Hur komma åt och lossa?

henkor

Medlem
Hur komma åt och lossa?
Hej!
Behöver byta bakdäcket på min cykel och har gått bet på hur jag ska kunna få loss muttern på bilden. Några förslag på verktyg jag skulle kunna testa för att komma åt?

Cykeln är en Himo Z20.

30369F77-11A6-43C3-A1CC-65FB7A0C208A.jpeg

Hur komma åt och lossa?
Ser faktiskt inte vad det är som gör att det skall vara några problem med att komma åt den där muttern.
Finns det någon annan bildvinkel som gör att man ser hindret?

Hur komma åt och lossa?
Ser faktiskt inte vad det är som gör att det skall vara några problem med att komma åt den där muttern.
Finns det någon annan bildvinkel som gör att man ser hindret?
Disclaimer: jag har tummen mitt i hand.

Avståndet mellan skyddsbågen och muttern gör att jag inte får grepp med skiftnyckel från något håll.

// Henrik

Bilagor

• 100D8CC6-BFCE-48F9-B3EF-AE1CCC2D5F6F.jpeg
    100D8CC6-BFCE-48F9-B3EF-AE1CCC2D5F6F.jpeg
    113.8 KB · Besök: 174
Hur komma åt och lossa?
Om bågen i sig är en lös del kan du vrida på den också för att få muttern att släppa. Tillsammans med öppna änden på en blocknyckel borde du få kraft nog, samt att du får plats för ett nytt grepp om bågen flyttar sig lite. Låser lilla skruven bågens vinkel får du ta bort den först. Kolla att bågen inte skär i kabeln om den vrider sig.

Senast ändrad:
Hur komma åt och lossa?
Ska skaffa en blocknyckel eller liknande och testa. Bågen som sitter framför är fäst bakom muttern och med en skruv så den får jag inte bort utan att ta bort muttern först.
Ta och lägg den där mutterrundaren i metallåtervinningen och så köper du dig en hyls och blocknyckelsats. Livet kommer bli mycket enklare sen.

Hur komma åt och lossa?
Hej!
Behöver byta bakdäcket på min cykel och har gått bet på hur jag ska kunna få loss muttern på bilden. Några förslag på verktyg jag skulle kunna testa för att komma åt?

Cykeln är en Himo Z20.

Visa bilaga 531512
Gör som Gregoz och Pfaff föreslår. Träd sen kabeln fria ände genom en ringnyckel, då kommer Du åt muttern och kan byta grepp om muttern.

Hur komma åt och lossa?
Gör som Gregoz och Pfaff föreslår. Träd sen kabeln fria ände genom en ringnyckel, då kommer Du åt muttern och kan byta grepp om muttern.
Går kabeln att lossa i en ände är detta absolut bäst. Jag tror inte det sitter så hårt när man väl kommer åt. Oavsett öppen eller stängd så är det ju samma verktyg som behöver köpas, använd ena eller andra änden, ringen är bäst. Det känns fortfarande osannolikt att bygeln är mer än ett skyddande tillbehör som fästs med centrummuttern och den mindre skruven för att hindra rotation. Är intresserad av att se baksidan efter demontering.

Tillbaka
Topp