Hur högt är ett drop?

Shick

Ny medlem
Hur högt är ett drop?
Har undrat detta länge nu. Fick äntligen tummen ur och fota.

Kan dessa räknas som drop? Hur högt är ett drop eg? Hur högt ska det vara för att det ska räknas som "riktigt"? Räknas trottarkanter?

Och kom ihåg, det är cykeln på bilden som varit med!

Bilagor

• DSC00530.JPG
    DSC00530.JPG
    77 KB · Besök: 19
  • DSC00533.JPG
    DSC00533.JPG
    22.7 KB · Besök: 20
  • DSC00535.JPG
    DSC00535.JPG
    49.2 KB · Besök: 21
Hur högt är ett drop?
Ok, det här är min högst personliga uppfattning om dropp, men en regel tycker jag är att hela cykeln ska vara i luften efter att man åkt ut över "dropp-kanten", då droppar man. Ingen markkontakt med någon av hjulen alltså.

Om det sedan är en halvmeter eller mer spelar ingen roll. :-)

Trottoarkanter går isåfall också att droppa, men det kittlar lite mindre i magen än större grejer.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Hur högt är ett drop?
Det går väl att droppa en kant som man kan rulla utför? Helt enkelt är Leos definition bäst, att båda hjulen ska vara i luften samtidigt. Utökar med att det inte ska förekomma någon form av kick och att landningen alltså måste vara lägre än uthoppet.

Hur högt är ett drop?
Shick(och andra): Vi får väl dra ihop en happy easy streetride så småningom, så kan vi gå igenom grunderna i hur man droppar och hoppar. Försöka hitta lite roliga ställen att köra på i stan(Göteborg), som inte är för svåra för nybörjare. Det finns en hel del kul att prova på. Låter det skoj?

/Leo

Hur högt är ett drop?
Shick skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur högt är ett drop
> eg?

487 mm, glöm inte måttband o tumstock ;)

Hur högt är ett drop?
Leo

Låter jätteskoj, men tänk om de andra barnen inte tycker om mig?

Om JAG ska hitta ställen i stan lär det ta ett långt tag eftersom vägen in till stan är så tråkig att man drar sig för att ens tänka tanken. Kan in de som bor i stan leta åt mig så kan jag bara hänga på sen?

Bilagor

• DSC00409.JPG
    DSC00409.JPG
    9.2 KB · Besök: 22
Hur högt är ett drop?
När jag var sådär 22 så var det lite kul att säga: "Nä fan, sån't där orkar jag inte med. Man är ju inte tjuge längre!" Inom en överskådlig framtid så finns risken att någon kanske tar den kommentaren på allvar. Och ja, du får stoppa mig från att bli äldre. =)

Hur högt är ett drop?
Leo: Det hade jag behövt, låter väldigt skoj också, men jag lär inte våga.. ;) (edit: våga som i att jag tycker jag redan har skämt ut mig med min trial-kompis, när jag försöker klumpigt göra enkla saker på min tunga xc-ht ;) )

Shick: Var är det du bor som är så långt bort?

Senast redigerad av en moderator:
Hur högt är ett drop?
Pelle Hå:

Det finns mao ingen krog som inte släpper in dig längre?

Fox:

Du vet, det är SÄKERT MINST typ... 1,6mil in till stan. Vad är det du inte vågar? Jag lovar att vara jättesnäll?

Hur högt är ett drop?
Shick: Du brukar väl köra i Änggårdsbergen, det är ju mitt i stan, så visst klarar du att ta dig in till stan då? ;-) Och vad är det för prat, ingen ska behöva tveka att hänga med på en easy street ride? Det är inget farligt. :-)

/Leo

Hur högt är ett drop?
Jag tycker att det skulle vara lite roligt att hänga med, även fast man själv tycker att man reda kan så är det ju allt kul att kolla in andra hur dom gör.. Och så får man troligvis några bra tips på hur man kan göra annars också... Och lite spots :P

Hur högt är ett drop?
Skogling skrev:
> 42.

Jag skulle snarare definera ett drop som allt som inte skogling vågar hoppa/rulla nerför.

Hur högt är ett drop?
Fredrik Larsson skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 42.
>
> Jag skulle snarare definera ett drop som allt som
> inte skogling vågar hoppa/rulla nerför.

Rullstolsanpassad trottoarkant med andra ord.

Hur högt är ett drop?
höjden av ett drop kan ju såklart variera.. definitionen är en helt annan grej. =)

tycker leo beskrev det bra även om en trottoarkant kanske är i underkant, lite fall bör nog ingå. jag skulle nog inte kalla en brant som går att rulla nerför för drop heller.

Hur högt är ett drop?
pratar vi verbet eller substantivet?

leos definition av ett dropp funkar bra på verbet, dvs att droppa. Det kan man således göra från en trotoarkant.

Ett dropp (substantiv) är i mina ögon en kant som man inte kan rulla ned för. Där måste man droppa.

Hur högt är ett drop?
Leo skrev:
> Ok, det här är min högst personliga uppfattning om
> dropp, men en regel tycker jag är att hela cykeln
> ska vara i luften efter att man åkt ut över
> "dropp-kanten", då droppar man. Ingen markkontakt
> med någon av hjulen alltså.> /Leo

Det tycker jag var en bra definition! Därutöver är det högst personligt.

Hur högt är ett drop?
rikard skrev:
> pratar vi verbet eller substantivet?
>
> leos definition av ett dropp funkar bra på verbet,
> dvs att droppa. Det kan man således göra från en
> trotoarkant.
>
> Ett dropp (substantiv) är i mina ögon en kant som
> man inte kan rulla ned för. Där måste man droppa.

Det var en bra definition. Om man hoppar utför en cykelbar brant ser jag det som ett uthopp, såvida inte syftet är att landa i en annan landning... Ala roadgap om ni fattar skillnaden... Roadgap = drop, brant som man hoppar ut för = uthopp.

Hur högt är ett drop?
Fredrik Larsson skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 42.
>
> Jag skulle snarare definera ett drop som allt som
> inte skogling vågar hoppa/rulla nerför.

Klockrent!

Hur högt är ett drop?
Leo, jag föreslår starkt att detta sker den 18dec. Änggårdsbergen vet jag inte ens vad det är? Jag har cyklat mest runt rött, grönt och gult vid Sandsjöbacka.

fox, är du på?

Hur högt är ett drop?
Det gör inte så mycket om det är lite snö, men då får det gärna vara några minus också så det inte är ren snöslask. :-)

/Leo

Hur högt är ett drop?
Just ja, jag skulle svara på denna tråd.. =)

Shick och Leo: Inte vågar i som i att jag gör bara bort mig.. ;) Jag känner mig smidig som en flodhäst på min 20" mtb.. Hur som helst, 18:e.. vet inte, blir nog svårt för min del. Dels vet jag inte hur mycket tid jag har, sen ska det erkännas att jag inte har varit ute på ett tag nu, vilket är synd. Har inte kläder för kylan som vi har nu.. Hur kasst tror ni det går att leka easy street ride på en stor mtb med racerliknande geometri

Och om jag ska med så måste jag _verkligen_ beställa nya bromsreglage o fixa först ;)

Nåja, det hade varit skoj, får se sen hur det ser ut när min tentapanik är över =)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp