Hur kan man nödreparera däck?

.......

Aktiv medlem
En fundering: Hur fixar man ihop ett däck som fått en reva eller liknande med grejer som kan vara rimligt att ha med sig vid t.ex. fikatouring? I mitt fall gäller det hyfsat stora däck med ca 5 bar i slangen.
För små hål verkar det vara liquisole som gäller, men om det blir större? Är det universallösningen silvertejp som gäller?

Den klassiska lösningen är väl att offra en sedel till däck-gudarna. (D v s lägga en vikt sedel eller motsvarande mellan däck och slang för att skydda slangen). Silvertejp på insidan borde också vara bra. Jag har ingen personlig erfarenhet dock.

En bit avklippt cykeldäck att lägga innanför skyddar nog bättre än silvertejp. Det blir ju inte ihopfixat, men det håller bra tills du kommer hem.

Tryckte i en bit energikaka (Maxim banan om jag inte minns fel) när jag skar upp 5cm av långsidan på MTB-däcket. I med en ny slang och jag kunde skumpa hem den timmen det tog.

Tror jag läste tipset i MTB UK eller någon liknande tidning på det glada 90-talet.

Jag har testat med en liten bit silvertape. Det fungerade inte. Förmodligen måste man ha så pass mycket att man kan dra det fem varv runt slangen...

+1 på silvertejp. Har kört med träningsdäck i över ett år som hade en 10cm reva, vilket enbart lagades med silvertejp.

Ubu skrev:
-------------------------------------------------------
> Moe Joe här på forumet har sytt ihop revor med
> tandtråd och lim. Lite krångligare en tejp
> kanske men mycket mer Mcgyver-cred.

Det är ju en bra tanke. Jag har ju faktiskt en gång i tiden lärt mig att sy kabelstammar med tandtråd. Nåja, vaxad tråd utan flour och mintsmak. Men tandtråd har jag med. Får väl ta med en nål också. Kan vara bra för lite egenkirurgi a´la Rambo.

> Jag vet att dom flesta här älskar silvertejp
> men det är nästan alltid bättre, smidigare och
> starkare med spinnackertejp.

Den finns ju i glada färger också! Och till båtpriser!

Det är bra med lite ideér. Med lite tur kommer jag ihåg dem den dag det blir problem.
Att släpa runt på ett reservdäck känns överambitiöst.

Ubu skrev:
> nästan alltid bättre, smidigare och
> starkare med spinnackertejp.

och 10 gånger dyrare.

Vic skrev:
> Ubu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > nästan alltid bättre, smidigare och
> > starkare med spinnackertejp.
>
> och 10 gånger dyrare.

Njae, 2 gånger dyrare, men 27,3 gånger svårare att få tag på.

En polare reparerade mitt framdäck med liquisole och en liten bit innerfoder från en kavaj (han hade med sig ett par färdigklippta bitar).

Det höll hela vägen upp och ner för några berg i pyreneerna till första bästa cykelaffär där jag fick tag på nya däck.

Sydde mitt NN bakdäck med Dyneema fiskelina från biltema satte sedan på en laglapp på utsidan och avslutade med att kleta på liquisole på insidan.

0.30mm linan skall palla för 12kilo obs det är inte en nylonlina utan ser mer ut som tandtråd.

andematt skrev:
> Hur kan man nödreparera tubdäck om oturen
> följde med på turen?

Behovet av en bump blev kanske inte trängande men man vet aldrig, kunskap är lättare att bära..

andematt skrev:
> andematt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur kan man nödreparera tubdäck om oturen
> > följde med på turen?
>
>
> Behovet av en bump blev kanske inte trängande men
> man vet aldrig, kunskap är lättare att bära..

Man använder Vittoria Pit stop:
pitstop.JPG ht=544

Det är den till höger....
Funkar om inte hålet är alltför stort.

Jag har någon gång fixat det i fält med en hel slang. När det blir en reva i däcket brukar man per automatik få en trasig slang över. Bort med ventilen och lägg sedan den trasiga slangen i däcket över hålet. Där efter in med den nya hela slagen och pumpa upp lite för att fixera det hela och sätt på fälgen.

Tung blir det och inte så bra men man kommer hem.

tillmann skrev:
> Silvertejpen ska finnas lindat på pumpen.

...på pungen.

Körde sönder bakdäcket i Hellas förra i fjol. Revan va ca 10 cm lång. Eftersom jag skulle cykla hem till Huddinge efteråt var jag tvungen att laga däcket. Så jag tog mig bort till hbb och båtvarven. Knackade på men ingen öppnade(tänkte låna lite silvertejp). Så jag tog en bit hård kartong och la in den. Sen dess har kollar jag alltid däckens skick innan jag åker ut, sen har jag även lite tejp med mig, om något skulle hända...

Efter ett tips i nån amerikansk blaska har jag alltid en ca dm-stor rund bit från sidan av en PET-flaska i MTB-ryggsäcken. Men jag har aldrig behövt använda den, så jag vet inte hur den funkar i skarpt läge. Kan tänka mig att däcket blir lite knöligt eftersom plastbiten bara är lätt att böja i en riktning.
En ide´ vore att värma upp biten o forma den efter insidan av ett däck?

/S

Folk o fä, starkare än starkast är det konstfibermaterial som finns i diskettfickor och en del cd-fickor, samt i många airmails bland annat. Materialet kallas för övrigt Tyvek och är lätt som en plätt. HI-TECH jämfört med gammal bommulsväv som i gaffan.

aus wikipedia;

"Tyvek, är ett varumärke registrerat av DuPont. Det är ett tunt plastmaterial som är tillverkat av olefin-fibrer, närmare bestämt tunna polyetylenfibrer som pressats samman under värme. Resultatet är ett lätt, tunt, vattenresistent samt riv- och slittåligt material. Tyvek har även förmågan att släppa igenom vattenånga men inte vatten.

Tyvek används till tekniska textilier, bland annat för husisolering, slittåliga kuvert, förpackning inom medicin och för kartor. Kartor framställda i tyvek kan doppas i vatten utan att påverkas. Det går även att vika 20 000 gånger utan att det går sönder."

Rysk eltejp är helt klart bäst. Helt klart mycket bättre än silvertejp. Jag lyckades köra över en krossad vodkaflaska och fick en reva som var några cm stor. Jag tejpade igen revan och fortsatte. Tänke köpa nytt däck i nästa stad men jag var för lat för att leta upp en cykelaffär. Fortsatte som vanligt och har inte haft några problem även om cykeln har rullat 150 mil sedan dess.

Ryss eltejp är tillverkad av textil och är dubbelhäftande och funkar perfekt. Man kan återanvända den flera gånger om man känner för det.

/Stellan

ething skrev:
> Har kört med träningsdäck i
> över ett år som hade en 10cm reva, vilket enbart
> lagades med silvertejp.

+1

Stella; du skojar va, ingen ryss kör ju MED däck sedan kriget så jag som är ryss kör med gamla strumpor lindade kring fälgen för att ta de värsta smällarna.

Det har du rätt i. Jag skall börja med domestiques och en följecykel för ev. reparationer. Eller räcker det med en kompis med likadan cykel så jag kan byta cykel vid problem?

Tillbaka
Topp