Hur kan vi supporta vår LBS när de är dubbelt så dyra?

Det finns visst handlare som bygger men det gäller ju då att ta rätt betalt för det. Folk har en märklig uppfattning om att cykelhandlare bedriver nån slags välgörenhet där alla ska få mekhjälp gratis.

Fast hur många ur happykollektivet baserar en lbs sin verksamhet på? De riktiga kunder de har är en annan målgrupp. De som inte vill eller kan skruva på sin cykel. Fast jag håller med om att det känns lumpet att prova skor och sen beställa på nätet och spara några hundra, inte ens jag gör så ;-)

Min LBS är en samlingsplats för cyklister. Man går eller cyklar dit. Tar en kopp kaffe (gratisk naturligtsvis), äter lite godis och pratar cykel. Sen handlar man lite, pratar mer cykel och drar hemåt. Alla nöjda och glada.

Jag betalar gärna lite extra för att ha det trevligt med mina vänner.

Generalagenterna i detta avlånga land måste ha ruskiga påslag. Pratade idag med en kompis om att ta hem däck(Han jobbar på en av de större kedjorna). Kikade på olika Schwalbe MTB däck och de är billigare inkl frakt från bike-discount än vad denna LBS har i inköpspris..

chrkes skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykelbutiker är bara större provrum. Ska man
> köpa ett par skor t.ex. kan man alltid gå till
> en fysisk butik och prova ut ett par och sedan
> "tänka" på saken. Väl hemma sätter man sig
> framför datorn och beställer rätt storlek.
> Visst, det kanske är lite fräckt och LBS:en
> kommer ha det svårare. Å andra sidan sparar
> konsumenten (som i mitt fall har en hållbar
> ekonomi att tänka på) lite/mycket pengar.

Det där gör ju bara personer som inte har någon skam i kroppen. Snacka om rutten attityd/inställning/whatever....

Jag umgås med mina polare på träningarna, sen utanför det är jag för död för att vara pratbar. En lbs är för mig som vilket snabbköp som helst, ica typ.

chrkes skrev:
> Cykelbutiker är bara större provrum.

Skall de börja ta inträde då?

En friluftsbutik kunde för några år sedan köpa Meindlkängor på Globetrotter.de billigare än av generalagenten. Felet ligger i att tillverkare och mellanhänder tar så mycket olika betalt.

grump skrev:
> Jag umgås med mina polare på träningarna, sen
> utanför det är jag för död för att vara
> pratbar. En lbs är för mig som vilket snabbköp
> som helst, ica typ.

Då har du fel lbs. Att gå in i cykelbutik där de brinner för cykling, tävling och allt därtill är helt fantastisk.

Cykelhandlaren ska ta runt 700:- i timmen för att betala verkstaden och personal. Vill ni betala det utan att hävda här att ni blev "lurade" när någon monterar era billiga prylar på hojen?

Miss Lycka skrev:
> Cykelhandlaren ska ta runt 700:- i timmen för att
> betala verkstaden och personal. Vill ni betala det
> utan att hävda här att ni blev "lurade" när
> någon monterar era billiga prylar på hojen?

Ja. Om de är kompetenta.

Jag skulle gärna supporta någon av mina LBS (finns 5 st hyfsat stora i mitt "närområde")
men det är näst intill omöjligt för att de:

- aldrig eller mycket sällan har det jag vill ha i lager

- beställer från Shimano Nordic, Duells m fl ungefär 1 gång i månaden

- har betydligt mindre kunskap och erfarenhet än jag har själv

- priserna är 50-150% högre än hos CRC, Rose m fl

Så för mig är det CRC, Rose m fl som gäller.

Mina lbs är antagligen helt tillfreds med att sälj "svensson"-cyklar och klarar
sig bra på det, för dom är det väl enklast så, då behöver de inte anstränga sig.

Om jag bodde i Stockholm eller Göteborg eller Malmö skulle jag sannolikt handla betydligt
mer hos olika lbs, där verkar det finnas några som är vettiga.

/Fedde

fedde skrev:
>
> Om jag bodde i Stockholm eller Göteborg eller
> Malmö skulle jag sannolikt handla betydligt
> mer hos olika lbs, där verkar det finnas några
> som är vettiga.
>
>
> /Fedde

+1 på det.

Det finns för litet underlag här i Umeå för att det ska finnas ett vettigt utbud. Det börjar bli bättre men det är sällan som det finns det man behöver.

grump skrev:
> Fast hur många ur happykollektivet baserar en lbs
> sin verksamhet på?

