Hur går det för Åre bike park?

Det finns inga årskortspriser på hemsidan. Blir det inga i år för att man vill ha koll på antal cyklister varje dag eller har man bara inte hunnit sätta priset för att man inte vetat hur lång säsongen skulle bli?
Man har bara missat att lägga in säsongskorten, hoppas det kommer under dagen här.

Det måste töat på rätt bra senaste veckorna, kom upp till en tredjedel av Hjulingen ungefär innan det blev för snöigt. Ner härifrån var det i princip ingen snö alls, det som fanns lär vara borta nästa helg!
aare20juni.jpg

Blir Årepremiär om ett par helger och undrar gällande Shimano som ser sjukt kul ut.
Den är graderad som röd men filmerna jag kollat på så verkar det inte vara några drops och/eller gaps, eller är det det?

Tjejen gillar Barbro och fixar den galant med bra fart (men hon clearar inte dom större) så funtar på om jag kan dra med henne nerför Shimano?

Blir Årepremiär om ett par helger och undrar gällande Shimano som ser sjukt kul ut.
Den är graderad som röd men filmerna jag kollat på så verkar det inte vara några drops och/eller gaps, eller är det det?

Tjejen gillar Barbro och fixar den galant med bra fart (men hon clearar inte dom större) så funtar på om jag kan dra med henne nerför Shimano?

Det går nog, men varför? Den kommer ju inte vara kul om man inte hoppar utan bara ska rulla över allt? Eller är det någon typ av anspelning på Järvsö-tråden?

Easy Rider och månskogen/getrappet är mer lämpliga som nybörjarbanor.

Jag har inte åkt där på ett par år men har absolut för mig att Shimano är precis som Barbro. Man kan rulla över alla hopp, hoppa för kort eller lite för långt.

Det går nog, men varför? Den kommer ju inte vara kul om man inte hoppar utan bara ska rulla över allt? Eller är det någon typ av anspelning på Järvsö-tråden?

Easy Rider och månskogen/getrappet är mer lämpliga som nybörjarbanor.

Ehh va, hänger inte med?

Undrar bara om den är körbar även om man inte clearar allt och råkar hoppa lite kort.

Jag är ju rätt kass men Shimano är som sagt fullt körbar om du så rullar hela. Sen har du ju Cobra också. Den är ju ännu lättare, men också grävd hoppled. Den är roligare om man inte klarar hoppa allt på Shimano tycker i alla fall jag (men den är avsevärt mycket kortare).

Kan det vara så att shimano är röd huvudsakligen pga en del av hoppen är rätt branta? Så laddar man på så kan det nog gå åt skogen om man inte är beredd. Men som ovan nämnt, inga gaps eller drops

Shimano har mycket större hopp, är mycket längre och har brakebumps som får fyllningarna att lossna ur tänderna. Kör den lugnt en gång först och kolla ordentligt. Det är lite drygt att ta sig dit när VM8:an är stängd men värt ett lugn provvända.

Shimano har mycket större hopp, är mycket längre och har brakebumps som får fyllningarna att lossna ur tänderna. Kör den lugnt en gång först och kolla ordentligt. Det är lite drygt att ta sig dit när VM8:an är stängd men värt ett lugn provvända.

Jämmfört med Barbro så kan Shimanos hopp ge känslan av att köra rakt mot en jordvägg och få cyklisten att bromsa såpass mycket att farten nästan är slut innan man når toppen.
För vissa är denna känsla stark och vissa upplever det inte alls på det sättet.

Shimano är tjejens favorit i Åre och hon plattlandar väl de flesta mitt uppe på.
Försiktig åkare som inte har så värst mycket erfarenhet, det som dödar är snarare alla brakebumps.
Det finns inget "rött" på den alls vilket jag tycker är lite missvisande om man sen tar Stjärnan precis bredvid :)

Flinbanan är röd. Shimano är röd. Tusenmetarn är röd.
Färgsystemet är minst sagt bristfälligt.

Visst kommer hon kunna åka nerför Shimano men det är nog inte den roligaste åkningen. Cobra är nog ett bättre val.

Shimano är tjejens favorit i Åre och hon plattlandar väl de flesta mitt uppe på.
Försiktig åkare som inte har så värst mycket erfarenhet, det som dödar är snarare alla brakebumps.
Det finns inget "rött" på den alls vilket jag tycker är lite missvisande om man sen tar Stjärnan precis bredvid :)

Men det här har ju redan diskuterat till leda i Järvsö-tråden, men att köra Shimano som man kör getrappet/downhill-banan/västra osv är helt tokigt. Det är en annan sport att köra Shimano och man kör inte den för att rulla lite jordhögar. Att hoppa alla hoppen i Shimano som är tanken, ja då är den röd.

