Hur går det för Åre bike park?

AddeN sa:
Rattnalle sa:
AddeN sa:
Hafjell med mig S. :)
En vecka i hafjell i juli kanske vore något.. Hur pass nybörjarvänligt är det där?

Jag vet inte om du menar för dig eller om du tar med dig en nybörjare. Ibland får du ju för dig att du är långsam och feg. :)
För dig är det inga som helst problem. Du kan köra allt, men kanske skippa de stora hoppbanorna NM-löypa och rollercoaster. (Samma som mig) :)

För en nybörjare så är det lite mer begränsande, även om det finns flera banor som de har roligt i.
De har ganska stor uthyrning, om du tar med en nybörjare.

S. Verkligen, det är på tiden igen!
Ta med en nybörjare. Jag är inte snabbast men snabb nog att inte vara orolig för att ha roligt :-)

Sen är ju nybörjare relativt. Hon har varit i både gesunda och Lofsdalen men då bara kört det blåa.

Jag tänkte, i min enfald, att när vi ändå är i Norge så borde vi svänga förbi marran och terrorisera honom. Sen tittade jag på kartan...

För en som inte varit i Åre, vad innebär det rent praktiskt att VM8:an är stängd? Missar man nåt jättefestlig led? Är det något med massiva gaphopp med spetsade pålar mellan, eller något som en halvfeg plattskogscyklist kan ha glädje av?

wobblie sa:
För en som inte varit i Åre, vad innebär det rent praktiskt att VM8:an är stängd? Missar man nåt jättefestlig led? Är det något med massiva gaphopp med spetsade pålar mellan, eller något som en halvfeg plattskogscyklist kan ha glädje av?

Det tar väldigt mkt längre tid att ta sig till toppen, samt kräver en del tråkiga traverser på grusväg, bitvis uppför, för att ta sig till toppen (om inte kabinbanan går). Och det är ju faktiskt toppen som är det som är riktigt fint med Åre. Iaf i min mening, utsikten och miljön på kalfjället är speciell.

VM8 effektiviserar hela västra delen av bikeparken, utan den är det väldigt mkt meckigare att åka lederna längst bort. Rikigt pissigt beslut faktiskt. Iaf åkmässigt.

Senast ändrad:
wobblie sa:
Inget egentligen. Går att ta sig dit ändå, men blir lite mer transport

wobblie sa:

Skulle säga att du missar en av de roligare om man är just lite halvfeg. Nämligen Månskogen och Getrappet. Eller missar och missar, det går ju att ta sig dit men det blir mycket transport plus att man är beroende av att kabinen verkligen går.

Här hittar du ledkartan: https://www.skistar.com/contentassets/7a9e0a10669e4300b6672f988d280502/ledkarta_2015_stor.jpg

s sa:
wobblie sa:

Skulle säga att du missar en av de roligare om man är just lite halvfeg. Nämligen Månskogen och Getrappet. Eller missar och missar, det går ju att ta sig dit men det blir mycket transport plus att man är beroende av att kabinen verkligen går.

Här hittar du ledkartan: https://www.skistar.com/contentassets/7a9e0a10669e4300b6672f988d280502/ledkarta_2015_stor.jpg
Mnja, det byggdes väl nån led från hummeln för att det skulle fungera att ta sig dit? (Har inte testat den själv iof)

Man missar ju även ESS-favoriten Bräcke. Som Fredrik säger går det så klart att ta sig till allt ändå, men det blir mer transporter. Och det är rätt sugigt tycker jag, de gånger jag betalar för att cykla vill jag få mitt feta arsle transporterat upp för att kunna rulla ned. Inte behöva trampa själv. (känner mig som jofa helt plötsligt)

Fredrik Z sa:
s sa:
wobblie sa:

Mnja, det byggdes väl nån led från hummeln för att det skulle fungera att ta sig dit? (Har inte testat den själv iof)

Jo, men man missar ju starten. Det är fortfarande höjdmeter upp från hummeln till starten på månskogen. Om de inte lyckats bygga bort gravitationen just där :)

Går kabinen så är det bara transporten parralellt med eropavägen som tillkommer.
Alla leder (även starten på Månskogen och Bräcke) når man utan massa extra transporter.
Går inte kabin är det en annan femma.

Inte varit i Åre sedan 2011 men hur har kanonröret och flinbanan blivit röda? Flowspår, ska dessa vara i samma liga som gamla västra stjärnvägen och bräcke?

