Hur går det för Åre bike park?

Beror väl på hut man ser det. 15 år senare och ett liftsystem som folk i kön svär över känns rätt illa.

Fattar att underhållet behövs, men Skistar verkar skita i att det skapar problem för cyklisterna. Men Gud förbjude att vandrarna ska behöva vänta i kö på förmiddagen.

Foxis sa:
Beror väl på hut man ser det. 15 år senare och ett liftsystem som folk i kön svär över känns rätt illa.

Fattar att underhållet behövs, men Skistar verkar skita i att det skapar problem för cyklisterna. Men Gud förbjude att vandrarna ska behöva vänta i kö på förmiddagen.

Visst är det illa med svärande folk ;)
För 15 år sedan var det bara WC och kabin. Så visst går det framåt även om det nu är ett stort bakslag med stillastående WM 8a just nu.

Som sagt... ett steg tillbaka med liftarna.

Med lite tur så har värsta trycket på kabin släppt när jag lyckas ta mig dit.
Man kan ju även hoppas att det löser sig med 8an till nästa år även om det på vissa här verkar kunna bli underhåll även då.

De åren jag bodde i Östersund och nötte säsongskort i Åre så skedde en jäkla explosion av leder. Från öppningen av Flinbanan till öppningen av Getrappet och uppiffning av ett flertal leder. Det frodades! Sen hände något... Leder stängs och tillgängligheten minskar. Samtidigt som Järvsö satsar för fulla muggar.
Det krävs ingen Masterexamen i strategi och marknadsföring för att förstå att något sådant inte kan pågå mer än något enstaka år.

TM sa:
De åren jag bodde i Östersund och nötte säsongskort i Åre så skedde en jäkla explosion av leder. Från öppningen av Flinbanan till öppningen av Getrappet och uppiffning av ett flertal leder. Det frodades! Sen hände något... Leder stängs och tillgängligheten minskar. Samtidigt som Järvsö satsar för fulla muggar.
Det krävs ingen Masterexamen i strategi och marknadsföring för att förstå att något sådant inte kan pågå mer än något enstaka år.

+1 (utan att ha bott i Östersund)
Lederna som stängts har ju blivit ersatta på ett eller annat sätt. Men att liftkapaciteten inte är på topp är inte bra.
Och även jag hade gärna sett att det satsas mer på alla sätt.

Det tråkiga med allt detta är just att Åre är enda riktiga bikeparken i Sverige, de övriga är liksom småkullar i jämförelse. Nu hade jag i och för sig tur med att de flesta dagarna var det ösregn och kloffsig geggamoja så inga vandrare var ute och hyrcyklisterna höll sig hemma med varm o'boy. Vill man slippa liftköer är det bara att tajma resan med sunkigt väder :D

Tajmat resa med dåligt väder? Check.

Men apropå parken i sig så har jag inte greppat hur upplägget är. Drivs parken (alltså ledbygge/underhåll) av Skistar-personal, eller är det ett fristående gäng som anlitas av Skistar?
För jag får en känsla av att nånstans finns det entusiaster, som sedan motarbetas/ inte får gehör och/eller resurser från Skistar?

Vilket vore trist.

Jag vet att jag är jäkligt negativ i tråden, men i välmening med visst inslag av egensyfte. Åre skulle kunna vara mycket bättre, men det känns som om bolaget / någon / några inte vill.

Ok, nu är det så mycket lösa rykten och skev nätspekulation av folk som varken varit i Åre på länge eller har någon som helst koll att det är dags att förklara läget lite. Jag håller inte med om allt Skistar gör angående bikeparken, jag tycker till exempel att man borde ta ett bättre helhetsgrepp på cyklingen för att få den att bli både bättre och växa, men många här har fått saker rejält om bakfoten.

Skistar är ett börsnoterat aktiebolag vars aktieägare och styrelse sagt att företaget sysslar med vinterupplevelser. Punkt. Med andra ord, skidåkning, inte cykling, vilket påverkar den marknadsföring man som företag prioriterar. Och skidåkning är big-jävla-business i Åre. Däremot har Åre själva drivit cykling i många år vilket sedan några år tillbaka är en naturlig del av Skistars utbud på orten och den dagliga driften. Det gör dels att man inte kommer att bomma igen cyklingen med det första, men också att den precis som all annan verksamhet i ett vinstdrivande företag måste visa svarta siffror för att få leva vidare. Och ett sätt att få bättre lönsamhet hos en bikepark är att köra så få liftar som möjligt. Det gäller i Whistler, det gäller i Les 2 Alpes, det gäller i Järvsö och det gäller i Åre. Speciellt eftersom liftarna blir förhållandevis dyrare att köra på sommaren med rejält förminskad kapacitet. På vintern går till exempel VM6:an i Åre med högre fart och tar 6 pers åt gången medan den på sommaren går långsammare och tar bara 2. Men den kostar lika mycket att köra för det med el och personal.

