Hur lång skall en kedja vara egentligen?

Patrik .

Ny medlem
En sak jag funderat på när jag byter kedja är hur lång den egentligen skall vara - om vi skippar det estetiska och istället går in på det funktionella - hur lång skall kedjan på en MTB vara för att växla på bästa sätt? Skiljer det sig mellan MTB och Landsväg?

Vad säger ni?

#Patrik.

Så kort som möjligt enligt mig för att minska vikt, och öka hållbarheten. Kedjan börv även slå mindre vilket bör minska risken för kedjestrul.

Men helt ärligt så har jag nog aldirg gjort en riktig jämförlse. Tror det är svårt att göra.

Oh, vilken klassisk fråga! Det står i läsvärt men jag beskriver det ändå:

För att mäta detta: Lägg kedjan på största drevet fram och största klingan bak, lägg till två länkar. Nu har du mätt fram längden. Då är det bara att kapa bort de länkar som blev över efter mätningen och så kan du montera kedjan. Voilá!

Öhhhhhh, du får tänka lite längre om du har en FS hoj då de kan äta kedja. Men det är klart. lägger du till två länkar så är det ju ganska mycket så då kanske det funkar ändå med lite tur.

På en FS så funkar exemplet med "stora till stora plus 2 länkar" men jag brukar ta bort dämparen och kolla så inte kedjan blir för kort vid "fullt slag"

Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> På en FS så funkar exemplet med "stora till
> stora plus 2 länkar" men jag brukar ta bort
> dämparen och kolla så inte kedjan blir för kort
> vid "fullt slag"

Kan man verkligen generealisera alla FS sådär?

Hmm kanske inte, eller varför inte?
Fast jag är bara intresserad av att inte kedjan blir för kort vid nytjande av fullt slag för att förhindra eventuella växelkrasher när man smiskar på nerför :)

Jag har kört så som fäsberg skriver men den e rurig ibland är kedjan för kort fast jag plockat bort dämparen å mäter in. Sen när jag kör lilla till lilla vilket man egentligen inte skall ligger rulltrissorna helt plana å raspar. Detta på single pivot får se om horst kanske gör skillnad?!

jonzén skrev:
> det funkar inte på alla fshojar. vissa dhhojar
> käkar mycket kedja..

Man tackar man tackar...då var det som jag trodde då:)

Har tom för mig att shimano påvisar detta i sin manual.

Precis min tanke!

Jag funderar på grundfilosofin gällande kedjelängd iom att bygger man själv så meckar man själv ...
Vill ju undvika de värsta misstagen ...
Men samtidigt - hur svårt kan det vara ..?

#Patrik.

PÅ en HT är det om ni säger.

På FS är det som Jonzén och Ville säger. En del ramar äter kedja när bakdämparen jobbar. Eller, egentligen gör väl alla det i viss mån men somliga mer än andra. (Med ett par mindre vanliga undantag typ Kona Cowan DS, Brooklyn, alla gearbox-hojar...) Dock behöver man inte alltid ta hänsyn till det, vissa hojar drar som nämnts väldigt lite.

Att FS cyklar äter mer eller mindre kedja verkar vi ju vara överrens om, men hur fastställer man rätt kedjelängde på en sådan?´

Fässberg skrev:
> Att FS cyklar äter mer eller mindre kedja verkar
> vi ju vara överrens om, men hur fastställer man
> rätt kedjelängde på en sådan?´

Man läser shimanos maula...;)

Eller så tar du bort dämparen och ser vart den äter mest kedja och lägger sedan upp kedjan på de två största dreven och kör som vanbligt:)

Ville skrev:

>
> Man läser shimanos maula...;)
>
>
> Eller så tar du bort dämparen och ser vart den
> äter mest kedja och lägger sedan upp kedjan på
> de två största dreven och kör som vanbligt:)

Ah, du menar att när man vet var den käkar mest kedja så låter man sedan bli att köra på just den utväxlingen?

Fässberg skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Man läser shimanos maula...;)
> >
> >
> > Eller så tar du bort dämparen och ser vart
> den
> > äter mest kedja och lägger sedan upp kedjan
> på
> > de två största dreven och kör som vanbligt:)
>
>
> Ah, du menar att när man vet var den käkar mest
> kedja så låter man sedan bli att köra på just
> den utväxlingen?

Öhhhhhhh. nej.

Så skrev jag inte hoppas jag. Skulle en cykel käka olika mycket kedje beroende på vilket utväxling du har eller?

jag grö om..:)

När du hittat läget på din cykel där avståndet mellan baknavet och vevlagret är som längst så har du ramen i det läget och gör precis som du monterar en kedja på en HT....;)

Fässberg skrev:
> Ah, som jag trodde då. Fast var inte helt säker
> på att jag tolkade dig rätt i förra inlägget
> ;)

Det är ju inte alltid så lätt att veta. Men jag har en övning som gör det lättare. Om det du tolkar är det riktiga och rätta. då har du tolkat mig rätt. Men dom det du tolkar inte överenstämmer med verkligheten...då har du tyvärr tolkat mig fel...;-)

Tillbaka
Topp