Hur kassa är decathlons hardtails?

Jag är högst kritisk till dessa cyklar då de inte är byggda för att överleva särskilt många år. De här som köpt dem byter ut hälften av delarna, vad är vitsen då? Känns som miljöförstöring.

Du kan nog få din billiga cykel stulen också och mitt försäkringsbolag tar självrisk hur som helst.

En äldre cykel med V-bromsar däremot verkar helt ointressant för cykeltjuvarna.
Man får nog anpassa efter behov. Jag kan tex ja en sån för att cykla till affären i 100 år

Decathlon är världens absolut största sportkedja och är ju naturligtvis dominerande i ursprungslandet Frankrike men även lite överallt i södra Europa. I ägarfamiljen ingår även Auchan (Alcampo i Spanien) o Leroy Merlin, ytterligare två enorma kedjor i södra Europa.

Man kan tycka vad man vill om att sponsra sådana jättar men Decathlon har i varje fall en egen utvecklingsavdelning för det mesta inkl cyklar (ligger i Lille, Frankrike) samt har egna cykelfabriker i Europa, bl a Rumänien tror jag.

Därför tycker jag att det känns bättre att köpa ngt från Decathlon än katalogcyklar från Kina som t ex Biltema- o Jula-cyklar o kanske rentav XXL (känner ej till White men det kanske är ok). Jag inbillar mig att man får bättre kvalitet helt enkelt.

Nu har jag inte varit med från början här men köpt två "vardagscyklar" från Decathlon senaste åren. Bra service, bra kundtjänst(gjort en reklamation) och överraskande bra verkstad. Känner mig också mycket mer bekväm med Decathlon än resten av de billiga.

Vi var på en camping utanför Trosa i början av sommaren, och alla tält utom vårt var från Decathlon. De verkar ha en riktigt stor marknadspenetration.
Deras tält särskilt är extremt prisvärda när man ser till funktion. Man får ge bra mycket mer för likvärdigt. Själv köper jag alltid mina skor där :') 150kr trekkingskor som håller året om är inte helt fel.

Nu har jag inte varit med från början här men köpt två "vardagscyklar" från Decathlon senaste åren. Bra service, bra kundtjänst(gjort en reklamation) och överraskande bra verkstad. Känner mig också mycket mer bekväm med Decathlon än resten av de billiga.
XXL har inte lämnat samma intryck hos de flesta, verkar det som. Deras arbetsförhållanden gör nog att kompetens kanske inte stannar kvar.

Decathlon är världens absolut största sportkedja och är ju naturligtvis dominerande i ursprungslandet Frankrike men även lite överallt i södra Europa. I ägarfamiljen ingår även Auchan (Alcampo i Spanien) o Leroy Merlin, ytterligare två enorma kedjor i södra Europa.

Man kan tycka vad man vill om att sponsra sådana jättar men Decathlon har i varje fall en egen utvecklingsavdelning för det mesta inkl cyklar (ligger i Lille, Frankrike) samt har egna cykelfabriker i Europa, bl a Rumänien tror jag.

Därför tycker jag att det känns bättre att köpa ngt från Decathlon än katalogcyklar från Kina som t ex Biltema- o Jula-cyklar o kanske rentav XXL (känner ej till White men det kanske är ok). Jag inbillar mig att man får bättre kvalitet helt enkelt.

Kan hålla med dina poäng. Men i en land som Italien, och jag antar också i Frankrike, har Decathlon tryckt bort nästan alla andra sportbutiker. Tråkigt utan val. Också är det konstigt att vara på en camping där 90% av tält är från samma märke.

Efter skandalen med försäljningen i Ryssland köper jag inte längre hos Decathlon (inte att jag köpte där mycket förut).

Kan hålla med dina poäng. Men i en land som Italien, och jag antar också i Frankrike, har Decathlon tryckt bort nästan alla andra sportbutiker. Tråkigt utan val. Också är det konstigt att vara på en camping där 90% av tält är från samma märke.

Efter skandalen med försäljningen i Ryssland köper jag inte längre hos Decathlon (inte att jag köpte där mycket förut).
Ja, det är lite det jag menade med att handla från sådana jättar. De lämnar inte mkt utrymme över till andra men å andra sidan är det (kortsiktigt?) billigare att utöva sina favoritsporter numera.

Vad jag minns så drog sig Decathlon (o Leroy e t c) tillbaka från Ryssland till slut efter hårda påtryckningar. Verkar vara en skitfamilj till ägare i mångas ögon tyvärr... Det enda rätta vore om de skänkte halva sin vinst till hjälp till Ukraina som ngt slags avlatsbrev.

Ja, det är lite det jag menade med att handla från sådana jättar. De lämnar inte mkt utrymme över till andra men å andra sidan är det (kortsiktigt?) billigare att utöva sina favoritsporter numera.

