Hur i hela världen får jag loss styret?

simich_86

Ny medlem
Hej,

Jag har en Sjösala damcykel som jag vill byta styre på då det gamla är rostigt och fult.

Har provat med att lossa och knacka på bulten ett par gånger. Det enda som hände var att en rund mutter (expander) trillade ner -- men inget händer med resten av styret.

Har också testat rostlösare och att knacka lite lätt på runtom ett par dagar nu.

Skiter i styret, vill bara få loss det så att jag kan sätta dit ett nytt. Ramen, och resten av cykeln är ju i bra skick. Några tips?

Vad tror ni exempelvis om att såga bort styret och sedan såga en skåra i stammen?

Tacksam för all hjälp?

Ska jag försöka lossa nåt på svarta sexkantiga ringen?

(Har inte testat då jag inte äger sån stor skiftnyckel...)

Bilagor

• bild_8.jpg
    bild_8.jpg
    64.9 KB · Besök: 308
Banka på skruven så expandern släpper

Sedan går du på styrstammen med gasolen i några minuter så den blir rejält varm och låt svalna! Har du tur så släpper den av metallens expansion/kontraktion

Jag har fått det att fungera på två cyklar med gängat styrlaget där det inte gick att rubba styret utan att göra ramen sned!

Styret har rostat fast i gaffelröret, om som du skrev, expandern trillade ut på undersidan. Då hjälper det inte att banka på bultskallen. Men en ordentlig deadblow hammare, och ett stumt underlag uppkört i gaffelns "klyka" så brukar det lossna.

Alltså, bort med framhjulet, och sätt ett ordentligt mothåll som får bra kontakt längst upp där gaffelbenen möts. Jag har använt 2x4" reglar och annat skoj. Använder du stålrör och liknande så lägg en träkloss o mellan, vill ju inte skada hojen. Bort med bulten, och ge styret en jävel med en av de där plast/gummi hamrarna fyllda med blykulor / sand. Bara det börjar röra sig så brukar det gå att slita styret fram och tillbaka (vrida) tills det börjar följa med upp.

Fast jag tycker ju styret ser ok ut. Autentiskt. Stålull, sån där grön "putsduk" och trasa med polermedel?
B!

Tillbaka
Topp