Hur går det för Åre bike park?

Kört en del gubbcykling i år. Helt klart är att åre är bra, men vissa ställen är nästan lika bra... beror nog på vad man gillar... helt klart är iallafall att åre blir sämre för varje år. Enligt mig

Bra vecka i Åre!

Patrullen är ute och fixar spåren.
Två personal vid vm6 för att det alltid ska komma på två per stol.
Kö endast på förmiddagarna.
Kabinen går skytteltrafik istället för tidtabell. Varannan med cyklister och varannan med vandrare.

I sista kabinen upp nu. Jag och en person till. I förrgår var jag ensam. Inte mycket att gnälla på.
Nya hoppet vid vm6 är bra! Funkar även för nybörjare. Finns också ett nytt hopp nere vid hummelliften (skill zone). Ledbyggarna håller på med en ny dragning av dh-spåret under vm6. Ser intressant ut.

Mycket mer barn i backarna än tidigare år. Skistar körde även en gratis tävling i lilla blå för barnen. Kul tyckte minsta grabben!

Dessutom riktigt god mat i Timmerstugan i år!

Stryk ska du ha som är kvar! ;) Vi lämnade idag och är nu hemma efter 8 dagars åkning. Mina sista åsikter kommer senare. :)

Nu är jag hemma, och 1.5 vecka i Åre med 8 dagars åkning har lämnat följande intryck. Ska hålla det kort.

TLDR från mina tidigare (ganska kritiserade) inlägg i tråden: Det är skit att vandrare prioriteras i kabin och att VM8 inte går, Skistar satsar inte tillräckligt. Åre är det bästa berget vi har att cykla på i Sverige, och byn är det närmaste vi kommer alp/whistler-känsla med entusiaster, bra mat och häng.

Bestående intryck: Åre just nu har mer potential än kvalitet. Det är bra, missförstå mig inte. Vi hade en riktigt bra vecka trots bitvis skitväder, och lederna är varierande och roliga. Så följande är konstruktiv kritik, för som jag sagt förr: det skulle kunna vara SÅ mycket bättre.

Skistar vill inte riktigt ännu och det märks. Trailcrew är två (2!) personer i normalfall. Liftsystemet funkar, men inte mer. Kommunikationen är kass; om hur man kör kabinen (bara vandrare/blandat/varannan, tidtabell eller inte), varför gondolen står (igen, pga. fel avstånd mellan enskilda ägg) etc. Inget skrivs på skyltar eller i appen, och ibland vet inte ens personalen utan att ringa/ropa.

Det byggs och filas lite på leder här och där men inte alls i den utsträckning som behövs. Om jag förstår historiken så byggdes merparten av lederna av entusiaster innan Skistar tog över ansvaret. Det märks så tillvida att det finns ingen tanke bakom och allt är lite hipp som happ.

Om man skulle bortse från storlek och höjdmeter och jämföra Järvsö och Åre som verksamheter och parker så kommer jag förmodligen provocera då jag på allvar menar att Järvsö är bättre. Man har helhetsgrepp, vision och satsar. Självklart kan man inte jämföra på det viset, men ni förstår förhoppningsvis min poäng.

Med mer resurser skulle Åre kunna vara så mycket vassare. Nu är det som park helt okej och räddas till bra och en fantastisk upplevelse egentligen bara tack vare sin storlek, höjd och by.

Locals kanske har bättre koll, men från flera håll hörde jag samma budskap från de som jobbar (lift, crew, etc.): Cyklingen är upp så pass mycket att nu måste Skistar börja tillföra resurser och satsa inför nästa år. VM8:an måste gå, trailcrew måste bli fler osv.

Det känns som att ett styrelsemöte inom Skistar under hösten/vintern kommer avgöra BikeParkens öde. Det kan bli kanon, eller förbli som idag; helt okej.

Senast ändrad:
Att Åre är bra men går att göra bättre är jag med på! Men att Järvsö går att jämföra med Åre är jag inte med på.

