Hur gör ni egentligen för att få punka? (Pendling)

dogday

Aktiv medlem
Nyfiken på varför folk bekymrar sig för punka och "för tunna" däck?

Har kortpendlat (2 x ~6 km) genom centrala Stockholm sen maj/juni 2021 med erkänt tunna René Herse-däck (Snoqualmie Pass Standard, 44x622) och fick min första punka i måndags. Punkan innan den var i sin tur den första på två år och skedde med (icke punkteringsskyddade) WTB Byway (40x622). Kör med extralight-slangar, så de lär knappast hjälpa.

Visserligen har jag turen att få jobba hemma så det är inte daglig pendling, och sen byter jag till vinterdäck under perioden kring nov–mars (icke punkteringsskyddade WTB Resolute + Soumi Routa, inga punkor än), men ändå: som jag upplevt forumkonsensus kring pendlingspunkor får jag känslan att det enda som får en till jobbet Marathon Plus eller andra sorgligt trista däck.

Har det att göra med körstil? Däckbredd? Är en punka vartannat år nog att avskräcka? Eller lider tusental med trista däck i onödan?

Beror nog mera på var man kör och hur väl underhållen väg- eller cykelbanan är.
Jag pendlar förvisso inte men ser en mängd småpunkar på mina Byways och Pro Ones fast eftersom jag kör slanglöst är det bara markörer av vätskeutträngning.

Beror ju på en jäkla massa faktorer (tex var man kör som @Pfaff skriver) men visst, kör man tubeless och har hyfsat fräscha däck så minskar det ju risken för punkor något enormt. Ett litet problem här kan vara att vissa TL däck (i synnerhet moderna slicks) slits relativt snabbt och att man kanske bör skifta bak och framdäck för att optimera livslängden (gäller att inte göra detta skifte för sent). Tubeless räcker dock inte i alla fall heller, tex om man kör över något (tex märla) som sätter sig fast i däcket (och rör sig) är det i många fall kört. Jag har haft en punktering (ok två stycken på exakt samma ställe innan jag kopplade) under nästan 3 års året runt pendling (med enbart slicks samt dubbdäck på vintern), ca 2000 mil.

Senast ändrad:
Tja, det är väl bara att börja lista några saker som gett mig punktering. Märla efter att cyklat förbi en byggarbetsplats vid Hornstull, tagg efter att cyklat förbi en tomt där de beskurit en häck (2 ggr på olika ställen), häftstift, en kort kord-tråd från något däck, mm-stora glasbitar, taggtråd (inte pendling), genomslag mot en avgrävd asfaltskant på mörk cykelbana .....

Sen beror det även på hur livet ser ut i övrigt. För den som behöver passa tider med dagis/träningar/middagsfix/ANNAT är det sannolikt mer angeläget att undvika punkteringar än för den som har ett mindre inrutat vardagspussel.

Beror nog på om bor i en stad där folk kastar sönder glasflaskor på cykelbanan för nöjes skull eller ej skulle jag tro.

Kör ett par 38mm Bontrager AW3 Hard-Case sedan sommaren 2021 - inte en enda punka. 6kmx2 "ganska ofta" till jobb samt lite småturer ibland

En punka kommer alltid vid det mest olämpliga tillfället, det är murphys lag. En sån räcker för att aldrig igen vilja uppleva detta igen därav kör jag TL med punkasäkra däck.

Vill jag cykla på en kul cykel med tunna däck så gör jag det när jag inte har någon tid att passa och vädret ser bra ut, dvs inte pendling.

Jag pendlar från Vällingby till Solna och kan bara påminna mig om att jag har haft två pendlingsrelaterade punkteringar sedan 2012. Möjligen tre, men inte fler.

Kört mest på GP4000, GP Urban, GP 4-season och Scwhalbe Winter, alla med vanlig slang. Alltid välpumpade.

Jag minns inte att jag har fått en "riktigt" punka i de 13 år jag bor och pendlar i Stockholm. Jag får en pyspunka nästan varje år. Jag har relativt kort pendling och inte mycket utanför tullarna. Cyklade först på tråkiga Schwalbe Marathon, nu på lite mer spännande Schwalbe Marathon Almotion och Pro One.

