Hur gick Vättern?

Hur gick Vättern?
Jo då, jag blev verkligen jättenöjd med min tid, 9.34. Jag hade inte snackat ihop mig med några andra innan utan hängde ju hela tiden bara med i lämpliga klungor efter vägen och blev väldigt positivt överraskad över hur lätt man hittade dem. Det var kul med vissa ansikten (eller rättare sagt ryggar) man såg gång efter gång längs sjön.

Vet någon vilken grupp det var som hade gula band bak på sina hjälmar som identifikation? För övrigt bar de inte något enhetligt. De startade nog kring halv tre och körde antagligen på 9-10 timmar. Varje gång jag stötte på dem så blev jag iaf glad då jag märkte att de var ett bra gäng =)

Hur gick Vättern?
Körde in på 8.25.
Jag är inte jättenöjd, efter som jag känner att jag kunde kört bra mycket fortare. (men det kanske är inbillning). Samtidigt bör jag ju vara nöjd eftersom det var första VR, endast cyklat i 11 månader och inte tränat innan överhuvudtaget.
Får bli mer träning till nästa år!

Hur gick Vättern?
Gick över förväntan för att vara premiärtur. Körde på 9.27 vilket var bra med tanke på mitt mål "sub 10"om det inte regnade för jäkligt. Men starttiden 00.06 var uppenbarligen ingen bra tid att starta då jag sammanlagt körde 19mil solo alternativt höll farten och agerade hare åt andra :-). Hade varit trevligt med lite mer sällskap och draghjälp.

Hur gick Vättern?
Gick väldans bra och är mer än nöjd! Körde förra året på 9:08 och i år på 8:37 ungefär.
Ett stort tack till Spårvägen som jag körde med... Micke och David var ruskigt starka och dom två "Discovery"-killarna :-). Körde Belgiskt med stundtals endast 5-6pers som drog, kunde hjälpa till ända fram till Medevi då jag stumna lite och fick håll, men kunde i alla fall ligga på rulle in i mål. Man blir ju lite sugen på under 8:30 nästa år ;-). Just det, tack till ECI-killen+kompis på Battaglin som kom upp och hjälpte oss!
/Nicklas (CK Ceres-gubben med Spårvägen tröjja och Kuota-hoj)

Hur gick Vättern?
Åkte på en broöppning i Karlsborg men det var rätt skönt med lite vila. 9:37 på min första runda samt att jag åkte själv kan jag inte klaga på.

Senast ändrad:
Hur gick Vättern?
Körde på 8.04 och är grymt missnöjd. Hade absolut sub 8 i kroppen men ett par felbeslut under loppet sabbade det hela. Utan broöppningen i Karlsborg hade det nog blivit under 8 trots taskig strategi under loppet.

Hur gick Vättern?
Bra jobbat allihop som cyklade runt igår!
8.29 blev det för min del. Behagligt förutom ca 1 timmes idiot-rödkörning på 85-90% puls efter ett dåligt pisstopp mellan Gränna och Jönköping. Hann ikapp min klunga igen precis innan stoppet i Fagerhult. Trodde i min enfald att det skulle gå att jaga ikapp snabbare. Utan denna "incident" hade det nästan varit lite för behagligt...

Hur gick Vättern?
Jag körde också lite ad hoc, hittade och tappade en bra klunga flera gånger! Men jag måste säga att jag var ganska mör på slutet, blev lite för mycket jagande på egen hand eller med ett par andra gubbar emellanåt. Men det var min premiär också så jag känner mig som sagt nöjd.

Hur gick Vättern?
Jag sänker snittet lite i tråden med min tid på 10.22 men för att vara downhillcyklist så är jag nöjd. (nej, jag körde inte med DH-hoj, så dum är jag inte ;) )

Nästa år kanske man skulle leta upp någon klunga med mål att köra under tio timmar, tror absolut att det hade gått redan i år om jag inte kört själv med min tjej och bara hakat på diverse spontanklungor på vägen.

Hur gick Vättern?
CaptainSlow skrev:
-------------------------------------------------------
> 13:08 - har jag betalt över tusen spänn kan du
> ge dig på att jag ska äta bullar och bananer
> hela dagen.
>
> /Slow

:-)

Låter som väl investerade pengar, dessutom var ju vädret och utsikten fantastisk!

Hur gick Vättern?
8.40, siktade sub 10 och hade inga egentliga förväntningar då jag aldrig kört längre än 13 mil tidigare. Bra flyt och lyckades då och då åka med någon lite snabbare grupp med bra flyt.

Hur gick Vättern?
abuselma skrev:
Själv körde jag in på 8:26 och är grymt nöjd!

Fett snabbt! Grattis!

