Hur hittar man (mindre) europeiska cykelmärken?

atorger

Aktiv medlem
Jag spanar lite på gruscykel-ramset i metall, europeiska märken (tillverkning kan vara i asien, även om europatillverkning är ett plus), lite mindre märken som är lite mer premium men kanske inte full custom-cykelbyggare.

Exempel: Mason, Fairlight, 8bar, Bombtrack, Standert, Officina Battaglin, Cinelli.

Jag upplever det dock svårt att hitta märken på internetz. Slumpsurfar jag hittar jag mest olika brittiska och tyska märken och några italienska. Känns konstigt om det inte skulle finnas cykelmärken i t ex Frankrike, men de kanske bara har sina sajter på franska. Inte hittat nåt bra index eller liknande. Några tips?

Svårigheten jag har är att hitta märkena på internet, om jag väl hittar dem där så hittar jag var de säljs. Kan köpa osett bara den är välbeskriven med geometridiagram mm. Riktigt praktexempel på hur man beskriver sitt frameset är Fairlight Secan 3.0 https://fairlightcycles.com/secan-3-0/ långt dokument med design notes. Mason har videos där de beskriver sitt Bokeh frameset. Få verkar vara lika duktiga som britterna på detta dock.

Kommer nog inte bli någon enmans-firma eller några man det verkligen inte går få information om utan att prata franska i telefon och resa till verkstan.

Har suktat länge på Stelbel, en vacker dag trycker jag på köp.

Den finns även i en version som tar större däck.

Sour Bikes (Tyskland) - https://sour.bike/bikes/allroad-gravel/purple-haze/

Big Forest Frameworks https://bigforestframeworks.com/en/

Standert - https://standert.de/collections/gra...QdtMKU78z16doBeHeDidWgHONMKUs-XRecrTPVW0C9f_4

Falkenjagd (Tyskland / cypern) https://www.1bike4life.com/falkenjagd

Pergoretti - https://dariopegoretti.com/

Officina Battaglin - https://officinabattaglin.com/

Fern (custom) - https://www.fern-fahrraeder.de/

Meerglas https://meerglas.org/

jag skulle kunna sitta hel förmiddagen och lista alternativ men utan budget och kravspec på ram blir det inte så relevant.

Massacan.
  • Paula - Gravel
  • Scapada - Allroad (upp till 40 mm däck)
  • Carbonara - Road (kolfiber)
  • Pianella - MTB
  • Paoletta - Gravel
  • Fissa - Fixie

jag skulle kunna sitta hel förmiddagen och lista alternativ men utan budget och kravspec på ram blir det inte så relevant.
Tråden blir lite mer allmängiltig om jag inte är allt för specifik och tänkte att det skulle vara mer jobb för folk att filtrera än bara lista, men lite så här:

Inte så dyrt som Jaegher eller Fetska (Fetska är ju kolfiber också). Jag gillar 8bar Grünewald Alu V1 och den kostar typ 10000 spänn för ett frameset, för den är gjord i Taiwan i aluminium, men kan betala 30 kkr också om det känns värt. Jag gillar ju aluminium för silvriga ljusa raw-looken, feta rörprofilerna och att det är lätt (för att vara metall). Att aluminium är ofta billigt är en positiv sidoeffekt. En viss nackdel också, eftersom det är billigt är det få som bryr sig om göra en snygg finish där metall visas eller sälja som frameset. Enklare hitta med stål och titan, så kikar på det också.

Nicolai är inte billigt trots aluminium, gillar looken på deras MTB, men inte så förtjust i deras gravel-modell. Märks också mer på den än MTB att deras konstruktionsmetod leder till ganska tunga ramar.

Officina Battaglin Matera (stål 30 kkr made in italy) ligger nära, men geometrin verkar inte vara så livlig och deras bas-paintjob är lite tråkiga, och vill man ha nåt roligare tar de €1500 extra för deras cromovelato vilket är lite steep.

Fairlight Secan 3.0 (stål) ligger också nära i nån fin metallic-lack, men jag vill inte ha full extern kabeldragning som den har. Visst det är jobbigare byta slang och höljen med intern, men också smidigare att tvätta cykeln då jag torkar av den efter tvätt, och ser modernare ut.

Mason Bokeh 3.5 (aluminium) är nice designmässigt brittiskt märke, tillverkas i Italien, mer premium konstruktion än 8bar. Lite over-engineered för mitt behov med uttag för dynamolampor och grejer (kan leva med det), det är nog mest att de inte visar metall eller ens metallic-lack så gillar inte looken.

30 kkr räcker sällan till titan om det inte är kinesiskt, men det faller mig ändå sällan i smaken pga looken, och att det känns liksom overkill när aluminium och stål finns. Jag gillar looken på Serk (autstralien/kinesiskt märke om jag minns rätt). Skulle det dyka upp en som känns "rätt" så skulle det kunna bli titan. Polished ska det vara, gillar inte gråtitan.