Har kört där några dagar de senaste tre åren. Kul! Gillar drop zone som kom till i år. Kreativt.
I övrigt tycker jag inte det hänt så mycket. Och berget är litet. De gör det mycket bra efter sina resurser men jag vill ha fallhöjd. Fjäll. Väder. Att köra 1000-metern, organic, månskogen, getrappet tar mig ca 20-30 minuter. Och jag gör hellre det en gång en dag än att jag ligger hela dagen och snurrar i Järvsö. Så mycket bättre är det tycker jag. Sen ligger Järvsö på halva distansen från Stockholm och är man knäpp som jag så kan man körs upp på morgonen, åka hela dagen och vara hemma igen till aktuellt. Bättre än Flottsbro men inget substitut för Åre...

eh sa:
Att Åre är bra men går att göra bättre är jag med på! Men att Järvsö går att jämföra med Åre är jag inte med på.

Har kört där några dagar de senaste tre åren. Kul! Gillar drop zone som kom till i år. Kreativt.
I övrigt tycker jag inte det hänt så mycket. Och berget är litet. De gör det mycket bra efter sina resurser men jag vill ha fallhöjd. Fjäll. Väder. Att köra 1000-metern, organic, månskogen, getrappet tar mig ca 20-30 minuter. Och jag gör hellre det en gång en dag än att jag ligger hela dagen och snurrar i Järvsö. Så mycket bättre är det tycker jag. Sen ligger Järvsö på halva distansen från Stockholm och är man knäpp som jag så kan man körs upp på morgonen, åka hela dagen och vara hemma igen till aktuellt. Bättre än Flottsbro men inget substitut för Åre...

Med andra ord missade du hela poängen med jämförelsen Foxis gjorde.

Drop zone i järvsö är väl det fånigaste de byggt på länge? Ingen av de mer erfarna cyklisterna jag pratat med ser poängen. En stentrappa ner till ett drop. Jippi.

eh sa:

Vilket är vad jag skrev. "Självklart kan man inte jämföra på det viset, men ni förstår förhoppningsvis min poäng." Poängen var att Järvsö gör allt de kan med tillgängliga resurser för att parken ska bli så bra som möjligt. Och den är väldigt bra i förhållande till vad de har att jobba med.
Åre är tvärt om, man har Sveriges bästa förutsättningar, men från företagsledningen sida är det just nu lite axelryckning och vänta-och-se-attityd, och då blir det som det blir. Det finns tecken på att det kan bli bättre. Man fick 2 extra pers till trailcrew från vandringsledsunderhållet under delar av denna vecka tydligen. Så nån verkar fatta att man behöver lägga resurser för att det ska fungera...eller inte tokhaverera. 4 pers på ledunderhåll är ju galet lite i förhållande till vad man har att underhålla.

Men jag vet inte. För intuitivt känns det som om det vore lätt att få bättre snurr på allt. Samtidigt sa folk att alla hojar i byn var uthyrda tors-fre denna vecka, men inte fasen kändes det som om det var tokmycket folk ute. Visst, det var en del kö i VM6, men uppe på högzon, vid gondolen och runt Bräcke var det väldigt lugnt. Så hur mycket folk som verkligen snurrar i Åre på "bra dagar" vore intressant att veta. Ekvationen kanske likt förbaskat inte går ihop?

Luthman Photography sa:
Drop zone i järvsö är väl det fånigaste de byggt på länge? Ingen av de mer erfarna cyklisterna jag pratat med ser poängen. En stentrappa ner till ett drop. Jippi.
Min son gillar drop-zone, mest för att folk kan se när han droppar tror jag. :-) Men jag skulle aldrig köra den själv.

Ett tillägg till innan jag däckar: Om jag inte skrivit det innan så är problemet på ledningsnivå. I princip alla som jag pratat med som jobbar är entusiastiska och positiva, även de som inte cyklar själva. Och trevliga, inte att förglömma!

Så Skistar har ett kanonberg, välidigt bra humankapital, och förhoppningsvis bra kundunderlag som räcker för en bättre satsning. Jag tror och hoppas det.

Att plocka bort höjdmeter och storlek ur ekvationen kan ge en rätt skev bild för de som inte provat båda parkerna även om jag förstår (tror jag) vad Foxis menar.
Hur mycket som satsas, hur många man är i trail crew, vad man har för ambitioner, vad som krävs varje år för att restaurera befintliga leder, vilken ekonomi som finns i verksamheten, osv kan jag inte bedöma då jag helt saknar underlag.
Men i dagsläget cyklar jag hellre en dag i Åre än fyra dagar i Järvsö. För att det ger mig så mycket mer.

Drop Zone är nog inte tänkt för de som redan kan - utan för de som vill lära sig att droppa. Att våga och vänja sig vid större och större dropp som avslutning på åket. Vågar man redan större än det största så är det ingen poäng.

Tror faktiskt inte att du fullt ut fattat min poäng med Jämförelsen mellan Åre/Järvsö ännu. ;)
Jag plockade bort berget ur ekvationen just för att kunna visa på den stora skillnaden i hur man driver själva parken. Om någon mot bakgrund av det tror att jag tycker Järvsö är bättre och använder det som beslutsunderlag så kan jag bara beklaga. :)

Senast ändrad:
Läste detta på Facebook nyss:
"Gondolen stängde igår så den enda liften till toppen är kabinbanan. Så nu kör vi cyklar i kabinbanan från klockan 10.00. Är det mycket folk så kör vi varannan kabin cyklister varannan kabin vandrare. Annars är det blandat cyklister och vandrare.
Ha en riktigt bra dag på berget"

Hur tänker man nu? Om det är lika mycket folk den här veckan som förra kommer det bli kaos vid kabin. Men det kanske är så pass mycket mindre folk nu...?

Funderade på att åka upp en helg utan kids och köra hårdare, men det känns än mer tveksamt nu. :-/

Jag lovar, trots att jag skrivit vissa saker här som inte gynnar åre så klart jag gillar åre, det gör väl alla.. så här sen på säsong kommer vi inte åka upp,, förra året denna tid cyklade vi i snö på easy rider, det var kul men oj vad blöt man mblev

Självklart så kommer jag upp sista dagen som kabinen går. Blir mycket trampa den veckan....

Nästa tur till Åre blir vecka 51, och då är det förhoppningsvis massor med snö. I väntan på snön kan man njuta av att trampa runt i hemmaskogen, iklädd kortarmad tröja, och shorts i mitten av september. Det går ju att stå ut med. Magiskt sensommarväder i helgen som varit.

H. sa:
Hur ser det ut med snöläget? Kommer man kunna köra högzon veckan efter midsommar?

Mårten sa:
Också nyfiken på hur läget ser ut, men inför festivalveckan.

Webkamerorna ger inte en helt positiv bild... Glisseur, vad säger du?

Enligt dom som varit uppe ser det ganska bra ut i högzon, det har smält på rejält under dom senaste veckorna. Inte hört något om planerat öppningsdatum, men jag är 100% säker på att den öppnar så fort det bara går.

rularn sa:
Glisseur sa:
Paco sa:
Några nyheter om 8:an kommer gå nåt i år?
Den kommer inte att gå.

Varför kommer den inte att gå även i år?????

Samma anledning som förut: ekonomi och (antagligen) service. Det kan såklart hända att den rullas igång under den absoluta högsäsongen utan att det är planerat nu, men i så fall är det en ren bonus. Personligen ser jag hellre att cyklisterna får bättre tillgång till Kabinbanan under högsäsong, och/eller att pengarna läggs på nya leder än att köra VM8:an. Inte ens Whistler kör med lika många liftar som Åre under sommaren, och VM8:an är svindyr att köra.

Glisseur sa:
VM8:an är svindyr att köra.

Jag har alltid undrat vad det är som gör att VM8:an är så dyr att köra.
Är det någon som vet hur mycket dyrare den är än tex Gondolen eller VM6:an?
Det skulle även vara intressant att veta hur mycket billigare det är att köra Hummelliften och WC, som är ännu enklare modell av lift.
Personalkostnaden borde vara ganska lik?
Elen borde inte heller skilja så jättemycket?
Då är det service och underhåll kvar vad jag kan komma på... Vad är det i så fall som gör de bitarna så märkbart högre på VM8:an så att det ska vara avgörande för totalkostnaden?
Finns det fler kostnader som jag har missat?

Glisseur sa:
Personligen ser jag hellre att cyklisterna får bättre tillgång till Kabinbanan under högsäsong, och/eller att pengarna läggs på nya leder än att köra VM8:an.

+1

Tack för lägesrapporten också! Håller tummarna för högsommarvärme så att snön försvinner... Iofs. är det ganska kul att hetsa över snöfälten också. :)

Mårten sa:
Glisseur sa:
Personligen ser jag hellre att cyklisterna får bättre tillgång till Kabinbanan under högsäsong, och/eller att pengarna läggs på nya leder än att köra VM8:an.

+1

Tack för lägesrapporten också! Håller tummarna för högsommarvärme så att snön försvinner... Iofs. är det ganska kul att hetsa över snöfälten också. :)

+1
Men hur löser man tillgången till Kabinbanan när mängder med dyrt betalande "vandrare" står på kö och vill upp?
Jag kan ju på ett sätt förstå Skistar som prioriterar den grupp som ger mest pengar per kabin, även om jag självklart önskar att cyklisterna skulle prioriteras.

Lars.E sa:
Mårten sa:
Glisseur sa:

+1

+1
Men hur löser man tillgången till Kabinbanan när mängder med dyrt betalande "vandrare" står på kö och vill upp?
Jag kan ju på ett sätt förstå Skistar som prioriterar den grupp som ger mest pengar per kabin, även om jag självklart önskar att cyklisterna skulle prioriteras.
Förra året löste dom det genom att inte låta cyklisterna använda kabinen alls. Tog en evighet att ta sig till toppen :(.

Hoppas på gott väder, fungerande liftar och leder i bra skick vecka 29 då jag är där :). Å snöfritt i högzon såklart.

Glisseur sa:
pbeijer sa:
Förra året löste dom det genom att inte låta cyklisterna använda kabinen alls. Tog en evighet att ta sig till toppen :(.
Nja... Kabin var stängd för cyklister fram till kl.13 under högsäsong. En ganska väsentlig skillnad.
Den veckan jag var där var den inte öppen alls för cyklister utom en eller två dagar då den var öppen från kl 13.

pbeijer sa:
Glisseur sa:
pbeijer sa:
Nja... Kabin var stängd för cyklister fram till kl.13 under högsäsong. En ganska väsentlig skillnad.
Den veckan jag var där var den inte öppen alls för cyklister utom en eller två dagar då den var öppen från kl 13.

Det var förövrigt de två dagarna som det regnade när vi var där förra året.

pbeijer sa:
Glisseur sa:
pbeijer sa:

Skistar gjorde väl en kovändning på den punkten när dom insåg att det var lugnt med vandrare på eftermiddagarna om jag inte minns helt fel.

rekrevs sa:
Livet är bra jävla orättvist.

Glisseur sa:
pbeijer sa:
Glisseur sa:
pbeijer sa:

Skistar gjorde väl en kovändning på den punkten när dom insåg att det var lugnt med vandrare på eftermiddagarna om jag inte minns helt fel.

rekrevs sa:
Livet är bra jävla orättvist.

Nu var ju det inte riktigt det som var min poäng utan det faktum att dom enbart körde cyklister i kabinbanan när det regnade och det inte var så mycket vandrare.

