Hur går det för Åre bike park?

Så stänger Skistar så finns det egentligen ingen cykling kvar i området?
Även om liftarna inte kör så finns det massor av helt fantastisk fjällcykling utanför Åreskutan, så visst finns det cykling. Det är bara att DH-släden får vila hemma, och ta med sig typ endurocykeln i stället. Vi kommer vara i Åre i sommar i vilket fall som helst.

Ptja, Järvsö verkar planera att öppna den 20:e i alla fall.
Om ingenting ändrats senaste 15 timmarna det vill säga.

Screen Shot 2020-05-14 at 08.18.04.png

1-2h resor inom Sverige ok enligt Lövet. Tur en annan har 1h till Järvsö då..! Får väl stämma av läget på akuten i Hudik med syrran innan man åker..........

Onödiga resor är enligt samma anvisning inte OK. Man bör heller inte lämna den region man bor i. Känner du att Järvsö-resan är nödvändig och i samma region som du bor i så är det OK om du inte tar onödiga risker.

Onödiga resor är enligt samma anvisning inte OK. Man bör heller inte lämna den region man bor i. Känner du att Järvsö-resan är nödvändig och i samma region som du bor i så är det OK om du inte tar onödiga risker.
Det tror jag inte han sa.
Du ska inte träffa nytt folk etc etc. Vilka nödvändiga resor på 1-2h var tidigare förbjudna?

Jo jag bor i samma region, men Järvsö om man tänker efter när man kör, känns inte värre än den vanliga cyklingen jag utför 3-4ggr i veckan normalt. Jag tar ju det lugnare hemmavid också i dagsläget såklart. Men jag avvaktar nog in i Juni iaf innan jag åker dit.

Sen att det är onödigt att cykla är ju självklart om man inte för den sakens skull ska någonstans, att cykla för att det är roligt är givetvis onödigt. Men man vill ju inte att bygden går under ekonomiskt heller, på samma sätt som jag försöker köpa matlådor av restaurangerna eller äta på plats dom dagar det är fint väder och man kan sitta ute. Jag kan ju laga mat själv så det är ju inte nödvändigt.

Ingenting är nödvändigt. Allra minst att åka till sommarnöjet i Simrishamn men det verkar gå bra i alla fall.
Det jag undrar är om man får räkna bort kisspauser eller man får hålla sig och hur i så fall det gagnar landets väl.

Jag ser många päron till farsa situationer när pappa försöker nå fram till liften medan klockan räknar ner och barnen gråter.

Det tror jag inte han sa.
Du ska inte träffa nytt folk etc etc. Vilka nödvändiga resor på 1-2h var tidigare förbjudna?

Man kan ju tolka lite som man vill, men detta står på https://www.krisinformation.se/dett...oronaviruset/inrikesresor-och-kollektivtrafik Och både Steffe och informationstanten uttryckte sig så att jag tolkade det som att detta fortfarande gäller.

Tänk över om resan verkligen är nödvändig
Med anledningen av spridningen av coronaviruset rekommenderar Folkhälsomyndigheten alla att tänka igenom om resor inom Sverige verkligen är nödvändiga att genomföra. Den som är sjuk ska inte resa alls.

Det är viktigt att tänka på att man ska kunna ta hand om sig själv om man skulle bli sjuk medan man är på resa. Behöver du hjälp lokalt ska man vara medveten om att det kan finnas begränsat med resurser. Se också till att du kan ta dig hem själv på ett säkert sätt utan att riskera att smitta andra.

-------------------------------------------------
Sedan ska jag väl erkänna att jag själv inte följer alla råd enligt strängast möjliga tolkning och heller inte är jätteöm om tårna om andra slarvar och tänjer lite på gränser så länge det sköts någorlunda snyggt.
Jag tänker att om alla tänker sig för lite extra och beter sig bättre än innan detta kom så har man iallafall gjort något för att förbättra situationen.

Man kan ju tolka lite som man vill, men detta står på https://www.krisinformation.se/dett...oronaviruset/inrikesresor-och-kollektivtrafik Och både Steffe och informationstanten uttryckte sig så att jag tolkade det som att detta fortfarande gäller.

Tänk över om resan verkligen är nödvändig
Med anledningen av spridningen av coronaviruset rekommenderar Folkhälsomyndigheten alla att tänka igenom om resor inom Sverige verkligen är nödvändiga att genomföra. Den som är sjuk ska inte resa alls.

