Hur håller ni er varma under vintern?

mqphoto

Ny medlem
För er som cyklar och kommer försätta cykla i dagläget och under många minus grader, hur håller ni er varma egentligen? Jag cyklade för en vecka sen och mina händer frös bara fast jag har windstopper handskar. Mina ben frös men det snö/regnade och blåste kallt som gjorde allt värre bara.

Sen sista fråga, kan man få ont i knän av kyla när man är ute och cyklar? Jag fick det iaf, stundvis men jag vet inte om kylan orsakade problemet.

Tack för svar och tips

Ja, kylda knän=ont, håll dem varma. Kläder med mer vind- och vätskeskydd är att rekommendera. Helt tätt är inte bra för då svettas du för mycket och blir kall av den fukten ist. På fötterna har jag ett par northwave celsius och på händerna så körde jag med ett par lillsport coach som var jättesköna tills de rasade samman i senaste gyttjebrottningen. På överkroppen har jag en craft längdåkningsjacka som har bra vindskydd framåt men andas lite bättre på ryggen, den är superskön och ner till nollan räcker det med en långärmad underställströja under den för att hålla värmen.

För fötterna:
Tjocka strumpor, gärna tunna innerst och tjocka utanpå, i aningen för stora (eller väldigt löst spända) cykelskor, och skoöverdrag utanpå.

För händerna:
Rejäla slalom/skidhandskar, helst med långa muddar. Brukar finnas bra i sportbutiker för 300-500 kr.
Ett trick är också att ta på dig dem när händerna är (inomhus)varma, och sen behålla dem på under hela turen. Vissa, och jag är en av dem, har en medfött överreaktiv köldreflex som kraftigt stryper blodtillförseln (och därmed värmen) till de yttersta delarna av händer, fötter, öron och näsa så fort de exponeras för lite kyla. När väl reflexen är triggad är det nästan omöjligt att få tillbaks värmen utan att värma upp händerna (eller fötterna, eller...) i varmt vatten, varm luft eller på ett värmeelement. Riktigt besvärligt för oss som är drabbade.

viktigast är att hålla sig torr.
Alla produkter det står gortex på kan du kasta ut helvete !!!
Använd diffussions öppna material, -inget tätare än windstopper.
Ha inte för mycket kläder.
Ha varmt på armar och ben, så slipper du frysa om händer och fötte
använd mössa under hjälmenr.

Lustigt då att de slalomhandskar jag har, som är de första jag lyckats hålla värmen bra med, har just "GORE-TEX" skrivet på sig i stora, vita bokstäver...

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Lustigt då att de slalomhandskar jag har, som är
> de första jag lyckats hålla värmen bra med, har
> just "GORE-TEX" skrivet på sig i stora, vita
> bokstäver...

Du cyklar väl bara till brevlådan ...

Ville skrev:
> Denna vinter räcker det nog med att hålla sig
> torr:-)
>
Typ. Fast när man läser happy så får man intrycket av att vi har kallaste vintern i mannaminne, trådar som "behöver tips på merinounderställ", "Varmaste handskarna för vintercykling?" och "Mw81, fryser ändå" har legat högt hela veckan.

Mitt tips: Lite HTFU funkar utmärkt.

ev. randonörd skrev:
> viktigast är att hålla sig torr.

Pratar vi myscykla till jobbet eller träning? Jag har aldrig kunnat hålla mig torr när jag tränar, behöver man stanna till endast en kort stund för tex ett rödljus är det kört... Detta gäller även sommardagar då jag bara har tunn kortärmad tröja och korta byxor. För min del gäller det att vara varm när jag är blöt, vindtät front och anpassat antal lager under funkar för mig vid cykling. Är det kallt kör jag plattisar och varma skor. På händerna har även jag goretex och det funkar. Visst blir jag blöt men jag är varm. Jag tror det kan vara så att olika människor har olika förutsättningar, man får nog prova sig fram.

> Alla produkter det står gortex på kan du kasta
> ut helvete !!!

Jackor och byxor kanske blir lite varma i goretex, vantar och skor funkar för mig.

P.S. Jag är antagligen en av de mest frusna människor jag känner...

Vattentäta handskar funkar för mig, sjukt värt. Kör man i skogen är vattentäta shorts av paclite eller liknande också galet värt om det är blötslask. Shorts, knäskydd och sealskinsstrumpor kör jag på tills det kryper under -15, så länge man håller sig i skogen alltså. På överkroppen kör jag tunnt ylleunderställ och vanlig am/dh-tröja utanpå. Buff kna vara skönt över öronen, givetvis plattisar och 5-10.

Jag tror mitt recept är hög puls och inte så mycket fartvind

Det jag gillar minst är 5-10 skorna vars sulor blir hårda och äckliga när det blir kallt, någon som vet om Teva-skorna är bättre på den fronten?

Goretex suger getballe .
Det funkar inte vid fysisk aktivitet.

Det viktigaste är att hålla sig torr, eller så torr som möjligt.
Man måste ha kläder som kan ventilera ut fukten, annars börjar man frysa vid rödljusen.

Gortex duger som regnplagg på sommaren.
Blöta gortexhandskar hur bra är det?

Jag cyklar med stickade yllehandskar med thinsulate foder på vintern . de funkar även i regn och slask. jag är torr och varm om händerna. De kostade typ 50:- på ICA
Jag har tidigare kör med gortexhandskar, -vilket jävla skit....

Senast ändrad:
Jag älskar svepande uttalanden utan att hänvisa till vilken aktivitet man ägnar sig åt, det blir så nyanserat och bra!

Stickade yllehandskar skulle hålla 20 minuter för mig, sen skulle det bara vara skit kvar av dem. Undrar hur varm jag skulle vara då.

Maxfodrade bibtights från dhb har funkat för mig. På överkroppen så är det lager på lager med ylle underställ cykeltröja o armvärmare o jacka men runt 0 funkar underställströja o cykeljacka utmärkt.
Blir det för jäkla kallt o blåsigt så kan man ju dock hålla sig inne, gillar inte att flåsa riktigt kall luft.
Vill man hålla sig varm om händerna när det är riktigt kallt rekomenderar jag tunna fingerhandskar och tumm- eller hummervante utanpå.

marran skrev:
> Jag älskar svepande uttalanden utan att hänvisa
> till vilken aktivitet man ägnar sig åt, det blir
> så nyanserat och bra!
>
> Stickade yllehandskar skulle hålla 20 minuter
> för mig, sen skulle det bara vara skit kvar av
> dem. Undrar hur varm jag skulle vara då.

Vad gör du då ?

Jag har aldrig lyckats hålla mig varm i längden på de längre rundorna på vintern. Jag har provat det mesta och det enda som löser problemet något sånär är att ha med tora underställskläder så man kan byta efter ett tag. I handskväg funkar neopren ganska bra tycker jag.

Ibland har jag faktiskt funderat på hur det skulle vara att hoja med en sån där tunn neoprentröja. Sån där som surfarna har. 1mm neopren. Då skulle man inte blöta ner värmande lager utanpå. Men förr eller sedanre rinner väl "vätan" ner i brallorna :-)

Man ska inte klä sig för varmt, då blir man svettig och sen kall.

Min värmeväxlare gör att lungorna är varma och de gör att jag kan köra 2-3 timmar i -10-20 med att bara få kalla fötter (kör sommar skor) så länge jag inte stannar är det inga problem att hålla värmen.
Vinterjacka och 2 tröjor under, Windstopper byxor och underställ + knickers när de går under -10

edit:
pendlar 37 km på ca 1.50 med fulldubb, lite mer vid snö

Senast ändrad:
Har nån slags enklare handbollsknäskydd med vaddering fram och resår bak. Funkar jättebra för knäna. Varmt och gott utan drag eller genomsvettning. För fötterna så är det rymliga skor, sockar och elsulor som gäller. Ner till nollan så funkar antingen cykel eller ländskidåkningshandskar. Tillräckligt täta på ovansidan, men hyggligt genomsläppliga på insidan. Kallare än så tar jag kirurghandskar innerst och sen några rejält vadderade och vindtäta handskar/vantar utanpå.
Som byxor växlar jag mellan två par med windstopper fram, eller ett par tjocka tights. Inga problem där. På överkroppen var favoriten förra året en tröja i ngt WCT-liknande material, tillsammans med en underställströja och en reflexväst. Favorit för i år verkar bli en vindväst med tät framsida och nätrygg.
Använder inte mössa. Däremot sätter jag för jag ventilationshålen i hjälmen och använder öronvärmare. Fick lite gnäll från stilpolisen när jag tejpade igen hjälmen, så i år blir det ett piffigt signalgult hjälmöverdrag istället.

Pendlar 24 km på 1.05 ungefär.

dabac skrev:
> Har nån slags enklare handbollsknäskydd med
> vaddering fram och resår bak.

Sådana skulle jag vilja få tag på. Kör du med dem utanpå tajtsen? Eller under? var hittar man sådana skydd?

När jag cyklar i skogen funkar det ganska bra för mig att vara flexibelt med klädseln. Jag kan börja med helt dragen Gore tex jacka, buff runt halsen och mössa. När värmen går upp öppnar jag jackan och vikter upp mössan. Kommer man till en nerförsbacke, stänger jag igen jackan. Bli man varmt nog kan buffen eller mössan gå av.
Man hittar snabbt sina egna knep för att ventilera bort svett utan att bli nedkyld.

En problem som jag har är glasögon: efter ett tag bli immiga så fort tempot gå ner. Hur gör ni?
/E

Man bör tänka på att det skiljer väldigt mycket vad som behövs för kläder om man cyklar i skogen eller på landsväg. Det som funkar för mig på landsväg vid 15 grader är på tok för varmt för mig om det är 5 grader i skogen. I skogen behöver jag inte heller vindtät front. Så när man behöver tips om kläder kan det vara en idé att tala om var och hur man cyklar.

Skalhandskar m hög krage upp över jackans mudd, yllefingervantar under. Kompressionsstrumpor ökar blodcirkulationen i fötterna, mirakulöst bra för mig för att inte frysa där.

Jag svettas mycket. Kör asfaltspendling, snö och skog på MTB med:

Gore Bike Wear jacka + byxor (modellen heter Countdown)
Craft underställ, enklaste sorten
Buff runt halsen
Gore mössa under hjälmen
Skidstrumpor tjocka 50 %ull & FiveTen skor (Provat Shimano touringskor & vanliga sockar = värdelöst)
Hestra XT (!) handskar

Detta har jag testat i som mest -13 och 3,5h cykling på barmark/skog

Svaga punkterna är handskar och skor.
Handskarna blir blöta och kalla och skorna blir bara kalla.

Jackan är bara att knäppa upp lite vid behov.
Jag brukar även lätta på jackans kardborre vid handlederna

Jag har en extra mössa i ull att dra på om man av någon anledning måste stanna eller om man är ute efter turen. Det blir snabbt kallt om huvudet om man är våt i håret under hjälmen.

Är det någon slutsats man kan dra av denna och alla andra trådar om klädsel vid olika väder så är det att det absolut inte finns ett sätt som passar alla, utan man måste hitta den kombination som passar en själv. Tråkigt men sant, och något som borde vara självklart efter att ha läst hur många olika kombinationer det finns.

Det enda som fungerar när man cyklar i kyla (ner till -5 grader) är överlevnadsdräkt med ullfoder och en plutoniumstav i röven. Annars dör man direkt.

Oggler skrev:
> dabac skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har nån slags enklare handbollsknäskydd med
> > vaddering fram och resår bak.
>
> Sådana skulle jag vilja få tag på. Kör du med
> dem utanpå tajtsen? Eller under? var hittar man
> sådana skydd?

Märket heter McDavid, modell 643 http://www.mcdavidusa.com/store/item.asp?ITEM_ID=146&DEPARTMENT_ID=724. Köpte mina på Intersport, på nån piffig rea. Råkade köra dem i värmeskåpet, då blev panelerna lite skålade. Förbättrade faktiskt passformen, men höger/vänster krympte lite olika mycket.

Har dem över tightsen. Svart mot svart så behöver jag inte förklara mig så ofta. Under funkar dåligt.

JT skrev:
> Det heter inte ull, det heter lammlägg.

IMG_7240.JPG

bigmollo skrev:
> Det enda som fungerar när man cyklar i kyla (ner
> till -5 grader) är överlevnadsdräkt med
> ullfoder och en plutoniumstav i röven. Annars
> dör man direkt.

+1

Håller mig varmast i soffan under en filt, nära elementet. Det gör inte skada om ett febrigt barn kryper extra nära också...

happymtb.fr skrev:
> Om man är ullfanatiker kan man ha knävärmare
> från Smartwool:
> http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SMARTW
> OOLKNEEWARMER
>
> /E

Jag tyckte de där knävärmarna i ull verkade bra så jag beställde i förra veckan. De kom idag. Jag köpte ett par i storleken L/XL. Men de är ju så små så jag får inte ens på dem. De kommer över foten men över knäet vågar jag inte dra dem för jag är rädd att de ska gå sönder. Är det barnstorlekar tro? Det är tur att det är gratis returfrakt.

Tillbaka
Topp