Hur gick Vättern?
Anders H skrev:
> abuselma skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Själv körde jag in på 8:26 och är grymt
> nöjd!
>
> Fett snabbt! Grattis!

jag var nere i parken vid halv sju och såg några av dina gelikar i 8:58 (grymt snygga tröjor förresten, molteni-inspirerade?) men inte dig. Läste att ni följde tidplanen till punkt och pricka bra jobbat! såg en bild i någon tråd, såg ut som du körde på den lappade dynamon?

Hur gick Vättern?
Det gick bra. Hade som mål att dra hela vägen runt själv under 10 timmar. Kom in på 9:59:27 trots att tjejen fick en punka och lyckades bli påkörd medan jag stod och lagade. Gott om energi kvar och jag kunde kört rätt mycket snabbare om jag hade kört själv. Brände 6000 kcal enligt min garmin 310xt, snittpuls på 75%. Gick åt två flaskor sportdryck, två vatten, två gels och tre bars.

Hur gick Vättern?
Cyklade runt med min 61-åriga gamla mor, som förövrigt cyklade rundan för första gången. Med påknuffande hand i korsryggen i uppförsbackarna från Hjo till Motala tog hon sig runt på 12.26 och jag är jättestolt över henne :)

Hur gick Vättern?
CaptainSlow skrev:
> 13:08 - har jag betalt över tusen spänn kan du
> ge dig på att jag ska äta bullar och bananer
> hela dagen.
>
> /Slow

+1, 12:57 i fikatempo i solen. Tom en lasagne slank ner.

Hur gick Vättern?
Körde med hovets sub8 och kom in på 7:52. Grymt nöjd med tiden. Hade gott om kraft de 20 första milen och var med och drog. Därefter sinade kraften och jag behövde gå ner i kön och hämta kraft för att orka med några cirkulationer till i täten. Det tar ordentligt att ligga framme och rotera när det är en 6-8 personer som gör dragjobbet. Stor cred till de som orkar ligga framme och dra i 30 mil.

Hur gick Vättern?
Snart 8 år sen MC-olyckan. 18 operationer, två steloperarade fötter och avsaknad av en del av höger lårmuskel. Ett år i rullstol, 3 år på kryckor.. sen fyra år senare köra vätternrunt på 8.47, vilken jävla känsla.

Tack alla som hjälp och peppat mig. Ett superstort tack till alla på cykellistan.se i jönköping, utan er hade jag aldrig fixat detta!

Så här nöjd ser man ut efter 27 mil rent slit och en snittpuls på 171 :)
IMAG0042.jpg

Hur gick Vättern?
Mavve skrev:
> Snart 8 år sen MC-olyckan. 18 operationer, två
> steloperarade fötter och avsaknad av en del av
> höger lårmuskel. Ett år i rullstol, 3 år på
> kryckor.. sen fyra år senare köra vätternrunt
> på 8.47, vilken jävla känsla.
>
> Tack alla som hjälp och peppat mig. Ett
> superstort tack till alla på cykellistan.se i
> jönköping, utan er hade jag aldrig fixat detta!
>
> Så här nöjd ser man ut efter 27 mil rent slit
> och en snittpuls på 171 :)
>

Fan vad bra jobbat, imponerande! Håll dig nu till motorfria tvåhjulingar ;)

Hur gick Vättern?
Mycketvillhamer skrev:
> Mavve skrev:
> -----
> > Snart 8 år sen MC-olyckan. 18 operationer,
> två
> > steloperarade fötter och avsaknad av en del av
> > höger lårmuskel. Ett år i rullstol, 3 år
> på
> > kryckor.. sen fyra år senare köra
> vätternrunt
> > på 8.47, vilken jävla känsla.
> >
> > Tack alla som hjälp och peppat mig. Ett
> > superstort tack till alla på cykellistan.se i
> > jönköping, utan er hade jag aldrig fixat
> detta!
> >
> > Så här nöjd ser man ut efter 27 mil rent
> slit
> > och en snittpuls på 171 :)
> >
>
>
> Fan vad bra jobbat, imponerande! Håll dig nu till
> motorfria tvåhjulingar ;)

hehe, det är redan kört.. en sporthoj med motor och en "utan" :)

Tackar!!

Hur gick Vättern?
Mycketvillhamer skrev:
> Mavve skrev:
> -----
> > Snart 8 år sen MC-olyckan. 18 operationer,
> två
> > steloperarade fötter och avsaknad av en del av
> > höger lårmuskel. Ett år i rullstol, 3 år
> på
> > kryckor.. sen fyra år senare köra
> vätternrunt
> > på 8.47, vilken jävla känsla.
> >
> > Tack alla som hjälp och peppat mig. Ett
> > superstort tack till alla på cykellistan.se i
> > jönköping, utan er hade jag aldrig fixat
> detta!
> >
> > Så här nöjd ser man ut efter 27 mil rent
> slit
> > och en snittpuls på 171 :)
> >
>
>
> Fan vad bra jobbat, imponerande! Håll dig nu till
> motorfria tvåhjulingar ;)

+1!

Hur gick Vättern?
15:17 h och det är jag rätt nöjd med under mina förutsättningar; av de tre sista veckorna var jag förkyld de sista 2,5 och mitt i förkylningen tog jag lite magsjuka med. Var i bra form innan jag blev sjuk men efter det så kunde jag inte dra fästmön och blivande svärfar så mycket utan det blev de som fick dra mig mycket (främst fästmön, svärfar försvann mycket i klungor framför).

Det var ju också det där med att inte prova något under ett lopp som man inte provat innan...jag provade sportdrycken efter att fästmön och svärfar sagt att den var god... varpå min ork försvann totalt, jag missade helt av att jag reagerade likadant på sportdrycken som på socker/bullar/kakor innan träning. Det tog ett tag innan jag hittade orsaken till att jag tappade så mycket ork och sen ytterligare ett tag innan det gick ur kroppen, resten av rundan var det vatten i flaskorna :-D

Seize skrev:
> Cyklade runt med min 61-åriga gamla mor, som
> förövrigt cyklade rundan för första gången.
> Med påknuffande hand i korsryggen i
> uppförsbackarna från Hjo till Motala tog hon sig
> runt på 12.26 och jag är jättestolt över henne
> :)

Härligt jobbat av er bägge, att du hjälpte henne så och att hon tog en så bra tid! :-)

Hur gick Vättern?
Första rundan, kom in på 10.58. Skulle nog gått fortare om det inte var för att två av våra tjejer gick i backen rejält, i fallet fick de med sig ytterliggare ca: 10 cyklister. båda tjejerna + två till fick åka ambulans, så man kände sig inte sådär jätte peppad på att flyga igenom loppet efter det. Körde i Alrikssons vinröda dräkter.
Stort tack till den pappan som körde "följebil" åt sin son, som lånade ut filtar och liggunderlägg tills ambulanserna kom + Ett stort tack till den väldigt lugna och samlade tjej som ringde 112 och väntade tills hjälpen kom.

Tack tack (om ni nu ser detta)

Hur gick Vättern?
Cyklade VR för första gången och trillade in på 8:28 tillsammans med resten av Lunedis sub 9 grupp. Hade rätt bra med krafter kvar vid målgång så en sub 8 tid skulle gott vara inom räckhåll. Däremot vet jag inte om jag vill cykla VR igen om de inte stänger av vägarna. Rent utav livsfarligt ett flertal gånger med mötande lastbilar och allt för många i bredd. Skulle vara bättre att släppa iväg de snabbaste först så skulle antalet omkörningar minskas dramatiskt.

Hur gick Vättern?
Ja den gick väl bra eller så. Körde i ett svep de dryga 17 milen till Hjo i princip helt själv och låg då ca 3 timmar före min tidsplan. Och där ballade det ur totalt med lasagne, kaffe och andra grejer. Tog väl ca 45 minuter innan jag lämnade värmen i huset. Och ja sen var det ju bara att fortsätta på det inslagna kafferepsspåret.

In i varenda depå efter Hjo och det var helt ok, faktiskt. Fick massage i både Karlsborg och Medevi;/) Ändå var jag dryga 30 minuter före tidsplanen i Motala. Om det gick fort? Nä, knappast;7)
Men syftet var inte något annat än att köra för femte året i rad. Varken mer eller mindre.

Hur gick Vättern?
Jag och fyra till från vårt gäng tog oss runt på 7:18. Det var ju perfekt cykelväder och inspirationen var på topp. Vinterns intervallträning på traineraset hade gjort nytta trots att jag bara körde 4 pass med korrekta Happy-fyror.

Hur gick Vättern?
Tog mig runt på 11h. Det va kul... Men en sak som inte är lika kul är att snorren domnade och så här 5 veckor efter har den inte kommit igång igen. Hur är folks erfarenheter kring detta? Hur lång tid kan det ta att vara back on track?

Hur gick Vättern?
Om jag var du, Mr f1,skulle jag besöka medicinmannen snarast... 5timmar ok..., 5dagar tveksamt, 5 veckor = något är inte som det skall...
Har väl själv haft "biverkningar" upp till 1-2dagar men inte mer.
Hoppas det går över!