Men om kabinbanan är tillgänglig för cyklister på eftermiddagarna varje dag och inte bara när det regnar så blir det nog bra.

rekrevs sa:
Nu var ju det inte riktigt det som var min poäng utan det faktum att dom enbart körde cyklister i kabinbanan när det regnade och det inte var så mycket vandrare.

Men om kabinbanan är tillgänglig för cyklister på eftermiddagarna varje dag och inte bara när det regnar så blir det nog bra.
Som sagt, man körde cyklister från kl.13 större delen av sommaren ifjol. Även när det var fint väder. Vilket, tro det eller ej, faktiskt inträffade ett tvåsiffrigt antal dagar.

Glisseur sa:
rekrevs sa:

Som sagt, man körde cyklister från kl.13 större delen av sommaren ifjol. Även när det var fint väder. Vilket, tro det eller ej, faktiskt inträffade ett tvåsiffrigt antal dagar.

Tyvärr öppnade inte Kabin 13 för cyklister de dagar jag var där under semestern (utom vid sämre väder då det var färre "vandrare").
Min Gissning är att det inte kommer att vara färre "vandrare" denna sommar... Vilket kan innebära att Kabin inte öppnar 13 under de fina dagarna även denna sommar?
Att kunna starta dagen med ett helåk på Skutan är ju annars ett fantastiskt bra sätt att starta en fin sommardag.

Att kabinen inte tar med cyklister suger självklart men det går ju ändå att ta sig toppen.
Har man en DH-släde så förstår jag att det kan bli lite drygt men sitter man på en enduro/AM/xc-hoj så går det betydligt lättare...

Lars.E sa:
Glisseur sa:
rekrevs sa:

Tyvärr öppnade inte Kabin 13 för cyklister de dagar jag var där under semestern (utom vid sämre väder då det var färre "vandrare").
Min Gissning är att det inte kommer att vara färre "vandrare" denna sommar... Vilket kan innebära att Kabin inte öppnar 13 under de fina dagarna även denna sommar?
Att kunna starta dagen med ett helåk på Skutan är ju annars ett fantastiskt bra sätt att starta en fin sommardag.

Om man vill ta sig upp till toppen innan kl.13 (vilket som Lars E. säger kan vara det bästa sättet att starta sin cykeldag på) så finns fortfarande möjligheten med VM6-Hummeln-Organic-Gondolen. Jag säger inte att det är ett perfekt alternativ, men det är dock fortfarande ett alternativ. Jag säger inte heller att jag personligen hoppar jämfota och klappar ihop mina piffiga små skinkhalvor över det alternativet, men det är som sagt fortfarande ett alternativ.

Lars.E sa:
Glisseur sa:
rekrevs sa:

Asså jag är inte helt säker på att jag fattade rätt men vare så att liften öppnade för cyklister kl 13 på regniga dagar? Är det rätt uppfattat?

Stalle

Problemet för skistar är att de nästan bara har intäkter på liftkort. Då blir det svårt att täcka kostnaderna att driva en park. Tittar man på JBP så har de förutom liftkorten, all uthyrning samt en stor del av intäkterna på mat och dryck. Många aktörer tjänar pengar på parken i Åre, men det är skistar får ta nästan alla kostnader.

Senast ändrad:
Är detta anledningen till att det inte görs några nya försök att arrangera internationella mästerskap i på skutan? Typ WC-deltävling eller VM?

Kung Stalle sa:
Asså jag är inte helt säker på att jag fattade rätt men vare så att liften öppnade för cyklister kl 13 på regniga dagar? Är det rätt uppfattat?

Stalle

Det är flera liftar öppna för cyklister hela dagen. Däremot prioriteras "vandrare" i Kabinbanan.
Cyklisterna har VM6, Hummeln och Gondolen hela dagen. (+ Kabin i mån om plats och WC ibland) (hur det är med bergbanan denna sommar vet jag inte).
Så nog finns det öppna liftar åt cyklisterna även fina dagar när Kabin är full av vandrare.

Tillbaka
Topp