Skistar äger inte byn Åre. På sommaren tjänar dom som företag tjänar pengar på att folk köper liftkort, hyr deras boende eller cyklar, eller köper kläder hos Hanson. Det är allt, dom äger inga restauranger eller något mer än så. Jämför med till exempel Järvsö där JBP tjänar pengar på det mesta folk gör i parken, utom boendet. Med andra ord, Skistar måste först och främst sälja liftkort. Och med det sagt så tjänar dom precis lika mycket pengar på Marran som bor i husbil och käkar tonfisk på burk som Paco som bor på lyxhotell med familjen och käkar inbakad gåslever (sorry Marran och Paco, ni fick bli överdrivna exempel...). Dessutom finns det en enorm skepsis till varför Åre överhuvudtaget ska hålla på med sommar från olika håll i byn (alltså inte Skistar). Många restaurangägare, opinionsbildare och så vidare vill helst av allt bara bomma igen byn på sommaren och dra till Gotland och dricka rosé fram tills skolorna startar igen. Utan Holiday Clubs året-runtfokus, och faktiskt, Skistar hade det inte varit så här mycket öppet som det trots allt är under sommaren.

Pengar. Det är mycket snack om ekonomi hela tiden, och det är inget kul. Men faktum är att väldigt få skidorter i världen har råd att köra tomma liftar på sommaren och utveckla lednätet på samma gång, även om det skulle vara bäst för oss cyklisters personliga skull. Kolla bara på Hafjell som satsade som fan inför VM och la enorma pengar på att bygga Rollercoaster för en liten coregrupp av sina gäster. Där var man ju en hårsmån från att bomma igen helt och hållet. När man nu körde igång igen är det med rejält minskade öppettider, och vad jag vet, inte med samma frenesi på grävfronten. Man fick helt enkelt ta ett par steg tillbaka från drömmen för att kunna ha någon form av liftburen cykling igång.

Vandrare. (Om man nu kan kalla folk som åker lift upp och kollar på utsikten för vandrare...). Åre är till skillnad från Järvsö en ort med ett brett utbud på sommaren, det gör att man helt enkelt måste samsas om liftar och annat. Det suger för oss cyklister som inte kunnat utnyttja Kabin fullt ut. Men å andra sidan kan jag förstå som företag att man vill få upp så många personer som möjligt som betalar 135 kronor för en enkeltur. Jag säger inte att det är bra för mig som cyklist personligen, men jag kan förstå prioriteringen även om jag tycker själv att man borde kunna samsas mer.

Köer. Det har aldrig någonsin (med undantag för VM 1999) varit lika mycket folk i Åre på sommaren som den senaste veckan, både cyklister och annat folk, till exempel åkte 1500 vandrare upp med Kabin den 22 juli vilket är rekord. Jag tror alla i byn blivit lite tagna på sängen av mängden folk i sommar. Det säger sig självt att det kan bli köer när man besöker en bikepark under den absoluta högsäsongen. Ingen blir väl förvånad att man får stå i kö i Åre under påsken på vintern till exempel. Eller som det brukar vara i Järvsö under öppningshelgen där. Är man inte beredd på det får man åka vid ett annat tillfälle. Däremot är det surt för folk som hyrt hoj och köpt liftkort för dyra pengar att stå i kö, så det är olyckligt att man inte kunnat brumma igång till exempel WC. Det som däremot varit jävligt kul dom senaste veckorna är att jag aldrig sett så mycket utländska cyklister här, det säger en del om Åres rykte som cykelort.

Leder och cykling. Oavsett vad man kan tycka om vissa leder i Åre så är cyklingen här, enligt mig, fortfarande överlägsen allt annat i Skandinavien. Nej, vi har ingen Rollercoaster för dom hårdkokta eller Barbro för nybörjarna, men vi har en jävla massa annan cykling som håller för betydligt mer än en helg. Däremot, enligt min enkla mening, så borde man ta hit Tom Pro/Gravity Logic och bygga en Barbro för hyrfolket, familjerna och dom medelgoda cyklisternas skull, det är det vi verkligen behöver just nu. Och smutta till Shimano i samma veva. Och när det kommer till utveckling så byggde man faktiskt en ny led i fjol, Organic. Sen att den kanske inte blev optimal är en helt annan sak. Och nu i år byggde man, med hjälp av Åre Bergscyklister, ÅBC-kicken på Stjärntorget för whiptävlingen under Åre Bike Festival.