Det är viktigt att tänka på att man ska kunna ta hand om sig själv om man skulle bli sjuk medan man är på resa. Behöver du hjälp lokalt ska man vara medveten om att det kan finnas begränsat med resurser. Se också till att du kan ta dig hem själv på ett säkert sätt utan att riskera att smitta andra.

-------------------------------------------------
Sedan ska jag väl erkänna att jag själv inte följer alla råd enligt strängast möjliga tolkning och heller inte är jätteöm om tårna om andra slarvar och tänjer lite på gränser så länge det sköts någorlunda snyggt.
Jag tänker att om alla tänker sig för lite extra och beter sig bättre än innan detta kom så har man iallafall gjort något för att förbättra situationen.
Det du länkar verkar vara från 19 Mars. Jag uppfattar att det nya 1-2 timmars resa gäller just icke(eller mindre) nödvändiga resor. Nödvändiga resor har som vi ser hela tiden varit tillåtna. Vilka de nu är. Klippa gräset i Kivik gissar jag.

Det rimligaste är såklart att Järvsö och alla andra ställen stänger på samma sätt som Åre gjorde i vintras. Både för att inte belasta lokala sjukvården och uppmuntra till smittspridning. Visst hade man kunnat säga att det endast är för boende inom 1h och kollat det mot ratsit vid köp av liftkort, men de går man väl knappast ens break-even på att köra litften för. Samtidigt förstår man att det blir extremt svårt ekonomiskt, och att staten skulle finansiera vartenda turistnöje som behöver stänga känns inte heller rimligt. Svårt detta.

Det du länkar verkar vara från 19 Mars. Jag uppfattar att det nya 1-2 timmars resa gäller just icke(eller mindre) nödvändiga resor. Nödvändiga resor har som vi ser hela tiden varit tillåtna. Vilka de nu är. Klippa gräset i Kivik gissar jag.
Den nya rekommendationen är naturligtvis gjord så att stockholmarna ska kunna åka till sina sommarhus i Roslagen och Sörmland nu i vår utan att skämmas. Landsfadern får det väl dock svårt att ta sig upp till sitt sommarhus på Höga kusten, men de löser nog det också innan sommaren.

Den nya rekommendationen är naturligtvis gjord så att stockholmarna ska kunna åka till sina sommarhus i Roslagen och Sörmland nu i vår utan att skämmas. Landsfadern får det väl dock svårt att ta sig upp till sitt sommarhus på Höga kusten, men de löser nog det också innan sommaren.

Med regeringsflyget kan han nog klara det inom tidsgränsen.

Det rimligaste är såklart att Järvsö och alla andra ställen stänger på samma sätt som Åre gjorde i vintras. Både för att inte belasta lokala sjukvården och uppmuntra till smittspridning. Visst hade man kunnat säga att det endast är för boende inom 1h och kollat det mot ratsit vid köp av liftkort, men de går man väl knappast ens break-even på att köra litften för. Samtidigt förstår man att det blir extremt svårt ekonomiskt, och att staten skulle finansiera vartenda turistnöje som behöver stänga känns inte heller rimligt. Svårt detta.
Få reser lika långt till Järvsö som till Åre. Precis som ännu färre reser långt till Vallåsen. Så ur det perspektivet finns det viss rimlighet i det. Jämfört med vinter-Åre är väl dessutom ingetdera ens en blipp på radarn avseende samling av folk. Det är väl iofs inte sommar-Åre heller.

Dessutom har ju flertalet andra skidorter haft fortsatt öppet säsongen ut utan någon tagit till med hårdhandskarna så viss acceptans finns uppenbarligen.

Men skulle det samlade resandet av allmänt semestrandet leda till för många smittade lär väl bromsen dras åt snabbt

Istället för att raljera över svenska myndigheters inkompetens som verkar vara ditt signum kan man ju försöka titta på alternativen. Om vi tex tänker oss sommarstugor, tror du att det är en stor källa till smittspridning när folk är där? Är det bättre att folk stannar i sina trånga boenden hemma och försöker spendera semestern i tantolunden? Då lär det vara bra mycket bättre att låta dem som kan isolera sig på lagom avstånd. De flesta kommer ju säkert stanna inom regionen så det blir ju ingen direkt snedfördelning ändå.

UPPDATERADES 12 MAJ 2020 15:01
Mindre än ett dygn innan TV-sändningen.
Dessutom tycker jag att det tydligt framgick att egenansvaret fortfarande var högt när man reser när man hörde gårdagens TV-sändning.

Själv ska jag ut på blöta hällar med cykeln ikväll, så... Jag sitter i glashus :)

UPPDATERADES 12 MAJ 2020 15:01
Mindre än ett dygn innan TV-sändningen.
Dessutom tycker jag att det tydligt framgick att egenansvaret fortfarande var högt när man reser när man hörde gårdagens TV-sändning.

Själv ska jag ut på blöta hällar med cykeln ikväll, så... Jag sitter i glashus :)
Jaja, jag vet ju inte. Jag tyckte Steve sa att det handlade om att lätta upp lite för rekreation men jag kan inte hitta det nu.

Däremot förtydligade som sagt tanten på TV att det inte är 2h som gäller utan att det går bra att räkna av bilköer, kisspauser och vad som nu ryms inom samvetet. Som jag sa redan i går. Synnerligen märkligt att mäta det i timmar....

Jaja, jag vet ju inte. Jag tyckte Steve sa att det handlade om att lätta upp lite för rekreation men jag kan inte hitta det nu.

Däremot förtydligade som sagt tanten på TV att det inte är 2h som gäller utan att det går bra att räkna av bilköer, kisspauser och vad som nu ryms inom samvetet. Som jag sa redan i går. Synnerligen märkligt att mäta det i timmar....

Att själv kunna ta sig hem utan att belasta sjukvård i fel region eller smitta andra om man blir sjuk verkar vara det viktiga.
Sedan är det bara att fylla samvetet så mycket man man kan ;)

Lindvallen verkar dock vara stängt denna sommar och Trysil är väll stängt för svenskar. Jaja man kan iaf. börja planera nu.

Typ 50% av gästerna på sommaren brukar vara norrmän och de får ju inte komma. Men det kan nog nästan bli lika mycket folk som en vanlig sommar.
Tror inte de blir så mycket folk, då ryssar, finnar o norrmännen knappast kommer i drivor. Får väl ändå hoppas att det kommer många nog för att hålla byn levande.

Då är det äntligen officiellt att Åre Bike Park öppnar 26 juni. VM6:an, Hummeln, VM8:an och Gondolen kommer att öppna då och köras dagligen. En liten brasklapp för att det är enormt med snö i högzon och att man mest troligt inte kommer kunna cykla där redan från öppningsdagen.

Tjena!
Var extra försiktiga på vägen till/i/på vägen hem från Åre i år.
Pga pandemin är personalsituationen inom regionen mer ansträngd än någonsin. Ortopedkliniken i Östersund har från den här veckan och över sommaren endast 16 (sexton) vårdplatser. Sommaren -19 hade ortopeden 28 platser och det var för lite så planen var 32 i år men så blev det inte. Situationen är likartad på hela sjukhuset inklusive operation.

Ta det lugnt, tänk efter en gång för mycket, ingen kanske kommer ihåg en fegis men hen kommer vara en av sommarens hjältar.
Ha de!

Underbart att parken öppnar!

Det finns inga årskortspriser på hemsidan. Blir det inga i år för att man vill ha koll på antal cyklister varje dag eller har man bara inte hunnit sätta priset för att man inte vetat hur lång säsongen skulle bli?

Googlade det för mig nya ordet depraverade...
Moraliskt förstörd var det första som dök upp.
Blir lite sugen på att klicka länken :)

Glädjebesked, vi siktar på att komma upp v30. Hoppas på lite högzon och en del +ANNAT inkl after bike @Glisseur

Tjena!
Var extra försiktiga på vägen till/i/på vägen hem från Åre i år.
Pga pandemin är personalsituationen inom regionen mer ansträngd än någonsin. Ortopedkliniken i Östersund har från den här veckan och över sommaren endast 16 (sexton) vårdplatser. Sommaren -19 hade ortopeden 28 platser och det var för lite så planen var 32 i år men så blev det inte. Situationen är likartad på hela sjukhuset inklusive operation.

Ta det lugnt, tänk efter en gång för mycket, ingen kanske kommer ihåg en fegis men hen kommer vara en av sommarens hjältar.
Ha de!

QFT, kloka ord i sommar.

Tillbaka
Topp