spd och spd-sl. Men när det gäller DH så har jag fegat ur med spd pedaler alltså. Hade tänkt köra med spd först men efter ha kollat runt lite så känns 5-10 systemet mycket säkrare. Man sitter ju "fast" men 5-10 skorna med..

/Lebbet

Clips alltså, hade man inte axelskador innan så är det ju ett faktum efter. SPD var ju en skänk från ovan i jämförelse. :D

Jag fattar inte hur man kan tappa pedalerna så fort man kommer upp i luften bara för att man inte har spd? Hur konstig teknik har man då?

Jag kan suga upp bakdelen på hojen på precis samma sätt med plattformar som med spd. Antagligen idog trialcykling som åstadkommit det. Jag tycker spd har sin plats, men det blir lite mycket mytbildning när auktoriteter uttalar sig så extremt skönmålande som Plush. Även om han faktiskt skriver att det bara är hur han upplever det får jag känslan att folk tar det som någon slags allenarådande sanning...

Sam Hill åker utan spd, det räcker som bevis för att man inte behöver det för mig iaf.

Jodå, jag har åkt SPD och ska nog knö på mig dom gamla spd-pjucksen igen någon gång i vår, bara för att det går. Jag kommer förmodligen åka precis likadant som med plattisar när jag väl kommit in i att klicka i och ur igen.

Skulle vara kul att se 5.10s nya Minaar-skor med SPD-fäste i verkligheten. Ser ut lite som att man kan använda dom både på plattisar och spd nämligen, bara man skruvar loss klotsarna och ersätter med deras gummibit.

Jag tyckte det var läskigt när jag fick lite luft under hjulen första gångerna utan spd. Sen fick jag en aha-upplevelse när jag fattade att jag skulle stå kvar på pedalerna istället för att dra med mig cykeln. Sen dess är jag mycket tryggare i luften med och utan spd, hoppar flera decimetrar :)

Mårten skrev:
> Jag fattar inte hur man kan tappa pedalerna så
> fort man kommer upp i luften bara för att man
> inte har spd? Hur konstig teknik har man då?

Tja..det var första gången utan spd på 17år.. tror det duger som ursäkt.
Det handlar nog inte om att ha konstig teknik utan att hitta en teknik som funkar för den person som använder de.

>
> Jag kan suga upp bakdelen på hojen på precis
> samma sätt med plattformar som med spd.
> Antagligen idog trialcykling som åstadkommit det.

Det kan jag hålla med om..trial ger bra träning.

> Jag tycker spd har sin plats, men det blir lite
> mycket mytbildning när auktoriteter uttalar sig
> så extremt skönmålande som Plush. Även om han
> faktiskt skriver att det bara är hur han upplever
> det får jag känslan att folk tar det som någon
> slags allenarådande sanning...

Mytbildning? Precis som du skriver så är det mina personliga erfarenheter... Och jag tror faktiskt att de flesta förstår det och kan dra sina egna slutsatser.

>
> Sam Hill åker utan spd, det räcker som bevis
> för att man inte behöver det för mig iaf.

Jag har aldrig påstått att man Måste ha spd för att prestera... Däremot är det fler och fler i wc som faktiskt åker med spd av den enkla orsaken att man kan utnyttja mer av muskelmassan i benen än man kan göra med endast plattisar.
Mer muskelmassa = mer effekt ut..

>
> Jodå, jag har åkt SPD och ska nog knö på mig
> dom gamla spd-pjucksen igen någon gång i vår,
> bara för att det går. Jag kommer förmodligen
> åka precis likadant som med plattisar när jag
> väl kommit in i att klicka i och ur igen.

Ja..Nog kommer du att kunna åka lika bra med eller utan, men betänk att det är lättare att vänja sig med spd än det är att vänja sig med plattisar.
Däri ligger min begränsning...just att jag kommer från XC åkning..och jag kan inte se nån som åker XC med plattisar.

