Hur kan vi supporta vår LBS när de är dubbelt så dyra?

Misärpendlaren

Aktiv medlem
Min Kona 2011 köpt hos sportson börjar ta slut. Vevlagret är bytt och nu är det dags för ny kasett och nya kedjor. HG50/53 klass. En kasett och två kedjor hem till min Konsum kostar 474:- hos chainreactions.

Jag vill verkligen ha kvar affärerna i stan men den affär där jag köpt min, min sambos och min sons cykel samt rekommenderat två kompisar till köp (de köpte) vill ha 938:- för samma komponenter.

Är jag verkligen en dålig konsument om jag inte tycker ett pålägg på över 100% är rimligt?

Hur skall vi lösa det här?

Det är inte lätt att vara handlare idag. Jag är inte helt säker på hur det ser ut idag, men för ett par år sedan lämnade Shimano upp till 15% (tror jag det var) rabatt om man förbeställde för mer än 1MSEK. Samtidigt fick Cyclecomponents 20 eller 25% rabatt utan att ligga ute med några pengar. Jag misstänker att stora butiker som Chainreaction har ännu bättre rabatter än så.

Dessutom är personaltätheten och hyran hos en LBS proportionellt så mycket större så marginalerna är inte så stora som de verkar, egentligen.

Ett sätt att lösa det är ju att sluta köpa på nätet och bara av butikerna. Då kommer konkurrensen öka och priserna pressas nedåt.

Jag förstår din poäng. Skall jag kontakta duells eller vilka nu shimanos generalagent i Sverige är? Jag tycker ändå det är att lägga väl stort ansvar på oss konsumenter att vi skall betala dubbla summor för att få ha kvar våra butiker.

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett sätt att lösa det är ju att sluta köpa på
> nätet och bara av butikerna. Då kommer
> konkurrensen öka och priserna pressas nedåt.

Så, om handlare ser att konsumneterna inte är priskänsliga så kommer det leda till att handlare sänker priserna?

Varför inte bara vara ärlig mot LBS och säga att det kostar 474kr på nätet och
"Jag vill gärna handla hos dig men just nu är skillnaden lite för stor."

Då har du varit ärlig utan att provocera.
Det skulle nog handlaren uppskatta och kanske ger dig ett pris mitt emellan för att du skall fortsätta handla hos LBS.
Det kostar inget att fråga.

Miss Lycka skrev:
> Trevligt att du vet din handlares inköpspriser.
> Då borde du kunna förhandla.

Vem i tråden vet inköpspriserna?

Luzen skrev:
> Varför inte bara vara ärlig mot LBS och säga
> att det kostar 474kr på nätet och
> "Jag vill gärna handla hos dig men just nu är
> skillnaden lite för stor."
>
> Då har du varit ärlig utan att provocera.
> Det skulle nog handlaren uppskatta och kanske ger
> dig ett pris mitt emellan för att du skall
> fortsätta handla hos LBS.
> Det kostar inget att fråga.

Det var exakt det jag gjorde. På ett trevligt och belevat sätt. Den trevliga och artiga säljaren valde att inte matcha priset, eller med hans egna ord: "jag kan inte".

Inget ont om Sportson, de gör vad de kan. Den här frågan är större.

Ta det för vad det är för jag har hört detta ryktesvägen, men en som har (kankse hade) cykelaffär berättade en gång att CRC har större omsättning av shimanoprylar än shimano nordic, grossisten i skandinavien. Därmed kunde det hända att LBS-ens inpris var högre än CRC-s utpris. Då blir det svårt att konkurrera på pris.

Frågan är hur du värderar att få prylarna i handen mot att behöva vänta på posten och hantera eventuellt leveransstrul. Vissa kan anse att det är värt några hundra spänn.

Det är väl ofta vana cyklister som handlar på nätet och byter delar själv? Skulle den inte vara en poäng att LBS satsar på att ta betalt för service och hela cyklar och mindre på slitdelar mm. På så sätt ge "vanecyklister" incitament att handla lokalt.