Hummelliften är ju så slö. Tycker det är en av de märkligaste lösningarna i Åre.

Edit: jag tänkte fel.

Senast ändrad:
Glisseur sa:
Ny anslutning från Hummeln till Olympiaplatån/Gondolen under grävning. Blå till graden. Kan bli kanon för att lappa Easy Rider eller köra Bräcke och Månskogen från Hummeln. Tanken är också att kunna slippa köra VM8:an i onödan eftersom den är snuskigt dyr i drift.
Jag citerar ett tidigare inlägg i tråden. Sen om man måste trampa vet jag inte. Jag har bara cyklat den uppför, och då var jag tvungen att trampa ;)

Fredrik Z sa:
Glisseur sa:
Ny anslutning från Hummeln till Olympiaplatån/Gondolen under grävning. Blå till graden. Kan bli kanon för att lappa Easy Rider eller köra Bräcke och Månskogen från Hummeln. Tanken är också att kunna slippa köra VM8:an i onödan eftersom den är snuskigt dyr i drift.
Jag citerar ett tidigare inlägg i tråden. Sen om man måste trampa vet jag inte. Jag har bara cyklat den uppför, och då var jag tvungen att trampa ;)

Du utelämnar viktig info. När du körde den uppför, körde du den i korrekt färdriktning då? :)

Luthman Photography sa:
Fredrik Z sa:
Glisseur sa:

Du utelämnar viktig info. När du körde den uppför, körde du den i korrekt färdriktning då? :)

Ville svarar ja på frågan.

Luthman Photography sa:
Fredrik Z sa:
Glisseur sa:

Kommer man från Easyride så kan man rulla hela vägen till VM8 Berg om man inte fegbromsar eller att det är bött och segt i spåret. Fegbromsar man eller att det är blött så kan man bli tvungen att ta ett par lätta tramptag på ett par ställen.
Kommer man från Hummeln så är det en transport upp förbi staketet strax ovanför där Svartberget ansluter till Easyride.

s sa:
Jag tänkte, i min enfald, att när vi ändå är i Norge så borde vi svänga förbi marran och terrorisera honom. Sen tittade jag på kartan...

Hehe, ni får åka till Narvik istället, de har också bikepark. Då är det bara några timmar att köra hit. Ni är så välkomna, ta med cyklar ni orkar släpa upp själva. Troms är ingen jävla bikepark :)

Rattnalle sa:
AddeN sa:
Rattnalle sa:
AddeN sa:
En vecka i hafjell i juli kanske vore något.. Hur pass nybörjarvänligt är det där?

Jag vet inte om du menar för dig eller om du tar med dig en nybörjare. Ibland får du ju för dig att du är långsam och feg. :)
För dig är det inga som helst problem. Du kan köra allt, men kanske skippa de stora hoppbanorna NM-löypa och rollercoaster. (Samma som mig) :)

För en nybörjare så är det lite mer begränsande, även om det finns flera banor som de har roligt i.

Ta med en nybörjare. Jag är inte snabbast men snabb nog att inte vara orolig för att ha roligt :-)

Sen är ju nybörjare relativt. Hon har varit i både gesunda och Lofsdalen men då bara kört det blåa.

När skulle vi åka sa ni?
:)

theBrand sa:
Rattnalle sa:
AddeN sa:
Rattnalle sa:
AddeN sa:

När skulle vi åka sa ni?
Jag är öppen för förslag, semestern är inte spikad än men snön får gärna smälta först :)

En långhelg i Järvsö i maj eller juni innan dess också kanske, on kväll till söndag kväll eller nåt.

marran sa:
s sa:

Hehe, ni får åka till Narvik istället, de har också bikepark. Då är det bara några timmar att köra hit. Ni är så välkomna, ta med cyklar ni orkar släpa upp själva. Troms är ingen jävla bikepark :)

Jag har velat åka till Narvik sedan jag läste Mattias Fredrikssons artikel i Dirt förra året, både för bikepark, men främst för det ni körde för några år sedan. Kommer nog inte lyckas lura med mig några här nerifrån för det verkar vara alper och Medelhav som smäller högre. ;-) Om man nu skulle få för sig att åka uppåt något år, är det bil som gäller eller funkar det att flyga upp till Narvik? Fördelen med bil är ju att det finns rätt mycket trevligt längs vägen.

