Hur går det för Åre bike park?

Fredrik Z sa:
rayy sa:
Fredrik Z sa:
Det var ju lite tråkigt att inte ser ut att bli något enduro på Åre bike festival i år. Det har ju varit det stora dragplåstret åtminstone för mig.

Du har inte tänkt på vilket datum tävlingen i Östersund är lagd? Helgen innan bike festival.

Är man sugen Åre bike festival men vill slippa resa fram och tillbaka en extra gång finns därmed en ypperlig möjlighet att köra tävlingen i Östersund och sedan hojja en hel vecka i Åre.
Jodå, jag har sett det. Jag kan cykla i åre hela sommaren om jag vill, men om man har en festival så vill man väl dra dit folk, och för min del så var det endurotävlingen som lockade med att åka dit just på festivalen.

Ja, i övrigt är det ju behändigare andra tider på sommaren när det är färre folk.

Luthman Photography sa:
Beror det på att det blivit omöjligt att rodda eller för att de bara lessnat på det? (frågan ställd till Glisseur, om han råkar passera)
Det har i alla fall inget med Skistar att göra, dom har varit grymma och extremt hjälpsamma alla år vi kört enduron. Jag, Andy och Hanna har hoppat av att arrangera enduron i Åre. I övrigt vill jag inte gå in på detaljer här.

Glisseur sa:
Luthman Photography sa:
Beror det på att det blivit omöjligt att rodda eller för att de bara lessnat på det? (frågan ställd till Glisseur, om han råkar passera)
Det har i alla fall inget med Skistar att göra, dom har varit grymma och extremt hjälpsamma alla år vi kört enduron. Jag, Andy och Hanna har hoppat av att arrangera enduron i Åre. I övrigt vill jag inte gå in på detaljer här.

Mer detaljer än så behöver jag inte.

Vad synd :/ Men ni ska veta att vi åkare är evigt tacksamma för det ni har gjort! Toppentävlingar, sjukt roliga och jobbiga!

Tack! Hoppas att någon annan kan ta över och göra ett lika bra jobb som er.

WSB sa:
Vad synd :/ Men ni ska veta att vi åkare är evigt tacksamma för det ni har gjort! Toppentävlingar, sjukt roliga och jobbiga!
Nöjet har varit helt på vår sida! Det är sjukt kul att se folk kötta, kämpa och slita i en hel dag men ändå glida in på torget med ett leende över hela ansiktet. Sånt är värt dom timmarna man står och bandar högzon i halv storm, +3 och slagregn.

Glisseur sa:
WSB sa:
Nöjet har varit helt på vår sida! Det är sjukt kul att se folk kötta, kämpa och slita i en hel dag men ändå glida in på torget med ett leende över hela ansiktet. Sånt är värt dom timmarna man står och bandar högzon i halv storm, +3 och slagregn.

Ni var jävligt duktiga på att arrangera även från vår tidtagningssida.

Ska man vara lite krass (och det här är ju absolut ingen kritik mot åregänget) tappar ju serien rätt mkt av sina muskler om det enda stället som i princip håller internationell enduro-klass inte är med i serien. Gesunda i all ära (Vallåsen kan jag inte uttala mig om) men det har ju helt enkelt inte samma fallhöjd även om terrängen är bra.

Luthman Photography sa:
Ska man vara lite krass (och det här är ju absolut ingen kritik mot åregänget) tappar ju serien rätt mkt av sina muskler om det enda stället som i princip håller internationell enduro-klass inte är med i serien. Gesunda i all ära (Vallåsen kan jag inte uttala mig om) men det har ju helt enkelt inte samma fallhöjd även om terrängen är bra.
Rent krasst finns det mesta av Sveriges fallhöjd där det inte bor en käft och dit få orkar ta sig så ska man resonera så är alternativet snarast att bara skita i det helt och låta alla åka till Norge och köra 80\20 istället.

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Rent krasst finns det mesta av Sveriges fallhöjd där det inte bor en käft och dit få orkar ta sig så ska man resonera så är alternativet snarast att bara skita i det helt och låta alla åka till Norge och köra 80\20 istället.

Ja, fast det finns inte riktigt möjlighet att köra ett Enduro nerför Majtoppen eller liknande (som ger iaf vintertid ungefär 1000hm åkning). Så din kommentar är SKITDÅLIG!!! HAHAHAHAHAHAA!!!!

Åre är plättlätt att ta sig till, har bra med fallhöjd och är det enda stället som håller internationell nivå. Att man lyckats få till det så att ingen vill arrangera ett rejs i Åre är ett misslyckande för ESS. Så är det bara.

Edit: Inget ont om Öset, de kommer nog arra en kalastävling. De är bra på sånt där.

Senast ändrad:
Glisseur sa:
Luthman Photography sa:
Att man lyckats få till det så att ingen vill arrangera ett rejs i Åre är ett misslyckande för ESS. Så är det bara.
Det här har inget med ESS att göra. Dom ville garanterat ha en tävling i Åre.

Jo, annars vore de väl korkade. Jag menade mer att, ta inte det här fel, det borde ju finnas andra som kan rådda enduro i Åre? Eller?

Luthman Photography sa:
Glisseur sa:
Luthman Photography sa:
Att man lyckats få till det så att ingen vill arrangera ett rejs i Åre är ett misslyckande för ESS. Så är det bara.
Det här har inget med ESS att göra. Dom ville garanterat ha en tävling i Åre.

Jo, annars vore de väl korkade. Jag menade mer att, ta inte det här fel, det borde ju finnas andra som kan rådda enduro i Åre? Eller?
Jag kan ju killgissa lite och säga att förmodligen inte tillräckligt många eftersom kärngänget ville ha paus och det inte blir något.

