hur lägger man ut bilder här???

Du får testa lite, använd 'förhandsgranska'.

Bilderna måste du lägga någon annanstans och länka..

Lägga upp bilder på köp och sälj är enklare, du behöver bara ha bilden på din hårddisk så följer du instruktionerna och laddar upp den.

Ska du lägga upp bilder på forumet så måste du ha dem på en egen server och sedan länka in dem enligt instruktionerna som 42Hz skrev ovan!

Jag har oxå försökt lägga in bilder men hajjar inte den dära rappakaljan... Kan man inte gör det enklare ?

:o(

Senast redigerad av en moderator:
Min nya superstolpe!!!!!!
m_410fd22a37207.jpg

:o)

Skogling: Du högerklickar på bilden du lagt ut på fotosidan och kopierar hela adressen till den (den slutar med .jpg). Sen skriver du den mellan bildtaggarna, såhär: [1mg]http://fotosidan.se/bildkatalog/bild.jpg[/1mg]

Fast det ska stå img och inte 1mg - skriver jag rätt försöker forumet stoppa dit en bild ;)

Förhandsgranskningen är användbar när man testar sig fram.

Så som jag förstår det går det att göra enklare (har själ gjort en sådan funktion en gång i tiden...) men om folk ska lägga upp bilder på Happys (Happyfolkets...) server så tar det hen hel jäkla massa plats! Jag vet inte hur gott om den varan som finns men med tanke på antalet användare borde det krävas saftigt med utrymme. Till (nästan) alla internetabbonemang ingår serverutrymme på typ 10mb och det kan man ju använda till att lagra de bilder man vill dela med sig av...?

För att göra det behöver man ett FTP-programm alternativt webaccess till kontot men FTP är vanligare. Sen behöver man bara lägga in kontouppgifterna i programmet och vips har man tillgång till websidekontot.
Visserligen får man en knepig adress typ: home.swipnet.se/w-12345 men det kan man ju leva med om man bara ska lagra bilder.

Ett annat alternativ är att registrera sig för någon av de många gratistjänster som i vissa fall erbjuder 100mb utrymme (en bild tar kanske 200kb). Eller så köper man ett konto hos ett webhotell. Eller skaffar egen server.

I övrigt RTFM för mer info.

Edit: Var lite långsam och svarade kanske på fel saker men låter det stå kvar...

Visst skulle det gå att göra enklare, det finns inbyggd funktionalitet i forumprogramvaran för att kunna ladda upp bilder och så.

Utrymme är inte det största problemet, vi har en halv gigabyte på den här servern iallafall, utan det stora problemet är bandbredden som kommer gå åt i ett nafs. 15GB / månad får vi göra slut på och vi är redan där i krokarna och nafsar även om lite omkonfigurering av webservern sänkte förbrukningen en del.

Det är dyrt med mycket bandbredd om man vill att servern ska stå i sverige och det vill jag att forumets server ska göra. Däremot är det på gång med ytterligare en server där vi har lite planer för bildgallerier och så. Den kommer stå i USA och kosta mindre pengar. Kommer så småningom.

12,7GB i Juli (som var rätt lugn) och 13,5 i Juni - och det är forumet som förbrukar bandbredd till 95%, exklusive bilderna som cache:as rätt snabbt hos folk.

Mod_Gzip är påslaget så all text som överförs är komprimerad, annars hade det varit nästan 50% mer.

Här är min dotter Sippa till höger görandes en konstig grimas. Hennes kompis Jennifer är till vänster, lika konstig grimas även där. Dom har bakat en pepparkaksborg och är således stolta. Bilden togs i vintras:

P1010224.jpg

Roger Skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man inte har egen server eller liknande, kan
> man ladda upp bilder från sin hårddisk direkt till
> http://www.imageshack.us/, och sedan länkar man
> härifrån till dem. Låter krångligt, men det är
> faktiskt väldigt enkelt.

Fan,den funkar ju klockrent.....tackar så mycket!

/Fredde

Tack Roger!

Här är min cykel(nej, dämparen är inte gjord av nishiki):

Cascadestor04.gif

...och här är en som jag gärna skulle byta den mot:

04SWorksEpicDisc_l.jpg

Tillbaka
Topp