Tja, SCS baserar väl sin verksamhet på Tille och Johan A alena?

Å andra sidan har ju våra LBS:er en stor marknad att växa på om allt fler börjar cykla till jobbet mm. Elcyklar osv. Svenssons som kanske är den perfekta kunden. De ligger nog inte så dåligt till trots allt. För min granne verkar tex minsta lilla växeljustering vara rymdforskning och att köpa en hoj på postorder från Tyskland är superexotiskt.

Är problemet så stort för handlare som Sportson och liknande lite större kedjor? Jag menar är det verkligen den inbitne XC cyklisten som måste byta ut hälften av cykelns komponenter per säsong de siktar in sig på?

Är affärsidén att kränga lite dyrare cyklar och dess komponenter när det behövs eller är det snarare att kränga mellanmjölkscyklar till de som sedan kommer att lämna in den för service?

Ett tag var det en liknande debatt om handla bildäck på nätet och sedan gå till gummigubben och få dom monterade. Många blev sura och vägrade. Niu har frågan mognat och flera handlare verkar göra till ide att dom beställer åt kunden från webbutiken och monterar när grejorna kommer. Perfekt egentligen, handladen behöver ju inte lagerhålla tex...

/Mats

MTBiker skrev:
> Min LBS är en samlingsplats för cyklister. Man
> går eller cyklar dit. Tar en kopp kaffe (gratisk
> naturligtsvis), äter lite godis och pratar cykel.
> Sen handlar man lite, pratar mer cykel och drar
> hemåt. Alla nöjda och glada.
>
> Jag betalar gärna lite extra för att ha det
> trevligt med mina vänner.

Låter trevligt, där skulle jag kunna handla med ( om jag nu visste vart det var nånstans)

I övrigt mycket intressant att se hur det resoneras och även om jag inte har 100% koll på alla in- och utpriser så jan jag säga att även som anställd i branschen kan det löna sig att handla online trots bra personalpriser. Sorgligt men sant, nån tjänar mycket pengar på cyklar och delar därtill men det långt ifrån alltid handlaren.

fedde skrev:
> Om jag bodde i Stockholm eller Göteborg eller
> Malmö skulle jag sannolikt handla betydligt
> mer hos olika lbs, där verkar det finnas några
> som är vettiga.

Jag vet inte det... jag har tröttnat på mina båda närmaste. Den ena kom med sarkastiska kommentarer när min fru var där med sin åtta månader gamla standardhoj och ville ha en enkel vårservice, när service skulle ingå de två första åren.

Den andra orkade inte packa upp en cykel jag var intresserad av att titta på. På en hel vecka.

Jag tycker att de allra flesta butiker har ett för klent utbud jämfört med webbutikerna. Jag köper saker som kräver provklämning i butik (oftast mina senaste skor köpte jag via nätet, gick hur bra som helst) och allt annat köps via nätet. Jag köper en hel del kläder via nätet också och det går oftast alldeles utmärkt.

Men många butiker har inte vanliga komponenter som bromsar, gafflar, däck osv. hemma för att de säljer inte tillräckligt mkt av det.

Eftersom trådstartaren pratade om sin närmaste Sportson Butik så fortsätter jag på hans linje.

För jag kommer aldrig sätta min fot i en sportson-butik igen. Varför?
Jag har besökt min lokala Sportson ca 5 ggr. Varje gång jag varit där har jag gått därifrån irriterad o besviken.

Men det som var droppen var mitt senaste besök.
Går in i butiken, behöver ny hjälm och visste att jag sett en Xar där tidigare.
På nätet ligger dom runt tusingen och jag hade för mig att sportson tog runt 1299:- sist jag var in i butik.
Så jag gick dit. Alla hjälmar hängde i en röra. Giro-hjälmar på Specialized-hjälmarnas platser, 3 hjälmar av samma färg o modell, alla av samma storlek istället för 3 olika så man kunde testa vilken som passar.

Nåja. Jag hittar inte Xar-hjälmen, men jag ser att den har en plats som den ska hänga på och priset var 1299:-.
Går fram till en kille i disken o frågar om dom har någon på lager. Och efter en stunds letande så får jag ett nej. "Men jag kan se om vi kan ta hem en till dig" Så han ställer sig vid datorn, jag ställer mig så jag ser skärmen lite o ser att han hittar hjälmen. Och han kunde ta hem den åt mig. Så bra, men vad kostar den då?
Killen i disken: "1699:-"
Ehh på väggen står det 1299:-?
"Jo men lappen är nog gammal"
Till råga på allt så kunde jag se butikens inpris på hjälmen, 899:-!!!!
Jag ifrågasatte killen direkt och förklarade att jag kan bestälma den själv på nätet hos en annan svensk handlare för billigare pengar. Och undrar varför dom tar ut det dubbla??
Killen i disken blir tomatröd och stammar fram att dom butikerna blir nog inte så långvariga om dom inte tjänar pengar på produkterna.

