Hur hade du lossat? Runddragen bromsskruv

glitch

Aktiv medlem
Verkar förföljas av runddragna grejer på sistone.
Köpte ett par beggade bromsar till sonens cykel och skulle lufta - på båda handtagen var reservoarskruven så hårt dragen att insexan till slut bara gick runt. Mosade ner nästa torx men ingen framgång där heller.

Mitt nästa spår är Dremel och göra ett snitt tvärs så man kan använda en plattmejsel - om ingen har ett bättre hack?
IMG_20260827_192305.webp

Det verkar vara nåt djävulskap med de där skruvarna. Har likadana och man tycker knapp att de skruvas åt men ändå låser de fast ordentligt. Knäpper till när de släpper…

Minns en skruv till en bromsskiva som satt för jäkla hårt. Det som till slut gjorde att den lossnade var att mosa i en torx samt slagskruvdragare.

Nu har du ju i och för sig fått en massa tips redan, men att nypa fast en svetstång brukar kunna funka så länge det finns någon kant att få tag om.

Mitt nästa spår är Dremel och göra ett snitt tvärs så man kan använda en plattmejsel - om ingen har ett bättre hack?
Det är ett utmärkt hack. Så hade jag gjort.
Att försöka få grepp om den obefintliga kanten med nån tång är dömt att slinta och repa sönder hela reservoaren.

Edit: Fast jag hade tagit en helt vanlig bågfil istället för dremel.

Det är ett utmärkt hack. Så hade jag gjort.
Att försöka få grepp om den obefintliga kanten med nån tång är dömt att slinta och repa sönder hela reservoaren.

Edit: Fast jag hade tagit en helt vanlig bågfil istället för dremel.
+1
Och välja en riktigt bred skruvmejsel så man får maximal anläggningsyta hela vägen, kant till kant.

Tillbaka
Topp