Hur lång cykelväg får man för 25 miljarder kronor?

Threeon

Ny medlem
Protest lista ...
http://www.klimatstartstockholm.se/

Det är ju för jäkla drygt med bilköer. Vad tror ni egentligen 25 miljarder cykelväg skulle kunna uträtta för trängseln i biltrafiken? Ett cykelnätverk en bit från bilvägar? Inte för att jag tror det löser all trängsel men det vore ideologiskt sunt att prioritera om grundläggande friheter så som biltransporter. Lite motion vore väl aldrig fel heller...

Mål:
Avlasta långholmsgatan genom att styra över cyklar till Årstabron eller essingeleden!

Åtgärder:
A)Fixa till bra anslutning mellan drottningholmsvägen upp på cykelbanan mellan Alvik och lilla essingen. Bredda cykelbanan på gamla bron mellan lilla och stora essingen. Bygg en "mysig" cykelbana under(eller brevid) motorvägen mellan stora essingen och gröndal.

B)Fixa till bra cykelbana längs västberga allé och fixa till en smidig snabb anslutning upp på Årstabron!

Inne i stan är liksom inne i stan och där får man räkna med att trixa, svårt att få till bra "genomfarter" där. Dom finns ju ofta redan. Vem cyklar t.ex på sveavägen när man kan ta roslagsgatan/rehnsgatan/döbelnsgatan liksom...

Senast redigerad av en moderator:
Det är antagligen dumt av mig att post i den här tråden, men så är jag lite dum också...

Men på vägarna förekommer ju också annan trafik än bara onödig bilkörning där det hade gått lika bra att cykla, så man kan inte bara rakt av säga att pengarna ska satsas på cykelvägar istället.

Bra länk.

Jag mailade en fråga till Vägverket i morse och bad om underlag, deras GD skriver i SvD idag att:

"Våra beräkningar visar på oförändrade utsläpp av koldioxid jämfört med att inte bygga någon ny förbindelse - köer genererar mer koldioxid än trafik som flyter"

vilket låter otroligt konstigt, den vanliga uppfattningen bland trafikforskare är att ökad tillgänglighet på vilket transportslag som helst snabbt genererar ökad trafik. Gäller cykel, spårvagn, bil osv...

Dessutom så ligger ca 40% av energianvändningen i infrastrukturen själv när det gäller avancerade projekt med tunnlar och broar, bygga och underhålla kostar otroligt mycket. Allt enligt Jonas Åkerman/KTH.

Nä, stoppa dinosaurien förbifart stockholm.

/J

edit: miljöpartiet som vågmästare både lokalt i stockholm och på riksnivå är bästa hindret mot förbifarten, jag har dragit det här noga med god vän som jobbat på SvD, DN, TT och Ekot med politiska frågor.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är självklart för cykelbanor o det högsta men en förbifart för motorväg runt stockholm är faktiskt verkligen på tiden (nej, jag har ingen bil själv). Kommer du från någonstans söder om stockholm och ska norröver så finns det ju ingen anledning att åka genom stockholm och spä på trafiken som ändå finns där. Om jag är rätt underrättad är det bara Stockholm och Tirana (Albaniens huvudstad) som är de enda två huvudstäderna i Europa som saknar "ringled" av något slag...

25 miljarder? Skulle gissa på närmare 40 innan den är klar. Det finns väl ingen anledning att tro att just detta byggprojekt med massa tunnlar skulle hålla varken tidsplan eller budget.
Men det krävs ju ett "lockpris" för att beslutsfattarna skall gå (med) på det. Sen är det "bara några miljarder till, vi är snart klara" som gäller ett par år.

De där albanien-referenserna är jävligt populära när man verkligen ska illustrera hur i-l-l-a det är ställt i sverige. Kommer nån ihåg ungmoderaternas slogans för länge sen? "Det finns bara två länder utan fri radio och tv. Det andra är Albanien"

Tillbaka
Topp