Då gick jag.

Märks att det är gott om storstadsbor på det här stället.

Om jag vill ha en pryl "direkt" i handen så är det snabbaste sättet att beställa över nätet. Det är ytterst sällan som det jag vill ha över huvud taget finns i butik. Vilket innebär att de ska beställa vilket för det mesta tar betydligt längre tid än om jag gör det själv. Dessutom blir det både dyrare och längre att åka för att hämta grejerna.

Stöder sin LBS gör man t ex genom att lämna in cykeln för vårservice, köper sånt som det är bra pris på. Det brukar alltid hänga lite reaprylar på kläder och annat som går åt.

Att man fått se ett inpris säger ingenting. Dom är för det mesta fel i både listor och datorer.

/Freddo

Freddo, du har nog lite höga tankar om utbudet i storstan :-)

Har jagat både framväxel och vevlager av rätt modell utan att vara särskilt känslig för varesig märke eller prisnivå utan att nån av de stora kunde skaka fram det för ett par år sen. Och det var inga jättekonstiga grejor.

Vad är största orsaken till de höga priserna då? Liten marknad, orimliga avgifter i form av moms och annat humbug? Hur ser det ut i övriga EU, är lbs dyra där med och nätet är det bästa alt.?

Tycker jämförelsen med däck var vettig, Wiggle, Chain reactions cycles, Bike Discount etc. premium reseller. Undrar om de ens tänkt över frågan och kolla upp vilken deal de skulle kunna få..?

Om jag ska gissa så är grossisten som tar en stor del av kakan. Hur ska man annars förklara att det kan skilja 10 loppor på en cykel? Men på själva cykeln har det i vart fall varit rätt schyssta marginaler. Jag köpte en cykel via en vän som var tjenis med en cykelhandlare och att pruta bort 1500 var visst inga större problem på en cykel som kostade 6500:- till att börja med. Nu är jag förvisso inte riktigt säker på om det var min vän eller cykelhandlaren som stod för den skillnaden, men det verkar ju konstigt om min vän stod för det även om han har pengar så han klarar sig.

Samtidigt ska man ju ha klart för sig att cykel är en säsongsgrej i det här landet. Det som säljs under vår och sommar ska täcka upp en hel del under höst och vinter också. Så det är lätt att gnöla på sommaren när man ska betala och lätt att glömma bort att LBS:en ska betala ut löner i december och januari också.

/Freddo

HåkanC skrev:

> Om prisskillnaden mellan att handla på nätet och
> hos den lokale cykelhandlaren är 100% så beror
> det inte på att cykelhandlaren lägger på 100%.
> Det är en lång kedja fram till den lokale
> cykelhandlaren här i Sverige och alla vill ha sin
> del av kakan,
> ofta betyder det att lokala cykelhandlare här i
> Sverige har väldigt små till obefintliga
> marginaler på de prylar de säljer.
>
> Det de tjänar pengar på är när de får betalt
> för det arbete de gör.
>
>
> Den som vill ha kvar sin lokale cykelhandlare bör
> därför köpa prylarna på nätet och betala sin
> lokale cykelhandlare för att montera dem på
> cykeln.
>
> De som köper sin cykel, med rabatt, av sin lokale
> cykelhandlare och sedan kräver gratis, eller
> åtminstone rejält rabbatterad, service tjänar
> de tvärtom inte särskilt mkt på.
>
>
> /Håkan

Låter lite som det man ofta hör då det gäller hur vår ekonomi påverkats av globaliseringen - vissa tjänster måste vi fortfarande köpa lokalt och de blir ofta relativt sett dyra eftersom vi ställer vissa (höga/rimliga) krav på arbetarförhållanden i Sverige. Varor däremot kan skeppas hit och dit och tillverkningen kan läggas där arbetskraften gnäller minst.

