Hur laga punktering ?

dans

Aktiv medlem
Hur laga punktering ?
Jaaa, ni läste helt rätt.

Skulle igår försöka förklara per telefon (härifrån Sri Lanka) för dottern (i England) hur hon ska laga punkteringar på nya cykeln.
Gick väl sådär per telefon, så nu sökte jag på Läsvärt efter "laga punktering" för att hitta någon tråd med sedvanligt happy-pedagogiska bilder.
Men icke. Detta verkar vara ünderkurs, hittade ingen som nedlåtit sig till att göra en sådan instrux.
Någon som vet var en liten bra sådan instrux/bildserie finns ?

Och happy är ju alltid happy, så kanske bäst att tillägga, det är faktiskt dottern som undrar ;-)
/dans

Hur laga punktering ?
dans skrev:
-------------------------------------------------------
> det är faktiskt dottern som undrar

Det är alltså dottern som undrar hu hon ska förklara för dig hur du lagar en punktering, eller ??

Hur laga punktering ?
Oscar skrev:
> byt slang inte värt att laga

Det är visst värt att laga, har aldrig fått punka i en lagning. Enklast är att lägga på en ny men det är superenkelt att laga också. Jag brukar laga när jag har några trasiga slangar liggandes.

Hur laga punktering ?
det finns en gammal tråd här på forumet där punkalagning beskrivs i 27 enkla steg. Vi får väl se vem som hittar den tråden igen först.

Hur laga punktering ?
Att laga en slang tar minst 15 minuter i anspråk, ofta säkert 20-30 minuter. Beräknar man utifrån genomsnittlönen i Sverige (vad många säljer åtta timmar per dag för) kostar det alltså ca 37,50 - 75 kr i tid att laga en slang. En bra cykelslang (Schwalbe, Continental mfl) kostar 35-50 kr.

Risken att få punktering är naturligtvis större på en lagning, inte minst direkt när du sätter samman lagningen och pumpar upp tryck i slangen.

Slutligen är det stor risk att slangen blir deformerad med obalans eller till och med missljud som följd.

Fördelen med att laga är väl möjligen miljömässiga, att man inte bygger på sopberget. Då kanske man måste gå steget längre och fråga sig vad "vulklösning" är och hur miljövänligt det är...

Hur laga punktering ?
JTH skrev:
> Att laga en slang tar minst 15 minuter i anspråk, ofta säkert 20-30 minuter.

Men kom igen! Det tar max 5 minuter, tre tag med sandpappret och på med en självhäftande lapp. Hur ska det kunna ta 30 minuter?

Hur laga punktering ?
Dessutom är det väl oftast inte av ekonomiska skäl man lagar en slang, utan för att man inte kan ta sig till affären för att köpa slang pga att man har punka på cykeln. så kallat monument 22 ;)

Hur laga punktering ?
Fredrik S skrev:
> Dessutom är det väl oftast inte av ekonomiska
> skäl man lagar en slang, utan för att man inte
> kan ta sig till affären för att köpa slang pga
> att man har punka på cykeln. så kallat monument
> 22 ;)

Men man har en lagningssats? Vilken vetenskaplig och rättvisande jämförelse! Använder man sin cykel mer än ett par gånger per år är det klart att man alltid har 2-3 slangar av rätt dimension liggande hemma!

Hur laga punktering ?
putchi skrev:

> Men kom igen! Det tar max 5 minuter, tre tag med
> sandpappret och på med en självhäftande lapp.
> Hur ska det kunna ta 30 minuter?

Det händer inte. Identifiera var hålet är, torka slangen, klistra/lappa och sitta och hålla skiten i fem minuter tills det fäst ordentligt.

Är detta en slags ny irrationell puritanistisk utbrytning i stil med fixietrenden på allmän väg? "Om jag bara gör något RIKTIGT udda och RIKTIGT irrationellt så kommer jag vara rätt ensam om det".

Kan man inte bara sätta en klädnypa i pungen när man cyklar istället?

