Hur lågt kan man gå?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
Pga att den 4-åriga grabben har börjat peppa på enklare skogscykling har jag börjat leka med tanken på att köpa mig en mtb modell enkel. Om man har ovanstående krav för ögonen - hur lågt kan man gå?

Det finns (har jag sett) cyklar så lågt som runt 4kkr-strecket, med Tourney-växlar, qr och enklare suntour-gafflar. Är det värt att köpa en sådan hoj? Eller ska man upp till 15kkr så att man får en vettig ht med luftgaffel, TA osv?

Vad tycker happykollektivet?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
Oavsett vad du väljer att göra - undvik cyklar från Decathlon.
Det bästa är nog att försöka få tag på begagnat, ger bäst valuta.

Varför är just decathlon skräp? Deras van rysel lvg/gravel verkar vara rätt ok utifrån pangförpeng…

Som jämförelse kan jag säga att jag hjälpte en polare att plocka upp en Serious (bikesters märke) och den var i behov av bakväxeljustering direkt från kartong (cagen tog i ekrarna; både L-skruv samt vajern behövde fipplas med för att få växlingen att funka).

plumse

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
cykel till en fyraåring passar i storlek i bästa fall en hel säsong 😋
Båda våra busar accepterade Spec Hotrock 16 och Hotrock 20, men först efter att jag bytt från gripshift till triggers.
Billiga cyklar med helt ok andrahandsvärde.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
cykel till en fyraåring passar i storlek i bästa fall en hel säsong 😋
Båda våra busar accepterade Spec Hotrock 16 och Hotrock 20, men först efter att jag bytt från gripshift till triggers.
Billiga cyklar med helt ok andrahandsvärde.

Detta är åas en cykel till mig. Jag har växt klart. 🙃

Grabben har en grym 16-tums Early Rider Belter. Hans hoj lägger jag gärna stålar på. 🥳

Fundadores

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
Trist om du upptäcker att MTB är kul, och då har du slösar bort 4-5000 på en dålig cykel som du kunde lagt på en bra hoj från början.

Barometer

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
Varför är just decathlon skräp? Deras van rysel lvg/gravel verkar vara rätt ok utifrån pangförpeng…

Som jämförelse kan jag säga att jag hjälpte en polare att plocka upp en Serious (bikesters märke) och den var i behov av bakväxeljustering direkt från kartong (cagen tog i ekrarna; både L-skruv samt vajern behövde fipplas med för att få växlingen att funka).
För att om du köper en mtb där får du en cykel som de själva skriver, inte är gjord för att använda som en mtb. Jag tycker det säger det mesta.
Men sen har jag också personlig erfarenhet, en kompis till min son vurpade nu i helgen på en hoj därifrån. Ingen allvarlig vurpa men bakhjulet såg ut som en åtta efteråt. Gick inte att snurra. Grabben - fick inte ett blåmärke.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
Jag vet inte men svårt att hitta nåt vettigt alls just nu. Bättre att vänta ett år och cykla på nåt skrot nu. Går ju med vad som helst som sagt när han är så liten. Det väl typ preppad grön xc som är max.

Ja alltså det är korta banan på spillepengen som gäller idag. Tänker nog ta honom till random enkel stig runt genarp. Så nej, ingen hög nivå på cyklingen alls.

jonte987

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
Ja alltså det är korta banan på spillepengen som gäller idag. Tänker nog ta honom till random enkel stig runt genarp. Så nej, ingen hög nivå på cyklingen alls.
Min grabb pallar inte riktigt naturstig med rötter och sten. Hade han gjort som pappa säger så hade det kanske gått så det är väl olika med mognad/talang.
Grön xc på Isaberg är väl det mesta han kört.