EDIT: kör med slang och lite livspussel

Senast ändrad:
Kör numera slanglösa GP5000 på sommaren och GP Urban på vår och höst och olika typer av dubbisar på vintern. En enda punkainsident sedan 2017; dubbelpunka när jag brände över spårvagnsspår med lite för lågt tryck. Hade bara en slang med mig, så det blev promenad tills jag mötte snäll herre med extraslang. Har inget direkt livspussel pga veckopendling in till storstan.

hur bekymrad man blir av punka beror väl också på beredskapen att kunna fixa den roadside.

vintertid är det besvärligare och det är nog många med mig som då pendlar på punkasäkrare läs tråkigare däck.

Dödsgrus är det som jag råkar ut för ibland.. ?
Men även tagg från buskar, samt glas har förekommit.

Tack för alla svar!

Har sett city som en bra plats att samla glaskross och andra skärvor av det urbana livet, men välbesökta cykelvägar kan förstås också resultera i välskötta cykelvägar (eller att jag varje morgon får hjälp av tusentals mer morgonpigga minröjare).

Livspusslet är än så länge på nybörjarnivå, och då jag inte jobbar som kirurg är punktlighet inte livsviktigt.

Av anekdoterna verkar det (mestadels) som att punkor inte är så vanligt förekommande som jag tidigare upplevt på forumet, men det är väl rimligt att min tolkning färgas av olika sorters bias där, med rapporteringsbias som självklar ledare – "ingen punka idag heller" är inte direkt starkt innehåll till pendlingstråden, utan snarare något man får tolka in i varje, eh, punkteringsfritt inlägg.

Senast ändrad:
Är det inte för att man bara läser om dom som fick punka? Jag hade aldrig bemödat mig med att skriva ett inlägg om att jag inte fått punka idag heller på mina GP 5000 32mm som jag kör 2x31km 2 dagar i veckan från västerort till Tumba :)

Min punkteringsfrekvens har minskat kraftigt de senaste åren. Jag har en vag känsla av att det kan ha att göra med att jag cyklat mkt mindre än tidigare, men saknar än så länge tillräckligt med data för att våga uttala mig med större säkerhet.

Taggbuskar brukar vara en skurk. Sen har jag rester från byggen och krossade bilfönster och flaskor längs hela pendlingsvägen. Nu kör jag slanglöst så jag har konstant pyspunka.

Det här året har varit en total katastrof punkteringsmässigt! (första punkan på över sex år och en bra bit över 7000 mil).
Ska du ha 7000 mil mellan punkorna får du ligga i om du ska slå mitt rekord. Tror jag drog sju punkor på en vecka i Italien en gång. En tror jag var fabrikationsfel på slangen men övriga var riktiga punkor och med olika orsaker.

Ska du ha 7000 mil mellan punkorna får du ligga i om du ska slå mitt rekord. Tror jag drog sju punkor på en vecka i Italien en gång. En tror jag var fabrikationsfel på slangen men övriga var riktiga punkor och med olika orsaker.
Antar att jag även i fortsättningen får undvika Italien som resmål vad gäller cykelsemester ;)

Jag har fått punka på mina Schwalbe Marathon Winter (inte genomtryck av dubb) så att ha ett punkafritt däck är en utopi tror jag. Senaste tre-fyra punkorna jag har haft har inte varit genomslag utan små j-a hål mitt på. Har heller inte hittat vad som puinkterat så helt oklart skulle jag säga.

Känns väldigt poissonfördelat med punka, har kört GP4000 och nu 5000 senaste 15 åren typ. När jag tränade två-tre dagar i veckan med Hofvet hade jag oerhört få punkteringar jämfört med nu när jag pendlar. Kanske 2-3 per år eller något.

Jag minns inte att jag har fått punka i Italien, så tror att det är kombination av GoranS och Italien som ger punkor (eller kanske bara en dålig slang).
Slang har använts olika så jag tror mer på hypotesen att de italienska cykelgudarna har ett ont öga till mig i så fall.