Med ditt resonemang är inte den svarta hopplinjen i parken på skidor svart för att man kan glida ned för den som nybörjare om man åker på sidan om hoppen.

Men det är kanske inte så konstigt att det blir många fler olyckor när det sen kommer ett drop eller hopp på en röd hoppled och folk tror att det är Barbro de kör. Då måste man kanske varna för allt...

Observera att jag inte har något emot att folk rullar över alla hoppen i Shimano, men svårighetsgraden på leden bör ju återspeglas i hur man ska landa på hoppen.

Men det här har ju redan diskuterat till leda i Järvsö-tråden, men att köra Shimano som man kör getrappet/downhill-banan/västra osv är helt tokigt. Det är en annan sport att köra Shimano och man kör inte den för att rulla lite jordhögar. Att hoppa alla hoppen i Shimano som är tanken, ja då är den röd.

Med ditt resonemang är inte den svarta hopplinjen i parken på skidor svart för att man kan glida ned för den som nybörjare om man åker på sidan om hoppen.

Men det är kanske inte så konstigt att det blir många fler olyckor när det sen kommer ett drop eller hopp på en röd hoppled och folk tror att det är Barbro de kör. Då måste man kanske varna för allt...

Observera att jag inte har något emot att folk rullar över alla hoppen i Shimano, men svårighetsgraden på leden bör ju återspeglas i hur man ska landa på hoppen.

Ja, men det tror jag få begriper.

Jag gillar både Flinbanan och Cobra. En ny åkare kommer troligen bromsa på sig på Flinbanans brantare ingångar i kurvor, men Cobra är modernt byggd med dragning för att minimera hård bromsning och brakebumps. Tror den kommer stå sig bättre än Shimano.

Annars vill jag slå ett slag för Lilla blå. Det är en rätt rolig och snabb, tight blå hoppbana som är kul även att köra fort. Och som många skippar, kanske pga namnet..?

Getrappet får äntligen lite renovering nu såg jag, kanske dom bygger tillbaka övre kurvorna från röd-ish till blå. Inte för att jag ogillat dom i alpmode men jag har sett sjukt många hyrcyklister/nya som går eller hasar nerför "blå". Nu blir det mer homogen svårighetsgrad på Månskogen-Getrappet.

Easy är f ö inte så Easy stora delar. Andra delar jätteeasy. Men att Åre på hemsidan beskriver den som även för den som är helt nybörjare tycker jag inte rimmar med nivån på första delen på klippa/sten resp den branta eroderade åsen mitt på. I så fall borde dessa bermifieras. Men det hoppas jag dom inte gör utan istället ändrar beskrivningen som i huvudsak flowig men med vissa tekniska inslag. Typiskt blå.

Svårt med svårighetsgrad flow vs stökleder. I Whistler hade dom en symbol om det var stök eller flow/hopp ihop med graden. Så röd flow har inte samma typ av svårigheter som röd stök. Högre/brantare/svårare hopp vs högfartsstök och tekniska mindre drop. Mixleder som No joke, Buldrelöypa och Easy rider graderas som stök. Det fattar ju dom flesta eller lär sig snabbt, men m t p Järvsödiskussionen kanske det kan vara en väg att gå även här. Det var dock sjukt många olyckor i Whistler kan jag tillägga, såg evac varje dag i parken så man slutar inte få hybris och överköra, bli trött eller ha otur för att det är tydligare graderat..

Senast ändrad:
Åre kör väl också symbol för maskingrävd eller naturstig i kombination med svårighetsgrad.
Ja men då så, och jag får nog inse att jag inte tittat på dom de senaste åren då. :D

Man kan ju för övrigt också se på graderingen i Trailforks, där vi mer kalibrerat vissa saker vs övriga landet. Så Tusenmetarn är svart där t ex, jag kan själv känna att den inte varit röd på ganska många år.

Man kan ju för övrigt också se på graderingen i Trailforks, där vi mer kalibrerat vissa saker vs övriga landet. Så Tusenmetarn är svart där t ex, jag kan själv känna att den inte varit röd på ganska många år.

Ahh, tur man "missade" den då :) Satt och kollade lite på filmer när vi kom hem på de leder som vi inte hunnit med eller missat. Bland annat Bräckebäcksleden och Tusenmeters, tyckte tusenmetersleden såg rätt stökig ut på film

Ahh, tur man "missade" den då :) Satt och kollade lite på filmer när vi kom hem på de leder som vi inte hunnit med eller missat. Bland annat Bräckebäcksleden och Tusenmeters, tyckte tusenmetersleden såg rätt stökig ut på film
Båda dessa hade varit märkta svarta på vilken annan bikepark i landet som helst. Särskilt tusenmetarn då den förutom att vara normalsvår även har fullt med otydliga spårval och mängder av lösa stenat som man ligger och surfar på. Men den är kul!

