jag skulle kunna sitta hel förmiddagen och lista alternativ men utan budget och kravspec på ram blir det inte så relevant.
Tråden blir lite mer allmängiltig om jag inte är allt för specifik och tänkte att det skulle vara mer jobb för folk att filtrera än bara lista, men lite så här:
Inte så dyrt som Jaegher eller Fetska (Fetska är ju kolfiber också). Jag gillar 8bar Grünewald Alu V1 och den kostar typ 10000 spänn för ett frameset, för den är gjord i Taiwan i aluminium, men kan betala 30 kkr också om det känns värt. Jag gillar ju aluminium för silvriga ljusa raw-looken, feta rörprofilerna och att det är lätt (för att vara metall). Att aluminium är ofta billigt är en positiv sidoeffekt. En viss nackdel också, eftersom det är billigt är det få som bryr sig om göra en snygg finish där metall visas eller sälja som frameset. Enklare hitta med stål och titan, så kikar på det också.
Nicolai är inte billigt trots aluminium, gillar looken på deras MTB, men inte så förtjust i deras gravel-modell. Märks också mer på den än MTB att deras konstruktionsmetod leder till ganska tunga ramar.
Officina Battaglin Matera (stål 30 kkr made in italy) ligger nära, men geometrin verkar inte vara så livlig och deras bas-paintjob är lite tråkiga, och vill man ha nåt roligare tar de €1500 extra för deras cromovelato vilket är lite steep.
Fairlight Secan 3.0 (stål) ligger också nära i nån fin metallic-lack, men jag vill inte ha full extern kabeldragning som den har. Visst det är jobbigare byta slang och höljen med intern, men också smidigare att tvätta cykeln då jag torkar av den efter tvätt, och ser modernare ut.
Mason Bokeh 3.5 (aluminium) är nice designmässigt brittiskt märke, tillverkas i Italien, mer premium konstruktion än 8bar. Lite over-engineered för mitt behov med uttag för dynamolampor och grejer (kan leva med det), det är nog mest att de inte visar metall eller ens metallic-lack så gillar inte looken.
30 kkr räcker sällan till titan om det inte är kinesiskt, men det faller mig ändå sällan i smaken pga looken, och att det känns liksom overkill när aluminium och stål finns. Jag gillar looken på Serk (autstralien/kinesiskt märke om jag minns rätt). Skulle det dyka upp en som känns "rätt" så skulle det kunna bli titan. Polished ska det vara, gillar inte gråtitan.
Kolfibergaffel och en look som går rimligt bra ihop med den. Supertunna rörprofiler i ramen kan se lite konstigt ut med fet kolfibergaffel, men det har blivit bättre, finns stålramar som ser rätt bra ut med kolfibergaffel idag.
Helst utrymme för 50 mm i 700c, men kan leva med 45 mm (med modern bred fälg) om geometrin är livlig och den tar 650B med 2.1". Måste jag gå upp till säg 440 mm kedjestag för att få 50 mm har jag nog hellre kortare med 45. Klarar ramen bara 40 mm däck går det bort. Hellre T47-68 än T47-86 men båda går, BSA är ok också.
Stöd för 1x mekanisk, helst med intern kabeldragning genom vevparti och kedjestag, men om man har en supertunn specialformad "yoke" där så det måste dras externt kan jag ta det om det resulterar i exceptionellt däckutrymme med korta kedjestag. Helst UHD. Mekanisk är för fix idé att en cykel ska vara helmekanisk, inte för att spara pengar. Småsugen på testa Madrone Jab eller Ratio Mech.
Internt genom headset (typiskt Deda DCR) är jag beredd prova även om det är lite friktionsrisk med mekanisk. Officin Battaglin Matera har det, 8bar Grünewald Alu V1 har det. Styrröret blir inte lika snyggt med 1.5" både uppe och nere, som en rak colaburk, tycker avsmalnande är snyggare, men rätt smutt med dolt kablage också.