Ok, nu är det så mycket lösa rykten och skev nätspekulation av folk som varken varit i Åre på länge eller har någon som helst koll att det är dags att förklara läget lite. Jag håller inte med om allt Skistar gör angående bikeparken, jag tycker till exempel att man borde ta ett bättre helhetsgrepp på cyklingen för att få den att bli både bättre och växa, men många här har fått saker rejält om bakfoten.
Skistar är ett börsnoterat aktiebolag vars aktieägare och styrelse sagt att företaget sysslar med vinterupplevelser. Punkt. Med andra ord, skidåkning, inte cykling, vilket påverkar den marknadsföring man som företag prioriterar. Och skidåkning är big-jävla-business i Åre. Däremot har Åre själva drivit cykling i många år vilket sedan några år tillbaka är en naturlig del av Skistars utbud på orten och den dagliga driften. Det gör dels att man inte kommer att bomma igen cyklingen med det första, men också att den precis som all annan verksamhet i ett vinstdrivande företag måste visa svarta siffror för att få leva vidare. Och ett sätt att få bättre lönsamhet hos en bikepark är att köra så få liftar som möjligt. Det gäller i Whistler, det gäller i Les 2 Alpes, det gäller i Järvsö och det gäller i Åre. Speciellt eftersom liftarna blir förhållandevis dyrare att köra på sommaren med rejält förminskad kapacitet. På vintern går till exempel VM6:an i Åre med högre fart och tar 6 pers åt gången medan den på sommaren går långsammare och tar bara 2. Men den kostar lika mycket att köra för det med el och personal.
Skistar äger inte byn Åre. På sommaren tjänar dom som företag tjänar pengar på att folk köper liftkort, hyr deras boende eller cyklar, eller köper kläder hos Hanson. Det är allt, dom äger inga restauranger eller något mer än så. Jämför med till exempel Järvsö där JBP tjänar pengar på det mesta folk gör i parken, utom boendet. Med andra ord, Skistar måste först och främst sälja liftkort. Och med det sagt så tjänar dom precis lika mycket pengar på Marran som bor i husbil och käkar tonfisk på burk som Paco som bor på lyxhotell med familjen och käkar inbakad gåslever (sorry Marran och Paco, ni fick bli överdrivna exempel...). Dessutom finns det en enorm skepsis till varför Åre överhuvudtaget ska hålla på med sommar från olika håll i byn (alltså inte Skistar). Många restaurangägare, opinionsbildare och så vidare vill helst av allt bara bomma igen byn på sommaren och dra till Gotland och dricka rosé fram tills skolorna startar igen. Utan Holiday Clubs året-runtfokus, och faktiskt, Skistar hade det inte varit så här mycket öppet som det trots allt är under sommaren.
Pengar. Det är mycket snack om ekonomi hela tiden, och det är inget kul. Men faktum är att väldigt få skidorter i världen har råd att köra tomma liftar på sommaren och utveckla lednätet på samma gång, även om det skulle vara bäst för oss cyklisters personliga skull. Kolla bara på Hafjell som satsade som fan inför VM och la enorma pengar på att bygga Rollercoaster för en liten coregrupp av sina gäster. Där var man ju en hårsmån från att bomma igen helt och hållet. När man nu körde igång igen är det med rejält minskade öppettider, och vad jag vet, inte med samma frenesi på grävfronten. Man fick helt enkelt ta ett par steg tillbaka från drömmen för att kunna ha någon form av liftburen cykling igång.
Vandrare. (Om man nu kan kalla folk som åker lift upp och kollar på utsikten för vandrare...). Åre är till skillnad från Järvsö en ort med ett brett utbud på sommaren, det gör att man helt enkelt måste samsas om liftar och annat. Det suger för oss cyklister som inte kunnat utnyttja Kabin fullt ut. Men å andra sidan kan jag förstå som företag att man vill få upp så många personer som möjligt som betalar 135 kronor för en enkeltur. Jag säger inte att det är bra för mig som cyklist personligen, men jag kan förstå prioriteringen även om jag tycker själv att man borde kunna samsas mer.
Köer. Det har aldrig någonsin (med undantag för VM 1999) varit lika mycket folk i Åre på sommaren som den senaste veckan, både cyklister och annat folk, till exempel åkte 1500 vandrare upp med Kabin den 22 juli vilket är rekord. Jag tror alla i byn blivit lite tagna på sängen av mängden folk i sommar. Det säger sig självt att det kan bli köer när man besöker en bikepark under den absoluta högsäsongen. Ingen blir väl förvånad att man får stå i kö i Åre under påsken på vintern till exempel. Eller som det brukar vara i Järvsö under öppningshelgen där. Är man inte beredd på det får man åka vid ett annat tillfälle. Däremot är det surt för folk som hyrt hoj och köpt liftkort för dyra pengar att stå i kö, så det är olyckligt att man inte kunnat brumma igång till exempel WC. Det som däremot varit jävligt kul dom senaste veckorna är att jag aldrig sett så mycket utländska cyklister här, det säger en del om Åres rykte som cykelort.
Leder och cykling. Oavsett vad man kan tycka om vissa leder i Åre så är cyklingen här, enligt mig, fortfarande överlägsen allt annat i Skandinavien. Nej, vi har ingen Rollercoaster för dom hårdkokta eller Barbro för nybörjarna, men vi har en jävla massa annan cykling som håller för betydligt mer än en helg. Däremot, enligt min enkla mening, så borde man ta hit Tom Pro/Gravity Logic och bygga en Barbro för hyrfolket, familjerna och dom medelgoda cyklisternas skull, det är det vi verkligen behöver just nu. Och smutta till Shimano i samma veva. Och när det kommer till utveckling så byggde man faktiskt en ny led i fjol, Organic. Sen att den kanske inte blev optimal är en helt annan sak. Och nu i år byggde man, med hjälp av Åre Bergscyklister, ÅBC-kicken på Stjärntorget för whiptävlingen under Åre Bike Festival.
Underhåll och byggning. Allt underhåll och alla nybyggen i parken görs av Skistars ledpatrull. Genom åren har en del leder byggts av ideella krafter, speciellt under dom tidiga åren: Kindergarten, delar av DH-banan, Nelson, Tjärnis, Bräcke med flera. Men allt eftersom hela cyklingen blivit mer kommersiell har den delen gått in unders Skistars flagga, vilket är ganska naturligt egentligen. Det är inga locals i Whistler som bygger leder i bikeparken, eller i Järvsö för den delen heller. Sen hade det varit kul för oss cyklister om ledgänget hade haft mer pengar att röra sig med, men det är en annan femma som beror på hur mycket pengar man drar in. Sen kan man ju hela tiden prata om hönan eller ägget, om man ska satsa enligt devisen "if you build it, then they will come", eller gå mer varsamt fram. Det finns olika åsikter om det där.
Stängda leder. Snorkeln och Östra Stjärnvägen stängdes för två år sen (har jag för mig, tiden går fort ibland). Jag har inte helt koll på vilka som äger marken där men jag vet att Skistar var under press i många år från en del markägare och gamla uvar i byn att hela Stjärnvägen (som den egentligen heter) skulle gå tillbaka till att vara för vandring "som den alltid varit", även om man kan undra varför man vill vandra inne i skogen istället för på andra ställen på fjället. Där ingick faktiskt även Solstigen, men man kom överens om att stänga Östra och Snorkeln och byggde Uffes istället som ersättning, inte kanske direkt samma typ av led i och för sig. Och helt ärligt så var det inte många som körde Östra dom sista åren, men det var ju surt för det för oss cyklister för det. Däremot fick vi köra både den och Snorkeln på enduron i år vilket var sjukt sweet. Hela den är grejen är ett exempel på hur Åre är en ort med väldigt många olika intresseområden som ska samsas på en liten yta, och ibland får en brukargrupp ge vika för en annan.
VM8:an. Visst fasen är det surt att den renoveras i sommar och är stängd. Men helt ärligt så är det inte många som har utnyttjat den vägen upp till Skutan när man haft möjligheten att åka Kabin, det är många gånger som den gått med många tomma gondoler. Och med tanke på att det är en lift som är sjukt dyr i drift kan jag ha förståelse för att man är försiktig med att köra den. Däremot vet jag att man hade en förhoppning att kunna öppna den nu i slutet av juli om underhållet gick snabbt framåt, men av någon anledning blev det inte så. VM8:an är Sveriges näst mest åka lift vintertid och ett ständigt problembarn driftsmässigt, så som skidåkare kan jag förstå att man vill få ordning på skiten när man kan. Som cyklist suger det däremot. Däremot kommer det inte att funka att sätta cykelhållare på den liften eftersom det inte funkar med på- och avstigningarna för gondolerna på samma lift. Om man inte skaffar samma lösning som t.ex. i Whistler, vilket däremot kräver mer personal än Åres varianter på 6:an och Hummeln.
Trampa tillbaka till Kabinbanan/Stjärntorget från Bräcke. Jag tog tid igår, det tar 3 (tre) minuter att trampa LRF-vägen tillbaka till liftarna. Om man inte klarar av det ska man inte titulera sig cyklist, det är min ödmjuka mening och åsikt i frågan. Jag har cyklat Bräcke hundratals gånger genom åren och aldrig någonsin, överhuvudtaget sett det som ett problem.
Och för den som undrar. Nej, jag jobbar inte på Skistar. Jag gör skidtidning, och Skistar är inte ens en av våra annonsörer. Och jag är frilansande cykeljournalist mellan varven och har väl sett ett par andra orter genom åren. Hade det varit upp till mig personligen hade cyklingen öppnat dagligen 15 maj och stängt när snön kommer. Vi hade fått åka Kabin hela tiden och Gravity Logic skulle vara här och bygga bygga minst en ny led om året, helst fler. Tyvärr är det en utopi som jag bara kan drömma om. Tills dess kör jag 1000 och Hällrajd så ofta jag kan och det är fan rätt jävla sweet.
Och för att återkoppla till själva frågeställningen i trådens rubrik. Åre Bike Park växer.