Hur länge håller en hjälm utan skador?

Prophet

Aktiv medlem
Har ett par hjälmar som jag haft ett tag.
Det som slog mig var att det är ju tillverkningsdatum i dem.

En av hjälmarna köptes förra året tidig vår. (2010/2011).
I den stod det juli 2007!
Är det ok?
Att handlarna måste bli av med det de har i affären förstår jag men lite fult känns det ändå.

Var i en annan affär i torsdags och där fanns en giro hjälm till fullt pris 1800 kr som hade datumet juni 2008.

Så hur länge är "bäst före" tiden på en hjälm?
A

Från Giros FAQ:

Q: How often should a helmet be replaced?
A: Giro has a general recommendation of replacing your helmet every three (3) years.

Om det beror på att materialet åldras så snabbt, slits ut av dagligt bruk eller tillverkaren vill sälja hjälmar framgår dock inte.

Det finns ett antal trådar i ämnet på nätet men jag tycker det är svårt att sålla ut vad som är fakta.

NTF:s 10 år lät ju bra.

Kanske enklast att skippa hjälmen, då slipper man i alla fall oroa sig för att den är för gammal.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Från Giros FAQ:
>
> Q: How often should a helmet be replaced?
> A: Giro has a general recommendation of replacing
> your helmet every three (3) years.
>
> Om det beror på att materialet åldras så
> snabbt, slits ut av dagligt bruk eller
> tillverkaren vill sälja hjälmar framgår dock
> inte.
>
> Det finns ett antal trådar i ämnet på nätet
> men jag tycker det är svårt att sålla ut vad
> som är fakta.
>
>
>
> NTF:s 10 år lät ju bra.
>
>
>
> Kanske enklast att skippa hjälmen, då slipper
> man i alla fall oroa sig för att den är för
> gammal.

Det kanske är en kombination av att vilja sälja hjälmar och att de räknat med absolut värsta möjliga förhållanden som t.ex. att hjälmen ligger öppet i en öken hela tiden.

Jag tror absolut att cellplasten håller mer än 3 år så länge man inte kvaddar den på annat sätt. Man får väl ha lite koll på grejerna och titta och klämma? Plasten borde ändå åldras snabbast närmast ytan och om den ser helt fräsch ut så är jag nöjd.

Men åldras gör de ju så det är ju definitivt prutläge om det ligger framme en hjälm som är så gammal. Fast om den legat i solen i ett skyltfönster hela tiden vettefan faktiskt.

10 år får man ta m. nypa salt oftast råkar man tappa den på marken o i skogen stöter stora grenar på hjälmen det slits. :)

NTF bryr sig nog inte om skogscyklister, utan riktar sig främst till vardagspendlare. Den sorten med 5000-kronors Crescent, korg på sidan, kavaj och byxor/kjol.

Cellplast! Men det finns hjälmar som är kolfiber-förstärkta, kanske inte spelar någon roll då det ärspeciellt Giro's hjälmar jag använder. (Ionos).

Det är cellplasten som är det stötupptagande materialet under skalet. Cellplast åldras nästan ingenting om den inte utsätts för uv-strålning (solljus).
10 år är nog safe.

Jaha! Då kunde jag ju ha min hjälm i ett par år till. Men det är klart. Den man använder i skogen har ju varit med om ett och annat.
Bla fått ett par cyklar i huvudet.

Vad ska jag nu säga för argument till frågan? ;)

Tack för alla svar.
A

Prophet skrev:
> Vad ska jag nu säga för argument till frågan?
> ;)

Det är ju bara att visa upp Giros rek. så får du säkert en ny hjälm av henne!

Svettmarineringen kanske åldrar cellplasten? Skämtar delvis men vem vet. Kanske har lätt frätande eller nedbrytande egenskaper? Tänker då inte på pendlare i första hand utan skogscyklister som tar i lite.

Som tur är har jag sällan behövt fundera på hur länge en hjälm håller utan skador för mina brukar kasseras rätt ofta efter att ha tagit några smällar.

Då är ju frågan hur kinkig man ska vara när man ramlar i skogen och det inte blir några större skador än lite repor i lacken?
A

Prophet skrev:
> Då är ju frågan hur kinkig man ska vara när
> man ramlar i skogen och det inte blir några
> större skador än lite repor i lacken?

Hjälmen är ju primärt till för att ta upp stötar, och den gör det genom att hjälmens material absorberar kraften som annars hade gått rakt in i huvudet på dig. Denna absorption syns inte alltid utanpå, även om smällen kan ha gjort så att denna stötdämpande förmåga är kraftigt nedsatt nästa gång du vurpar. Det är med andra ord omöjligt att säga någonting om hjälmens status, annat än att det skydd den gav vid första kraschen kanske inte riktigt är kvar. Själv ramlar jag sällan och slår i huvudet, men de gånger jag har gjort detta har jag kasserat hjälmen och köpt en ny. Om man nu använder hjälm verkar det enfaldigt att strunta i hur bra den skyddar.

Prophet skrev:

> Så hur länge är "bäst före" tiden på en hjälm?