Hur gick Vättern?
Jag hade såna problem efter förra årets runda. Märktes ingenting den första veckan då jag var träningsfri, men första passet efter Vätternrundan (en vecka efter) då gjorde det helt plötsligt ont i perineum när jag cyklade. Efter det hade jag problem att med paketet en låg tid framöver. Den fungerade, men var "halvslak". Känsleln var det dock inget fel på. Vad som kan vara både goda och dåliga nyheter för dig är att jag fick tillbaka full funktion först efter tre månader(!). Det var långa månader... Den goda nyheten är att trots att det tog tid så kan de gå till sig. Det är inte ovanligt att det sitter i någon/några månader vad jag förstår. Jag hoppas verkligen att det inte ska ta så lång tid för dig dock.

Problemet för mig var nog kombinationen sadel/sittställning och antalet timmar med strypt blodtillförsel boven i dramat. Jag skyndade mig att beställa en Speialized Toupe för att få mindre tryck på perineum och det fungerade utmärkt. På årets runda ställde jag mig dessutom upp mycket ofta för att blodet skulle cirkulera till det området.

Om jag var du skulle jag försöka ordna en ny sadel omgående, som minimerar trycket på perineum, om du fortsätter cykla. Det är inte bra att utsätta området för ytterligare belastning nu när nerverna ska återhämta sig. Risken finns alltid att såna här problem kan bli permanenta om nerverna tagit för mycket skada. Sen ska du givetvis uppsöka en läkare också. Något jag också tog fasta på var att rehabiliteringsträna utrustningen ofta ;-)

Håller tummarna för att det ordnar sig för dig!

Hur gick Vättern?
Tre till fyra veckor hade jag liknande problem efter ett långpass förra året. Sök läkare, byt sadel liknande den som beskrivs ovan. Vila från cykling om känseln inte kommer tillbaka när du byter sadel. Eller vila helt ett tag.
Det ordnar sig nog.

Senast ändrad:
Hur gick Vättern?
Mavve skrev:
> Snart 8 år sen MC-olyckan. 18 operationer, två
> steloperarade fötter och avsaknad av en del av
> höger lårmuskel. Ett år i rullstol, 3 år på
> kryckor.. sen fyra år senare köra vätternrunt
> på 8.47, vilken jävla känsla.
>
> Tack alla som hjälp och peppat mig. Ett
> superstort tack till alla på cykellistan.se i
> jönköping, utan er hade jag aldrig fixat detta!
>
> Så här nöjd ser man ut efter 27 mil rent slit
> och en snittpuls på 171 :)

Grymt, stort grattis!

Hur gick Vättern?
9:45 första gången, åkte med 2 kompisar som åkt 1 gång förr var på c:a 11h.
Hade inte superförväntningar men det gick förvånansvärt lätt, hade i princip ingen puls de första 25 milen då vi kunde turas om att dra lite, fick dra de sista milen typ själv i motvinden då blev det lite roligare :)

Gjorde av med 7st flaskor sportdryck och flera bars... jag fattar inte hur folk tar sig runt på 3-4 flaskor bara?! Kände mig iofs aldrig någonsin trött, kanske hade alldeles för mkt energi? Pissnödig blev jag iafalla, tror jag fick tömma 3 gånger lätt.

Hur gick Vättern?
tobbe83 skrev:
> Första rundan, kom in på 10.58. Skulle nog gått
> fortare om det inte var för att två av våra
> tjejer gick i backen rejält, i fallet fick de med
> sig ytterliggare ca: 10 cyklister. båda tjejerna
> + två till fick åka ambulans, så man kände sig
> inte sådär jätte peppad på att flyga igenom
> loppet efter det. Körde i Alrikssons vinröda
> dräkter.
> Stort tack till den pappan som körde "följebil"
> åt sin son, som lånade ut filtar och
> liggunderlägg tills ambulanserna kom + Ett stort
> tack till den väldigt lugna och samlade tjej som
> ringde 112 och väntade tills hjälpen kom.
>
> Tack tack (om ni nu ser detta)

Jag träffade en av de där ytterligare 10 i sjuktältet i Hjo. Han berättade om vurpan och hur han inte hade kunnat undvika att köra rakt på en av de där tjejerna. Det lät riktigt hemskt. Jag hoppas verkligen det gick bra för dem.

Själv gick jag i backen jag några kilometer före Hjo, bara mitt eget fel och som tur var drabbades ingen annan. Efter lite omplåstring och vila i Hjo kunde jag ändå fortsätta och rulla i mål på 11.46.

Efter loppet var jag på sjukhuset i Motala och då visade det sig att mitt nykelben var "lite ur led" och att jag knäckt 2 revben. Så med tanke på det och hur illa det kunde ha gått får jag ändå vara nöjd med att ha tagit mig i mål.

Tillbaka
Topp