Hur lång livslängd på Continental däck.

LoopBL5

Medlem
Hej!

Köpte nyligen ett par Continental Speed King (35-622) däck till min CX. Efter nu ganska exakt 270 km senare så är mönster raden i mitten så när som helt utnötta på bakdäcket. Min cykling för tillfället är dagligen 40 KM varav 30 km är asfalt, 10 km stig och grusväg.

Som jämförelse så höll ju Schwalbe däcken (de som ingick när jag köpte cykeln ny) ca 260 mil på liknande underlag innan jag bytte. Iof grövre mönster på dem.

Är det rimligt att det skall slitas så fort?

Vilka faktorer påverkar slitaget på däcket?

Tacksam för lite svar. /Mattias

asfalt påverkar ett däck som är gjort för grus, gräs och sand negativt. I grund och botten beror det såklart på en massa faktorer, gummiblandning, mönstertyp, hur hårt du kör, lufttryck i däcken mm.

Det var precis likadant för mig också, de slets väldigt fort, samtidigt son greppet var ganska kasst också.

Upplevde samma sak med mina däck dock till XC. var försvinnande bra.
Kunde se skillnad i mönstret från rund till runda. Inte kul.

mina halvårsgamla conti raceking som sitter på den gamla hojen har fått en stor spricka där slangen numera pluppar ut vid luftryck över 2.5 bar, oacceptabelt

Det är väl mer eller mindre race-däck och de är väl normalt sett inte gjorda för att räcka länge utan kortare och bättre typ. Lite beroende på underlag förstås. Fast att lyckas slita ner dem på en vecka känns ju lite märkligt förstås.

Ett hårt pumpat SK-däck på asfalt blir ju i princip att enbart köra på det mittersta av däcket på ett sandpapper så då lär det slita därefter.

Tipset kan nog vara att leta rätt på ett däck som är gjort för pendling istället. Anpassat mönster och troligen hårdare gummiblandning. Samt att se till att ha rätt lufttryck.

/Freddo

X-kingen som jag kört med i sommar inköptes samtidigt som cykeln i Maj i år.. har cyklat till 80% i skogen och fick byta nu. Vet inte KM antalet men det är en hel del.. Men tycker dom slets för fort..

Även jag har haft problem med dessa conti-däck. Mina höll ca 180 mil. Jag har bytt däcken mot conti contactsport med storlek 28/622. Jag kör asfalt och grus med min CX, och det funkar bra än så länge.

Tillbaka
Topp