Rattnalle:
Om din sambo åker nåt av stökspåren och Barbro i Järvsö, så kommer hon att kunna köra i Hafjell. Moetown är en blå flowled utan gaphopp men med perfekta berms och riktigt sköna hopp, sen finns det nån blå stökled (Buldrelöypa?) med mycket sten och lagom lutning.

Det är vad jag tror i alla fall :)
Fantastiskt skoj var det i alla fall! Blir minst en vända dit i år igen ;)

Rattnalle sa:
theBrand sa:
När skulle vi åka sa ni?
Jag är öppen för förslag, semestern är inte spikad än men snön får gärna smälta först :)

En långhelg i Järvsö i maj eller juni innan dess också kanske, on kväll till söndag kväll eller nåt.

Järvsö är ju så jäkla långt bort, nästan dubbla restiden mot Gesunda för mig :O

(Jag inser när jag tittar på kartan att en dagstripp till Hafjell är helt rimligt, hmm....)

theBrand sa:
Rattnalle sa:
theBrand sa:
När skulle vi åka sa ni?

Järvsö är ju så jäkla långt bort, nästan dubbla restiden mot Gesunda för mig :O

(Jag inser när jag tittar på kartan att en dagstripp till Hafjell är helt rimligt, hmm....)
Det är hela 15 min längre att köra till Järvsö via Karlstad enligt Google jämfört med kortaste vägen över Örebro.. :)

marran sa:
s sa:

Släpa tror jag vad jag vill om, du menar möjligtvis inte skuttandes och tjoandes upp själva?

Nu har jag inte varit i Åre men att köra WM8an istället för WC-liften vore väl bättre?
Och vad når man via Bergbanan som man inte når med WM6an?
Är det jättemånga som vandrar eller varför går Bergbanan?

soderblom sa:
marran sa:
s sa:

Jag har velat åka till Narvik sedan jag läste Mattias Fredrikssons artikel i Dirt förra året, både för bikepark, men främst för det ni körde för några år sedan. Kommer nog inte lyckas lura med mig några här nerifrån för det verkar vara alper och Medelhav som smäller högre. ;-) Om man nu skulle få för sig att åka uppåt något år, är det bil som gäller eller funkar det att flyga upp till Narvik? Fördelen med bil är ju att det finns rätt mycket trevligt längs vägen.

Du har rätt såtillvida att det finns MYCKET längs vägen. Kör du i Norge är det tillräckligt mycket för att låta den resan ta i alla fall ett år eller två skulle jag tro. Kör du i Sverige får du se många tallar, men det finns såklart sjukt mycket cykling också, skam vore det väl annars på nästan 200 mil. Men den bästa cyklingen om man ändå ska hålla sig längs vägen är den du hittar där uppe.

Flyg är snabbt och smidigt men å andra sidan är bil väldigt praktiskt när man väl är där.

s: Klart vi ska jollra och skutta på vägen upp, finns det något annat sätt?

/Mäster-ot

Mr K sa:
Nu har jag inte varit i Åre men att köra WM8an istället för WC-liften vore väl bättre?
Och vad når man via Bergbanan som man inte når med WM6an?
Är det jättemånga som vandrar eller varför går Bergbanan?

Det vore det säkert, men den ena är en pytteliten tvåstolslift och den andra är en enorm gondollift. Det är lite skillnad i bemanning och övrig driftskostnad skulle jag tro.

Bergbanan är nog mycket för att folk ska åka från torget upp till Fjällgården och fika och uppleva fjälluften, alltså inte nödvändigtvis för cyklister. Dessutom är den så gammal och ikonisk för Åre att den nog drar turister i sig själv bara av den anledningen

Tjena! Jag var i Åre under festivalveckan förra året, sjukt skoj! Kommer upp i år oxå som det ser ut.. En stilla undran, hur är snöläget och utsikterna just nu om att toppzonen kommer vara öppen då i år? Här nere i GBG trakten badade jag i havet i går men det är ju långt till Åre? Vill väldigt gärna få köra toppzonen i år!

Var iväg på en biltur igår upp till Åre.
Stendött i byn men uppe i Ullådalen var det fullt med parkerade bilar tillhörande alla turåkare som i shorts och kortärmat turade runt i spåren.
Således vårvinter med mycket snö fortfarande på högzon men bart och vår nere i byn.

Tillbaka
Topp