Om så är fallet är det ju inte ett direkt unikt problem.

Senast ändrad:
mikaeljc sa:
När brukar Åre bikepark uppdatera hemsidan inför säsongen? Öppettider etc.

http://bikingare.com/
Det undrar vi som bor och cyklar i Åre också. Marknadsföringen och informationen runt cyklingen är bedrövligt obefintlig just nu.

Edit: grävde lite på Skistars hemsida och hittade det här: https://www.skistar.com/sv/myskistar/destination/are/sommar/sommar-i-are/oppettider/

Worldcupliften (Å30)
6 - 10 juni 10:00-16:00 Onsdag-söndag
14 - 17 juni 10:00-16:00 Torsdag-söndag
8 juni - 5 oktober 16:00-19:00 Fredagar (ej 22 juni)

VM6:an (Å31) & Hummelliften (Å32)
21 juni - 26 augusti 10:00-16:00 Dagligen
27 augusti - 30 september 10:00-16:00 Torsdag-söndag
5 - 7 oktober 10:00-16:00 Fredag-söndag

Kabinbanan (Å29)
21 juni - 26 augusti 10:00-16:00 Dagligen
27 augusti - 30 september 10:00-16:00 Torsdag-söndag
5 - 7 oktober 10:00-16:00 Fredag-söndag

VM8:an (Å22) & Gondolen (H23)
4 juli - 5 augusti 10:00-16:00 Dagligen

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
"Risken" finns väl att det blir en sen säsongspremiär i år med tanke på snöläget.

Det märkliga är att det inte är galet med snö i högzon i år eftersom vi inte fått dom där blöta kladdstormarna som vi brukar få, utan mer lätt snö som blåser bort och inte fäster på stenar och klippor. Men längre ner är det ju jäkligt mycket snö såklart. Men allt beror ju på hur vädret i maj blir. Dom senaste åren har vi ju fått snö och kallt då, vilket varit lite extra ironiskt med tanke på att vi haft två skitvintrar i rad innan den här. Å andra sidan... Även om vi haft en grym vinter så snackar vi ju inte snömängder i klass med Mt Baker. Säg att det kanske ligger 30-40 cm mer snö än normalt nere i byn och lite mer än så på fjället, det är inga galna mängder egentligen.

Vernersson sa:
AddeN sa:
rekrevs sa:
H. sa:
Henrik83 sa:
Glisseur sa:
VM8:an (Å22) & Gondolen (H23)
4 juli - 5 augusti 10:00-16:00 Dagligen

Woho!
+1

+1

+3!

Knappt att jag vågar fråga men betänk att jag aldrig har varit i Åre & hojat.

Vad innebär detta i praktiken för cyklisterna?

Att man i mångt och mycket slipper Organic.

Vilket inte säger så mkt, men det var i år en led man tvingades köra för att ta sig till roliga leder. Och det går fortare att ta sig till toppen.

Senast ändrad:
Att man kommer upp till toppen på 10-12 minuter via 2 liftar istället för 25-30 minuter via 3 liftar och en längre travsersering.
Och att man kan lägga laps i Getrappet och Bräcke, om man vill.

När VM8 går så slipper man ta omvägen över VM6 + Hummelliften för att komma upp till gondolen som går till toppen = mindre tid i lift och transport ger mer tid till nedförsåka. Blir oxså närmare till Bräckeområdet + minskar köerna lite i VM6 oxså. Hurra va bra !

Glisseur sa:
Luthman Photography sa:
"Risken" finns väl att det blir en sen säsongspremiär i år med tanke på snöläget.

Det märkliga är att det inte är galet med snö i högzon i år eftersom vi inte fått dom där blöta kladdstormarna som vi brukar få, utan mer lätt snö som blåser bort och inte fäster på stenar och klippor. Men längre ner är det ju jäkligt mycket snö såklart. Men allt beror ju på hur vädret i maj blir. Dom senaste åren har vi ju fått snö och kallt då, vilket varit lite extra ironiskt med tanke på att vi haft två skitvintrar i rad innan den här. Å andra sidan... Även om vi haft en grym vinter så snackar vi ju inte snömängder i klass med Mt Baker. Säg att det kanske ligger 30-40 cm mer snö än normalt nere i byn och lite mer än så på fjället, det är inga galna mängder egentligen.

Ok, det var sjuka mängder vid stugan (15mil söder om åre) men jag turade mest under trädgränsen så det var min referens. Och som du säger var det ju lätt och fluffigt.

Tack för svaren på min, vad jag nu inser efter att ha tagit mig en titt på kartan över systemet, "dumma" fråga.

Borde nog åka till Åre i sommar!
(vilket min chef inte kommer bli lyckligare av) :-P

Vernersson sa:
Tack för svaren på min, vad jag nu inser efter att ha tagit mig en titt på kartan över systemet, "dumma" fråga.

Nej, men du blir. Och då jobbar du bättre. Du kan ju ge din chef en fin managementbok.

51EzQ2bNrML._SY400_.jpg

Octagon sa:
Vernersson sa:

Nej, men du blir. Och då jobbar du bättre. Du kan ju ge din chef en fin managementbok.

Min chef blev lite bedrövad för snart 2 år sedan när jag lyckades med detta:
rtg2.PNG

Sedan dess hoppas han innerligt på att vi ska ägna oss åt e-sport *haha*
Trainercyklande anser han är att betrakta som e-sport ;)

Vernersson sa:
Octagon sa:
Vernersson sa:

Min chef blev lite bedrövad för snart 2 år sedan när jag lyckades med detta:

Sedan dess hoppas han innerligt på att vi ska ägna oss åt e-sport *haha*
Trainercyklande anser han är att betrakta som e-sport ;)
Säg åt honom att Enduro-cykling också är e-sport! :-D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp