Hur köper man aero-kläder?

VanGarg

Aktiv medlem
Viktigast e att kläderna passar bra sägs det, men var hittar man butiker med stort sortiment (och helst kunskap) om landsvägs-aerokläder?

Eller är det kört med fysisk butik för det i sverige (västkusten igentligen), och att beställa flertal plagg från nätet, testa o returnera e enda sättet?

Finns det någon bra sida för att ta reda på vilka märken o modeller av kläder som e bra, annat än att varje tillverkare verkar döpa åtminstonde ett plagg till "aero" vare sig de är speciellt aeroframtagna eller ej.

Ps. Jag behöver inte ha absoluta topp av the line, men då jag tycker det är kul att optimera mot aero generellt så vill jag såklart göra så även med kläder när det nu är dags att införskaffa ny jersey.

Dom flesta stora märken har väl en tröja med dom karaktäristiska ribbade ärmarna?
Eller om vill ha mest gains/kr så är nog skoöverdragen viktigast.

Var/hur handlar de som håller på med TT då? Där är ju aero än viktigare.
Har inte stött på särskilt många plagg i butikernsma med ribbade armar heller för den delen /:

Det finns väl gott om LBS längs hela västkusten där man kan köpa cykelkläder av bra kvalitet. Här i Varberg är ju Erlan väldigt kunniga.

Börja kolla vilka märken som faktiskt kan och satstar på aero, gå inte bara på plaggets namngivning - t.ex Castellli brukar ligga bra till

Frågan är hur viktigt det är om man inte tävlar. Och tävlar man, så kör man i klubbkläder. Skoöverdrag, strumpor och hjälm brukar väl vara viktigast, men fortfarande långt efter position och starka ben.

Fast det är alltid roligare att cykla med bra material även om man inte har ambitioner att ”tävla”. Annars hade vi nog cyklat vidare på odämpade 26” med cantileverbroms och 3x8 alt med ramväxlar och 32-ekrade ”box rims”

Det r med klubbkkäder kan ju förklara varför det inte finns särskilt mycket såbt ute i butikerna, de som köper sånna kläder köper de helt enkelt via klubbarna. Good info från en icke-klubbare!

Då återstår nog internetbutikerna, och som någon varit inne på, hålla sig till primärt rapha, le col och castelli.
Får väl internet-shoppa o pröva passform o vara beredd på retur helt enkelt.

Helt med på att aeroprylar gör ytterst liten skillnad, men om man ändå ska köpa nya grejjer, och tycker det är kul + gillar känslan av det, ja då vore det ju bara dumt att välja något annat.

Om du hittar något på internet som du är sugen på så kan du fråga runt här på forumet om passform. Borde inte vara allt för svårt att hitta en storlek som passar. Kan säga att jag med mina 180cm och 76kg nästan alltid hamnar på strl. M.

Det r med klubbkkäder kan ju förklara varför det inte finns särskilt mycket såbt ute i butikerna, de som köper sånna kläder köper de helt enkelt via klubbarna. Good info från en icke-klubbare!
Jag har långtifrån koll på alla klubbar, eller ens särskilt många
Men jag vet att åtminstone några köper sina tävlingskläder genom en lokal butik.

Vad är det du saknar ute i butikerna? Att hitta en tröja som sitter tajt lär det väl gå att göra någonstans på västkusten?

Önskar kunna välja och prova olika fabrikats aero jerseys, exempelvis rapha pro team aero jersey. Förutom passform och storlek, så vill jag helst kunna se färger i verkligheten då färg på skärm kan vara duktigt missvisande.

Bikeshop har en del och Trimtex har just nu rea på vissa aero-dräkter.
Jag köpte själv en castelli-dräkt på bikester förra säsongen. Nog är jag snabbare med den på än när jag använder "vanliga" cykelkläder.

Visst gör det skillnad med kläder även om man inte tävlar. Troligen större skillnad än att byta cykel?

Tävlar bara mot mig själv och de där Strava-segmenten...

Själv skulle jag vilja få tag på en snygg Nopinz dräkt men hittar bara i UK

Om du hittar något på internet som du är sugen på så kan du fråga runt här på forumet om passform. Borde inte vara allt för svårt att hitta en storlek som passar. Kan säga att jag med mina 180cm och 76kg nästan alltid hamnar på strl. M.
Jag har precis samma mått och hamnar på L för en del märken och M för andra.

De flesta (alla?) märken har måttabeller att gå efter (bröst-midja-höft-längd-gren) som en utgångspunkt.

Bioracer är bra på aero, de var tidiga och levererade t.ex tempodräkter till andra tillverkare som sponsrade world tourlag i ett par år (kanske fortfarande?) som kände att de låg efter. Passa på att komplettera med handskar, arm/benvärmare, stumpor och skoskydd från deras Speedwear-serie.

En (tråkig?) lösning är väl att gå med i en klubb och köpa deras kläder. Kanske inte är så kul att åka runt i klubbkläder om man inte känner för det iofs.

Flytande latex anyone?! Värm och häll på dig. Mer aero blir det inte och storleken behöver du inte bry dig om.
Kände ett par tjejer i en annan tid av mitt liv som en kväll hällde varsin kastrull över sina nakna kroppar och gick på fest med inget annat på……

Ur dagens annonser
01-4310636G16-001.jpg

Tillbaka
Topp