Och i slutänden..det är upp till var och en att välja vad man åker med. Välj det som känns bra..precis som jag sa i förra inlägget.

:)

Plush: Jag vidhåller isf. det jag har skrivit i tidigare trådar, att SPD ger dålig teknik. :D

Du tog lite mycket som ett påhopp på dig, det var det absolut inte menat som. Jag har inget emot att folk åker SPD och åkte själv uteslutande SPD under ett par år. Åker numer plattformar och vid utförsåkning är det knappast uteffekten i benen som sätter begränsningen för min del...

Jag tror det är väldigt få som begränsas i dh av att de inte får ut tillräckligt med power när dom åker med plattformar. De som orkar tjafsa i den här typen av trådar hör definitivt inte till den gruppen iaf...

Håller absolut med i ditt sista stycke. Tyckte bara det var för mycket spd-hyllande i tråden så jag var tvungen att tjafsa lite. ;)

Mårten skrev:
>Plush: Jag vidhåller isf. det jag har skrivit i tidigare trådar, att SPD ger dålig teknik. :D
>

Dålig kanske är fel ordval..hellre annorlunda teknik.. Bevisligen går det att åka fort oavsett vilken man väljer :)

>Du tog lite mycket som ett påhopp på dig, det var det absolut inte menat som. Jag har inget emot >att folk åker SPD och åkte själv uteslutande SPD under ett par år. Åker numer plattformar och vid >utförsåkning är det knappast uteffekten i benen som sätter begränsningen för min del...

Påhopp... Nix, det gjorde jag inte ;)

>
>Jag tror det är väldigt få som begränsas i dh av att de inte får ut tillräckligt med power när dom >åker med plattformar. De som orkar tjafsa i den här typen av trådar hör definitivt inte till den >gruppen iaf...
>
>Håller absolut med i ditt sista stycke. Tyckte bara det var för mycket spd-hyllande i tråden så jag >var tvungen att tjafsa lite. ;)

Jaja :P:P

Senast ändrad:
jekyll skrev:
> Clipspedalerna som jag använde har jag
> fortfarande glädje av varenda gång det -10 och
> jag står stilla. Glädjen känns högst
> påtagligt i höger knä då...

Det var väl inte pedalernas fel, utan stenens? :-)

Bumpar lite med en liten spd-fundering

Hur mycket behöver ni vrida för att komma loss?
Jag böt från ett par gamla kombo-pedaler (Shimanos ena sidan SPD, andra plattform) till ett par Shimano 520 nu i våras men är inte riktigt trygg med dem.
Jag upplever det som att jag måste vrida foten väldigt långt ut innan de släpper. Så pass långt att jag har svårt att nå den vinkeln utan att bryta benen ur led (tänk ploga med skidor).
Justerskruven tycker jag bara släpper hårdheten, men inte vinkeln, eller?
I nuläget sitter jag så pass fast att jag inför varje tekniskt parti eller uppförsbacke i förväg klickar ur fötterna, då jag vet att jag annars kommer äta grus.

Bump

''I nuläget sitter jag så pass fast att jag inför varje tekniskt parti eller uppförsbacke i förväg klickar ur fötterna, då jag vet att jag annars kommer äta grus.''

Är det lättare att klicka ur med eggbeaters?
Lider ju själv av samma ''skräck''

Vrid klossarna när du monterar dessa i skorna så att de är "förspända" och du behöver mindre av floatet innan de klickar ur är väl det vanliga tipset. Spännskruven påverkar inte vinkeln som krävs för att klicka ur precis som konstaterat.

Jag har kört man Crank brother Candy sedan i höstas, och dom smiter man ur smidigt, bara att "hoppa av" i sidled med fötterna, lite svåra att köra urklickade på när man kör väldigt sakta bland sten.

Har presic skruvat på Mallets nu och tror dom blir ett bra mellanting, så kan man cykla plattis lättare när man är urklickad eller med andra skor när man övar teknik eller inte har svettiga cykeldojjerna på sig.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp