Hur gör man med denna powerpack?

Hasse#7

Aktiv medlem
Hur gör man med denna powerpack?
Har en ganska kraftig powerpack från Biltema och erkänner direkt, jag fattar inte funktionen. Så här ser den ut.

20180814_075728.jpg


Den har bara en enda knapp. Ett tryck betyder på, dubbelklick betyder på och med lampa tänd. Lång intryckning betyder av.

Djupa empiriska efterforskningar i fält och kök har gett följande resultat. Koppla en Garmin som är avstängd och Garmin tömmer sitt eget batteri. Om man aktiverar den igen när Garmin varnar för lågt batteri fyller den Garmin och stänger sen av sig och Garmin tömmer sitt eget batteri. Om man tänder lampan i packen driver den Garmin och tömmer sig själv oavbrutet tills den är tom. Men det verkar sjukt att man måste ha lampan tänd. Det är alltså en led-ficklampa inte en indikator. Indikatorn sitter i det ljusblå och är fyra ljuspluppar som faller med förbrukning. Med lampan tänd klarar man sig länge, men inte en sextiomilare.

Vad är det jag missar?
 
Hur gör man med denna powerpack?
Låter lite som att den ska stänga av sig när det inte flyter ström över en viss nivå. Mitt batteripack från classe funkar så.

I så fall verkar det som garminen kommer under den nivån när den inte laddar. Om det är så skulle jag säga att den är felkonstruerad eller felkalibrerad. Den borde ju kunna användas med nåt som inte drar väldiga mängder ström också.

Prova, som Rattnalle föreslår, med nåt som drar mer ström för att kolla om jag tror rätt.
 
Hur gör man med denna powerpack?
Jag har ett billigt, dåligt powerpack som stänger av sig självt efter ett par minuter om det den laddar drar för lite ström. Sen drar laddobjektet ur sig tomt. Du kanske har samma problem, med LED-lampan på drar det kanske tillräckligt för att inte självavstägningskretsen ska slå till.
 
Hur gör man med denna powerpack?
Jag tror ni har helt rätt. Frågan är om jag skall nyttja den lysande lampan till något?
Man kan ju tänka sig att belysa skärmen och spara på Garmin. Dock en klumpig lösning som inte testats. Eller så väljer man att ha den som en liten ljuskälla för att synas bättre. Planen är SON navdynamo och lampa med USB uttag. Tyvärr måste jag skicka SON-navet på renovering först. Men packen är ju bra till de turer den klarar av. Garminen är ju dessutom alltid full med lampan på vilket gör att man kan byta källa tror jag.
 
Hur gör man med denna powerpack?
Det där med att powerbanks stänger av sig vid för låga laster är snudd på standard.

I bästa fall kan en full enhet vara inkopplad, och när battieriet börjar sjunka så börjar den ladda.
I billiga lösningar så är det nog inte omöjligt att man måste koppla ur och in en enhet igen för att den ska ladda.

Jag förstår dock inte varför en avstängd garmin skulle dra ur sitt batteri?
 
Hur gör man med denna powerpack?
Låter opraktiskt. Personligen hade jag avfärdat den som trasig och bytt ut den mot nåt som funkar som jag vill. Sjukt störande att hålla på och krångla med sånt där när man är ute och cyklar. Kånka runt på 33 Wh när 20 av dem går åt till all lysa upp insidan av ramväskan? Nä.
 
Hur gör man med denna powerpack?
N_sandstrom sa:
Det där med att powerbanks stänger av sig vid för låga laster är snudd på standard.

I bästa fall kan en full enhet vara inkopplad, och när battieriet börjar sjunka så börjar den ladda.
I billiga lösningar så är det nog inte omöjligt att man måste koppla ur och in en enhet igen för att den ska ladda.

Jag förstår dock inte varför en avstängd garmin skulle dra ur sitt batteri?

Avstängd har jag inte menat. Så fort du går på laddporten startar den automatiskt och jag vill ju ha den igång. Böket är ju att man försöker skydda mot väta och helt plötsligt under gruppcykling skall man börja fippla med skiten. Jag vill ostört se min rutt eller annan data. Det är det enda jag begär.
 
Hur gör man med denna powerpack?
frause sa:
Låter opraktiskt. Personligen hade jag avfärdat den som trasig och bytt ut den mot nåt som funkar som jag vill. Sjukt störande att hålla på och krångla med sånt där när man är ute och cyklar. Kånka runt på 33 Wh när 20 av dem går åt till all lysa upp insidan av ramväskan? Nä.

Du har en poäng absolut.
 
Hur gör man med denna powerpack?
Hasse#7 sa:
N_sandstrom sa:
Det där med att powerbanks stänger av sig vid för låga laster är snudd på standard.

I bästa fall kan en full enhet vara inkopplad, och när battieriet börjar sjunka så börjar den ladda.
I billiga lösningar så är det nog inte omöjligt att man måste koppla ur och in en enhet igen för att den ska ladda.

Jag förstår dock inte varför en avstängd garmin skulle dra ur sitt batteri?

Avstängd har jag inte menat. Så fort du går på laddporten startar den automatiskt och jag vill ju ha den igång. Böket är ju att man försöker skydda mot väta och helt plötsligt under gruppcykling skall man börja fippla med skiten. Jag vill ostört se min rutt eller annan data. Det är det enda jag begär.

Ok, då missuppfattade jag ditt "Koppla en Garmin som är avstängd och Garmin tömmer sitt eget batteri."
Menar du att du kopplar in en full garmin, slår på den, och att den sen tömmer sitt batteri utan att powerbanken börjar ladda?

Isåfall är det nog ett beteende som man kan återfinna på många billiga modeller.
Är nog säkrast att försöka hitta butiker som låter en testa.
Alternativt hoppas på att man kan få tips på vettiga modeller här.
 
Hur gör man med denna powerpack?
N_sandstrom sa:
Hasse#7 sa:
N_sandstrom sa:
Det där med att powerbanks stänger av sig vid för låga laster är snudd på standard.

I bästa fall kan en full enhet vara inkopplad, och när battieriet börjar sjunka så börjar den ladda.
I billiga lösningar så är det nog inte omöjligt att man måste koppla ur och in en enhet igen för att den ska ladda.

Jag förstår dock inte varför en avstängd garmin skulle dra ur sitt batteri?

Avstängd har jag inte menat. Så fort du går på laddporten startar den automatiskt och jag vill ju ha den igång. Böket är ju att man försöker skydda mot väta och helt plötsligt under gruppcykling skall man börja fippla med skiten. Jag vill ostört se min rutt eller annan data. Det är det enda jag begär.

Ok, då missuppfattade jag ditt "Koppla en Garmin som är avstängd och Garmin tömmer sitt eget batteri."
Menar du att du kopplar in en full garmin, slår på den, och att den sen tömmer sitt batteri utan att powerbanken börjar ladda?

Isåfall är det nog ett beteende som man kan återfinna på många billiga modeller.
Är nog säkrast att försöka hitta butiker som låter en testa.
Alternativt hoppas på att man kan få tips på vettiga modeller här.

Är Garmin full så laddar den inte från packen som stänger av sig. Är Garmin halvfull så laddar den från packen och blir full så att den stänger av sig. Om packen förbrukar sig själv med lampa kan den inte stänga av sig. Ungefär så tror jag. Jag tänkte inte efter innan jag bara köpte en som verkade ha fett med kapacitet. Impulsköp som går att använda till annat i värsta fall.
 
Tillbaka
Topp