Vad jag minns så drog sig Decathlon (o Leroy e t c) tillbaka från Ryssland till slut efter hårda påtryckningar. Verkar vara en skitfamilj till ägare i mångas ögon tyvärr... Det enda rätta vore om de skänkte halva sin vinst till hjälp till Ukraina som ngt slags avlatsbrev.
De stora jättarna i USA, BigBuy, Walmart, CostCo osv. anklagades också för att döda marknaden för att sen dra upp priserna - de har fortfarande inte dragit upp priserna trots decennier av verksamhet.

Ska som sagt känna på XC 100 på decathlon i Solna i helgen. Min granne tycker att deras storlekar är lite konstiga och tror att M (165-174) egentligen skulle passa mig bättre än L (175-184). Jag ligger precis mellan dem med mina 174,5-175 cm :')

De har bara L inne, kommer jag snabbt känna om storleken är fel?

Såg också detta i annonsen: "Kassett: Deore 11-51 eller Microshift 11-46 (beroende på tillgänglighet på komponenter)"

Hur pass stor skillnad gör detta?

Geometrin är riktigt gammaldags och skillnaden mellan M och L är inte stor. Gissar också att M passar lite bättre. Man kan dock få nästan samma sittställning på L med byte till 60 mm stam, som kostar inte mycket hos Decathlon. Då får man också lite längre hjulbas, som är bra.

Geometrin är riktigt gammaldags och skillnaden mellan M och L är inte stor. Gissar också att M passar lite bättre. Man kan dock få nästan samma sittställning på L med byte till 60 mm stam, som kostar inte mycket hos Decathlon. Då får man också lite längre hjulbas, som är bra.
Låter bra!

Duger Decathlons dropper post när jag vill skaffa det eller bör jag vänta ett tag och köra på något dyrare?

Ps. börjar bli väldigt pepp på den här hojen redan innan jag känt på den, så hoppas jag inte blir besviken imorgon när jag ska känna på den!

Duger Decathlons dropper post när jag vill skaffa det eller bör jag vänta ett tag och köra på något dyrare?

Ps. börjar bli väldigt pepp på den här hojen redan innan jag känt på den, så hoppas jag inte blir besviken imorgon när jag ska känna på den!
Sist jag kollade var Decathlons dropper samma som TranzX eller BrandX, d v s bra grejer. Finns ingen anledning att köpa dyrare dropper. Köp så lång dropper som får plats.

Edit: Klickade nu på länken o såg ju att det faktiskt uttryckligen står TranzX. Fasen va' dyra dom har blivit! Googla på Brand-X o se om du hittar den billigare ngnstans.

Sist jag kollade var Decathlons dropper samma som TranzX eller BrandX, d v s bra grejer. Finns ingen anledning att köpa dyrare dropper. Köp så lång dropper som får plats.

Edit: Klickade nu på länken o såg ju att det faktiskt var TranzX. Fasen va' dyra dom har blivit! Googla på Brand-X o se om du hittar den billigare ngnstans.

Var såg du det?

"Collar" verkar vara annorlunda.

Precis som ovan nämnts. Köp först en cykel. Kolla vilken sadelhöjd du kör med och vilken dropper som får plats utifrån det. Du vill ha så lång sänkmöjlighet dom det går. Wiggle är nog billigast.

Har en Decathlon-cykel ifamiljen (AM fifty S). Det enda jag har att klaga på, sett till kostnaden, är just droppern. Den har snabbt blivit glapp i sidled, allltså sadeln kan vridas några grader. Inte så det är ett problem, men irriterande. Antar att det är samma dropper, men vet inte.

Precis som ovan nämnts. Köp först en cykel. Kolla vilken sadelhöjd du kör med och vilken dropper som får plats utifrån det. Du vill ha så lång sänkmöjlighet dom det går. Wiggle är nog billigast.

Ja, har inte tänkt ha dropper from the get-go. Den här från Wiggle ser onekligen prisvärd ut, ser ut som att det medföljer vajerhölje också? Sparar någon extra krona där.

Tack för alla tips.

Det är intressant att vissa av decathlons grejor är rebrandade från andra märken. Tidigare var tydligen sadeln till denna modell (som även gick att köpa separat) någon mid-range sadel som kostade rätt mycket.

Senast ändrad:
Har en Decathlon-cykel ifamiljen (AM fifty S). Det enda jag har att klaga på, sett till kostnaden, är just droppern. Den har snabbt blivit glapp i sidled, allltså sadeln kan vridas några grader. Inte så det är ett problem, men irriterande. Antar att det är samma dropper, men vet inte.
Jag har en AM100 sen förra året och jag kan bekräfta det du säger, den glappar lite. Det är inget man tänker på väl ute i brötet men trist e det. Sen är det oklart om det är samma dropper som dom säljer löst.

Hur många grader? Är det mera än andra dropper?
Nästan alla dropper har lite glapp i sidled. Min KS var värre än min nuvarande Brand-X.