En lösning på problemet skulle ju kunna vara att man skeppade hit några hundra flinka kineser (eller är det Vietnameser som är billigast nu?) som kunde jobba som mekaniker i en slags ekonomiska frizoner. Man kunde kalla det STRUT-avdrag (Smörja, Trimma, Reparera, Underhålla, Tvätta) och kineserna (eller de som för tillfället är billigast) kan flygas hit tillsammans med bärplockarna varje år för att få billigare transporter.

fphotography skrev:
> Samtidigt ska man ju ha klart för sig att cykel
> är en säsongsgrej i det här landet. Det som
> säljs under vår och sommar ska täcka upp en hel
> del under höst och vinter också. Så det är
> lätt att gnöla på sommaren när man ska betala
> och lätt att glömma bort att LBS:en ska betala
> ut löner i december och januari också.
>
> /Freddo

Det elementära tog jag ej med men samtidigt så känns det nästintill korkat att då enbart inrikta sig på cykling som huvudsyssla med vårat klimat. Jag menar hur bra skulle en renodlad skidaffär gå på sommaren? =0) Jag som kund skiter högaktningsfullt om det är en "multisport"-affär eller inte så länge utbudet, priserna och kunskapen är skapliga.

Såg nu för övrigt att Stadium börjat sälja cyklar, aldrig sett förut.

Problemet i sverige är ju att våra LBS:er suger. Inte fan vill Shimano sponsra återförsäljare som kränger skit och monterar fel åt sina kunder. Ger dom ju bara dåligt rykte. Det vet jag för jag har varit i en LBS och dom sålde bra saker till ockerpriser och allt var hela tiden felmonterat.

Några pratar om moms som ngt som bara betalas om man handlar hos lbs. De flesta näthandlare vi pratar om är ju dock stora och i EU, så då betalas ju svensk moms ändå.
Om lbs:er kursar pga oss så är det tråkigt, men oundvikligt, affärsmodeller utvecklas ständigt. Jag har av en slump sett samma diskussion gällande små ostbutiker vs Icas manuella chark.

Om Shimano måste sälja dyrare till svensk butik än vad man får betala själv som slutpris från webben så är det nog så illa att svenska butiker inte kan funka i längden. På samma sätt som att bilens introduktion gjorde det riktigt tråkigt att vara hovslagare.

Undrar hur lånecyklarna påverkar cykalhandlarna. i.o.f.s. är det väl möjligt att en lånecyklist blir biten o köper en hoj.

T.R.S. skrev:
--
> Såg nu för övrigt att Stadium börjat sälja
> cyklar, aldrig sett förut.

Och det är varken billigt eller bra.
Tycker att Stadium tappat stilen öht. Handlar mindre och mindre där. Påminner mer och mer om On Off.

pLu skrev:
> chrkes skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cykelbutiker är bara större provrum.
>
> Skall de börja ta inträde då?

Kanske inte är en så dum idé även om du är ironisk. Då tvingas man ju lägga ut pengar för att gå in i butiken och då kanske man inte är lika benägen att se sig runt om i andra butiker för att jämföra. Dessvärre lär butiken istället också förlora många kunder.

Johan A skrev:
>
> Det där gör ju bara personer som inte har någon
> skam i kroppen. Snacka om rutten
> attityd/inställning/whatever....

Rutten attityd/inställning/whatever är det nya vet du. Fråga tillväxtverket. De har koll på vad som är inne. Med det sagt vill jag ändå säga att jag mer än gärna går förbi en LBS och spontanshoppar efter snygga kläder och tillbehör. Det som jag tillförde i den här tråden var i provokativt syfte.

earnstrom skrev:
> Några pratar om moms som ngt som bara betalas om
> man handlar hos lbs. De flesta näthandlare vi
> pratar om är ju dock stora och i EU, så då
> betalas ju svensk moms ändå.
> Om lbs:er kursar pga oss så är det tråkigt, men
> oundvikligt, affärsmodeller utvecklas ständigt.
> Jag har av en slump sett samma diskussion
> gällande små ostbutiker vs Icas manuella chark.
>
> Om Shimano måste sälja dyrare till svensk butik
> än vad man får betala själv som slutpris från
> webben så är det nog så illa att svenska
> butiker inte kan funka i längden. På samma sätt
> som att bilens introduktion gjorde det riktigt
> tråkigt att vara hovslagare.

