Hur går det för Åre bike park?

larsaw sa:
Är detta anledningen till att det inte görs några nya försök att arrangera internationella mästerskap i på skutan? Typ WC-deltävling eller VM?
Cykelnätverket Biking Åre (som består av Skistar, destinationsbolaget, alla uthyrare och ÅBC) arrangerar Åre Bike Festival, just nu är det vår prio. WC eller VM är inte på agendan, eller har ens diskuterats. Prio ligger också på att utveckla cykelprodukten i byn, vilket faktiskt sker steg för steg även om folk här på Happy inte verkar tro det. Sedan kunde det absolut gå fortare framåt, men det finns fler faktorer att ta hänsyn till här än i till exempel Järvsö.

Edit: masspost på grund av strulande webbläsare.

Senast ändrad:
Kung Stalle sa:
Asså jag är inte helt säker på att jag fattade rätt men vare så att liften öppnade för cyklister kl 13 på regniga dagar? Är det rätt uppfattat?

Stalle
Nu är det mycket lösa rykten. I början av högsäsongen fick man inte åka upp med Kabin alls med cykel. Sedan reviderades det till att cyklister fick åka med den efter kl.13. Först under några dagar med dåligt väder och få vandrare, och sedan alla dagar. Om jag minns rätt, vilket jag är hyfsat säker på att jag gör.

Tycker det klagas för mycket på Skistar/Åre. De rullar tre dyra moderna liftar som tar cyklister till toppen. Om de låter vandrare få ensamrätt till kabinen vissa turer så må det vara hänt. Det enda man skulle kunna önska är lite tydligare information om vad som gäller för Kabinen så gästerna kan planera enklare.

Senast ändrad:
Problemet är väl att hummelliften är så värdelös men lederna i mångt och mycket är planerade för att man ska åka från hummelstugan.

Hade vm6an tagit en upp till hummelstugan direkt hade nog ingen klagat...

H. sa:
Problemet är väl att hummelliften är så värdelös men lederna i mångt och mycket är planerade för att man ska åka från hummelstugan.

Hade vm6an tagit en upp till hummelstugan direkt hade nog ingen klagat...

Problemet är väl att liftarna är byggda efter hur backarna går, eller tvärtom, det vet jag inte, och inte efter hur cykellederna går.

Kommer det att se likadant ut med kabinen i år, eller är det efter 13 som gäller tidigt på säsongen även i år? Det är så jävla rörigt att jag inte förstår något alls.

Glisseur sa:
larsaw sa:
Är detta anledningen till att det inte görs några nya försök att arrangera internationella mästerskap i på skutan? Typ WC-deltävling eller VM?
Cykelnätverket Biking Åre (som består av Skistar, destinationsbolaget, alla uthyrare och ÅBC) arrangerar Åre Bike Festival, just nu är det vår prio. WC eller VM är inte på agendan, eller har ens diskuterats. Prio ligger också på att utveckla cykelprodukten i byn, vilket faktiskt sker steg för steg även om folk här på Happy inte verkar tro det. Sedan kunde det absolut gå fortare framåt, men det finns fler faktorer att ta hänsyn till här än i till exempel Järvsö.

Hur går tanken kring just Bike Week, prio cyklister i kabin då?

Jag förstår inte problemet. Visst är VM6 o Gondolen bättre än Hummelliften, men värdelös är den då inte. När det gäller kabinen vill jag minnas att det brukar stå en skylt när den är öppen eller stängd för cyklar, och detta beroende på antal vandrare, och om den då är stängd för cyklar är det ju bara o ta VM6 för de går ju från samma ställe.

BOBCAB sa:
Jag förstår inte problemet. Visst är VM6 o Gondolen bättre än Hummelliften, men värdelös är den då inte. När det gäller kabinen vill jag minnas att det brukar stå en skylt när den är öppen eller stängd för cyklar, och detta beroende på antal vandrare, och om den då är stängd för cyklar är det ju bara o ta VM6 för de går ju från samma ställe.

Problemet med hummelliften är liften lyfter 220 hm men det bara är 130 hm mellan VM6 topp och hummellift topp. Man måste släppa nästan 100 hm för att komma till liften och sen åka tillbaka detta. Det gör väl inte så mycket om det inte vore för att cyklingen mellan liftarna också är rätt värdelös och kan inte klassas som annat än ren transport till liften. Totala transporttiden för att ta sig till hummelstugan blir därför rätt lång.

Nu har jag iof aldrig besökt skutan annat än för skidåka men har månya gånger tänkt åka upp. Min främsta orsaken till att besöka Åre vore för att kunna få höghöjdscykling och dom långa åken ner till byn, men med tanke på dessa osäkerheter gällande liftarna kontra priset en tripp till skutan inkl boende, mat och liftpriser så känns det mer lockande att åka till alperna... Något högre kostnader men mycket mera hojande :/
Midnattscykling är dock skutan ensam om :)

Ett förslag: prioritera de där "vandrarna" i gondolen på förmiddagarna, men kör singelkö för cyklister, som får åka med i mån av plats, låt liftvärden avgöra.

Det bör avhjälpa en del av det onödiga köandet i VM6:an/Hummeln, när många har svårt att ordna sig i de par de vill åka upp med innan korgarna går halvtimma.

Kanske borde mailas till Skistar, men luftar det här direkt när jag ändå läst era kommentarer här.

Jay: men då måste ju vandrarna gå halvvägs upp på berget först? Och i gondolen vill nog ingen vandrare trängas med cyklister... särskilt inte om det är lite fuktigt ute.

Kabin går för sällan för att singelkö ska vara ett alternativ på det sätt som du beskriver. Det är alltså två kabiner som går och möts på halva vägen. En kabin rymmer 20-30 cyklister beroende på om folk tänker när dom ställer in cyklarna eller inte...

Hur många av er som har synpunkter har aldrig cyklat i Åre?

Mårten sa:
Hur många av er som har synpunkter har aldrig cyklat i Åre?

Har det någon betydelse? Det här är ju happy!

Min enda önskan är att informationen är tydlig på Skistars hemsida så man vet innan man bokar vad som gäller.

Är där mest för skidåkningen, men senaste åren blivit 1-2 veckor på sommaren oxså. Fallhöjd och byn är klart värt ett besök. Beträffande liftköer så har jag bara upplevt kö vid VM6 på förmiddagar med bra väder. Ingen annan stans. Det finns magisk fjällcykling på flera ställen oxså, t.ex Björnentriangeln upp mot Blåstenen. Ta högervarv,. Blir mer väg upp då, och helt underbart ner mot Fröå.

Jag har väl kanske 15 sommardagar där med cykel i bagaget nu, kanske 5 vintertid, men har aldrig åkt kabinbanan hittills. Dock så finns erfarenhet från andra ställen med motsvarande kabinbana.

Hurvida "vandrarna" vill trängas med cyklar och cyklister eller inte är väl deras problem, om det är liftvärden som bestämmer. Berätta gärna om det är tjockt med "vandrare" hela förmiddagarna, ni som vet. Jag tänker mig att det kan variera.

Ur "singelkön" bestämmer liftvärden hur många som får åka med för respektive avgång, beroende på om kabinen fylls av "vandrarna" eller inte.

Mårten, varför skulle "vandrarna" behöva gå uppför halva berget? Edit: se nedan.

Jag håller för övrigt med om att det viktigaste är att få veta vad som gäller, men det skadar ju inte om det går att fylla upp avgångarna gondolen kör, med cyklister+cyklar, om den går halvtom ibland.

Edit: Jag insåg att jag kallat kabinbanan för gondolen och gissar att det ledde till Mårtens fråga.

Senast ändrad:
Jay: Därför att Gondolens dalstation ligger på VM-platån fd. Olympiaplatån typ 800 nånting meter över havet.. Lastar 11-12 personer utan cykel. Med cykel inte gärna mer än 3 pers.

Kabinbanan däremot börjar på samma ställe som VM6:an och går till toppen. Lastar många vandrare och cyklister utan större problem. Även om det luktar rätt illa när det är många cyklister en varm sommardag...

Jo, som du ser, även om ännu ett "gondolen" finns kvar, så hann jag komma på och editera en del under tiden du svarade, Mårten.

Jay: Äsch, bry dig inte om mig. Jag är bara grinig för att jag inte har kunnat cykla på en vecka pga. en krasch... Men det ska ju inte du behöva lida för. :)

När det är högsäsong med mycket cyklister och vandrare drar man ju direkt upp till gondolen med vm6-hummeln och ligger och lapar högzonslederna på förmiddagen. Gondolen går ju jäkligt snabbt och smidigt upp till toppen och oftast går kön där väldigt snabbt.

Sen på eftermiddan när det börjar lugna ner sig kan man köra några topp till botten åk med kabin + lågzonsåk med vm6 och hummeln.
Shimano och flinbanan blir det oftast väldigt mycket folk i på förmiddagarna, så bäst att vänta med dom till eftermiddagen ändå.

danne1 sa:
När det är högsäsong med mycket cyklister och vandrare drar man ju direkt upp till gondolen med vm6-hummeln och ligger och lapar högzonslederna på förmiddagen. Gondolen går ju jäkligt snabbt och smidigt upp till toppen och oftast går kön där väldigt snabbt.

Sen på eftermiddan när det börjar lugna ner sig kan man köra några topp till botten åk med kabin + lågzonsåk med vm6 och hummeln.
Shimano och flinbanan blir det oftast väldigt mycket folk i på förmiddagarna, så bäst att vänta med dom till eftermiddagen ändå.

Precis min taktik också när jag är i Åre. Det enda klagomålet jag har är bristen på tydlig information på Skistars hemsida om vad som gäller för kabinen. Vet man förutsättningarna kan man planera utefter dem.

mikaeljc sa:
danne1 sa:

Precis min taktik också när jag är i Åre. Det enda klagomålet jag har är bristen på tydlig information på Skistars hemsida om vad som gäller för kabinen. Vet man förutsättningarna kan man planera utefter dem.

Smart, nu vill jag genast till Åre!!! Instämmer, ang info. står inte mycket att läsa här: https://www.skistar.com/sv/Are/Om-Are/Sommar/Liftarnas-oppettider/

Mårten sa:
H: om det byggs ett redbulldrop på transporten. Blir du nöjd då? Din gamle hucker.

Glisseur: Fixar ni det åt H?

Inga problem, jag har en hög med virke på tomten.

903.jpg

Henrik83 sa:
Glisseur sa:
larsaw sa:

Hur går tanken kring just Bike Week, prio cyklister i kabin då?

Cyklister är ok i Kabinen hela dagarna då som jag fattat det enligt det senaste beskedet. Sen om man kan kalla det prio är väl upp till tolkning.

mikaeljc sa:
Det enda klagomålet jag har är bristen på tydlig information på Skistars hemsida om vad som gäller för kabinen. Vet man förutsättningarna kan man planera utefter dem.
Håller med, informationen idag runt cyklingen i Åre är inte bra. Eller rättare sagt, den är riktigt dålig.

Är det bara jag som upplever Åre som lite av en spökstad? Var där förra året, första gången sedan 2011 och det var knappt en tredjedel av folket där då. Var är alla åkarna? Järvsö eller?

Lillgammal sa:
Är det bara jag som upplever Åre som lite av en spökstad? Var där förra året, första gången sedan 2011 och det var knappt en tredjedel av folket där då. Var är alla åkarna? Järvsö eller?

Det beror väl lite på när man är där.
Mest folk är det väl under ÅBF men både Vallåsen och Järvsö tar nog en del folk. Sen är ju Norge ett trevligt land att cykla i.

Paco sa:
Lillgammal sa:

Det beror väl lite på när man är där.
Mest folk är det väl under ÅBF men både Vallåsen och Järvsö tar nog en del folk. Sen är ju Norge ett trevligt land att cykla i.

Kan iof inte klaga, det var typ inga köer. :D

Lillgammal sa:

Menar du att det var knappt en tredjedel så mkt folk där förra året jämfört med 2011?

Varit i Åre slutet juli 1-2 veckor senaste 3 åren, och upplevt att det ökat stadigt. Mer folk i byn, och mer affärer öppna. Upplever dock ändå inte liftköer som problem. Bara VM6 på förmiddagar när alla som dagshyr kommer ut. Spökstad, jo borta i Åre björnen o Tegefjäll, men absolut inte i Åre by.

Lillgammal sa:
Då undrar jag när du varit här? Det var rejält med folk i byn förra sommaren, och ganska saftiga liftköer under stora delar av semesterveckorna i juli och början av augusti. Och det var bra med folk på helgerna hela vägen till avslutningshelgen. Cyklingen har i princip ökat för varje år sedan Åre Bike Park öppnades och Åre drar fortfarande mer folk än Järvsö, trots en kortare säsong. Men sen beror det ju på när man är här, och hur vädret är just då, om det är mycket folk eller inte.

Lite OT, men om man vill ta en dag och cykla utanför parken, vad är bäst då? Storulvån, Vålådalen eller finns det något vettigt åt Björnen, Fröå till?

Tillbaka
Topp