Kolfibergaffel och en look som går rimligt bra ihop med den. Supertunna rörprofiler i ramen kan se lite konstigt ut med fet kolfibergaffel, men det har blivit bättre, finns stålramar som ser rätt bra ut med kolfibergaffel idag.

Helst utrymme för 50 mm i 700c, men kan leva med 45 mm (med modern bred fälg) om geometrin är livlig och den tar 650B med 2.1". Måste jag gå upp till säg 440 mm kedjestag för att få 50 mm har jag nog hellre kortare med 45. Klarar ramen bara 40 mm däck går det bort. Hellre T47-68 än T47-86 men båda går, BSA är ok också.

Stöd för 1x mekanisk, helst med intern kabeldragning genom vevparti och kedjestag, men om man har en supertunn specialformad "yoke" där så det måste dras externt kan jag ta det om det resulterar i exceptionellt däckutrymme med korta kedjestag. Helst UHD. Mekanisk är för fix idé att en cykel ska vara helmekanisk, inte för att spara pengar. Småsugen på testa Madrone Jab eller Ratio Mech.

Internt genom headset (typiskt Deda DCR) är jag beredd prova även om det är lite friktionsrisk med mekanisk. Officin Battaglin Matera har det, 8bar Grünewald Alu V1 har det. Styrröret blir inte lika snyggt med 1.5" både uppe och nere, som en rak colaburk, tycker avsmalnande är snyggare, men rätt smutt med dolt kablage också.

Senast ändrad:
Tråden blir lite mer allmängiltig om jag inte är allt för specifik, men lite så här:

Inte så dyrt som Jaegher eller Fetska (Fetska är ju kolfiber också). Jag gillar 8bar Grünewald Alu V1 och den kostar typ 10000 spänn för ett frameset, för den är gjord i Taiwan i aluminium, men kan betala 30 kkr också om det känns värt. Jag gillar ju aluminium för silvriga ljusa raw-looken, feta rörprofilerna och att det är lätt (för att vara metall). Att aluminium är ofta billigt är en positiv sidoeffekt. En viss nackdel också, eftersom det är billigt är det få som bryr sig om göra en snygg finish där metall visas eller sälja som frameset. Enklare hitta med stål och titan, så kikar på det också.

Nicolai är inte billigt trots aluminium, gillar looken på deras MTB, men inte så förtjust i deras gravel-modell. Märks också mer på den än MTB att deras konstruktionsmetod leder till ganska tunga ramar.

Officina Battaglin Matera (stål 30 kkr made in italy) ligger nära, men geometrin verkar inte vara så livlig och deras bas-paintjob är lite tråkiga, och vill man ha nåt roligare tar de €1500 extra för deras cromovelato vilket är lite steep.

Fairlight Secan 3.0 (stål) ligger också nära i nån fin metallic-lack, men jag vill inte ha full extern kabeldragning som den har. Visst det är jobbigare byta slang och höljen med intern, men också smidigare att tvätta cykeln då jag torkar av den efter tvätt, och ser modernare ut.

Mason Bokeh 3.5 (aluminium) är nice designmässigt brittiskt märke, tillverkas i Italien, mer premium konstruktion än 8bar. Lite over-engineered för mitt behov med uttag för dynamolampor och grejer (kan leva med det), det är nog mest att de inte visar metall eller ens metallic-lack så gillar inte looken.

30 kkr räcker sällan till titan om det inte är kinesiskt, men det faller mig ändå sällan i smaken pga looken, och att det känns liksom overkill när aluminium och stål finns. Jag gillar looken på Serk (autstralien/kinesiskt märke om jag minns rätt). Skulle det dyka upp en som känns "rätt" så skulle det kunna bli titan. Polished ska det vara, gillar inte gråtitan.

Kolfibergaffel och en look som går rimligt bra ihop med den. Supertunna rörprofiler i ramen kan se lite konstigt ut med fet kolfibergaffel, men det har blivit bättre, finns stålramar som ser rätt bra ut med kolfibergaffel idag.

Helst utrymme för 50 mm i 700c, men kan leva med 45 mm (med modern bred fälg) om geometrin är livlig och den tar 650B med 2.1". Måste jag gå upp till säg 440 mm kedjestag för att få 50 mm har jag nog hellre kortare med 45. Klarar ramen bara 40 mm däck går det bort. Hellre T47-68 än T47-86 men båda går, BSA är ok också.

Stöd för 1x mekanisk, helst med intern kabeldragning genom vevparti och kedjestag, men om man har en supertunn specialformad "yoke" där så det måste dras externt kan jag ta det om det resulterar i exceptionellt däckutrymme med korta kedjestag. Helst UHD. Mekanisk är för fix idé att en cykel ska vara helmekanisk, inte för att spara pengar. Småsugen på testa Madrone Jab eller Ratio Mech.

Internt genom headset (typiskt Deda DCR) är jag beredd prova även om det är lite friktionsrisk med mekanisk. Officin Battaglin Matera har det, 8bar Grünewald Alu V1 har det. Styrröret blir inte lika snyggt med 1.5" både uppe och nere, som en rak colaburk, tycker avsmalnande är snyggare, men rätt smutt med dolt kablage också.
Då får man väl återigen slå ett slag för https://kinesisbikes.co.uk/products/kinesis-tripster-atr-v3-frameset
Finns även i alu. Och sen finns Fernweh-modellen som just nu är nedsatt pris.
Kinesis blir billigare i inköp om man beställer via engelsk återförsäljare, Sigma tex.

Då får man väl återigen slå ett slag för https://kinesisbikes.co.uk/products/kinesis-tripster-atr-v3-frameset
Finns även i alu. Och sen finns Fernweh-modellen som just nu är nedsatt pris.
Kinesis blir billigare i inköp om man beställer via engelsk återförsäljare, Sigma tex.
Tackar och bockar, missade kolla Kinesis trots att jag nog kände till dem i bakhuvudet. Geometrin är lite för mycket mot MTB-hållet för min smak, och aluminium-ramen har ingen premium finishing med synlig metall (de har aluminiumramar som sagt nästan aldrig), men titanramen har en look som tilltalar (dvs blank istället för matt, och lite mer bearbetad form än bara raka runda rör hopsvetsade), lite åt samma geometri dock. Värt att ha i åtanke, ingen kommer vara 100% match.

Min nuvarande råa aluminium har jag råat själv, men det blir inte alls lika bra som direkt från fabrik skyddat med klarlack.

Synd att polska Loca Bikes https://locabikes.com/ slutat med aluminium, de hade ett ramset förut som man kunde få rå eller delvis målad (custom dessutom), lite gammaldags i fråga om däckutrymme mm, men istället för att uppdatera det så gick de över till bara stål, titan och kolfiber, de är också fina men de säljer inte framesets längre tror jag, men ska nog kolla upp mer i detalj. Kollar rätt brett just nu för att liksom kartlägga vad som finns där ute. Tar en stund att dyka in i detaljer på varenda modell.

Har du kollat de svenska märkena? Meter, Detrail, Allebike, BCF?
Inte riktigt hunnit, men trodde de där var mest inne på kolfiber? Med aluminium är det så att 99% har det som billigt alternativ till sina kolfibercyklar pulverlackar dem i solid färg för att liksom dölja att de är i metall, och inte säljer dem som frameset. Just nu kommer jag bara på 8bar och nicolai som faktiskt visar upp sin aluminium, men det finns vissa som tar sin aluminium på allvar även om de har tråkig finish, Mason bra exempel.

Exponerad kromad stål finns knappt längre, men med stål ser man liksom på formen att det är stål (tunna profiler) så en schysst metallic-lack blir det nice ändå, som denna Fairlight Secan 3.0, om man bytte ut vevparti mm mot lite mer anodiserat i kontrastfärg så är det en cykel som sticker ut, som är kanske lite annars än vad alla andra har.

De märken som satsar mycket på premium går gärna på titan, för det går ta mer betalt då. Från ett tekniskt perspektiv tror jag att det är lite överreklamerat jämfört alternativen, inte alls dåligt, faktiskt bäst på många parametrar, bara inte riktigt värt sitt pris. Absolut enklast att få tag på raw look då den för titan är snarare regel än undantag.

De handlar alltså för mig bara delvis om teknisk data och pris/prestanda. Vill att de ska se lite trevigt ut och sticka ut lite också. Behöver inte vara komplicerade paintjobs, för egen del tycker jag raw metal är nåt att jobba med, men det görs ju sällan eftersom bara vissa konstruktionsmetoder passar för det och kräver snyggare underarbete än om man målar över allt med täckande färg.

1780571285673.webp

Senast ändrad:
Inte riktigt hunnit, men trodde de där var mest inne på kolfiber? Med aluminium är det så att 99% har det som billigt alternativ till sina kolfibercyklar pulverlackar dem i solid färg för att liksom dölja att de är i metall, och inte säljer dem som frameset. Just nu kommer jag bara på 8bar och nicolai som faktiskt visar upp sin aluminium, men det finns vissa som tar sin aluminium på allvar även om de har tråkig finish, Mason bra exempel.

Exponerad kromad stål finns knappt längre, men med stål ser man liksom på formen att det är stål (tunna profiler) så en schysst metallic-lack blir det nice ändå, som denna Fairlight Secan 3.0, om man bytte ut vevparti mm mot lite mer anodiserat i kontrastfärg så är det en cykel som sticker ut, som är kanske lite annars än vad alla andra har.

De handlar alltså för mig bara delvis om teknisk data och pris/prestanda. Vill att de ska se lite trevigt ut och sticka ut lite också.