När det gäller beställningar från Shimano betalar grossister i SEK. Alltså borde kompensera sina priser för valuta nedgången, eftersom marknaden är tranparant och internationell i och med alla nätbutiker.

gabbeon skrev:
> Frågan är hur du värderar att få prylarna i
> handen mot att behöva vänta på posten och
> hantera eventuellt leveransstrul. Vissa kan anse
> att det är värt några hundra spänn.

Oja, min vill-ha-nu-faktor brukar ligga på runt 25%.

TBone skrev:
> Så, om handlare ser att konsumneterna inte är
> priskänsliga så kommer det leda till att
> handlare sänker priserna?

Det är ju det som är fallet idag. De som är priskänsliga handlar på nätet, och de andra går till en LBS. Alltså finns det inget riktigt incitament att sänka priserna och minska marginalerna ännu mer. Dessutom ger det tillverkarna en möjlighet att ge billiga priser även till vanliga handlare och inte bara till de stora onlinejättarna.

Att säga att handlaren skulle sänka priset bara för att man handlar där ist för på webben är befängt. Kolla bara på hur det gick med restaurangmomsen...vet bara mc donalds typ som sänkt priserna... Vad tror du händer om fler handlar av lbs? Mer klirr i egen ficka? Troligen...
Jag som ska köpa ny hoj skiter helt i lbs handlare nu, de tar typ 20% mer än vad jag kan köpa motsvarande hoj för på nätet och delar är än värre. Jag tror de får bli bättre på att deala med sina leverantörer, typ gå ihop och sätta press osv, det är ju därför CRC kan hålla låga priser, de är en stor aktör.

Misärpendlaren skrev:
>
> Är jag verkligen en dålig konsument om jag inte
> tycker ett pålägg på över 100% är rimligt?
>

Du verkar veta pålägget.

Jag handlar hos min LBS pågrund av kunskapen och all service jag får hos dom. Det har tillochmed hänt att som rekommenderat mig att köpa grejer online då dom inte kan tillhandahålla det till ett vettigt pris.

Miss Lycka skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Är jag verkligen en dålig konsument om jag
> inte
> > tycker ett pålägg på över 100% är rimligt?
> >
>
>
> Du verkar veta pålägget.

Ja, pålägget mot mig är över 100% men vem det är som lägger på har jag ingen kunskap om! Trollar du?

Senast ändrad:
Nej, men alla produkter borde vara märkta med sin produktionskostnad så man kan förhandla om vad som är ett rimligt pris att betala.

Saker som jag behöver prova, så som skor, cykelbyxor, sadel och hjälm köper jag hos LBS och betalar priset utan att klaga. De flesta andra prylar som inte behöver provas köper jag över nätet pga. det helt överlägsna priset och utbudet. Härom veckan beställde jag lite småprylar från wiggle och fick hem dom i brevlådan efter två dygn trots att det var fraktfritt. Visst var det ovanligt snabbt men oftast är det inget problem att vänta en knapp vecka på sakerna.

Oftast föregås köpen med att läsa recensioner på nätet. Då är det smidigare att också beställa det över nätet, istället för att ta sig till LBS och upptäcka att de inte har sakerna inne.

Misärpendlaren skrev:

> Ja, pålägget mot mig är över 100% men vem det
> är som lägger på har jag ingen kunskap om!

För att veta att påslaget är över 100% så måste du veta både inpris och utpris. Påslaget görs av den som betalat inpriset och säljer till utpriset.

De största påslagen brukar f.ö. ligga hos importören så det är nog där det behöver ske en förändring. En marknad (EU) <=> en importör/agent. Då kan butikerna få bättre konkurrensmöjligheter.

Konsumentens marknad, jag har inga problem med att jaga bättre priser. Varför skulle jag ha det?

Här är det jätteenkelt.
prisskillnaderna är vad de är.
Acceptera.

Jag gör så här, behöver jag hjälp med inköpet, klämma på, prova och få råd, då köper jag det där jag kan få klämma, prova och få råd.

Kan jag själv, och inte behöver klämma och så vidare, då köper jag på nätet.