Underhåll och byggning. Allt underhåll och alla nybyggen i parken görs av Skistars ledpatrull. Genom åren har en del leder byggts av ideella krafter, speciellt under dom tidiga åren: Kindergarten, delar av DH-banan, Nelson, Tjärnis, Bräcke med flera. Men allt eftersom hela cyklingen blivit mer kommersiell har den delen gått in unders Skistars flagga, vilket är ganska naturligt egentligen. Det är inga locals i Whistler som bygger leder i bikeparken, eller i Järvsö för den delen heller. Sen hade det varit kul för oss cyklister om ledgänget hade haft mer pengar att röra sig med, men det är en annan femma som beror på hur mycket pengar man drar in. Sen kan man ju hela tiden prata om hönan eller ägget, om man ska satsa enligt devisen "if you build it, then they will come", eller gå mer varsamt fram. Det finns olika åsikter om det där.

Stängda leder. Snorkeln och Östra Stjärnvägen stängdes för två år sen (har jag för mig, tiden går fort ibland). Jag har inte helt koll på vilka som äger marken där men jag vet att Skistar var under press i många år från en del markägare och gamla uvar i byn att hela Stjärnvägen (som den egentligen heter) skulle gå tillbaka till att vara för vandring "som den alltid varit", även om man kan undra varför man vill vandra inne i skogen istället för på andra ställen på fjället. Där ingick faktiskt även Solstigen, men man kom överens om att stänga Östra och Snorkeln och byggde Uffes istället som ersättning, inte kanske direkt samma typ av led i och för sig. Och helt ärligt så var det inte många som körde Östra dom sista åren, men det var ju surt för det för oss cyklister för det. Däremot fick vi köra både den och Snorkeln på enduron i år vilket var sjukt sweet. Hela den är grejen är ett exempel på hur Åre är en ort med väldigt många olika intresseområden som ska samsas på en liten yta, och ibland får en brukargrupp ge vika för en annan.

VM8:an. Visst fasen är det surt att den renoveras i sommar och är stängd. Men helt ärligt så är det inte många som har utnyttjat den vägen upp till Skutan när man haft möjligheten att åka Kabin, det är många gånger som den gått med många tomma gondoler. Och med tanke på att det är en lift som är sjukt dyr i drift kan jag ha förståelse för att man är försiktig med att köra den. Däremot vet jag att man hade en förhoppning att kunna öppna den nu i slutet av juli om underhållet gick snabbt framåt, men av någon anledning blev det inte så. VM8:an är Sveriges näst mest åka lift vintertid och ett ständigt problembarn driftsmässigt, så som skidåkare kan jag förstå att man vill få ordning på skiten när man kan. Som cyklist suger det däremot. Däremot kommer det inte att funka att sätta cykelhållare på den liften eftersom det inte funkar med på- och avstigningarna för gondolerna på samma lift. Om man inte skaffar samma lösning som t.ex. i Whistler, vilket däremot kräver mer personal än Åres varianter på 6:an och Hummeln.

Trampa tillbaka till Kabinbanan/Stjärntorget från Bräcke. Jag tog tid igår, det tar 3 (tre) minuter att trampa LRF-vägen tillbaka till liftarna. Om man inte klarar av det ska man inte titulera sig cyklist, det är min ödmjuka mening och åsikt i frågan. Jag har cyklat Bräcke hundratals gånger genom åren och aldrig någonsin, överhuvudtaget sett det som ett problem.

Och för den som undrar. Nej, jag jobbar inte på Skistar. Jag gör skidtidning, och Skistar är inte ens en av våra annonsörer. Och jag är frilansande cykeljournalist mellan varven och har väl sett ett par andra orter genom åren. Hade det varit upp till mig personligen hade cyklingen öppnat dagligen 15 maj och stängt när snön kommer. Vi hade fått åka Kabin hela tiden och Gravity Logic skulle vara här och bygga bygga minst en ny led om året, helst fler. Tyvärr är det en utopi som jag bara kan drömma om. Tills dess kör jag 1000 och Hällrajd så ofta jag kan och det är fan rätt jävla sweet.

Och för att återkoppla till själva frågeställningen i trådens rubrik. Åre Bike Park växer.

Tack, Tobbe, för den lägesrapporten. Tror den var förbannat välbehövlig för den här tråden.

Tack för info. Verkligen välkommet! Tumme upp.

Men vilken lös ryktesspridning du talar om vet jag inte. Den kommer inte från mig iallafall. Det jag skrivit kommer från folk o byn, och jag är här nu.

Mitt intryck är mest att du blir sur över att en del inte är nöjda och har mage att skriva det i ett forum.

Om Skistar kommunicerade bättre kanske inte intrycket behövde bli fullt då negativt heller, men de är lite värdelösa på info. Och till viss del bekräftar du mitt intryck: Skistar "satsar" inte på cykling utan låter den växa i egen takt. Och för femtielfte gången tycker jag personligen att det är trist och min ganska kvalificerade uppfattning (jag är entreprenör) är att det rent affärsmässigt är fel. Cyklingen kan växa fortare och bli mer lönsam med marknadsföring och kundvård.

Tack för bra info, men här kommer ett par synpunkter..

1) Jag tycker inte det har varit någon som helst ryktesspridning utan endast åsikter från besökare av Åre Bike Park, vilket är bra, det borde uppskattas och ta tillvara på.

2) Även om det tar 3 minuter att ta sig tillbaka till VM6an så tar det en timme att komma tillbaka till Bräcke eftersom VM8an är stängd, tyvärr dödar detta den delen av parken eftersom det är så tidskrävande att ta sig dit igen (inte tillbaka!). Med andra ord finns det en enorm outnyttjad kapacitet av den delen av parken.

3) Även om vissa enstaka opinionsbildare önskar sig ett "lugnare" Åre sommartid så tror jag att en överväldigande majoritet, minst 99% vill se ett aktivt Åre även sommartid.

4) Eftersom det tydligen är sådan kö att cyklister inte kan ta bergbanan upp till toppen innan kl 13 så måste det vara så att det fortfarande finns en stor potential till att Åre fortsättningsvis kan växa, och att då stänga av VM8an och lägga locket på för utvecklingen av Åre Bike park, då har man inte alla hästar hemma.

Jag tycker att det var ungefär som tidigare år även utan wm8:an, man rör sig bara lite annorlunda på berget. Den är ju heller inte någon höjdare om det är tjockt med folk i parken.

Att cykla LRF är det nog knappt någon som klagar på men de måste köra antningen äggen eller kabinen till toppen med cyklister, hela dagen inte bara eftermiddagen.

Att trassla med hummelliftarna och organic suger getpung!

rularn sa:
Tack för bra info, men här kommer ett par synpunkter..

2) Även om det tar 3 minuter att ta sig tillbaka till VM6an så tar det en timme att komma tillbaka till Bräcke eftersom VM8an är stängd, tyvärr dödar detta den delen av parken eftersom det är så tidskrävande att ta sig dit igen (inte tillbaka!). Med andra ord finns det en enorm outnyttjad kapacitet av den delen av parken.

Nä det gör det fanemig inte
3 min transport
5 min liftkö
10 min i liften
10 min trampande bort till Bräcke
Mao knappa halvtimman.

Eller om man vill åka upp via Hummeln så får man väl lägga på 15 min för Serpentinen och Hummelliften men dra av tre min för organic utför. Mao dryga halvtimman.

Jag säger inte att det är bra... men det är inte en timma...

Förövrigt så tror jag att ToR till toppen för en vandrare kostar 185 och inte 135. Mao... hajjar man inte att vandrarna är "prioriterade" då... ja då... ja...

Stalle

Kung Stalle sa:
Förövrigt så tror jag att ToR till toppen för en vandrare kostar 185 och inte 135. Mao... hajjar man inte att vandrarna är "prioriterade" då... ja då... ja...
Stalle

Om man förenklat frågan till att bara handla om intjänade kronor just nu då är det självklart att man satsar på att knöka ombord så många fot-turister som möjligt. Men det är kortsiktigt tänk, som förvisso är modus operandi för många noterade bolag, men sällan smart eller bra på sikt.

Man skiter lite i att man inte har ett liftsystem som funkar för cyklisterna, och det är dumt och kanske farligt. Åre drar nog en del långväga svenska och utländska turister, och det som drar mest är nog högzon och fallhöjd. Att man som besökare inte vill åka ner från platån (och då får skippa Bräcke/Shimano etc) för att det tar sån förbannad tid att komma upp igen påverkar intryck, återbesöksfrekvens, och rykte.

Om Skistar/locals vill att Åre ska bli en cykelpark i världsklass på sikt så kanske man borde ta kritiken till sig snarare än att vara oförstående (Skistars personal) eller gå i försvar (Glisseur).

Men kärnan är väl just vad Skistar vill, och där är väl svaret (om jag läser Glisseur rätt) att nej, man satsar inte riktigt och skiter lite i cyklisterna.

Bör väl också lägga till att jag inte läst några siffror från Skistar på ett tag, så jag vet inte hur de presterar. Men sist jag läste bokslut var mitt intryck att det gick ganska bra. Brasklapp i löptext var klimatförändringar (om jag inte minns helt tokigt) och mot bakgrund av det har jag väldigt svårt att se att det gentemot aktieägare inte skulle gå att motivera avsättningar av medel för investering i Bikepark. Förutsatt att Skistar totalt fortfarande gör okej vinst, vilket jag som sagt inte har koll på.

Senast ändrad:
Så... om Åre skulle göra en storsatsning i klass med Järvsö...

Höj liftkortspriset 10 spänn.
Stäng alla liftar utom WorldCup liften.
Släta ut hoppen i shimano (blir som Barbro).
Höj hoppen i flinbanan (blir som twist twist).

Klart och betalt... :)

ps. Jag gillar både Åre och Järvsö som dom är och hoppas att inte skistar tar detta inlägget på allvar.

Nu skriver jag självklarheter men det tillför inget att jämför liftkortspriser då Järvsö tar betalt för att de kan. De saknar i princip konkurrens och har rätt många kunder i täckningsområdet.

För tydlighetens skull har jag aldrig menat eller skrivit att Åre är sämre än Järvsö, eller att Åre är dåligt. Det som stör är att potentialen är så förbannat stor i förhållande till hur det är nu.

Foxis sa:
Kung Stalle sa:
Stalle

Om man förenklat frågan till att bara handla om intjänade kronor just nu då är det självklart att man satsar på att knöka ombord så många fot-turister som möjligt. Men det är kortsiktigt tänk, som förvisso är modus operandi för många noterade bolag, men sällan smart eller bra på sikt.

Man skiter lite i att man inte har ett liftsystem som funkar för cyklisterna, och det är dumt och kanske farligt. Åre drar nog en del långväga svenska och utländska turister, och det som drar mest är nog högzon och fallhöjd. Att man som besökare inte vill åka ner från platån (och då får skippa Bräcke/Shimano etc) för att det tar sån förbannad tid att komma upp igen påverkar intryck, återbesöksfrekvens, och rykte.

Om Skistar/locals vill att Åre ska bli en cykelpark i världsklass på sikt så kanske man borde ta kritiken till sig snarare än att vara oförstående (Skistars personal) eller gå i försvar (Glisseur).

Men kärnan är väl just vad Skistar vill, och där är väl svaret (om jag läser Glisseur rätt) att nej, man satsar inte riktigt och skiter lite i cyklisterna.

Bör väl också lägga till att jag inte läst några siffror från Skistar på ett tag, så jag vet inte hur de presterar. Men sist jag läste bokslut var mitt intryck att det gick ganska bra. Brasklapp i löptext var klimatförändringar (om jag inte minns helt tokigt) och mot bakgrund av det har jag väldigt svårt att se att det gentemot aktieägare inte skulle gå att motivera avsättningar av medel för investering i Bikepark. Förutsatt att Skistar totalt fortfarande gör okej vinst, vilket jag som sagt inte har koll på.

Det jag tycker är mest imponerande med dig är att efter en tur i Åre så vet du precis vad affärsverksamheten i byn vill och hur man ska göra för att få styr på det hela, men att Skistar väljer att tjäna pengar på fot-turisterna som lättast tar sig upp via kabinen fattar du inte.
Att driva hela maskineriet kostar enorma pengar och har man dessutom med vresiga markägare att göra så är det inte alltid så lätt få alla nöjd.

Får jag fråga hur du har framfört din kritik till Skistar?

Foxis har rätt, vi är tyvärr en promille av folket i åre men vär är ett gäng över 40 som gärna bor bra o spenderar bra tid på fjället... åre är ju bfa men ändå skitdåligt mot tidigare år så till alla nya cyklister tipsar jag om hafjell i norge... åre är inte bäst på allt..

Paco sa:
Foxis sa:
Kung Stalle sa:
Stalle

Det jag tycker är mest imponerande med dig är att efter en tur i Åre så vet du precis vad affärsverksamheten i byn vill och hur man ska göra för att få styr på det hela, men att Skistar väljer att tjäna pengar på fot-turisterna som lättast tar sig upp via kabinen fattar du inte.
Att driva hela maskineriet kostar enorma pengar och har man dessutom med vresiga markägare att göra så är det inte alltid så lätt få alla nöjd.

Får jag fråga hur du har framfört din kritik till Skistar?

Har aldrig sagt att jag vet vad näringsidkarna i byn vill. Jag förutsatte att de gärna vill tjäna mer pengar året om, men det kanske är fel.

Jag slängde också in ett gäng brasklappar vad gäller hur Skistar går i närtid. Är det knackigt förstår jag agerandet, men *tror* att de har maginaler.

Jag har heller aldrig sagt att jag vet exakt hur man ska lösa problemet som finns då VM8:an behöver underhåll.
Men vad jag hört från ett par håll (liftpersonal, caféet vid gondolen, samt här i tråden) så är det inte säkert att man vill köra vm8 ens då underhållet är klart. Av kostnadsskäl.

Edit: Det jag har skrivit är att det ger ett jäkligt dåligt intryck att porta cyklister från kabinen. Nej, kabinen har ingen större kapacitet för cyklister, och ja de tjänar mycket mer på vandrarna. Men det finns ett vikigt signalvärde om man vill bygga varumärke och vårda kundgruppen. Det skiter man nu i.
Och vad gäller marknadsföring har jag faktiskt koll.
Jag tycker man bör varva vandrare/cyklar hela dagen. Dör vandrarna av att vänta på sin tur?

Jag tycker inte jag argumenterar som någon basserwasser. Jag har konstaterat:

- Liftsystemet funkar dåligt
- Skistar verkar tveksamma till att satsa på DH
- Sommarverksamhet lär bli allt viktigare, och cykling är det som på sikt har potential att nyttja liftarna bäst.

Edit: Just det, jag har försökt ringa (gick inte att få tag på någon, semestertider), mailat (mailet ska tydligen ha vidarebefordrats till ansvarig), samt pratat med gästservice. Allt vänligt men bestämt. Vid tillfälle ska jag skriva ett längre mer utförligt och konstruktivt mail om jag orkar.

Fattar ärligt talat varför vissa blir så provocerade av kritiken och att jag tror att det kan gå stt få bättre snurr på cyklingen?

Är det bättre att alla bara håller käften och gillar läget? Jo, kanske är det. Glömde att det här är ett svenskt forum... :P ;)

Senast ändrad:
Förra åretkte jag kabinen ensam upp och då sa liftskötaren som för övrigt var en cykelperson att dom funderade på o stänga vissa liftar, han hoppades ddt inte skulle bli så men han hade nog rätt... jag tycker alla åker nån annanstans i början på nästa år..hafjell tex, lika bra ju

Kan inflika en grej som jag i alla fall märkte, då årets besök var det första på 5 år. Tyckte att överlag så var underhållet av banorna generellt sett sämre nu än vad de var förut. Easy rider och västra stjärnvägen (i rotbrötsdelen) stack ut mest på den fronten, rätt sönderkörda och eroderade.
Hade egentligen inget emot det då de blev mer tekniska och roligare än vad de var förr men ändå. Överlag var det sjukt roligt att komma tillbaka till Åre och få känna på riktig parkåkning, ska definitivt ta upp gamla rutinen med ett besök varje sommar igen.

Hur är det med Sälens bike park? Jag har tyvärr aldrig varit där men hur mycket satsas det där, eller utnyttjar man potentialen så att säga jämfört med Åre? För jag antar att det är Skistar som driver även den parken?

Sälen och åre vår inte jämföra när det gäller banor.. är man däremot nybörjare eller bara gillar enkla parker typ lilla blå så är sälen helt ok.. mindre liftkö,, bra banor,,,

Sälen och åre vår inte jämföra när det gäller banor.. är man däremot nybörjare eller bara gillar enkla parker typ lilla blå så är sälen helt ok.. mindre liftkö,, bra banor,,,

Så vad göra? För mig lutar det åt att gå med i ÅBC pga:
1. De gör ett bra jobb med festivalen
2. Jag tror att de har en konstruktiv dialog med Skistar och de får nog mer tyngd ju fler medlemmar de har.

Mårten sa:
Vilket jävla gnäll. Åre är grymt. Festivalveckan var awesome. Nästa vecka blir det en snabbvisit igen. Wohoo!

Det är ett jävla gnäll på dem som försöker komma med konstruktiv kritik och synpunkter! Åre blir eller är inte sämre för det!

Åre har väl aldrig vare känt för att ha nåt bländande underhåll av lederna och jag kan hålla med om att det suger lite att wm8:an inte körs, men så länge det finns alternativ så ser jag inget problem.

För mig är Åre så mycket mer än bara en bikepark.

Antingen så tar man det för vad det är eller så bryter man ihop och gråter ut på internet.

En snabb fråga till Foxis, dhgubbe och rularn: Ska ni upp nästa år om läget är likadant?

Paco sa:
Åre har väl aldrig vare känt för att ha nåt bländande underhåll av lederna och jag kan hålla med om att det suger lite att wm8:an inte körs, men så länge det finns alternativ så ser jag inget problem.

För mig är Åre så mycket mer än bara en bikepark.

Antingen så tar man det för vad det är eller så bryter man ihop och gråter ut på internet.

En snabb fråga till Foxis, dhgubbe och rularn: Ska ni upp nästa år om läget är likadant?

För min del blir det troligtvis Hafjell nästa gång, men det har nog mer att göra med att jag aldrig varit där

Paco sa:
Där kom det. Antingen eller. Om man inte gillar alla aspekter så "gråter" man på internet. Du får ursäkta, men så fruktansvärt dålig inställning!

Du struntade kanske i att läsa hur jag försökt påverka och även min fråga tidigare i tråden efter förslag på andra sätt att göra detta?
Tveksamt.
Och bara för att föregå självklara kommande påhopp: Nej, det är inte för att jag är kränkt.

Det tar för lång tid upp till toppen som det är nu och det finns alternativ om man drar en radie med 7 timmars restid. Speciellt om man inkluderar flyg. För nej, jag bor inte i en konverterad husbil och käkar konserver. Tyvärr kanske jag ska tillägga, för det verkar soft.

Senast ändrad:
Jag har varit i Åre och cyklat tre gånger 1998, 2015 och 2016. 1998 ska vi nog inte prata om för det var så annorlunda och väldigt mycket har hänt sedan dess. Det som hänt mellan 2015 och 2016 i parkväg är att WM8 stängts och Organic byggts, sedan ska nog inte förglömmas att det var sjuk mycket mindre snö i år. Förra året tror jag att jag var tredje gubbe ner från toppen, vilket var kul men knappast speciellt bra, men det var vädergudarnas fel och ingen annan, dock så var det ett grymt jobb att få igång toppen.

Det ÄR trist att VM8 är stängd och jag håller med någon ovan att problemet är inte LRF-vägen utan att ta sig till toppen av lederna. Problemet i mitt tycke är problemet att det tar lång tid att ta sig till Hummeln hade det gått fortare så hade problemet varit mindre. Nu sa visserligen liftkillen vid Hummelliften att de provade att köra den liften snabbare.

För min del blev det i huvudsak åkning i högzon med Gondolen i år, och där var aldrig något kö, rullade direkt in i liften varje gång. Nere vid VM6 var det kö på morgonen men sedan var det inget större problem. Jag var där 19 Juli och 22 Juli och efter vad Tobbe skrev ovan var det ganska mycket folk där då. I högzon var det aldrig mycket folk och jag gjorde bara ett par åk i lågzon, Shimano, Flinbanan, Kanonröret, Getrappet, Månskogen etc, det var mer folk där men inte något stort problem. Månskogen och Getrappet var nog helt tomt på folk så det märks nog att VM8 inte är öppna för så var det inte tidigare.

Vad gäller slitage var det stor skillnad mellan 19 och 22 Juli, dagarna innan den 19:e var det regnigt och mindre folk i parken. Den 22:e var det superfint/torrt och hade varit så ett par dagar och det märktes framförallt på blå leder tex Easyrider och började bli uppkörd (trailcrew var ute). Så hur man uppfattar skicket tror jag beror på när man är där och förhållandena just då.

Jag är mellan Marron och Paco (!) sitter i en ganska fin husbil men det fina med Åre är att man inte behöver käka av konservförrådet när man är där (Parkvillan rekommenderas). Också vad jag också uppskattar med Åre är att det finns något att göra för familjen medans jag cyklar och de tycker det är ganska kul att komma dit (frugan gillar att springa det där vansinniga Vertical K). Så ja det är trist att vi cyklister måste samsas med vandrare som ska upp i kabinen, men 2 av dessa var min fru och dotter och det gjorde att jag kunde cykla så... Jag hade gärna sett att det finns mer "annat" att göra på sommaren för då är det lättare att ta med familjen och då är det lättare att komma dit.