Visa bilaga 834177
Förstår att du inte vill ha ngt som ser ut som en dussin-cykel. Ibland har i varje fall Allebike lite MTB i rå aluminium vilket ser snyggt ut o sticker ut. Kanske har dom ngn gravel oxå men jag har inte koll.

Oavsett är det ju enkelt att ringa o fråga en svensk firma om de har lösa ramar om man skulle hitta nå't.

Men som du säger, de flesta säljer mest kol.

De märken som satsar mycket på premium går gärna på titan, för det går ta mer betalt då. Från ett tekniskt perspektiv tror jag att det är lite överreklamerat jämfört alternativen, inte alls dåligt, faktiskt bäst på många parametrar, bara inte riktigt värt sitt pris. Absolut enklast att få tag på raw look då den för titan är snarare regel än undantag.

De handlar alltså för mig bara delvis om teknisk data och pris/prestanda. Vill att de ska se lite trevigt ut och sticka ut lite också. Behöver inte vara komplicerade paintjobs, för egen del tycker jag raw metal är nåt att jobba med, men det görs ju sällan eftersom bara vissa konstruktionsmetoder passar för det och kräver snyggare underarbete än om man målar över allt med täckande färg.

Visa bilaga 834177
Det finns Kavenz också som svetsar sina obehandlade alu-ramar i Tyskland.

Det finns Kavenz också som svetsar sina obehandlade alu-ramar i Tyskland.
Verkar bara vara MTB.

Då det gäller obehandlade alu-ramar så blir det komplicerat, för att typisk cykelramsaluminium ska hålla sig snyggt måste det klarlackas, och för att det ska bli bra måste det vara perfekt rent material under (polerat/borstat till önskad finish). Om en ram hanterats en massa på vägen till lackning blir det lätt problem (låser in imperfektioner under lacken), och om man får hem en obehandlad ram gäller det ju hitta en som kan klarlacka aluminium på rätt sätt. Så jag har kommit fram till att ska man ha "rå" aluminium så ska det vara klarlackat i fabrik. Det är klart man kan köra den helt rå som jag gör idag, men finishen är ju ~sådär och mer jobb att underhålla, man ska på med polermedel, borsta och vaxa.

Jag var nere på cycling world och tittade i våras och då var det gott om små märken jag inte hade hört talas om tidigare på plats, ink en svensk tillverkare. Gissar att man kan hitta ännu mindre märken om man kollar på ännu mindre mässor.

Tråden blir lite mer allmängiltig om jag inte är allt för specifik och tänkte att det skulle vara mer jobb för folk att filtrera än bara lista, men lite så här:

Jag gillar min Massacan Scapada skarpt trots att headtube ser ut som en cola burk. Jag funderar även på deras Paula som gravelpendlare. Min Scapadas geometri är custom, dvs anpassad efter mina önskemål och det kostade inget extra. Det tog bara lite längre tid att få hem den.
IMG_0450.webp

Jag gillar min Massacan Scapada skarpt trots att headtube ser ut som en cola burk. Jag funderar även på deras Paula som gravelpendlare. Min Scapadas geometri är custom, dvs anpassad efter mina önskemål och det kostade inget extra. Det tog bara lite längre tid att få hem den.
Intressant! Massacan Paula som gravel ser riktigt intressant ut, har grundspec enligt mina önskemål, och är tillverkad i Italien från Dedacciai 7005 (kanske samma tillverkare som gör Mason Bokeh?).

Den har emellertid en rätt funky geometri. 435 mm kedjestag för att få in 50 mm utan att kräva komplicerad kedjebrygga, inget ovanligt, men genom att göra ramen kort med brant styrvinkel får de ned hjulbasen till 1018 mm (medium/54) som är samma som min gamla cyclocross, typisk modern gravel-geometri i metall är ~1035 mm. Ett rejält tåöverlapp, som de också påpekar är en tradeoff de valt göra.

Jag stör mig nog inte på tåöverlapp då jag sällan kör tajt singletrack, men hade nog gärna lagt på nån centimeter på längden så jag slipper ha superlång styrstam. Kan man få custom geometri så lär ju det gå lösa.

Intressant! Massacan Paula som gravel ser riktigt intressant ut, har grundspec enligt mina önskemål, och är tillverkad i Italien från Dedacciai 7005 (kanske samma tillverkare som gör Mason Bokeh?).

Den har emellertid en rätt funky geometri. 435 mm kedjestag för att få in 50 mm utan att kräva komplicerad kedjebrygga, inget ovanligt, men genom att göra ramen kort med brant styrvinkel får de ned hjulbasen till 1018 mm (medium/54) som är samma som min gamla cyclocross, typisk modern gravel-geometri i metall är ~1035 mm. Ett rejält tåöverlapp, som de också påpekar är en tradeoff de valt göra.

Jag stör mig nog inte på tåöverlapp då jag sällan kör tajt singletrack, men hade nog gärna lagt på nån centimeter på längden så jag slipper ha superlång styrstam. Kan man få custom geometri så lär ju det gå lösa.
Släng iväg ett meddelande för att kolla vad som går att göra. Thomas (en av grundarna) mycket hjälpsam trots att min begäran var relativt enkel.

Håller med. Dessutom hög vevlager, framförallt med 50 mm däck. Jag skulle ville har det lägre.

Släng iväg ett meddelande för att kolla vad som går att göra. Thomas (en av grundarna) mycket hjälpsam trots att min begäran var relativt enkel.
Definitivt på kortlistan, dragit iväg ett meddelande. Jag har dock snöat in på raw look som jag har på min nuvarande cykel, och vet inte riktigt om jag kan hantera 7000-serien i det utförandet 🙂

7000-serien är det som alla(?) mindre tillverkare i Europa använder för det är enklare att jobba med då det inte behöver jobbig värmebehandling efter svetsning för att återfå styrka, utan det räcker med enklare värmebehandling i låga temperaturer eller bara vänta länge. Väldigt många små som jobbar med aluminium använder Dedacciai rörset, så har lyckats hitta en del rammakare genom att söka på det. Reynolds och Columbus för stål och titan.

7000-serien ger fetare och bubbligare svetsar, medan 6061 som massproducenter i öst använder kan göras och ofta görs med smooth welds, och även om de inte gör det så är en (välgjord) 6061-svets lite mer diskret. Jag tycker polerad raw finish blir snyggare med 6061 helt enkelt.

Exempel: 7020-aluminium raw finish (olackerad):
1781591218043.webp

6061 raw finish (med glossy clear coat)
1781591055826.webp
1781591085384.webp

Så väljer jag en tillverkare med 7000-serien blir det nog att köra med målad finish.

Annars är ju det självklara valet med raw finish titan, men prisklassen blir en annan. Kikar på det också parallellt.

Håller med. Dessutom hög vevlager, framförallt med 50 mm däck. Jag skulle ville har det lägre.
Jag kan nog leva med tåöverlapp, i min stil av cykling störs jag sällan av det. Har litegranna av det på min cross. Massacan Paula-ramen i standardutförande var dock onödigt kort för mig då jag ligger i övre registret på medium, jag är nog en size 55 egentligen, men då ramar oftast görs i 54 och 56 går jag på 54.

Höga vevlagret var inte det första jag la märke till, men du har rätt 67 mm under hjulaxlarna är rätt högt, det typiska idag verkar vara 70 eller till och med 75. Jag har 69 på min cyclocross på 40 mm däck.

Vet inte riktigt hur jag gillar 73 grader vinkel på sadelröret, måste byta till zero setback vilket nog inte är idealt för jag som gillar ha fjädrande sadelstolpe. Ergon all-road (Canyon VLCS) finns i zero setback, men gissar den inte är lika flexig.

Så det blir mycket att ändra till slut.

För mig är det lite läskigt att gå från typisk geometri till nåt special, jag har viss koll på cykelgeometri i teoretisk bemärkelse (lite roligt att Massacan har screenshots från bikegeocalc.com på sin webbsida som är den webapp jag gjort) men har cyklat på alldeles för få geometrier för att veta hur alla varianter känns i praktiken, så vill gärna ligga lite i mittfåran när jag beställer i blindo så att säga.

Senast ändrad:
Vet inte riktigt hur jag gillar 73 grader vinkel på sadelröret, måste byta till zero setback vilket nog inte är idealt för jag som gillar ha fjädrande sadelstolpe. Ergon all-road (Canyon VLCS) finns i zero setback, men gissar den inte är lika flexig.

Den verkar vara riktigt bra. Själva skulle jag välja den om jag behövde mer fjädring.

För mig är det lite läskigt att gå från typisk geometri till nåt special, jag har viss koll på cykelgeometri i teoretisk bemärkelse (lite roligt att Massacan har screenshots från bikegeocalc.com på sin webbsida som är den webapp jag gjort) men har cyklat på alldeles för få geometrier för att veta hur alla varianter känns i praktiken, så vill gärna ligga lite i mittfåran när jag beställer i blindo så att säga.

Jag valde en gruscykel med nästan samma geometri som min lvgcykel, bara lite flackare gaffelrörsvinkel och lite längre kedjestag. Jag skulle ville haft ett lägre vevlager. Jag har inte provat bockstyrecykel med annan geometri. Framhjulet lite längre fram, och därför lite längre reach, hade varit trevligt på branta nedförsbackar, men jag överlever.

