Hur &%:-=¤#hårt kan kassetten sitta?

SuperApe

Aktiv medlem
I går drog jag sönder en kassettavdragarhylsa. I dag köpte jag en ny. Men går det bättre då? NÄ! Jag använder snabbkopplingen som "hållare" av hylsan, så den inte slinter.

Men jag drar och drar men den sitter som %#¤"%& !!!! Börjar bli tossig och undra om jag drar åt fel håll!!! Men näää, men ska väl dra den åt samma håll som kassetten snurrar? annars finns det ingen vits med piskan ju. Eller har jag helt glömt hjärnan någonstans? Hoppas tametusan jag har det, så det här ordnar sig.

Jag kan redan medge att jag är en riktig meksopa (NÄHÄ?), men detta anses väl vara en av de enklare grejerna, att byta kassett?

Kassetten sitter helt vanligt gängad alltså medurs=skruva fast moturs=skruva av kassetten.Den kan sitta som f-n då det sitter en tunn låsbricka emellan kasset och"skruv" spraya 5-56 och knacka med baksidan av en
skruvmejsel runt om, försök sen att lossa igen.

Är du helt säker på att det är en kassett och inte en frikrans du har då? Jag läste inte så noga i den andra tråden men om det är ett lite äldre, billigare nav kan det vara en frikrans istället, och de kan sitta _håååååårt_.

Har du lite namn/bilder på grejjerna?

Ta det försiktigt med 5-56. Du vill inte ha in det i navet....

/rikard

det är en max två år gammal deorekassett (eller var det lx...) jag har ingen 5-56. kör med -lite- avfettning istället...

SuperApe Skrev:
-------------------------------------------------------
> men ska väl dra den åt samma håll som kassetten snurrar?

Ska dras normalt, mot klockan (motsols), underlättar om man har en avdragare med långt skaft som ger hävkraft.

Per

Jodå, jag drar åt rätt håll. Men grejen är att det inte känns så. Känns som berget. Ilade till Shell och tjackade 5-56 och hoppas på det bästa nu. Jag har tyvärr bara en skiftnyckel att dra med. och inte är den särskilt lång heller. Och inget rör har jag som passar som förlängning.

Tur det där Dr Spoke har söndagsöppet!

Det ska dra moturs.. sitter det ingen metallbricka mellan låsringen som du skall skruva av och minsta kugget på kransen krävs det jävligt mycke kraft.

du drar moturs.. dvs det håller kasetten snurrar så du MÅSTE använda kedje piska när du ska dra av.

Ett hett tips är att använda en större hävarm mot hylsan för att orka.

tack för tipsen. Jag vet nu att jag dragit rätt hela tiden. Vad skulle annars vara vitsen med piskan? Jag undrade dock vad det var frågan om när låsringen fullkomligt ignorerade mina musklers svettlavckande arbete.

Ska låta 5-56 arbeta under natten. I morgon är det dags att bryta på grejerna igen. Funkar det inte då heller beställer jag, som sagt, tid hos Dr Spoke. Han kanske har en schysst hävarm vi kan hänga !

Gå nu för f-n iväg till mekanikern. Det där kommer sluta med att du har sönder något eller sliter upp varenda knoge in till benen mot kassetten.

Yes, det gick till slut! (ska det vara så ¤%#"¤ svårt? en sista gång, nu !#¤#&"#¤!!! TRRRRRRRRRR. Tjoho!!) Tror det var en kombination av 5-56, försiktigt knackande på låsringen och en kraftfull forcering med verktygen!

Inga andra skador än ömma handflator! ...hmm, det drar lite i ryggen också...

Hoppas bara att 5.56-andet inte förstör navet nu. (;_;) Försökte vara föriktig med det.

Time for a testride!

> Time for a testride!

Tips: Använd fett på alla gängor vid montering, just kassetter behöver inte dras så att de sitter som berget.

Per

jodå, vis av skada så fettade jag in låsringen ordentligt nu. och drog inte åt den för knug eller fosterland heller för den delen.

Tror att idogt åkande i storstadsmiljö under den sk kallade vintern kan ha bidragit till att låsringen satte sig ordentligt.

Ett framtida tips är att sätta avdragaren i ett skruvstäd och snurra på hjulet/kedjepiskan istället.

Men då får man tänka till en extra gång vad det är som ska snurra åt vilket håll :)

the_tnt

problemet är ju att den ska snurra moturs, och då "rullar" bodyn bara så du måste använda kedjepiska, och då blir det inte mer kraft för det.

Tillbaka
Topp