Så enkelt var det.

kayaker skrev:
> Misärpendlaren skrev:
>
> > Ja, pålägget mot mig är över 100% men vem
> det
> > är som lägger på har jag ingen kunskap om!
>
> För att veta att påslaget är över 100% så
> måste du veta både inpris och utpris. Påslaget
> görs av den som betalat inpriset och säljer till
> utpriset.
>
> De största påslagen brukar f.ö. ligga hos
> importören så det är nog där det behöver ske
> en förändring. En marknad (EU) <=> en
> importör/agent. Då kan butikerna få bättre
> konkurrensmöjligheter.

Är ni analakademiska eller har både du och lycka missat att han jämför nätpris med butikspris och att det skulle vara ett påslag med 100 procent att handla i butik jämfört med nätet?

H. skrev:
> kayaker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Misärpendlaren skrev:
> >
> > > Ja, pålägget mot mig är över 100% men vem
> > det
> > > är som lägger på har jag ingen kunskap om!
> >
> > För att veta att påslaget är över 100% så
> > måste du veta både inpris och utpris.
> Påslaget
> > görs av den som betalat inpriset och säljer
> till
> > utpriset.
> >
> > De största påslagen brukar f.ö. ligga hos
> > importören så det är nog där det behöver
> ske
> > en förändring. En marknad (EU) <=> en
> > importör/agent. Då kan butikerna få bättre
> > konkurrensmöjligheter.
>
> Är ni analakademiska eller har både du och lycka
> missat att han jämför nätpris med butikspris
> och att det skulle vara ett påslag med 100
> procent att handla i butik jämfört med nätet?

Hahahaha tänkte (typ) samma tanke.

Miss Lycka skrev:
> Nej, men alla produkter borde vara märkta med sin
> produktionskostnad så man kan förhandla om vad
> som är ett rimligt pris att betala.

Du jobbar inte med handel va? ;-)
Ett helt galet påstående av dig om du frågar mig, såvida du inte skämtade.

Vissa handlare beställer även från CRC t.ex. för att priserna är just betydligt lägre oftas. ven Rose har ett stort utbud å bra priser.

erik h skrev:
> Hela handelsskrået har ju problem.
> Affärsmodellen håller inte längre.
-------------------
Det många glömmer med internethandel är för att jämnföra priserna med LBS måste man välja det dyra tillägget för snabbaste expressfrakten som ändå är ett dygn långsammare än när du får komponenterna i handen i cykelbutiken... :-) T

mzi skrev:
> Ett sätt att lösa det är ju att sluta köpa på
> nätet och bara av butikerna. Då kommer
> konkurrensen öka och priserna pressas nedåt.

Det är bättre att göra tvärtom faktiskt.
Om prisskillnaden mellan att handla på nätet och hos den lokale cykelhandlaren är 100% så beror det inte på att cykelhandlaren lägger på 100%.
Det är en lång kedja fram till den lokale cykelhandlaren här i Sverige och alla vill ha sin del av kakan,
ofta betyder det att lokala cykelhandlare här i Sverige har väldigt små till obefintliga marginaler på de prylar de säljer.

Det de tjänar pengar på är när de får betalt för det arbete de gör.

Den som vill ha kvar sin lokale cykelhandlare bör därför köpa prylarna på nätet och betala sin lokale cykelhandlare för att montera dem på cykeln.

De som köper sin cykel, med rabatt, av sin lokale cykelhandlare och sedan kräver gratis, eller åtminstone rejält rabbatterad, service tjänar de tvärtom inte särskilt mkt på.

/Håkan

Folk borde vara märkta med sin månadslön och sitt banksaldo, då kan handlaren förhandla om försäljningspriset...

Som alla handlare så är cykelaffärer en konkurrensutsatt verksamhet. Kan jag få något till 2/3 eller halva priset på nätet så köper jag där, det är inget fel med det anser jag. Vi har ingen plikt att stödja LBSer eller regionala grossister.
Däremot är det smidigt att få sakerna på en gång, det är jag beredd att betala extra för. Har jag slut på slang så köper jag i affären, ofta slinker det med ett paket strumpor och en styrlinda också. Behöver jag prova kläder köper jag i affären. Däck, kassetter m.m. tar de dock ofta alltför mycket betalt för och även om det tar några dagar att få dem är det sällan ett problem. Då köper jag av näthandlaren.
Skulle jag behöva välja skulle jag helst ha kvar näthandlaren.
I övrigt tror jag många handlare skulle få mer sålt om de hade bättre öppetider. Många hinner inte iväg till en butik som stänger kl 18. Näthandlarna har öppet dygnet runt.