Handlar du på icke svensk Nätsida inom EU betalas ingen svensk moms utan moms i det land butiken finns.

chrkes skrev:
> Rutten attityd/inställning/whatever är det nya
> vet du. Fråga tillväxtverket. De har koll på
> vad som är inne. Med det sagt vill jag ändå
> säga att jag mer än gärna går förbi en LBS
> och spontanshoppar efter snygga kläder och
> tillbehör. Det som jag tillförde i den här
> tråden var i provokativt syfte.
Du tycker tillväxtverket har koll ? :-D T

mn skrev:
> Handlar du på icke svensk Nätsida inom EU
> betalas ingen svensk moms utan moms i det land
> butiken finns.

Om butiken säljer för mindre än ett visst fribelopp (€300k?), annars ska butiken betala svensk moms för försäljning till svenska kunder.

mn skrev:
> Handlar du på icke svensk Nätsida inom EU
> betalas ingen svensk moms utan moms i det land
> butiken finns.

Fel

När man har väntat i snart två veckor på paket från CRC så påminns man om varför man ofta handlar hos LBS:en. Tyvärr är utbudet rätt skralt där dock så man får göra som Bruce och sprida skurarna något.

Någon gång då jag beställde en sak i lbs som de inte hade hemma så fick jag stå för frakten, det kändes ju så där halvbra (fast jag förstår ju varför butiken gjorde så)

Lite OT men mycket jämförelse mot CRC här, handlar folk fortfarande där? ;) De är väl oftast dyrare än tyskarna och är de inte slagna i pris så är väl leveranstiden alltid längre. Jag har handlat mycket av CRC tidigare men nu var det länge sedan.

Jag la en order hos bike-discount i måndags, förmiddag. I onsdags, klockan 11.00, ringde åkaren på dörren och överlämnade paketet...

En annan pinne på elden: Är XXL en LBS?

Har du räknat ut vad han tjänar på hjälmen efter moms?

JockeS skrev:
> Eftersom trådstartaren pratade om sin närmaste
> Sportson Butik så fortsätter jag på hans
> linje.
>
> För jag kommer aldrig sätta min fot i en
> sportson-butik igen. Varför?
> Jag har besökt min lokala Sportson ca 5 ggr.
> Varje gång jag varit där har jag gått
> därifrån irriterad o besviken.
>
> Men det som var droppen var mitt senaste besök.
> Går in i butiken, behöver ny hjälm och visste
> att jag sett en Xar där tidigare.
> På nätet ligger dom runt tusingen och jag hade
> för mig att sportson tog runt 1299:- sist jag var
> in i butik.
> Så jag gick dit. Alla hjälmar hängde i en
> röra. Giro-hjälmar på Specialized-hjälmarnas
> platser, 3 hjälmar av samma färg o modell, alla
> av samma storlek istället för 3 olika så man
> kunde testa vilken som passar.
>
> Nåja. Jag hittar inte Xar-hjälmen, men jag ser
> att den har en plats som den ska hänga på och
> priset var 1299:-.
> Går fram till en kille i disken o frågar om dom
> har någon på lager. Och efter en stunds letande
> så får jag ett nej. "Men jag kan se om vi kan ta
> hem en till dig" Så han ställer sig vid datorn,
> jag ställer mig så jag ser skärmen lite o ser
> att han hittar hjälmen. Och han kunde ta hem den
> åt mig. Så bra, men vad kostar den då?
> Killen i disken: "1699:-"
> Ehh på väggen står det 1299:-?
> "Jo men lappen är nog gammal"
> Till råga på allt så kunde jag se butikens
> inpris på hjälmen, 899:-!!!!
> Jag ifrågasatte killen direkt och förklarade att
> jag kan bestälma den själv på nätet hos en
> annan svensk handlare för billigare pengar. Och
> undrar varför dom tar ut det dubbla??
> Killen i disken blir tomatröd och stammar fram
> att dom butikerna blir nog inte så långvariga om
> dom inte tjänar pengar på produkterna.
>
> Då gick jag.

Bara att inse att tiderna förändras. De LBS:er som har insett det kommer att överleva, de andra får svårare.
Jag handlar både lokalt och via nätet beroende på produkt. De som kan ge en bra service och har vett att ta betalt för sin kunskap kommer att överleva.
Jag varken kan eller vill meka själv men köpte min senaste cykel, en Canyon, på nätet. Min LBS har inga problem med det utan hjälpte mig med bikefit när den kom hem, tog betalt för tiden och fick sälja en sadel och så var båda nöjda.

mzi skrev:
> Om XXL är en LBS är ICA ett bageri.

ICA har faktiskt egna bagerier på t.ex stormarknaderna. Men XXL är sällan billigt på de få komponenter och kläder de har, så de matchar ju faktiskt in som lbs ;-)

Tillbaka
Topp