Jag punkar inte så ofta men när det händer så är det alltid i regn. Cyklar man inte i regn så minskar sannolikheten påtagligt i alla fall.

Jag undviker att hoja i "dödszonen", eller rättare sagt närmast vägkanten och håller mig istället i högra däckspåret på vägarna. Jag får aldrig punka. Ändå cyklar jag ibland lite grusväg och är inte helt oförsiktig. GP 5000 från Conti är det självklara valet för mig. Sämst hittills var Mavics däck, men det var länge sedan.

Har kortpendlat (2 x ~6 km) genom centrala Stockholm sen maj/juni 2021 med erkänt tunna René Herse-däck (Snoqualmie Pass Standard, 44x622) och fick min första punka i måndags. Punkan innan den var i sin tur den första på två år och skedde med (icke punkteringsskyddade) WTB Byway (40x622). Kör med extralight-slangar, så de lär knappast hjälpa.

Visserligen har jag turen att få jobba hemma så det är inte daglig pendling, och sen byter jag till vinterdäck under perioden kring nov–mars (icke punkteringsskyddade WTB Resolute + Soumi Routa, inga punkor än), men ändå: som jag upplevt forumkonsensus kring pendlingspunkor får jag känslan att det enda som får en till jobbet Marathon Plus eller andra sorgligt trista däck.

Har det att göra med körstil? Däckbredd? Är en punka vartannat år nog att avskräcka? Eller lider tusental med trista däck i onödan?
Har kört slut på Schwalbe Marathon, utan att få punka. Bra penslardäck.

Gissar att du glömmer "en" faktor: slumpen/ödet/otur.
Antagligen kommer du som följd av denna trådstart nu få flera punkteringar inom 6 månader genom ödets ironi, oavsett typ av däck.

Jag undviker att hoja i "dödszonen", eller rättare sagt närmast vägkanten och håller mig istället i högra däckspåret på vägarna. Jag får aldrig punka. Ändå cyklar jag ibland lite grusväg och är inte helt oförsiktig. GP 5000 från Conti är det självklara valet för mig. Sämst hittills var Mavics däck, men det var länge sedan.
Det låter inte som pendling.
Jag har under ca 15 års seriös cykling fått 2 till 3 punkteringar på träningsrundor utanför stan. Jag har dock fått massor av punkteringar på pendling.

På 10 år kan jag nog räkna till 3 punkor totalt över MTB, landsväg och pendling. Har aldrig punkat på pendling, en gång på MTB och två landsväg.
MTB bytte jag däck från Maxxis till Michelin => punka direkt.
Landsväg fick jag genomslagspunka på traktorstig (kanske inte helt oväntat) och andra punkan när jag tänkte använda Schwalbe original däcken. Har efter det kört GP4000/5000 och inte en punka efter det.

Jag minns inte att jag har fått en "riktigt" punka i de 13 år jag bor och pendlar i Stockholm. Jag får en pyspunka nästan varje år. Jag har relativt kort pendling och inte mycket utanför tullarna. Cyklade först på tråkiga Schwalbe Marathon, nu på lite mer spännande Schwalbe Marathon Almotion och Pro One.
Hur är ljudet från Schwalbe Almotion jämfört med de vanliga Marathon Greenguard däcken? Funderar på Almotion för nästa uppsättning däck men däckets mönster gör att jag tvekar, vill absolut inte ha ett däck som låter, ett "tyst" däck är viktigt för mig.

Hur är ljudet från Schwalbe Almotion jämfört med de vanliga Marathon Greenguard däcken? Funderar på Almotion för nästa uppsättning däck men däckets mönster gör att jag tvekar, vill absolut inte ha ett däck som låter, ett "tyst" däck är viktigt för mig.

Jag har aldrig hört nån ljud från mina Almotion, och jag är känslig på ljud.

Jag är riktigt nöjd med Schwalbe Almotion. Bättre än Marathon Supreme jag bytte ifrån som redan var bättre än vanliga Greengurd.

Tillbaka
Topp