Hur lång tid tar Vålådalen - Helags

Kenzo

Medlem
Hej.

Jag tänkte cykla Vålådalen - Helags senare i sommar.
Hur lång tid tror ni att det skulle ta.

Väl där så tänkte jag bestiga Helags och sedan cykla tillbaka.

Löser man det på två dagar om sover över i Helags?

Mvh Martin

Kenzo skrev:
-------------------------------------------------------

> Löser man det på två dagar om sover över i
> Helags?

Verkar var i kortaste laget om du inte är på olympisk nivå. Tar två dagar minst att gå från Vålådalen till Helags.

Om jag kollar på kartan så är det ca 4 mil där imellan.
Fast jag vet inte hur terängen ser ut, vilken hastighet man kan räkna med.

Har ni cyklat där uppe? (uppe, från Göteborg sett).

/Martin

Kenzo skrev:
> Om jag kollar på kartan så är det ca 4 mil där imellan.

I riktigt "eländig" terräng brukar man snitta under 8 km/h, om det ändå går att cykla. Behöver man släpa går farten så klart ned.

Vilken rutt exakt hade du tänkt dig? Min erfarenhet av terräng här i jämtland/haärjedalsfjällen är att den är ganska brötig. Dock har jag inte cyklat just den sträcka du tänkt dig. Däremot har jag cyklat Helags - Gåsen, och det tänker jag inte göra om (smalt, stenigt och väldigt kuperat)

Ola

Olabandola skrev:
> Däremot har jag cyklat
> Helags - Gåsen, och det tänker jag inte göra om
> (smalt, stenigt och väldigt kuperat)

Jag har gått från Helags till Vålådalen två gånger, båda gångerna gick jag förbi Gåsen, och jag uppfattar det också som brötig stig. Om jag minns rätt hade jag två övernattingar den ena gången, då jag gick över Stendalsstugan (passade på att gå på Bunnerstötarna), och den andra gången då jag gick söder om Lillstendalsfjället och följde toppkammen på Härjångsstöten (var roligare än att gå i dalen) så övernattade jag bara i Gåsenstugan.

Det var evigheter sedan jag var där och det är inte omöjligt att det går att hoja på en dag för den som är i bra form. Det är dock inget jag skulle satsa på. För egen del skulle jag lägga till en extra dag för bestigningen av Helags och lite extra marginaler. Till saken hör, att fjällcykling kan innebära överaskningar med vädret varför man måste ha varma kläder med sig så man överlever en natt på fjället i låg temperatur om man skulle råka skada sig. Eller ringer man bara fjällräddningen på mobilen? Ytterligare en komplikation är att det är svårt att hoja med ryggsäck. Den hamnar fel på ryggen, blir liggande på ryggraden istället för att hänga på axlar och höfter, så det blir plågsamt efter några mil.

Jaha, det verkar vara jobbigare än jag trodde, får fundera ut något annat alternativ kanske.
Jag har alltid velat bestiga Helags men har bara två dagar på mig denna gången.

Ni som har cyklat i fjällen, finns det någon annan, mindre brötig, tur man kan ta i närheten av Vålådalen, Åre, Storulvån...?

Jag och min tjej hojjade Storulvån--->sylarna---->gåsen----->storulvån på 2 dagar. Mkt trevlig tur men precis som Per skriver mkt och snabbt växlande väder. Vi sov på sylarna en natt och fortsatte dagen efter. Man klämmer turen på en dag men då hinner man inte njuta så mycket av naturen. Sen var man ganska sliten efter sista biten upp till sylarna kan jag erkänna. Sopplunchen smakade magiskt ;-) Bästa kryddan.

Skönt äventyr helt klart med mkt fin cykling. Mindre tekniskt än vad jag är van vid här i Stockholm men mkt mer ett äventyr och bländande vackert. Kan rekomendera boken " Friluftsliv i Jämtland". Den hade vi som guide.

Fick även fin feedback om det aktuella läget i terrängen av Olabandola här på forumet. Han jobbar på Blåhammaren om jag inte missminner mig.

RR kommer när jag orkar ;-)

Lycka till!

Pat

Kenzo skrev:

> Jag har alltid velat bestiga Helags men har bara
> två dagar på mig denna gången.

Sorry, det var inte meningen att slå ner projektet. Jag har gått mellan Vålådalen och Helags men jag har ju aldrig hojat där.

Är det Helagsbestigningen som är det centrala kanske det skulle löna sig att gå eller hoja från Bruksvallarna. Det är den ort som ligger närmast och den har bussförbindelser med omvärlden.

Tips, sänd ett meddelande (PM) till "Fredrik L". Han har hojat en del i jämtlandsfjällen och kan säkert ge dig mer träffsäker info än jag.

Jilster skrev:
> Nu blev pressen större....på något konstigt sätt

Jättekonstigt! Jag hoppas på en RR som totalt sågar skiten så jag slipper släpa två cyklar till Åre! :)

Tillbaka
Topp