Hur gör du dina vo2max intervaller?

gaera

Aktiv medlem
Håller på att läsa en bok som heter cykelträning för landsväg & mtb som är kanon.

Förstår utifrån den att vo2max intervaller inte behöver vara grenspecifika utan hjärtat är hjärtat oavsett idrott.
Tänker då att det är lättare att få upp pulsen på alternativa grenar som involverar en större del av kroppen.

Min uppfattning är att de flesta ändå kör "fyror" på cykel oftast.

Någon som gör något annat?

Jag tycker att cykel läpar sig rätt bra ändå, för att få, hög, kontrollerad puls. Men läpning så sticker min puls. Men det har såklart att göra med hur vältränad man är antar jag...

Jo det är klart en stabil & kobtrollerad typ av intervall.
Jag blir slå sliten i benen tycker jag men det kanske är tecken på att man ska göra intervallerna på cykel..

Tänkte att involvera hela kroppen skulle spara benen till roligare cykelträning.
Skulle vara intressant om det är några som kör alternativa träningar för vo2 Max.

Brukar köra längdskidor när det är säsong. Brukar funka hyfsat. Blir lite längre än fyror pga av bana.

kör i den gren du vill förbättra. mina pulsträningszoner skiljer rätt markant mellan löp och cykel där jag generellt har högre puls i löpning. Så om jag skulle vilja höja min tröskel t.ex. i löpning hade jag tränat vo2 i löpning. Klart det finns en viss överföring men det krävs ju också teknik mm. i löpning för att få ut sitt max, cykel är lättare

Du har rätt i att hjärtat är hjärtat oavsett vad du kör. Det spelar egentligen ingen roll vad du kör utan det viktiga är att försöka samla så mycket tid som möjligt på över 90% av maxpuls för bästa effekt.
Gissar att de flesta cyklister kör sina Vo2max intervaller på cykel för att det är det som de är mest bekväma med. Är du inte van att t ex springa så sliter nog Vo2maxintervaller väldigt på kroppen.

Det verkar onekligen som att de flesta håller sig på cykeln.

Min tanke är att slå två flugor i en smäll med lite alternativa rörelser för generell hälsa och variation samtidigt som jag blir bättre på cykling.

Får prova lite olika och utvärdera på egen hand.

Löpning är ju rätt enkelt. Värm upp ordentligt och spring "allt du orkar" i 4 minuter tex, dina ben kommer att syra sig snabbt men pulsen kommer aldrig sjunka. Är du i form hinner du ju mer än en kilometer också. Jobbigt som satan och är enklare än vo2 på cykel när det är halt och vinter. Vo2intervaller inomhus är inte min grej.

Testade att förlänga mitt 4x4-pass till 6x4min. Gå ner ett litet snäpp i belastning och så mosa på på trainern. Gav nära 20 min över 90% utan att pulsen stegrades till full spjälkning. Fint stressad tröskel/VO2max-pass.

Tillbaka
Topp