Nästan alla dropper har lite glapp i sidled. Min KS var värre än min nuvarande Brand-X.
Jag har svårt att avgöra om det är mer än andra då jag inte haft dropper innan, men jag vet att ett visst glapp är vanligt. Det rör sig inte om många grader det är därför det inte stör mig mer än att det existerar. ?

Jag må vara både nörd och ingenjör men har inte mätt. Svårt både att mäta och uppskatta. Men klart mer än vad det glappar på min Scott Spark som använts både mer och hårdare. Sonen som har cykeln verkar inte märka det, så det är nog snarast ett skönhetsfel. Men irriterande.
Jag stör mig alltså när jag leder cykeln, han märker inget när han använder den

Jag må vara både nörd och ingenjör men har inte mätt. Svårt både att mäta och uppskatta. Men klart mer än vad det glappar på min Scott Spark som använts både mer och hårdare. Sonen som har cykeln verkar inte märka det, så det är nog snarast ett skönhetsfel. Men irriterande.
Jag stör mig alltså när jag leder cykeln, han märker inget när han använder den
Så illa är det inte på min och det har körts ganska hårt med den.

Jag väntar fortfarande på att nån ska köpa den så vi får en recension av den.
Efter alla positiva kommentarer i den tidigare tråden - https://happyride.se/forum/threads/biltemas-nya-29-fan-vad-det-klagas.3692160/
beslutade jag mig för att inhandla en.
Den går alldeles utmärkt att cykla på.
Till och med runt det lokala MTB-spåret.
Kan hoppa flera decimeter på andra sidan om en lämplig sten även om pakethållaren gnisslar (OBS! extrautrustning - ingår ej i priset).
Ger kanske mer förundrade än imponerade blickar.
Men jag lyckas ha roligt utan av behöva pantsätta huset, och blir jag biten av stigcykling kan jag köpa en lämpligare när jag vet vad jag vill ha.

Decathlons cyklar är extremt kassa! Imploderar bara man tittar på dom. Finns inget positivt att säga. Hundratusentals köpare har genom flera årtionden haft fel och förstår inte vad som drabbat dom! Usch och fy!

Efter alla positiva kommentarer i den tidigare tråden - https://happyride.se/forum/threads/biltemas-nya-29-fan-vad-det-klagas.3692160/
beslutade jag mig för att inhandla en.
Den går alldeles utmärkt att cykla på.
Till och med runt det lokala MTB-spåret.
Kan hoppa flera decimeter på andra sidan om en lämplig sten även om pakethållaren gnisslar (OBS! extrautrustning - ingår ej i priset).
Ger kanske mer förundrade än imponerade blickar.
Men jag lyckas ha roligt utan av behöva pantsätta huset, och blir jag biten av stigcykling kan jag köpa en lämpligare när jag vet vad jag vill ha.
Helt rätt det är ju detta som ibland behöver tänkas att alla ska ju inte hoppa och bröts fram i den värsta terrängen. Jag har skit kul på min snart 10år gammla cube 29" stel och med 1 växel som jag åker runt på xc slingan med här hemma.

Monterar decathlon fortfarande ihop det sista på cykeln plus köpta tillbehör mot en låg kostnad? Hittar inte informationen på deras hemsida, förut stod det som en rubrik under verkstad.

Monterar decathlon fortfarande ihop det sista på cykeln plus köpta tillbehör mot en låg kostnad? Hittar inte informationen på deras hemsida, förut stod det som en rubrik under verkstad.
Den jag köpte i vintras var helt monterad, bara att vrida styret rätt, utan kostnad. Reflexer, lampor (ja det kom med!) mm var visserligen inte monterade, men tror knappast 1% av köparna vill ha dem monterade. Vet inte hur det ser ut om man köper en mer vardagsbetonad cykel.
Köpte inga tillbehör så vet inte hur de hade hanterats.
Låg tom en momentnyckel av enklaste kvalisort i paketet.

L kändes faktiskt rätt bra. Behövde inte köra sadeln i botten utan sittställningen blev bra! Nu hänga med en polare lite. Sen är jag 75% säker på att det blir köp.

Hosthost. Ingick billiga lampor och reflexer också xD

Bilagor

• IMG_20220723_145124489.jpg
    IMG_20220723_145124489.jpg
    343.8 KB · Besök: 154
Hur gör ni för att få cykeln att stå upp fritt? Finns det cykelblock eller liknande? Inser att det inte finns fäste för cykelstöd som iofs har begränsat användningsområde

I vilka tillfällen tänker du, när du ska meka, eller vid förvaring, eller när du är ute och cyklar?
Meka och förvaring. Har jag ett fast så finns risken att jag tar denna istället för skitcykeln till affären och får den snodd.

Alltså inte en hel ställning, utan något mindre så den står upp utan att vara lutad mot vägg.

Meka och förvaring. Har jag ett fast så finns risken att jag tar denna istället för skitcykeln till affären och får den snodd.

Alltså inte en hel ställning, utan något mindre så den står upp utan att vara lutad mot vägg.
Något i stil med detta tänker du eller?

Tillbaka
Topp