Bräckebäcksleden är grym. Alltid varit, kommer alltid vara. Superfint rotskogsstök som de flesta medelgoda och uppåt tycker är kul.

Men Tusen har många problem med, det gås en hel del på den vilket inte är så vanligt på Röda. Mycket av den går i en eroderad fåra med inslag av större stenar och skråklippa, oftast med vatten rinnande tvärs här och där. Ett och annat tekniskt drop, halvrullbara med rätt teknik. Jag tycker den är utmanande men belönande. Finns möjlighet till multipla spårval. Men den är verkligen en lektion i att hålla lagom fart i varje sektion. Överkokar man går det åt h-e väldigt fort.

Körde både Shimano, Flinbanan och Cobra i sommar med frun som inte hoppar speciellt mycket(inte jag heller för den delen) och hon gillande dom, inga drops och hoppen går att reglera med fart eller bara rulla över.

Enda problemet med shimano är i mitt tycke alla brake bumps. Antar att det var därför Järvsö valde att ha gap/dubblar i Twist. Men det verkar vara slut med det nu.

Håller med om breakbumps. När jag var där i Augusti var Shimano verkligen på gränsen till körbar och det var helt omöjligt att hålla någon fart i den. Organen packade ihop halvvägs.

Helgen som gick:

20200911_103629.jpg

IMG_20200913_235911_911.jpg

Liftar nu på lågsäsong: VM6, hummel och gondol. Vid hård vind stängde de gondol och hummel men körde istället WC. Med WC igång blir lågzon så sjukt mkt bättre.

Shimano är jag helt likgiltig inför. Rullade den en gång. Det är brakebumps om man ligger lågt i kurvorna men annars helt ok om man gillar sånt. Flinbanan var helt värdelös (som den har varit i 15 år). Fattar inte varför man bemödar sig med att åka till Åre för att köra flowtracks. Om man inte bor nästgårds.

Edit: Uffes är bra. Så lite bra är det väl. :)

Senast ändrad:
Svårt att veta vad som gäller nästa vecka. Vi var där förra helgen. Bara VM6 och Hummelliften öppna på torsdagen, högzon stängt pga vind. På fredagen öppnade gondolen/högzon. Sen är nog inget mer öppet oavsett väder, VM8 är väl stängd helt för säsongen tror jag, så kom man ner där fick man rulla bort till VM6/Kabinen.

Som alla nämnt så är stora delar av de populära nedre spåren (Shimano, Flinbanan, Lilla blå etc) rätt trötta. Tror inte de lägger så mycket krut på dessa nu. På instagram såg man att de lägger lite tid på Getrappet, samt borta i XC Arena för att få klart Graniten

VM6, Hummeln och Gondolen går torsdag-söndag nu till helgen + nästa, sista liftdagen för säsongen är 27/9. Vid hård vind stänger Gondolen och om även Hummeln måste stänga kör man WC + VM6.

Shimano, Flinbanan och Kälkspåret är tyvärr rätt slitna efter högt tryck med lite för lite resurser (pga corona) för underhåll i sommar så där får man tyvärr vara beredd på brakebumps. Inte optimalt såklart men en totalrenovering/uppdatering av Shimano ligger i planen för dom närmsta åren så där kommer det att hända grejer.

Övre Getrappet håller på att få sig en uppgradering för att vara så blå den kan i den branta terrängen som den är dragen i. Även om vissa kurvor varit kul för vana cyklister så har dom som leden egentligen är byggd för haft lite problem på vissa ställen, så det fixar man till nu. Man har också börjat gräva på en helt ny start från VM6 för Serpentinen och Flinbanan.

XC-centret i Björnen finansieras av Åre Destination genom det stora cykelprojekt på 16 miljoner som lanserades ifjol. Bygget där påverkar inte det som sker på den liftburna cyklingen på Skutan även om den också är paketerad som Åre Bike Park.

Senast ändrad:
Finns det några officiella eller inofficiella nyheter kring vad som blir klart i år med nya eller upprustade leder?

Hur mycket av Shimano har uppgraderats? Förlängningen av Cobra?

Om man får för sig att cyklas från Stjärnliften till toppen av Shimano, är väl inte mer än 500 meter men är det mycket uppför?

Sitter @Glisseur inne på några svar?

Finns det några officiella eller inofficiella nyheter kring vad som blir klart i år med nya eller upprustade leder?

Hur mycket av Shimano har uppgraderats? Förlängningen av Cobra?
Shimano. Första delen mellan grusvägarna WC-leden och Bräckevägen byggdes klart i höstas. När den kan öppna beror helt på hur blöt eller torr våren blir. Jag har ingen info när resten av leden är planerad att byggas.

Cobra. Hela den nya delen är färdiggrävd och väntar bara på att några broar ska byggas. Den delen kommer bli riktigt bra med alternativa uthopp på en del kickar så att den ska passa olika nivåer på cyklister. Tänk Barbro i JBP, fast mycket bättre.
Om man får för sig att cyklas från Stjärnliften till toppen av Shimano, är väl inte mer än 500 meter men är det mycket uppför?
Stämmer. Men det är en ganska brant grusväg.

Stjärnliften kommer att gå istället för VM6:an i sommar. Den kommer utrustas med samma typ av hållare som på VM8:an och stanna sju sekunder (tror jag det är) på toppen så att man lätt hinner gå fram och plocka av sin hoj. Vet att ledcrewet håller på och kollar på hur man ska kunna knyta ihop transporten ner från Stjärnliften med dom ledsnuttar som byggts i början från VM6, alltså början på Vinkelvolten, Serpentinen och översta Flinbanan.

Nya Kälkspåret är också färdigbyggt och lär öppnas så snart det går. Karaktären är blå hoppled med mer cykling än tidigare.

Det är det jag vet just nu.

Shimano. Första delen mellan grusvägarna WC-leden och Bräckevägen byggdes klart i höstas. När den kan öppna beror helt på hur blöt eller torr våren blir. Jag har ingen info när resten av leden är planerad att byggas.

Cobra. Hela den nya delen är färdiggrävd och väntar bara på att några broar ska byggas. Den delen kommer bli riktigt bra med alternativa uthopp på en del kickar så att den ska passa olika nivåer på cyklister. Tänk Barbro i JBP, fast mycket bättre.

Stjärnliften kommer att gå istället för VM6:an i sommar. Den kommer utrustas med samma typ av hållare som på VM8:an och stanna sju sekunder (tror jag det är) på toppen så att man lätt hinner gå fram och plocka av sin hoj. Vet att ledcrewet håller på och kollar på hur man ska kunna knyta ihop transporten ner från Stjärnliften med dom ledsnuttar som byggts i början från VM6, alltså början på Vinkelvolten, Serpentinen och översta Flinbanan.

Nya Kälkspåret är också färdigbyggt och lär öppnas så snart det går. Karaktären är blå hoppled med mer cykling än tidigare.

Stort tack, det låter ju lovande!

Sjuk cykelpepp just nu ?

Slutar Stjärnliften på samma ställe som WC-liften gjorde?

Edit: läser om en "skutgondol" som ska gå från Timmerstugan till Hummeln (och vidare för att ersätta kabinen). Vet du om det är något som är beslutat? En lift med den dragningen skulle ju verkligen lyfta bikeparken.

Senast ändrad:
Slutar Stjärnliften på samma ställe som WC-liften gjorde?
Den slutar 20 meter tidigare, men i princip på samma ställe.
Edit: läser om en "skutgondol" som ska gå från Timmerstugan till Hummeln (och vidare för att ersätta kabinen). Vet du om det är något som är beslutat? En lift med den dragningen skulle ju verkligen lyfta bikeparken.
Det finns skisser och tankar på den men inget är spikat ännu som jag förstår det. Den är nog ett antal år bort som det verkar just nu.

Låter ju fint, jag trodde hela shimano var ombyggt? Säger vi hejdå helt till VM6:an eller kommer den gå andra år?

Låter ju fint, jag trodde hela shimano var ombyggt? Säger vi hejdå helt till VM6:an eller kommer den gå andra år?
Shimano är 3 km lång så det är inte gjort på en kvart att gräva om den. Men den första delen är färdiggrävd och ser spännande ut.

Planen är som jag fattat det att Stjärnliften tar över från VM6 på sommaren framöver men lär vara kvar tills den dagen den ryktade Skutgondolen är på plats, vilket kan ta många år innan det händer.

Jag har möjlighet att hänga på till Åre veckan eefter midsommar. Vad jag kan se är det öppet, men VM8:an och gondolen är bara öppna i slutet av veckan. Någon som vet vilket skick lederna brukar vara i vid midsommar? Bor på västkusten, så det är ju en bit att åka. Är det blött och geggigt och hälften av lederna är avstängda är det inte riktigt värt resan

Tillbaka
Topp