Definitivt på kortlistan, dragit iväg ett meddelande. Jag har dock snöat in på raw look som jag har på min nuvarande cykel, och vet inte riktigt om jag kan hantera 7000-serien i det utförandet 🙂

7000-serien är det som alla(?) mindre tillverkare i Europa använder för det är enklare att jobba med då det inte behöver jobbig värmebehandling efter svetsning för att återfå styrka, utan det räcker med enklare värmebehandling i låga temperaturer eller bara vänta länge. Väldigt många små som jobbar med aluminium använder Dedacciai rörset, så har lyckats hitta en del rammakare genom att söka på det. Reynolds och Columbus för stål och titan.

7000-serien ger fetare och bubbligare svetsar, medan 6061 som massproducenter i öst använder kan göras och ofta görs med smooth welds, och även om de inte gör det så är en (välgjord) 6061-svets lite mer diskret. Jag tycker polerad raw finish blir snyggare med 6061 helt enkelt.

Exempel: 7020-aluminium raw finish (olackerad):
Visa bilaga 836125

6061 raw finish (med glossy clear coat)
Visa bilaga 836123Visa bilaga 836124

Så väljer jag en tillverkare med 7000-serien blir det nog att köra med målad finish.

Annars är ju det självklara valet med raw finish titan, men prisklassen blir en annan. Kikar på det också parallellt.
Vad gäller titan så är många av de europeiska, australiensiska och amerikanska ramarna tillverkade i Kina. Finns så klart undantag på detta, men de är inte så många.

Waltly är stora, men finns ett par andra också i Kina. Den Waltly jag har kostade ca 15000kr inkl. flygfrakt, moms och tull med kolfibergaffel. Med dagens priser ligger de kanske närmare 20 inkl. allt. Men då får du precis det du vill ha, vilket visserligen kan vara ett problem i sig, då listan på variabler att ändra blir oändlig.

Waltly tillverkade i alla fall tidigare bland andra Curve, Sonder, plus titanversioner åt en lång rad andra mindre märken.

Vad gäller titan så är många av de europeiska, australiensiska och amerikanska ramarna tillverkade i Kina. Finns så klart undantag på detta, men de är inte så många.

Waltly är stora, men finns ett par andra också i Kina. Den Waltly jag har kostade ca 15000kr inkl. flygfrakt, moms och tull med kolfibergaffel. Med dagens priser ligger de kanske närmare 20 inkl. allt. Men då får du precis det du vill ha, vilket visserligen kan vara ett problem i sig, då listan på variabler att ändra blir oändlig.

Waltly tillverkade i alla fall tidigare bland andra Curve, Sonder, plus titanversioner åt en lång rad andra mindre märken.

Bra info. Waltly är ett bra alternativ för den som vill testa titan till en billig penning och har bra koll vad man vill ha. De gör som sagt vad som helst, även dålig design om man väljer det, så man behöver ha lite koll. Kineserna kan också göra hydroformning och gjutning medan små europeiska märken jobbar av nödvädighet mest från färdiga rörset och 3D-printning så det blir oftast lite mer traditionell look om de inte 3D-printat typ allt. Kinesiska Laget erbjuder för övrigt ramar som är 100% 3D-printade.

För egen del kommer jag inte köpa en kina-titan. Inte för att jag tycker det skulle vara dåligt, utan för att den irrationella och personliga "vill-ha"-känslan inte riktigt infinner sig. Reilly Reflex är en UK-designad kinatillverkad titancykel som kommer nära "vill ha", men 1750 gram ramvikt är högre än jag vill ha, och priset av västerländskt designade men kinatillverkade cyklar ändå inte är särskilt lågt.

Kortlistad för mig då det gäller titan är Tritao Groont 3D Integrado som är lite mellanting av traditionell runda tuber och 3D-printat. Det är från början ett ryskt märke (Triton), men de flyttade hela fabriken när kriget började och har ganska nyligen återstartat i Portugal. Han verkar absolut inte vara en Putin-fantast, med släkt och ingenjörer i Ukraina, så känns för mig helt ok att beställa. Då blir det tillverkat i Portugal, med framgaffel i kolfiber från Kina. Jag har dock svårt bestämma mig om jag verkligen ska ha 55 mm däckutrymme när jag mest kommer köra med 45, för en framgaffel för 55 med ett 45-däck är en utmanande estetik, och går jag ned till 50 får jag inte riktigt ut nåt av 3D-printade kedjestagsbryggan, 50 får man på en aluminium eller stålram helt utan 3D-printning utan att offra så mycket i geometri/estetik.

Bra info. Waltly är ett bra alternativ för den som vill testa titan till en billig penning och har bra koll vad man vill ha. De gör som sagt vad som helst, även dålig design om man väljer det, så man behöver ha lite koll. Kineserna kan också göra hydroformning och gjutning medan små europeiska märken jobbar av nödvädighet mest från färdiga rörset och 3D-printning så det blir oftast lite mer traditionell look om de inte 3D-printat typ allt. Kinesiska Laget erbjuder för övrigt ramar som är 100% 3D-printade.

För egen del kommer jag inte köpa en kina-titan. Inte för att jag tycker det skulle vara dåligt, utan för att den irrationella och personliga "vill-ha"-känslan inte riktigt infinner sig. Reilly Reflex är en UK-designad kinatillverkad titancykel som kommer nära "vill ha", men 1750 gram ramvikt är högre än jag vill ha, och priset av västerländskt designade men kinatillverkade cyklar ändå inte är särskilt lågt.

Kortlistad för mig då det gäller titan är Tritao Groont 3D Integrado som är lite mellanting av traditionell runda tuber och 3D-printat. Det är från början ett ryskt märke (Triton), men de flyttade hela fabriken när kriget började och har ganska nyligen återstartat i Portugal. Han verkar absolut inte vara en Putin-fantast, med släkt och ingenjörer i Ukraina, så känns för mig helt ok att beställa. Då blir det tillverkat i Portugal, med framgaffel i kolfiber från Kina. Jag har dock svårt bestämma mig om jag verkligen ska ha 55 mm däckutrymme när jag mest kommer köra med 45, för en framgaffel för 55 med ett 45-däck är en utmanande estetik, och går jag ned till 50 får jag inte riktigt ut nåt av 3D-printade kedjestagsbryggan, 50 får man på en aluminium eller stålram helt utan 3D-printning utan att offra så mycket i geometri/estetik.
Full förståelse för Kina-känslan, vet precis vad du menar. Sen gäller det nog att ha mer än lite koll, även om de kan guida en rätt bra så gäller det ha koll på detaljerna till 100% innan man trycker på knappen inför en beställning för du får precis vad du beställt, vilket nödvändigt inte är en bra sak.

Reilly Reflex är en UK-designad kinatillverkad titancykel som kommer nära "vill ha", men 1750 gram ramvikt är högre än jag vill ha, och priset av västerländskt designade men kinatillverkade cyklar ändå inte är särskilt lågt.
1.750g för en gravelram i titan är ändå inte så högt, åtminstone inte för en ram som skall ha andra egenskaper än låg vikt
Tidningen Tour testar sedan 1993 både vridstyvhet, flex, vikt och mkt mer hos ramar/cyklar, ffa för lvg. De har testat tusentals olika ramar vid det här laget. Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour
I Tour 10-2021 testade de cyklar med stålramar och i anslutning till testet skrev de att enl deras erfarenhet, baserat på dessa tusentals tester, ligger genomsnittsvikten hos ramar i olika materiel, men med jämförbara egenskaper
Stål          1.800 - 1.900 g
Titan         1.500 - 1.600 g
Aluminium     1.200 - 1.300 g
Kolfiber        900 - 1.000 g
Men som deras eget test av Aethos (618g) visar är vikten hos kolfiber för hög,
utvecklingen går framåt.
150-250 g extra för en gravel med 50-55 mm däckkapacitet är väl inte så dåligt, åtminstone inte om det är bra använda gram.

Definitivt på kortlistan, dragit iväg ett meddelande.
Fick svar från Thomas på Massacan, och jag måste ta igen allt det om att 7000-serien ser överdrivet industriellt ut i rått utförande, den look Nicolai är känd för där svetsarna ser ut som garneringen på en (prydlig) gräddtårta.

Thomas skickade några bilder på en custom-paintjob-ram som en kund beställt, plockat bara en detalj ur den här som visar finishen, det är en borstad finish och sen matt klarlack ovanpå, han säger den matta passar bättre ihop med lite grövre oregelbundet borstade looken och det gör det nog. Svestarna är clean enough för mig, och den grovborstade looken funkar för mig, måste inte ha showroom-blänk.

Så nu är Massacan Paula ännu högre upp på kortlistan, det var mest den där funky geometrin då som gör mig lite fundersam.

massacan-raw-detail.webp

1.750g för en gravelram i titan är ändå inte så högt, åtminstone inte för en ram som skall ha andra egenskaper än låg vikt
Tidningen Tour testar sedan 1993 både vridstyvhet, flex, vikt och mkt mer hos ramar/cyklar, ffa för lvg. De har testat tusentals olika ramar vid det här laget. Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour
I Tour 10-2021 testade de cyklar med stålramar och i anslutning till testet skrev de att enl deras erfarenhet, baserat på dessa tusentals tester, ligger genomsnittsvikten hos ramar i olika materiel, men med jämförbara egenskaper
Stål          1.800 - 1.900 g
Titan         1.500 - 1.600 g
Aluminium     1.200 - 1.300 g
Kolfiber        900 - 1.000 g
Men som deras eget test av Aethos (618g) visar är vikten hos kolfiber för hög,
utvecklingen går framåt.
150-250 g extra för en gravel med 50-55 mm däckkapacitet är väl inte så dåligt, åtminstone inte om det är bra använda gram.

Jo grejen är det att jag är ju en aluminium-kille, och tar man en aluminum-ram för gravel (tyngre än lvg) så är den lättaste jag känner till ~1400 gram (rå, 56 cm) som är Specialized Crux DSW, men typisk vikt är runt 1600 gram. Det är liksom det jag jämför med.

