Hur kassa är decathlons hardtails?

Hittade fler trådar där samma letades efter, inte det lättaste nu när decathlon försvunnit. Typ bara de och något annat budgetmärke som kört samma. Min granne försöker göra någon nödlösning med axeln, men behöver hitta en väldigt snart, under 500pix.

Siffrorna stämmer ju, men är det sömlöst att byta till snabbkoppling?

Om den funkar så är det lite komiskt då jag tidigare ikväll beställde däck och slangar därifrån :')

Förutom mått du redan har koll på måste man veta hur mycket gänga man behöver, eller mer precis: att gångerna börja i tid. Och man måste har koll på om andra änden har ett flackt eller tapered huvudet (jag tror att DT är flack).

Förutom mått du redan har koll på måste man veta hur mycket gänga man behöver, eller mer precis: att gångerna börja i tid. Och man måste har koll på om andra änden har ett flackt eller tapered huvudet (jag tror att DT är flack).
En snabb titt ger mig känslan att gängan åtminstone är för kort. Men får kolla lite imorgon!

Den där orginalaxeln ser ut att vara av samma typ som jag fick med en annan cykel och det är för övrigt en riktig skräpkonstruktion. På min skruvades huvudet ut vilket gjorde den ogängade delen för lång och jag höll på att sabba gängorna i gaffeln innan jag upptäckte det. Lär ha gjort den svagare också. Jag hade gått på något alternativ istället, nu när ni har rett ut måtten.

Finns en bild här: https://happyride.se/forum/threads/erfarenheter-av-thru-axles-fran-aliexpress.3698646/post-4400146

Den där orginalaxeln ser ut att vara av samma typ som jag fick med en annan cykel och det är för övrigt en riktig skräpkonstruktion. På min skruvades huvudet ut vilket gjorde den ogängade delen för lång och jag höll på att sabba gängorna i gaffeln innan jag upptäckte det. Lär ha gjort den svagare också. Jag hade gått på något alternativ istället, nu när ni har rett ut måtten.

Finns en bild här: https://happyride.se/forum/threads/erfarenheter-av-thru-axles-fran-aliexpress.3698646/post-4400146
Jag tror kvallen är tillräcklig. Problemet är bara att jag förstört den :')

Kanske detta kan bli nästa kassa prisvärda HT?
Jag kommer hålla vid denna :)

Måste tänka på miljöaspekten, lämnat många cykelvrak efter mig redan.

Jag tänkte för näste spelare. Tycker den ser fin ut men man får ju anta att gaffeln är kass
Aldrig hört talas om den gaffeln. Som jag förstår så är min manitou-gaffel rätt okej.

Med Decathlon borta försvinner ganska många instegshojar om de inte kommer sälja dem via amazon som sker i vissa länder. I USA säljer de dem på Walmart eller Target.

XXLs deorehoj är säkert också duglig, men det är något med komforten som jag inte kunde sätta fingret på.

XC 290 Pro om du menar den är nog nästan jämförbar med scale. Nu har de börjat med ännu bättre utrustade hojar i minst 2 nivår till uppåt (LTD?).

Men till skillnad mot rockrider och ovan Active så är geometrin väldigt konservativ XC. (Scale finns i modarnare version i kolfiber, jag har inte kollat om XC290 finns i uppdaterad version)

Tänkte köpa ett till bakhjul och kassett så jag lätt kan växla till vinterdäcken och tillbaka.

HG-body
12x148 boost
6-bolts.

Men med Decathlons flykt verkar inte den finnas i Sverige att få. Kollat på en del hjul, Bontragers verkar generellt rätt billiga. Kanske duger som sekond, eller är det värt med Rodi Ready? https://www.tcmcykel.se/p/cykelhjul...akhjul-mtb-29-tum-12x148-boost-hg-body-6-bult

Nu har navet i bakhjulet som jag köpte 1½ år sen gått sönder. Sparade den från förra spruckna fälgen. Ska kolla med grannen om vi kan laga det idag. Annars ska jag försöka köpa ett bättre hjul.

Hur vet jag vilka nav som är kompatibla?

Får jag något betydligt bättre för 2500 mot 1200 som de billigaste ligger på?

Det här har jag idag:

1736418969187.png

Kan jag till exempel köra på detta?