Senast ändrad:
Jag hade handlat mer av min LBS om det oftare var så att jag inte bara ville ha grejerna direkt i handen, utan även mer eller mindre var tvungen att ha dem direkt i handen. Och det är bannemej inte ofta, om ens någonsin. Det skulle väl vara precis innan något viktigt lopp, men då ska man ju ändå helst inte prova runt nya komponenter/utrustning, så då faller ju en hel del typer av grejer bort redan där.

Vill man köpa dyrt av LBS för att stötta dem kunde man väl handla billigt på webben och sen ge LBSen en tusenlapp i handen någon gång ibland istället.

Att prata om pris är att göra det alldeles för enkelt för sig som LBS.

Det lokala butiker säljer är service, snarare än prylar. All sorts service; klämma på prylar, prova kläder, be om råd, prova modeller eller bara gå runt och trivas. Handlar det bara om att få en pryl i handen utan frågor är butiker helt underlägsna webben.

Det är ju ur de flesta aspekter BÄTTRE att handla på webben än i butik. Det är alltså inte främst pengarna som styr. Det handlar om att kunna läsa på och köpa prylarna när som helst, hemma på kvällen, och sedan plocka upp paketet när man köper mjölk på konsum, öppet alla dagar 08-22.

Inte hetsa efter jobbet till nån liten butik i tjottahejti, öppet när alla normala människor jobbar, 1% av CRCs lagerkapacitet och 5% av CRCs sortiment, men fasligt trevlig personal att prata med.

Intressant med de olika synerna på näthandlare vs. LBS. Det får mig att fundera på om inte en hål-i-väggen-affär med en massa prylar (relativt billigt) skulle kunna gå runt? En 7-11 för cykelprylar. Priserna kanske kan hållas lägre än fullservice-butikerna och så kan den ha öppet sent/tidigt för att passa pendlare och kunder som är ute i sista minuten. För de som inte vill vänta på en näthandel men å andra sidan inte betala för ett fräsigt rödmålat showroom när de behöver en slang, stänkskärm eller liknande ;)

Nä, det skulle nog bli svårt att gå runt - men skön tanke ...

Är det inte så att vi på Happy kanske inte riktigt kan räkna oss till de vanliga cykelkonsumenter, de som köper en tjänst dvs. cykel att cykla med från punkt a till punkt b och sen lämna den på service några gånger per år.

Cyklar man mtb mera regelbundet med dyr cykel/cyklar skulle jag snarare kalla det för entusiastverksamhet och jag skulle verkligen aldrig ha råd med det om jag bara köpte det som en tjänst i en butik här eller lämnade in cykeln på service.

Det är lite samma med folk som tycker det är fruktansvärt dyrt med bilar medan de som har det som hobby har en väldigt billig bruksbil som de mekar med själva och kanske några bilar i ett garage som det skruvas med och åks i fint väder. Vi andra går till Toyota och köper en tjänst, en bil att åka från punkt a till b och får då betala därefter, man slipper meka och köpa delar på nätet och det är därför dyrare. Ganska enkelt tycker jag.

HåkanC skrev:
> Den som vill ha kvar sin lokale cykelhandlare bör
> därför köpa prylarna på nätet och betala sin
> lokale cykelhandlare för att montera dem på
> cykeln.

Exakt den saken frågade jag nämnda verkstad om förra veckan, men det totalvägrade de, alltså att jag kom med en hög nya komponenter som de skulle montera på.

I övrigt:
Nu när jag verkligen försökt stödja min LBS, har läst den här tråden och funderat bakom ett helt orörligt flöte hela kvällen har jag bestämt mig; jag får hitta en verkstad som monterar saker man har med sig själv (de gånger jag inte ids skruva själv) och köpa grejerna på nätet.