NLC

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
Ja, men jag tror med de flesta barn så ska man ha små ambitioner innan 24''
Jag har dragit runt barnen på 16” och 20” delar av vita slingan i Härkeberga, bokskogspartierna i Bökeberg och visst är det studsigt och bökigt på rotmattor och stenar med helstelt och <2” breda däck men där finns en hel del lättåkt också. Men man får låta det ta den tid det tar och roligare att hitta en kortare slinga som kan köras/övas om och om igen istället för en lång loop.

Till TS - med lite tur kan du nog hitta ram, hjul och komponenter begagnat och bygga ihop något smutt.

jonte987

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
Finns delar av bökeberg som är grön xc. Närmast sjödiken tex där ridgymnasiet verkar härja runt är slätt nu när det är torrt.

Annars har jag en slinga i bokskogen på andra sidan yddinge som är barnvänlig.
Har en dotter på 24'' som ska rastas så drar runt grabben på påhängscykel nu men snart blir det 20'' så får bli ett nytt försök då.

ostrand

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
Alltså jag har cyklat med ungarna i skogen med en ombyggd Scott Sportster cityhybrid med smalaste mtb-däcken som gick i ramen och fjädergaffel. Så precis vadsomhelst för skit *går* ju att cykla med. Men det blir tråkigt och jobbigt om man ska hänga på jämnåriga.

jonte987

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
Vill du testa först får vi skaka fram någon MTB och ordna en provtur. Har cyclepro och Marino i lämplig storlek. Kanske min grabb vill ge det en chans till också.

hithit

Medlem
Hur lågt kan man gå?
Men va dan. Kan man en bry sig när man är 4. Hade jag kunnat cykla vid den ålder tror jag jag i förste hand varit stolt och glad över att det funkar.
Är ts så där medelklass nyrik i 4kantigt vitt hus i ett område byggt för 3-6 år sen med likasinnade grannar, köp då det dyraste du kan hitta....nästa år med...och nästa. Nästa och nästa

jonte987

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
Men va dan. Kan man en bry sig när man är 4. Hade jag kunnat cykla vid den ålder tror jag jag i förste hand varit stolt och glad över att det funkar.
Är ts så där medelklass nyrik i 4kantigt vitt hus i ett område byggt för 3-6 år sen med likasinnade grannar, köp då det dyraste du kan hitta....nästa år med...och nästa. Nästa och nästa
Vad svara du på?

Pfaff

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
I både Härkeberga och Pökeberg har jag cyklat stig på min gruscykel och släta Byways. Är det inte jättevått går det så bra så, det är ju inte direkt berg att besegra där. Vid blöta är kanske rivigare däck att föredra.
Har inte - jag må minnas fel? - @thomaslundstrom nån cykel åt grushållet?
Skulle nog fungera med barnet, även på Regnbågsbanan.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
I både Härkeberga och Pökeberg har jag cyklat stig på min gruscykel och släta Byways. Är det inte jättevått går det så bra så, det är ju inte direkt berg att besegra där. Vid blöta är kanske rivigare däck att föredra.
Har inte - jag må minnas fel? - @thomaslundstrom nån cykel åt grushållet?
Skulle nog fungera med barnet, även på Regnbågsbanan.

Jomenvisst har jag det! https://happyride.se/forum/threads/alltiallohojtipstrad-cykel-faerdig.3537078/post-3746487

Jag har faktiskt roat mig några kvällar att cykla iväg till spillepengen och ta ett par rundor med den där hojen på blåa. Skoj! Men det är inte utan att man undrar vad man kan göra med en liiite mer kapabel cykel…

jonte987

Aktiv medlem
Hur lågt kan man gå?
Jomenvisst har jag det! https://happyride.se/forum/threads/alltiallohojtipstrad-cykel-faerdig.3537078/post-3746487

Jag har faktiskt roat mig några kvällar att cykla iväg till spillepengen och ta ett par rundor med den där hojen på blåa. Skoj! Men det är inte utan att man undrar vad man kan göra med en liiite mer kapabel cykel…
Akta dig för det. Jag gick från 26'' HT till en sentier och utmaningen försvann så jag fick köpa en enduro och börja åka lift.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer