Hur går det för Åre bike park?

Foxis sa:
Eftersom jag fick skit tidigare för att jag var negativ så kan jag inte låta bli att påpeka att jag tydligen hade rätt. Enligt säker förstahandsuppgift så har kabinen varit stängd för cyklister senaste veckan fram till 13.
Och det har varit ordentlig kö till vm6:an
på morgonen.

Missförstå mig rätt, jag gillar Åre skarpt. Men det känns som om Skistar inte prioriterar parken på det vis de kanske borde.

Körde i parken sex dagar förra veckan, fyra av dessa dagar öppnade kabinbanan kl. 13 för cyklister. De dagar vi kunde åka kabinbanan hela dagen var de dagar det regnade.

pbeijer sa:
Nackdelen med att inte vm8:an går är att man inte kör Bräckebäcksleden lika ofta då det är segt att cykla tillbaka till liftarna samt tar en evighet att komma upp på toppen igen.

Tyckte även det märktes på antalet cyklister i Bräcke och Getrappet. Tidigare år när VM8:an gick så träffade man i stort sett alltid på en handfull personer under ett åk, åtminstone i Getrappet. Men i år tycker jag man såg mycket färre personer där.

Kom nyss hem från 5 dagar i åre. Lyckades inte få ett åk med kabinen under dessa dagar, såg inte nån annan med cykel som åkte den heller. Som värst var det drygt 120 meter liftkö upp i första liften. Det var tyvärr lika illa som jag trodde det skulle vara. Hörde även rätt många gnälla. Enda som funkade bättre än jag trodde var att cykla tillbaka från bräcke, det var inte så illa som jag trodde men när liftkön nerifrån var så lång o seg gjorde man det inte ofta.. blev mest snurra easyrider på toppen.. kul men inte i längden... hyllade hafjell efter midsommarhelgen, hyllar hafjell ännu mer nu..

Nu har de tydligen bestämt sig för att vara konsekventa i kabinen = inga cyklar före 13, alla dagar. Tack för den, Skistar. :(

Foxis sa:
Nu har de tydligen bestämt sig för att vara konsekventa i kabinen = inga cyklar före 13, alla dagar. Tack för den, Skistar. :(

Så otroligt korkat, jag menar, är det så trångt att vanliga, mycket viktigare kunder, dvs vandrarna inte får plats, eller vad förhandligger det här beslutet??????

Fast jag förstår dilemmat. Cyklarna tar rätt bra med plats i kabinen. Däremot är det rätt korkat då jag tror(!) att cyklisterna är bättre business över tid än vandrarna. Många hyr hoj, kommer tillbaka (om det är bra!), äter och dricker sprit i byn. :)

Vandrarn går till stugan/husvagnen och dricker en Ramlösa.

:P :)

Känns ju för övrigt som locals som ev. hänger här borde lägga mer energi på att lobba gentemot Skistar än att försvara Åre Bike Park. Berget och byn är kanon men själva parken och hur man kör liftarna ger intryck av att DH bara är en bisyssla som man inte orkar bry sig så mycket om.

Foxis sa:
Känns ju för övrigt som locals som ev. hänger här borde lägga mer energi på att lobba gentemot Skistar än att försvara Åre Bike Park. Berget och byn är kanon men själva parken och hur man kör liftarna ger intryck av att DH bara är en bisyssla som man inte orkar bry sig så mycket om.

Det gör vi, på ett mycket mer konstruktivt sätt än att gnälla på ett internetforum.

Ja, det är skitsurt att inte få åka upp med Kabin före kl. 13 just nu men det går fortfarande att ta sig upp till toppen även om Organic suger elefantlem, jag brukar köra grusvägen istället. En vanlig dag brukar jag kunna få in 4-5 toppåk utan några som helst problem.

Och ja, det suger att stå i kö till VM6:an. Men man kan också välja att se det som positivt att cyklingen i Åre fortfarande växer, upp 25% nu juli som jag fattat det. Har någon här varit i Whistler och stått kön till Fitzsimmons? Där kan man prata rejäl kö. Eller vissa dagar i Järvsö för den delen.

Däremot kan jag för mitt liv inte förstå vad som är så ofattbart jobbigt med att cykla till Stjärntorget från Bräcke och Getrappet, och då är jag en av dom som cyklar Bräcke mest av alla. Jag har hört sammanlagt noll locals gnälla på det genom alla år. Noll, nada. Men enligt Happy är det tydligen ett enormt problem.

Glisseur sa:
Foxis sa:

Det gör vi, på ett mycket mer konstruktivt sätt än att gnälla på ett internetforum.

Ja, det är skitsurt att inte få åka upp med Kabin före kl. 13 just nu men det går fortfarande att ta sig upp till toppen även om Organic suger elefantlem, jag brukar köra grusvägen istället. En vanlig dag brukar jag kunna få in 4-5 toppåk utan några som helst problem.

Och ja, det suger att stå i kö till VM6:an. Men man kan också välja att se det som positivt att cyklingen i Åre fortfarande växer, upp 25% nu juli som jag fattat det. Har någon här varit i Whistler och stått kön till Fitzsimmons? Där kan man prata rejäl kö. Eller vissa dagar i Järvsö för den delen.

Däremot kan jag för mitt liv inte förstå vad som är så ofattbart jobbigt med att cykla till Stjärntorget från Bräcke och Getrappet, och då är jag en av dom som cyklar Bräcke mest av alla. Jag har hört sammanlagt noll locals gnälla på det genom alla år. Noll, nada. Men enligt Happy är det tydligen ett enormt problem.
Att cykla grusväg 5min är jobbigare än att bara hoppa in i vm8:an :).

Dock är det väl avsaknaden av kabinen som gör att man inte gör helåk hela tiden utan kör några varv på toppen istället för att ta bräcke ner när man väl kommit upp.

Tar tacksamt mot info om hur man kan påverka utöver att skriva vänligt men bestämt till Skistar (gjort) och påtala vänligt till personal (gjort).

Gnälla på Sverige störst forum för cykel är väl heller inte helt meningslöst. Gnälla det tillräckligt både här och där så påverkar det också.

Sedan är det bra att problemen syns för de som funderar på destination. Just nu lär det bli Hafjell nästa repa.

Och apropå Whistler: Skillnaden där är att jag tror(!) de gör vad de kan för att maxa kapaciteten. Har inte läst om att de stänger liftar för cyklister fram till 13...

Glisseur sa:

Och?

Du kan inte jämför locals med långväga gäster. Om jag bott i Åre och haft sänsongs/årskort och all tid i världen så hade jag också tyckt det bara var skönt att få trampa lite och ta det lugnt. Hänga i liftkön och softa. Antalet åk per dag är ju inte heller så intressant utan då handlar det mer om att få till ett eller ett par riktigt bra åk. Sätter jag inte favoritleden idag så gör jag det nästa vecka eller veckan därefter.
För oss som åker upp max en vecka per år så är det av stort värde att hinna köra så många åk som möjligt. Hinna åka alla leder, få tid till att studera lederna och med lite flyt sätta ett antal bra åk. Att då tillbringa dötid med transportcykling och liftköer suger getpung delux när man har begränsat med tid. Är det så svårt att förstå?

Öppna VM8:an eller lägg ner. Jag åker inte till Åre så länge den står i vart fall.

+42

Kommer inte åka tebax till Åre förrän kabinen tar cyklister och/eller vm8:an går.

Och glisseur, om du har känningar på Skistar, hur fasen tänker de då de bannlyser cyklister i kabin då VM8:an står? Varför inte ta lika många vandrare som cyklister? Varför ska vi lida mer än andra brukare? Låt vandrarna åka sittlift istället? De kan ju fylla ut platserna cyklisterna inte kan ta?
Eller duger inte det åt lufsfolket?

Jo, jag är faktiskt lite sur och besviken.

Senast ändrad:
Alltså, poängen är väl att Åre nu är tillbaka på samma liftsystem/kapacitet som man använde 2006. Det är knappast att satsa, knappast att utveckla.

Visst går det att komma upp till högzon, men denna lösning innebär att man måste bestämma sig på vilken del av berget man vill vara och sen stanna där ett tag. Knappast så att man ligger och loopar helåk från toppen med detta system.

När det var få besökare var kabin grym. Då kunde man köra upp med kabin, bränna ner och lagom rulla in på nästa kabin upp. Så är det inte längre. Vm8+gondol var ett stort framsteg. Ok att det är dyrt men att gå tillbaka till en lösning som orsakade långa köer redan för 10 år sedan känns väl inte helt bra heller.

s sa:
Du kan inte jämför locals med långväga gäster. Om jag bott i Åre och haft sänsongs/årskort och all tid i världen så hade jag också tyckt det bara var skönt att få trampa lite och ta det lugnt. Hänga i liftkön och softa. Antalet åk per dag är ju inte heller så intressant utan då handlar det mer om att få till ett eller ett par riktigt bra åk. Sätter jag inte favoritleden idag så gör jag det nästa vecka eller veckan därefter.
För oss som åker upp max en vecka per år så är det av stort värde att hinna köra så många åk som möjligt. Hinna åka alla leder, få tid till att studera lederna och med lite flyt sätta ett antal bra åk. Att då tillbringa dötid med transportcykling och liftköer suger getpung delux när man har begränsat med tid. Är det så svårt att förstå?

+1

H. sa:
Alltså, poängen är väl att Åre nu är tillbaka på samma liftsystem/kapacitet som man använde 2006. Det är knappast att satsa, knappast att utveckla.

Visst går det att komma upp till högzon, men denna lösning innebär att man måste bestämma sig på vilken del av berget man vill vara och sen stanna där ett tag. Knappast så att man ligger och loopar helåk från toppen med detta system.

När det var få besökare var kabin grym. Då kunde man köra upp med kabin, bränna ner och lagom rulla in på nästa kabin upp. Så är det inte längre. Vm8+gondol var ett stort framsteg. Ok att det är dyrt men att gå tillbaka till en lösning som orsakade långa köer redan för 10 år sedan känns väl inte helt bra heller.

+1

Åre är i mitt tycke ett ett jävla bakvatten när det kommer till preparerat. Jag skidade Åre på årets bästa dag, 4 timmar så hade jag åkta alla backarna minst två gånger. Inklusive "blåa" sidan och blåa mot björnen. VM och Störtloppet 4 gånger vardera. Jag är verkligen ingen puckelstjärna men hur lång tid tar Hummeln? 60sec? 15 max om man tar pistade sidan.

Jag fattar inte vad folk pratar om. Känns som att största grejen är klädbutikerna som tydligen har det "senaste"...

Locals och randonneurer får ursäkta. De har säkert erfarenheter som jag inte vet något om.

Stänger man ute cykel som faktiskt inte behöver så många fallhöjdsmeter som skidor så finns det ju tusen närmre och bättre ställen. Åre är ju varken nästgårds eller billigt. Eller har orkat fixa cykel på tåg som borde vara en självklarhet.

Illa att de inte får plats med cyklister före kl .13. Men jagantar att vandrarna också gjort sin röst hörd.

Jag pratade med de som driver caféet vid gondolens dalstation för ett par veckor sedan och de har fått mindre business pga att VM8:an står. Infon de hade var att det nu är underhållsarbete men på sikt också en kostnadsfråga om vm8:an ska köras eller ej. De verkade inte jätteoptimistiska men hoppades att de kör igång till nästa år.

+1 på det mesta ovanför (utom Atlas inlägg). Men ingen skugga över Glisseur som jag tycker alltid kommer med bra info och tänkvärda inlägg för oss Åre-älskare.

Jag ska dit näst vecka. Hoppas det funkar lika bra då som det gjorde första veckan i juli. Rätt lite köer var det och många kabinåk blev det (även före kl. 13).

