Hur gammal kan denna cykel vara?

Simon84

Ny medlem
Vet att den är från 80-talen men sen vet jag inget mer.
fick den för ca 2 år sen,den funkar inte riktigt bra än men det ska fixas till sommaren.

Bilagor

• Racercykel 001.jpg
    Racercykel 001.jpg
    133.6 KB · Besök: 415
Carl A skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där är en riktig pärla. tror det var den
> som Svullo (RIP) vann TdF på 1988.

+1

;~}

Cool hoj, snyggt att det står intersport på den. Är ju ingen high end historia men är säkert skön att åka på.

Edit: Har ingen aning om exakt årtal

Senast redigerad av en moderator:
Det är inte så tydligt om det är så tycker jag men du kan ha rätt.

pewe skrev:
> och förmodligen krockad gaffel med tanke på den
> intryckta vinkeln...

Vadå intryckta vinkeln?var skulle det vara på gaffeln någon stans?
denna har inga skador på gaffel eller ram.

Senast redigerad av en moderator:
Simon84 skrev:
> Vadå intryckta vinkeln?var skulle det vara på
> gaffeln någon stans?
> denna har inga skador på gaffel eller ram.
Ähh, dom är bara avundsjuka!

Men om du har sadeln så där lågt så är det fel storlek på ramen till dig, alternativt så sitter du som en genomsnittlig pendlarJapan/Italienare.

jag kanske är en japan eller italienare,
nämen jag har cyklat högst någon kilometer med denna,har inte haft riktigt tid att hinna med denna,
men till våren ska den bli cykel duglig

Rudan skrev:
> en sk. hurbulleracer årsmodell 1982 med 72%
> säkerhet

Vad menas med hurbulleracer?

Matsa skrev:
> Sänk sadeln annars kan du få ont i anus.

sänka sadeln?den är i botten.

Rudans gissning är rätt bra. Ramen ser ut som en DBS/Oeland ram och Sakae/SR vevpartiet med ståldrev? samt Positron växlarna visar på sent 70-tal tidigt 80 tal. Alla prylarna som sitter på hojen fanns på den här typen av "långfärdscykel/hurtbullecykel" under ca 10 år.
Hurtbulleracer är en cykel som byggts så att det ryms stänkskärmar, lasthållare mm på det utan problem. Ju mera racer desto mindre utrymme för skärmar eller pakethållare.

Jag tror att ramen är tillverkad av cresent. Det var ju rätt vanligt att de gjorde så. Marathon fanns det ju ett märke som hette, tillverkades i Strängnäs står det på dem, men sanningen var att de monterades där för ramen kom direkt från cresent. Det är ju möjligt att Intersport betalade en liten summa för en egen utgåva? Årtalen som spekuleras i här ovan tror jag stämmer alldeles utmärkt.

Jag tog och rustade upp svärfars gamla hurtbulle racer i våras. En silverfärgad Crescent från 80-talet. Vet dock inte vilket årtal den kom ifrån. Den ser ut att vara väldigt lik men min var i sämre skick. Jag slängde av det mesta som satt på den och bytte däck, kejda, sadelstolpe, linda, pedaler, sadel. Eftersom växelsystemet var paj och jag läst att Positron-systemet skulle vara det sämsta som någonsin gjorts gjorde jag dessutom om den till en ss. Vann säker 5 kilo i viktminksning på det. Jag plockade i sär allt och smörjde upp alla lager. Vevlagret var rätt bökigt att få isär men med värme löste sig det också.

Enligt den kollektiva visdommen på internet är den här typen av ramar inte värda att lägga mer än ett par droppar olja och nya däck på eftersom man riskerar att dö av tristess på dem. Efter att ha kört ca 100 mil på den i år måste jag dock säga att jag nog skulle tröttna om det var den enda cykeln jag hade men det fungerar perfekt som alternativ. Tyvärr får det förpassas tillbaka till landet eftersom det är i princip fullt i förrådet.

Tillbaka
Topp