Men totalt sett hade jag det bra i Åre i år!

Eftersom en del är känsliga för konstruktiv kritik, och för att jag tidigare lovat ge mina samlade intryck, så kommer här allt som inte har med liftsystemet att göra.

Till skillnad från vad vissa verkar tro så gillar jag Åre. Skarpt. Det går inte att bortse från att det i princip är den enda orten Sverige som har en chans mot Alperna, och det gäller både sommar som vinter.

+ Berget. Det är bra för utförsåkning helt enkelt. Skiftande, vackert, och möjliggör olika typer av åkning.

+ Lederna. Någon nämnde Gravity Logic tidigare, och visst är det så att de skulle kunna vässa saker ytterligare. Men överlag är det väldigt bra leder för alla utom möjligen nybörjare och yngre. Min grabb (9) tycker Lilla Blå är för mesig och Shimano lite för "stor". Möjligt att Flinbanan fyller glappet, men den har vi inte kört.
Och för att anknyta till tidigare fråga om Shimano och hur hoppen är etc: Jag tycker inte den är ett dugg knepigare än Twist-Twist, men det är säkert olika från person till person.
Apropå lättare hopp/flow: Även om det kanske skrevs med ironi håller jag med om att Åre skulle må bra av en Barbro för folk som kör sin första dag.
Högzon, Bräcke, Månskogen och Getrappet är riktigt, riktigt bra åkning och även fantastiska naturupplevelser.

+ Byn. Utbudet överlag tycker jag är kanon för att vara sommar. Lite märks det att en del som jobbar kanske hellre gjort något annat (på Gotland drickandes Rosé?) men de allra flesta är trevliga och ofta cyklister. Det är väl det som är unikt för Åre i Sverige: finns ingen annan utförsort som har en bra by.

Så visst tusan är Åre bra på de flesta vis, men inte alla.

Apropå liftarna så finns det väl skäl både för optimism och fundersamhet. *Alla* som jobbar med Skistar på något vis som jag pratade med ger samma bild: De som jobbar och även de flesta ansvariga chefer gillar Bikeparken, och cyklingen växer ordentligt. Tillsammans med en ordentlig ökning av vandringen tror alla att trycket nu är så stort att Skistar inte kommer att ha annat val än att köra VM8:an då den är klar.
Men samtidigt säger i princip alla att problemet är att det på ledningsnivå (osäker på om man menat ledningsgrupp eller styrelse)!inte råder konsensus: en del gillar Bikeparken medans andra mest tycker att den är besvärlig och ska läggas ned.
Vet inte hur mycket det ligger i detta, och ingen jag pratat med lär vilja stå för sitt citat, men ändå.

Med rätt "vinnande" beslutsfattare och mer resurser till Bikeparken kan framtiden se riktigt ljus ut. Jag hoppas det, för det som är bra är så pass bra att det vore synd om man inte förvaltade det väl.

Instämmer med jbella. Nyss hemkommen efter varit i Åre vecka 29-30 och, det har varit kanonbra. Kör iof. inte bara DH, utan oxså XC, och vandrar en del, men köerna var typisk på morgon, och direkt efter lunch, och inte tog de lång tid jämfört mot vad det kan ta på vintern. Inga problem att hinna med 10-12 liftåk om dagen. Att lederna blir påverkade av många åkare, och en och annan störtskur är ju något man får ta. Att VM 8 inte går på sommaren kan jag oxå ta, om de kan få den att funka bättre på vintern, då Åre för min del ändå är mest skidåkning, men nog växer Åre välförtjänt även som sommardestination. Betydligt mer folk i år bara jämfört med 2015. Nu inväntar jag December, med skidpremiären i Gästrappet.

Senast ändrad:
Till paco.. ja nästa år kommer vi åka igen.. trots det blir sämre är det ju ändå okej,, har inte sagt annat heller, vill nog bara det blir lika bra som för nåt år sen, eller ännu bättre. Var i sälen o körde i veckan,, där verkar ändå skistar satsa,, jäklar vad bra det blivit sen jag var där sist

Till glisseur.. du har rätt. Ta sig från bräcke till liftarna var inte alls jobbigt på nått sätt som jag trodde så där ska inte jag gnälla... men annars tycker jag änd åre var sämre i år än tidigare... kanske prickade jag in högsäsong nu,, vet ej...

Tillbaka
Topp