LRF är ok även för turister och har fördelen att man kan köra den lika bra åt båda hållen och ger lite flås... Inte många leder som funkar så.... Problemet är inte där utan det mentala och tidsmässiga baxet att ta sig upp till toppen vi tre liftar och två transporter.

Vad jag hade gjort kortsiktigt?
Öppnat alla liftar 10-17 istället så man hinner åka ordentligt trots mer kötid/lifttid. Och kommunicera varför.
Jo, jag förstår att det kostar men det gör missnöjda kunder också.

Långsiktigt? Bygga ett par leder nerför totthummeln nu när det finns en stolslift upp där. Marknadsföra hårt. Öppna vm8 när det funkar ekonomiskt.

Senast ändrad:
Stäng ner vm6 och hummelliften. Öppna wc och vm8 istället. Sätt cykelhållare på stolarna till Vm8 också. Bygg någon mer lätt led vid vm8. Kabin enbart för vandrare. Gondol igång.

Där är ett koncept som skulle optimera bra cykling i Åre, separera vandrare och cyklister och klara anstormningen av cyklister som det kan bli när det är högtryck.

Men jag fattar verkligen inte prion för vandrare? Det är lika knäppt som om de skulle ha prio på vintern.
Hela poängen med ett liftsystem är att få upp folk + utrustning för att åka nerför.
Hela jäklar Norrland finns att vandra i om man söker lugn och vyer.

Och angående kostnad för VM8 så är det trams. Om man vill satsa på att växa cyklingen (vilket man bör med tanke på klimat +ANNAT) så kanske man ska köra entreprenörskap 101 och låta det kosta några år för att bygga varumärke och lojalitet.
Hur bra är det att folk gnäller både här och där och skiter i att åka tillbaka för att liftsystemet var halvt värdelöst? 40-60 min upp till toppen inklusive pushbike, hur nöjda kunder ger det måntro?

Grejen är väl att Åre vill vara en multidestination. Tanken är att du inte ska behöva åka någon annanstans för alla dina sommaräventyr. Då måste man knö in vandrare, skärmflygare och cyklister samt div. andra i samma system.

Ganska många inbitna cyklister är som marran, dvs bor i en ombyggd skåpbil och käkar konserver. Inget skistar tjänar grova pengar på. Småbarnsfamiljer däremot, dem kan man mjölka på rätt mkt pengar. Men de vill ha ett brett spektrum av aktivering. Inte bara sådan som leder till brutna nyckelben och självrisk på olycksfallsförsäkringen.

Som det låter här så blir det alltså färre folk i liftkön nästa år. Fler åk för Paco!!

Förstår att ju mindre liftar ju längre tid ju mer besvikelse och mer gnäll.

Men den delen kring VM8 är väl liksom lite utanför huvudområdet?
Åkte i Åre förra sommaren och de få gångerna jag var borta vid VM8 var det ingen där förutom liftpersonal. Och det här var både en regnig och en solig dag i juli. Dessutom så var högzon avstängd pga snö som inte smält så jag har inte ens testat easy rider.

Håller med någon ovan som rekommenderade att bygga leder österut mot sadeln istället eller få lite bättre fart i den där hummelliften.

Den två stolsliften som går under kabinen? Slutar inte den på ett bättre ställe för att åka Shimano?

Luthman Photography sa:
Grejen är väl att Åre vill vara en multidestination. Tanken är att du inte ska behöva åka någon annanstans för alla dina sommaräventyr. Då måste man knö in vandrare, skärmflygare och cyklister samt div. andra i samma system.
Visst. Men jag har inga problem med att samsas. Problemet är att man ger en grupp förtur på en annans bekostnad.
Ganska många inbitna cyklister är som marran, dvs bor i en ombyggd skåpbil och käkar konserver. Inget skistar tjänar grova pengar på. Småbarnsfamiljer däremot, dem kan man mjölka på rätt mkt pengar. Men de vill ha ett brett spektrum av aktivering. Inte bara sådan som leder till brutna nyckelben och självrisk på olycksfallsförsäkringen.

Jag tycker det där är tveksamt och hårt generaliserat. Det har nog varit så tidigare, men tillväxten nu är mest "vanligt folk". Min poäng är att om man vill vårda den tillväxten och vill att 30+ med bra ekonomi som drar till Åre över helgen / i en vecka ska komma tillbaka så måste upplevelsen vara bra. Den gruppen har nog högre krav än någon som parkerar skåpbilen i en månad och åker då andan fallet på.

Men frågan här är väl om Skistar vill vårda cyklisterna som kundgrupp. Nu känns det inte så.

Atlas sa:
Åre är i mitt tycke ett ett jävla bakvatten när det kommer till preparerat. Jag skidade Åre på årets bästa dag, 4 timmar så hade jag åkta alla backarna minst två gånger. Inklusive "blåa" sidan och blåa mot björnen. VM och Störtloppet 4 gånger vardera. Jag är verkligen ingen puckelstjärna men hur lång tid tar Hummeln? 60sec? 15 max om man tar pistade sidan.

Jag fattar inte vad folk pratar om. Känns som att största grejen är klädbutikerna som tydligen har det "senaste"...

Locals och randonneurer får ursäkta. De har säkert erfarenheter som jag inte vet något om.

Stänger man ute cykel som faktiskt inte behöver så många fallhöjdsmeter som skidor så finns det ju tusen närmre och bättre ställen. Åre är ju varken nästgårds eller billigt. Eller har orkat fixa cykel på tåg som borde vara en självklarhet.

Med 47 nedfarter i Åre och 22 i björnen så hann du alltså med 138 åk på fyra timmar, inklusive lift. (Plus ett par extra )
Bra jobbat. Nu kan man iof ta fler pister i ett åk, men fortfarande, bra kört.

Fredrik Z sa:
Atlas sa:

Med 47 nedfarter i Åre och 22 i björnen så hann du alltså med 138 åk på fyra timmar, inklusive lift. (Plus ett par extra )
Bra jobbat. Nu kan man iof ta fler pister i ett åk, men fortfarande, bra kört.

Det är väl typ helt omöjlogt att bara åka en "nedfart" per åk i någon av skistars anläggningar. Kutym är väl att man döper varje liten stump pist som med lite god vilja kan separeras, rent teoretiskt, från de andra för att det ska låta som om man har så många nedfarter som möjligt?

Macius sa:
Förstår att ju mindre liftar ju längre tid ju mer besvikelse och mer gnäll.

Men den delen kring VM8 är väl liksom lite utanför huvudområdet?
Åkte i Åre förra sommaren och de få gångerna jag var borta vid VM8 var det ingen där förutom liftpersonal. Och det här var både en regnig och en solig dag i juli. Dessutom så var högzon avstängd pga snö som inte smält så jag har inte ens testat easy rider.

Håller med någon ovan som rekommenderade att bygga leder österut mot sadeln istället eller få lite bättre fart i den där hummelliften.

Den två stolsliften som går under kabinen? Slutar inte den på ett bättre ställe för att åka Shimano?

När högzon var stängd så förstår jag att det inte var så mycket folk vid WM 8an, eftersom det är är där man normalt tar sig upp till högzon. Dessutom var du troligast där då Månskogen var stängd? Var så fallet så kan man nästan säga att WM 8an mest var för dom som ville åka Bräcke (och i viss mån Shimano som man även kom åt via WM 6an och Hummelliften).

2 stols liften under kabin är WC liften som "någon ovan" gillade.

Lånar en lägenhet i Åre en vecka varje sommar. Hänger i övrigt i Järvsö där vi har en permanent stuga. Har även varit i Lofsdalen som blir allt bättre. Tycker att Åre/Skistar saknar ambitioner och verkar mest intresserade av att tjäna pengar. Med ytorna som finns skulle det kunna vara sååå mycket mer. Liftsystemet är ett skämt. Varför körs inte liften som går direkt upp till Hummeln?

Senaste ryktet är att Skistar förmodligen kommer fortsätta underhållet på VM8 i maj nästa år (byta resterande hjulpar som inte tas med helikopter). Med andra ord kan det bli lika dåligt nästa sommar...

Och kabinen är ju uttalat till för vandrarna. Cyklister åker med på nåder... Kasst.

Var i åre andra veckan i juli, sugigt med kö till kabinen då varannan dedikerades till vandring för att sedan ändras till att endast ge plats åt cykling då det inte fanns några vandrare. Vm6 + hummeln + gondol gick snabbare än att sitta i trötta kön. Vad hände med östra stjärnvägen förresten?

Foxis sa:
Paco sa:
Lillgammal sa:
Vad hände med östra stjärnvägen förresten?

Den och snorkeln blev väl en vandringsled eller om det var så att markägaren tyckte att det inte skulle cyklas där längre.

Utvecklingen och satsningen på downhill är ju helt fantastisk...! :-/

Sedan fattar jag inte varför de inte lagt nät på träbryggan som går i slutet av västra stjärnvägen som är överjävligt grisig när det regnar, inte kul att slinta där. Var där under ösregnet, man blir lite nojig över att slinta på lertäckta däck och falla 2m

Lillgammal sa:
Paco sa:
Lillgammal sa:

Den och snorkeln blev väl en vandringsled eller om det var så att markägaren tyckte att det inte skulle cyklas där längre.

Fan va trist! ):
Det var min gamla favorit

Det var en av mina absoluta favoriter med. Och jag kan inte begripa vem f-n som vill VANDRA längs östra stjärnvägen? Noll utsikt och bara grötigt.

TM sa:
Lillgammal sa:
Paco sa:
Lillgammal sa:

Fan va trist! ):
Det var min gamla favorit

Det var en av mina absoluta favoriter med. Och jag kan inte begripa vem f-n som vill VANDRA längs östra stjärnvägen? Noll utsikt och bara grötigt.

Ja precis! Snorkeln kan jag köpa att den funkar som vandringsled, men östra kan inte vara något vidare rolig att vandra.

Glisseur sa:

Det som är jobbigt är att det tar en timme att ta sig dit igen, det dödar liksom den delen av parken för oss som gärna besöker åre utifrån. Personligen gillar jag högzon, bräcke och getrappet bättre än exempelvis shimano, och då kanske man inte hinner mer än ett par åk på en dag för att man måste trampa sig bort och ta vm6/humeln/gondolen igen för att komma upp.

Om man hjälper till att framföra synpunkter så kanske det blir bättring, annars tror skistar att allt är kanon, utan at all potential utnyttjas. Jag kan se att Åre kan bli outstanding, men nu haltas det rejält sen dem stängde vm8an och ej släpper på cyklister förrän kl 13, vad är grejen med det?????????

Foxis sa:
Paco sa:
Lillgammal sa:

Utvecklingen och satsningen på downhill är ju helt fantastisk...! :-/

Jag har cyklat i Åre regelbundet sedan -01 och i det stora hela så har ju utvecklingen och satsningen varit helt fantastisk.
Självklart tycker även jag att det är synd att det inte går så smidigt som man önskar upp till högzon, men jämför man med när man kunde välja på att åka WC liften för att ta östra eller västra stjärn ner till solstigen och följa den till dom bandade offcamberkurvorna ner till fjällängen och avsluta med ett kanonrör som man bara körde rakt igenom, eller ta kabinen upp för att cykla tusenmetern så har det ju hänt endel (om man tordes så kunde man ta bitar av WM-banan från humeln, men jag valde snorkeln ner till västra. Ett par år senare hittade jag även bräckebäcken (när blev den klar?).
Tror nästan att även kälkspåret fanns, men minns inte att jag cyklade där första året.

Men som sagt... Nu när dom byter hjulen på 8an så är det ett steg tillbaka.

Tillbaka
Topp