Jag är ingen fullblods-weight weenie för då hade jag såklart valt kolfiber, där de lätta grusramarna väger 900 gram, mer normala 1100 gram. Jag tycker dock om att sätta lätta komponenter på mina metallramar så totalvikten blir hyfsad.

Stål ligger runt 1900 gram för premium grus (exempel Fairlight Secan). Väljer man en stålgaffel istället för kolfiber tillkommer mer extravikt förstås.

Då det gäller titan är precis som du säger 1750 inte direkt högt speciellt för en grusram, men det finns lättare. Tritao Groont 3D Integrado väger 1556 gram i 54 cm, vilket ska sägas är ovanligt lätt, men med min referenspunkt så vill jag att det ska vara en rätt så lätt titanram, så jag inte liksom nedgraderar och får en tyngre cykel än jag hade tidigare. Är man titan-weight-weenie vill man ha en som är tillverkade helt i grade5-titan som Falkenjagd Aristos SL som väger bara 1440 gram size large, alltså typ samma som den där Specialized Crux DSW i aluminium (i praktiken lite mindre för Cruxen behöver målas, det behöver inte Aristos).

Det verkar vara så att titanramar som är utformade till att se ut som kolfiberramar ofta väger mer, än de med mer traditionell look med runda rör. Kanske hydroformade och gjutna delar som används där inte är lika tunnväggiga? Ett undantag med kolfiberlika former är Lagets helt 3D-printade grusram, som påstås väga typ 1500 gram. Man brukar printa i grade5 (eller den liknande grade23), och sen när man har rör brukar man ha det i det flexigare grade9 som kräver mer material (=tyngre). De som har både 3D-print och rör brukar vara både grade5 (3d print) och grade9 (rören). Den där Aristos SL har dock grade5-rör, men det är ovanligt.

Stål ligger runt 1900 gram för premium grus (exempel Fairlight Secan). Väljer man en stålgaffel istället för kolfiber tillkommer mer extravikt förstås.

Då det gäller titan är precis som du säger 1750 inte direkt högt speciellt för en grusram, men det finns lättare. Tritao Groont 3D Integrado väger 1556 gram i 54 cm, vilket ska sägas är ovanligt lätt, men med min referenspunkt så vill jag att det ska vara en rätt så lätt titanram, så jag inte liksom nedgraderar och får en tyngre cykel än jag hade tidigare.
Onödigt lätta ramar medför även, åtminstone potentiella, risker många har postats här tidigare.
En nackdel med tex Fairlight Secan har postats om här av @mzi
En längre text finns även här.

En annan nackdel med onödigt tunna rör har @Berk postat
En fördel är att man inte får en buckla när man ramlar med knät mot överröret (som hände mig på min fina Koga Miyata Full Pro).

Onödigt lätta ramar medför även, åtminstone potentiella, risker många har postats här tidigare.
En nackdel med tex Fairlight Secan har postats om här av @mzi
En längre text finns även här.

En annan nackdel med onödigt tunna rör har @Berk postat
Premiumramar kör typiskt med dubbel- eller till och med trippelreducerade rör. Små tillverkare kör med etablerade rörset från dedacciai/columbus/reynolds etc så alla håller sig inom rimlighetens gräns, men det är klart att lätta grejer tål inte lika mycket smällar. Min aluminiumram jag har nu har åtminstone en buckla, och en lvg i finstål jag har, har också en, men den har inte jag gjort den fanns när jag köpte den begad. Shit happens.

Det handlar också om hur ramen byggs, det är inte så att de gör exakt samma ramdesign och så har de bara tunnare och tunnare material. Den där Crux uppnår sin låga vikt delvis genom den speciella konstruktionen av vevhuset, något som inte är så enkelt kopiera för små tillverkare. I titanvärlden så kan man spara vikt genom 3D-printa delar av ramen. När det gäller titanramarna med kolfiberramutformning typ Bossi SS m fl så har de mer strävat efter att se ut som en kolfiberram snarare än att optimera för materialets styrkor. Vilket kanske blir lite konstigt, för i slutänden är kolfiber alltid bäst om man ser ur ett rent prestandaperspektiv.

Själv behöver jag inte topp-prestanda i fråga om styvhet. Jag kör inte jättetung last, och inte i hög fart nedför serpetinvägar i alperna. Jag har en gammal landsvägscykel i stål och den kan jag faktiskt känna att den är flexar lite när jag sprintar, lite av ett skönt flex faktiskt, men har aldrig provat köra högfart i alperna med den. Aluminium-crossen jag har är definitivt betydligt styvare, och styvare kan det bli med genomgående axel. Gissar att en titanram har liknande styvhet som aluminium, medan stål flexar lite mer om än det blivit bättre med moderna ramdesign.

Tillbaka
Topp