Jag tycker det är sorgligt dock.

Cykelbutiker är bara större provrum. Ska man köpa ett par skor t.ex. kan man alltid gå till en fysisk butik och prova ut ett par och sedan "tänka" på saken. Väl hemma sätter man sig framför datorn och beställer rätt storlek. Visst, det kanske är lite fräckt och LBS:en kommer ha det svårare. Å andra sidan sparar konsumenten (som i mitt fall har en hållbar ekonomi att tänka på) lite/mycket pengar.

Fast det är klart att när det bara blir dyrare med frakt från kontinenten, kan jag göra mitt stödköp av en styrlinda från LBS.

En annan aspekt på att handla lokalt ( inte bara LBS ) i allmänhet är ju att det ger momsintäkter, skapar jobb till medborgare och de handlar kanske också lokalt och betalar förhoppningsvis skatt... och till slut kanske vi kan få bättre cykelvägar.

Men visst är det en galen skillnad i priser mellan butik och nätet ibland, gäller på massor av områden. Jag erkänner att jag oftast väljer det billigaste alternativet. Måste jag posta i tråden om syndernas förlåtelse nu?

Prova hos LBS och beställa på nätet tycker jag personligen känns ganska ruttet. Behöver du klämma/prova, köp där du provar.

Men, du provar ut en bra cykelbyxa säg, du lär behöva fler än ett nytt par, så när du då provar fram en som passar, när det är dags att beställa nummer två så köp på nätet, nu behöver du ju inte prova.

JLarsson skrev:
> Vem ska du prova hos när lbs:en konkat?

Precis, jag trodde inga argument _varför_ vi behöver våra LBS:er behövdes. Jag tror alla vill ha dom kvar, och att använda deras expertis, kunskap och skyltexemplar för att sedan gå hem och internethandla är helt förkastligt i mina ögon. Jag har köpt alla mina och min familjs cyklar hos lokala cykelhandlare och vill verkligen få en bra relation med de och med deras verkstad, typ som husläkare, men det svider ordentligt i plånboken då.

Att prova hos cykelhandlaren och sedan köpa på nätet är dålig stil det kan jag hålla med om. Dock kan jag förstå att exempelvis en student gör så. När en sådan person sedan börjar jobba och har bättre marginaler (och mindre tid) så brukar ju köpen ske hos handlaren istället.
Tråkigt om handlare inte är beredda att sätta ihop delar som man själv har, har de tid över borde det bara vara en fråga om att ta ut rätt pris för servicen. Handlaren tar ju ingen ekonomisk risk.

Man kan aldrig tvinga kvar gamla affärsmodeller. I dessa föränderliga tider ser man hur detta misslyckas gång på gång. Cykelhandlarna måste finna sig i konkurrensen och se vilka delar av sin verksamhet som är lönsam och hur man bäst får kunder dit. Klarar man inte att konkurrera med nätaffärer får man hitta andra vägar. Butiker som vägrar utföra arbeten på cyklar med prylar köpta utanför butiken är dömda att gå under tids nog, eller så får de enbart fokusera på service av standardcyklar där ägarna bara vill få den att fungera igen.

Fri konkurrens är det viktigaste.

Personligen försöker jag sprida skurarna lite, ibland handla hos den lilla lokala handlaren trots att det inte alltid är billigast (trevligt att snacka lite skit samt vårda verkstadsrelationerna), ibland handla billigt på nätet (meh, ibland bara råkar man ju knappa hem ngt när man sitter och webshopsurfar) , ibland handla på stora varuhuset med CHOCKREA (läs XXL med ngn crazy rea på pannlampa ex).

Att prova ut hos lokala handlaren och sedan beställa på nätet känns lite som att lura mormor på pengar av ngn anledning.

Det är oftast lättare att klicka på "köp" knappen online efter ett par bärs/whiskeypinnar så jag föreslår att LBS'erna skaffar utskänkningstillstånd. Jag skulle gärna hänga på Cykelcity Pub och Bikeplace Inn ;)

(Kanske kan övertala 7:ans att börja kränga cykeldelar över baren)

Tillbaka
Topp