Senast ändrad:
Du blandar ihop fälg, nav eller/och hjul så bra att jag inte förstår ditt inlägg. Navet gick sönder men du behöver en ny fälg? Och vad är "den" i "Sparade den"? Navet (det)?

Om du vill återanvända fälgen och ekrar behöver du en nav som är Boost, som är 12x148mm, med 32 hål och med Shimano (HG) body. Jag antar att du har 6-håls bromsskiv-infästning, så det behövs också. Jag skulle gissa att de flesta nav skulle passa utan att behöva byta ekrar.

Om du vill byta fälg behöver du en med 32 hål, och med liknande ERD om du vill behålla ekrarna.

Nu förstår jag inte vad som är sönder, men de flesta nav i den prisklassen håller dålig till stigcykling. Det blir bara riktigt bättre med en nav från DT Swiss. Shimano nav borde vara lite bättre en Formula, Joytech osv som finns på billiga hjul.

Du blandar ihop fälg, nav eller/och hjul så bra att jag inte förstår ditt inlägg. Navet gick sönder men du behöver en ny fälg? Och vad är "den" i "Sparade den"? Navet (det)?

Om du vill återanvända fälgen och ekrar behöver du en nav som är Boost, som är 12x148mm, med 32 hål och med Shimano (HG) body. Jag antar att du har 6-håls bromsskiv-infästning, så det behövs också. Jag skulle gissa att de flesta nav skulle passa utan att behöva byta ekrar.

Om du vill byta fälg behöver du en med 32 hål, och med liknande ERD om du vill behålla ekrarna.

Nu förstår jag inte vad som är sönder, men de flesta nav i den prisklassen håller dålig till stigcykling. Det blir bara riktigt bättre med en nav från DT Swiss. Shimano nav borde vara lite bättre en Formula, Joytech osv som finns på billiga hjul.
Jag har alltid uppfattat hjul som fälg + nav + ekrar. Om vi inte lyckas plocka ihop ett fungerande nav av det jag har hemma köper jag alltså ett helt nytt paket, för att undvika att behöva sätta min granne på att ekra om. Tack! Blev något klokare.

EDIT: Ser nu att jag vid ett tillfälle skrev fälg - förstår nu vad du menar.

Jag har alltid uppfattat hjul som fälg + nav + ekrar. Om vi inte lyckas plocka ihop ett fungerande nav av det jag har hemma köper jag alltså ett helt nytt paket, för att undvika att behöva sätta min granne på att ekra om. Tack! Blev något klokare.

EDIT: Ser nu att jag vid ett tillfälle skrev fälg - förstår nu vad du menar.

Så du menar då "köpa ett bättre hjul" isf "köpa en bättre fälg".

För hjul måste det vara Boost, Shimano body och antagligen 6-håls skivinfästning (det finns också adapter). DT M 1900 är mer hållbart, men har tråkig frihjul med 18 ingreppspunkter, om man är känslig för det.

Stort tack. Jag tror 2500-3000 är min smärtgräns. Så kanske behöver bli DM 1900 eller något likvärdigt. Jag måste bli betydligt bättre på att hålla saker rent. Även ett kasst hjul borde hålla längre än 1½ år. Nu är jag upp till två hjul back efter att jag köpte denna för typ 3 år sedan..

Stort tack. Jag tror 2500-3000 är min smärtgräns. Så kanske behöver bli DM 1900 eller något likvärdigt. Jag måste bli betydligt bättre på att hålla saker rent. Även ett kasst hjul borde hålla längre än 1½ år. Nu är jag upp till två hjul back efter att jag köpte denna för typ 3 år sedan..

Jag har aldrig gjort rent hjul av mina stigcyklar. De håller, förutom en som jag köpte begagnad och hade Formula nav. De enda som har gått sönder är ekrar när jag får en stock i hjulet.

3000 per hjul eller två? För ett så borde man kunna få grejor som håller alternativt går att repaerar.
Per hjul, framhjulet som jag fick tipsat om här är otroligt bra rull och känns kvalitativt. Har du tips på var och vad man ska hålla utkik efter för att hitta bäst bang for buck på 3000?

Du borde nästan få ett DT 1700 spline för det? men kör du så jävla tungt kanske du ska ha hope? Det är väl hope och DT som det är mest hopp för reservdelar.

Tillbaka
Topp