Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Japp, mer flowtrails, mindre stök. Det är
> > modernare så.
> >
> > Som tur är finns det fortfarande ganska gott
> om
> > stök kvar, men att stänga östra tycker jag
> var
> > rätt trist.
> >
> > Däremot JÄVLIGT kul att de fick till att
> köra
> > Snorkeln på endurot, jag blev väldigt glad
> och
> > imponerad när jag såg det på bankartan.
>
>
> Det är väl vägen att gå för att kunna tjäna
> pengar. Duktiga cyklister som gillar stöklederna
> är oftast inte de som bidrar mest till klirr i
> kassan. Det är familjeåkarna som bor på hotell
> med halvpension och käkar lunch i backen, samt
> hyr helt kit och köper liftkort för en vecka.
> Järvsö gjorde ju den kopplingen tidigt och det
> verkar ju gå jäkligt bra för dem.
>
> De som bor i bakluckan och har egen hoj kostar mer
> än de smakar :)
Menar du att jag smakar dåligt? :)
Jag har cyklat regelbundet i Åre sedan -01 (+ lite 99 då jag bodde i bakluckan på en SAAB), och hur illa vissa än tycker om skistar så har dom lyckats öka antalet spår rejält sedan jag började cykla där.
Jag tror att det finns mer stök nu än vad som fanns förut, tex DH-banan, Nelson, Tjärnis och Västra (Västra var väldigt slät en gång i tiden).
Östra hade helt klart sin charm, men i ärlighetens namn så var det en av dom leder som var ganska glest trafikerad. Nelson är i mitt tycke en bra ersättare till Östra (byggd av ÅBC innan östra försvann), men det vore najs om dom kunde länka ihop den bättre med tex Ripbranten, Uffes eller DH banan (gärna alla) så man slapp ta vägen till Nelson.
Snorkeln var däremot en favorit som väldigt många åkte, och ersättaren (Uffes) är aningen tuff för många cyklister då det är viktigt med fart för att ta sig fram där.
Sedan är det väl ingen hemlighet att vandrarna är viktiga för Åre, och östra + snorkeln är gamla vandringsleder.
Jämförelsen med Järvsö är intressant med tanke på att alla intäkter på lift, mat, reservdelar och cykelhyra går till bikeparken där, men i Åre så sprids intäkterna i hela byn istället för att allt ska gå till Skistars kassa. Skistar har några paketlösningar, men långt ifrån alla utnyttjar paketen.