Hur laga punktering ?
Det här med att räkna tid mot pengar tycker jag inte är något vettigt argument. Vi cykla för nöjes skull (om man är nu inte cykelbud).

Vad spelar det för roll/vad kosta det om man sitter framför TV en kväll och lagar ett par trasiga slangar? Själv har jag sparat multum genom att utföra eget underhåll på hela cykeln.

Själv har jag alltid extra slang och punka lappar. I första moment byta jag ut slangen för att det är lättare och visst snabbare. Men första möjliga lediga stund jag har så laga jag den trasiga slangen så att nästa gång jag få punka så har jag en reparerat slang till. Man altid får punka när man har mest bråttom och blir förbannat på sig sjölv att man inte har köpt en ny slang.

Hur laga punktering ?
Klart som fan att man lagar punkor. 5 min är inget offer. Men är det någon som vet hur man får
tag på de där minsta laglapparna som brukar finnas i lagningssatserna. Är ju de enda man kan använda
på racerslangar.

Hur laga punktering ?
Köp lagningslappar på rulle, brukar finnas på OK eller Konsum. Sen klipper man lapparna hur små man vill. Rullen tar aldrig slut, räcker tills man slarvat bort den.

Hur laga punktering ?
Själv har jag fått tre punkteringar de senaste två dagarna. Av någon bitterljuv anledning har jag fått alla punkteringar max 100m från stället jag var på väg till, så det vart inga långa promenader. Två på framhjulet och ett bak.

"GatorSkin är riktigt bra, extra 'starka' mot punkteringar", sa herrn i cykelbutiken. Shure bernard, har fått 4 st på 1,5 månader medans mina SportContact rullade hela sommaren utan några punkteringar.

Hur laga punktering ?
Bubblan, ianthewelshman, Anders H och Motvind

Bubblan skrev:
> Själv har jag fått tre punkteringar de senaste
> två dagarna. Av någon bitterljuv anledning har
> jag fått alla punkteringar max 100m från
> stället jag var på väg till, så det vart inga
> långa promenader. Två på framhjulet och ett
> bak.
>
> "GatorSkin är riktigt bra, extra 'starka' mot
> punkteringar", sa herrn i cykelbutiken. Shure
> bernard, har fått 4 st på 1,5 månader medans
> mina SportContact rullade hela sommaren utan
> några punkteringar.

Jag har cyklat ca 4000 km i år, merparten på pendlarhojar (bytt hoj men har samma slangar och däck faktiskt) som har olagade contislangar (presta) och vikbara Continental Contact 622-42 med 3,8-4,2 bar i. Jag har inte fått en enda punktering.

Särskilt med den årstid vi nu genomlever menar jag att det är bättre om cyklister gör det lätt för sig och byter till nya slangar än kankse skiter i att cykla helt och hållet. Om sedan vissa tycker sig ha tid, eller för all del kanske tycker det är lite roligt att mecka cykel är det väl inget fel med det.

Hur laga punktering ?
JTH skrev:
> Använder man sin
> cykel mer än ett par gånger per år är det
> klart att man alltid har 2-3 slangar av rätt
> dimension liggande hemma!

Jahaja..

Hur laga punktering ?
Själv har jag fått fem punkteringar på tre veckor och börjar bli dum i huvudet på att laga skiten.
I fredags spontanköpte jag ett nytt däck för att utesluta en variabel i alla fall... och idag sprängde jag en helt nymonterad slang.

Funderar på att köpa busskort istället :P

Någon som kan erbjuda ett par tröstande ord?

Hur laga punktering ?
Ja, fälgbandet är bra tips. Du går sätta dig och med fingertopparna känna dig fram över hela insidan av fälgen/fälgbandet och samma sak med däcket. Har du bytt till nya bra slangar och får tre punkteringar inom några veckor är ju något inte som det ska, om du inte kör över glas jämt?

Hur laga punktering ?
som jag sa...inte värt laga

JTH skrev:
> Att laga en slang tar minst 15 minuter i anspråk,
> ofta säkert 20-30 minuter. Beräknar man utifrån
> genomsnittlönen i Sverige (vad många säljer
> åtta timmar per dag för) kostar det alltså ca
> 37,50 - 75 kr i tid att laga en slang. En bra
> cykelslang (Schwalbe, Continental mfl) kostar
> 35-50 kr.
>
> Risken att få punktering är naturligtvis större
> på en lagning, inte minst direkt när du sätter
> samman lagningen och pumpar upp tryck i slangen.
>
> Slutligen är det stor risk att slangen blir
> deformerad med obalans eller till och med missljud
> som följd.
>
> Fördelen med att laga är väl möjligen
> miljömässiga, att man inte bygger på sopberget.
> Då kanske man måste gå steget längre och
> fråga sig vad "vulklösning" är och hur
> miljövänligt det är...

Hur laga punktering ?
Oscar skrev:
> som jag sa...inte värt laga
>

Om jag fakturerar mig själv 800:- per timme när jag bygger hjul så skulle mina hjul bli väldigt dyra. Dessutom byggs de oftast på kvällar och helger så det priset bör ju justeras upp.

Hur laga punktering ?
Kallefs skrev:

> Om jag fakturerar mig själv 800:- per timme när
> jag bygger hjul så skulle mina hjul bli väldigt
> dyra. Dessutom byggs de oftast på kvällar och
> helger så det priset bör ju justeras upp.

Är det ett förskastande av alternativkostnadsprincipen, chock efter insikt om dyra hjul eller en deklaration om att köpa färdiga hjul i framtiden? ;-P

Hur laga punktering ?
ja precis tid är pengar

men kanske kan vara terapi å laga punka vem vet?

Kallefs skrev:
> Oscar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > som jag sa...inte värt laga
> >
>
>
>
> Om jag fakturerar mig själv 800:- per timme när
> jag bygger hjul så skulle mina hjul bli väldigt
> dyra. Dessutom byggs de oftast på kvällar och
> helger så det priset bör ju justeras upp.

Hur laga punktering ?
Vad tråkigt att värdera all tid i pengar. Tänk vad dyr er cykling måste bli då!

I sommras låg jag på 100kr i timmen, en 6-timmarsrunda går då på 600 spänn. Plus 2 timmar i kringtid... 800kr för en vanlig helgrunda. Sen lägger vi cykelslitage på kanske 100kr på det. 900 spänn, plus ett par snickers och lite annat... En tusenlapp jämnt för varenda cykelrunda, och då är inte inköpspriset på hojen och personlig utrustning inräknat.

Nej, allt jobb jag gör åt mig själv är gratis annars skulle jag snabbt som fan få lägga ner cyklingen. Fattig student som jag är.

Hur laga punktering ?
Nu har jag surfat på Happy i tio minuter. Jag har en startavgift på 500 kronor och sedan en timtaxa på 800 kronor per börjad halvtimme. Det blir 400 kronor.

Nu har jag bara en liten fundering. Vart ska jag skicka fakturan? Eller ska man bara nöja sig med att veta att de här tio minutrarna minsann var värda 900 kronor?

Hur laga punktering ?
Jag tar 1200 kr per timme. Allt jag gör är värt det. Nu dricker jag en öl, den kostade 12 kr att köpa och 300 kr att dricka.

So worth it.

Hur laga punktering ?
Svep den så sparar du runt 290 spänn. Du får mycket slang för de pengarna.

Har du förresten räknat på om det är värt att byta slang själv? Det kanske blir billigare att lämna in cykeln till en cykelmek i stället?

Hur laga punktering ?
Verkligen kul att den rätt enkla frågan tog skruv så bra,
och tack för alla klara och entydiga (eh,hm..?) besked.

Säg gärna till när ni har rett ut frågan om rätt timdebitering också,
så skickar jag hela tråden till dottern (som är fattig student och lever på lånade pengar,
vilket innebär att timdebiteringen för henne blir negativ, d v s allt hon lägger tid på att göra själv blir en inkomst istället !).

Tillbaka
Topp