hur laddar proffsen mellan etapperna?

micke70

Ny medlem
hur laddar proffsen mellan etapperna?
är det nån som har insikt i hur proffsens tillvaro ser ut mellan etapperna i stora etapplopp som tex girot och touren, dessa människor cyklar ju 20-25 mil /dag i flera veckor, i snittfarter som en annan möjligtvis kan hålla nån km. hur laddar man om så snabbt? måste ju sätta i sig ohyggliga mängder kalorier för att nämna en sak...nån som har koll?
 
hur laddar proffsen mellan etapperna?
Ja, det undrar jag också. Hur många timmar om dagen tillbringar de på dass, tro? Jag skulle få ränneskedda totalt av så mycket mat! :D
 
hur laddar proffsen mellan etapperna?
Dropp med diverse tveksamma substanser!?

Seriöst, jag undrar faktiskt detsamma, så någon med insikt fick gärna bringa klarhet!
 
hur laddar proffsen mellan etapperna?
De äter och sover, äter och sover, äter och sover. Läste nånstans att de äter över 7000 kcal per dag. Plus att det här är deras jobb. De är tränade för detta. Vi vanliga skulle krokna ihop och skada oss ganska snabbt.
 
hur laddar proffsen mellan etapperna?
Jag minns inte riktigt vad det stod. Men de lär ju trycka i sig en hel del.
Geologen, äter du 5000kcal under själva cyklingen? Det är riktigt mycket mat. Enligt min pulsklocka så bränner jag 400-500 kcal per timme under långrundorna.
/J
 
hur laddar proffsen mellan etapperna?
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Gör som jag, käka morfin så behöver ni inte
> gå på toa alls.


Men semlorna då? Vad händer med semlorna?
 
hur laddar proffsen mellan etapperna?
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Men semlorna då? Vad händer med semlorna?


Suck... Jag vet....
 
hur laddar proffsen mellan etapperna?
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag minns inte riktigt vad det stod. Men de lär
> ju trycka i sig en hel del.
> Geologen, äter du 5000kcal under själva
> cyklingen? Det är riktigt mycket mat. Enligt min
> pulsklocka så bränner jag 400-500 kcal per timme
> under långrundorna.
> /J


Nej, totalt under dygnet då. Har väl en basförbrukning kring 2500 kcal en aktiv dag. Så kanske 2500 extra. Jag räknar 500 kcal/timme.
 
hur laddar proffsen mellan etapperna?
De har ju förmånen att kunna äta så mycket de vill. Och härligt läskiga feta saker. Till skillnad frå oss övriga har de inga"depåer" att ta av.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Gör som jag, käka morfin så behöver ni inte
> gå på toa alls.

Vadå vart du inge pissnödig. Av mitt morfin jag fick för handen måste jag pissa oftare och oftare. När jag efter ett par dagar till slut höll på att sängväta slutade jag och körde ipren istället.
 
hur laddar proffsen mellan etapperna?
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, totalt under dygnet då. Har väl en
> basförbrukning kring 2500 kcal en aktiv dag. Så
> kanske 2500 extra. Jag räknar 500 kcal/timme.

Ok, bra. Blev lite orolig ett tag.
 
hur laddar proffsen mellan etapperna?
Sådant här finns det givetvis studier på. men kortfattat. proffsen ligger inte i energibalans under de långa etaploppen, detta pga problem med magen/aptiten oftast. vilodagarna ägnas åt att äta, mindre mat under de längsta dagarna i sadeln. detta räcker oftast inte för att uppräthålla energibalans, och många avslutar etapplopp lättare än de startade.

att äta mycket är en konst. det krävs både vana och rätt inställning att få i sig 7000 kcal om man håller sig till mat av det nyttigare slaget.

givetis har proffsen precis som vanliga dödliga fettdepåer att ta av.
 
Senast redigerad av en moderator:
hur laddar proffsen mellan etapperna?
Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> att äta mycket är en konst. det krävs både
> vana och rätt inställning att få i sig 7000
> kcal om man håller sig till mat av det nyttigare
> slaget.


Jo tack jag vet. När jag höll på med byggning, för ca 1000 år sen, så var trenden att man skulle äta upp mot 10.000 kcal per dag. Eftersom jag bara åt ris och kyckling så fick jag pressa ordentligt för att komma över 5000. Men en polare åt 8000 kcal per dag. Och då bara ris, kyckling eller tonfisk. Han vägde iofs 120 kilo. Jag låg på ynka 90.
Om man äter fettogubbemat så går det nog prima. Men då lär man inte kunna cykla så värst bra i alperna. :)
 
hur laddar proffsen mellan etapperna?
Efter etapp?

Dusch, massage, kanske lite media, mat, ringa familjen, vila, se en film, äta lite mer, sova.

Mycket mer än så är det nog inte.

Och SÅ tungt kan det inte vara att vara proffs. Igår när Bettini vann hade de cyklat bara 3.19 den dagen! Latmaskar!
 
hur laddar proffsen mellan etapperna?
En sak är säker. Anledningen till jag inte kör TdF i ett proffsstall är inte att jag saknar förmågan att få i mig 6 MCal per dag.
 
hur laddar proffsen mellan etapperna?
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo tack jag vet. När jag höll på med byggning,
> för ca 1000 år sen, så var trenden att man
> skulle äta upp mot 10.000 kcal per dag. Eftersom
> jag bara åt ris och kyckling så fick jag pressa
> ordentligt för att komma över 5000. Men en
> polare åt 8000 kcal per dag. Och då bara ris,
> kyckling eller tonfisk. Han vägde iofs 120 kilo.
> Jag låg på ynka 90.
> Om man äter fettogubbemat så går det nog prima.
> Men då lär man inte kunna cykla så värst bra i
> alperna. :)

Men fet är ju det man ska trycka om man vill få i sig energi.
Multisportare kör chips, nötter och choklad i mängder i växlingarna, allt för att få i sig tillräckligt med kcal och har man tid så får man väl plussa på med lite kolhydrater oxå, men de kör ju typ mandelmassa (rostade som en rostmacka) med jordnötssmör och sylt på och en sån "sandwich" är väl en 1000 kcal bara det
 
hur laddar proffsen mellan etapperna?
Massage, massor med vit kött och ris/pasta. De äter inte massor av fett eller rött kött. Det är för svårsmällt och fodrar galla för att brytas ned.
Svårigheten är att få i sig mineraler och spårämne. Det ges ibland iform av sprutor.

Mycket energi ätes under etapperna iform av gel, kakor och matpackar vid fasta langningarna.
Matpacken innehåller vad cyklisten gillar och kocken orkar tillaga.
 
Tillbaka
Topp