Det beror helt på. Är det en hjälm som du nyttjar under pendling/träning. Eller har den legat förvarad i ett mörkt, UV-fritt, rum i lagom temperatur. Det kommer påverka hållbarheten på hjälmen en hel del, skulle jag tro.

Håller en hjälm designmässigt i mer än fem år ?

Bilagor

• helmet.jpg
    helmet.jpg
    6.8 KB · Besök: 415
Fliken skrev:
> Håller en hjälm designmässigt i mer än fem år
> ?

Nä men aero-trenden återuppväcker tillräckligt gamla pottor.

JT skrev:
> Vad händer just det där 10:e året? Säger det "poff" exakt då och så pulveriseras hjälmen?

Japp då inträffar ett s.k. AD (Autodestruktion). Och då ska/bör man inte ha hjälmen på lilla knoppen, när det säger Poff. Inte bra, inte bra alls.

10 Sekunderna innan detta inträffar hörs en mekanisk röst säga.

Denna hjälm kommer att självförstöras inom 10 sekunder, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 och så kommer hjälmen att försvinner med en liten Puff!

Pebben skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad händer just det där 10:e året? Säger det
> "poff" exakt då och så pulveriseras hjälmen?
>
> Japp då inträffar ett s.k. AD (Autodestruktion).
> Och då ska/bör man inte ha hjälmen på lilla
> knoppen, när det säger Poff. Inte bra, inte bra
> alls.
>
> 10 Sekunderna innan detta inträffar hörs en
> mekanisk röst säga.
>
> Denna hjälm kommer att självförstöras inom 10
> sekunder, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 och så kommer
> hjälmen att försvinner med en liten Puff!

Jag tror termen du söker är SMEF. Spontaneous Massive Existence Failure.

MoeJoe skrev:
> Svettmarineringen kanske åldrar cellplasten?
> Skämtar delvis men vem vet. Kanske har lätt
> frätande eller nedbrytande egenskaper? Tänker
> då inte på pendlare i första hand utan
> skogscyklister som tar i lite.

Jag vill inte tänka på det där. När jag hade extremfärger i håret o svettopendlade hade jag färglada ränder i ansiktet, efter hur svetten runnit. Hjälmdynorna blev färgglada. Efter någon månad utan färger i håret var färgen ursköljd -av ny svett. De där dynorna borde följa med i 100-pack när man köper hjälmen.

ratatosk skrev:
> De där dynorna borde
> följa med i 100-pack när man köper hjälmen.

Ett fett +1 på det!

Bland motorcyklister räknar man med att en hjälp bör bytas efter ca fem år. Det som knäcker hjälmarna är svett.

KjellF

s skrev:
> Från Giros FAQ:
>
> Q: How often should a helmet be replaced?
> A: Giro has a general recommendation of replacing
> your helmet every three (3) years.
>
> Om det beror på att materialet åldras så
> snabbt, slits ut av dagligt bruk eller
> tillverkaren vill sälja hjälmar framgår dock
> inte.

Jag bad Giro om ett förtydligande och så här svarade dom:

"Hi Stefan,
Thank you for your email. The recommendation is to replace your helmet every 3 to 5 years from the first use. Chemicals in your hair and in the environment and your sweat will start to break the liner down after that amount of time."

En hjälm som lagrats några år borde inte vara ett nerköp hur hållbarhetsaspekten med andra ord.

Ratatosk var inne på en relevant fråga för mig. Hur får ni hjälmen att hålla i fem år. Tvättar ni remmarna på något vis eller hur gör ni med vadderingen?

Jag har fler hjälmar. Åtminstone en för mtb och en för racer. Sedan tar jag alltid loss kuddarna i hjälmen varje gång och sköljer dem. Då är de fräscha till nästa gång och sitter inte kvar i hjälmen med svett.

Ang om designen håller i fem år så har jag en Giro Hex och en Giro Ionos från 2007 så visst finns det design som håller.

BTW, kommer ni ihåg Giro's toppmodel E3.
Tror den hette så. Den hade klarat designprovet idag.

Kuddarna pajar lätt och är svåra att få rena. Var på Cykloteket i huvudstaden och blev upplyst om att kuddar finns inte att byta utan man byter hjälmen varje år?
Åkte dock till en riktig handlare som beställde en ny sats à 65kr.

Remmarna kan tvättas i diskho med diskmedel.

5 år på hjälmen låter som ett bra riktmärke. Under den tiden har den hunnit tappas och klämts några gånger vilket inte är så bra.

dobi skrev:
> Hur är det, om man tappar en hjälm från en
> halvmeter ner på marken. Är den kasserad?

Det där har jag också funderat på, har min hjälm på en rätt smal hylla i garaget som sitter någon meter upp på väggen. Då det alltid ligger massa handskar under den har det hänt några gånger att hjälmen ramlar ned. Jag har resonerat så att det inte borde spela så stor roll eftersom mitt huvud inte är i hjälmen när den slår i golvet och därför fortsatt använda den.

dobi skrev:
> Hur är det, om man tappar en hjälm från en
> halvmeter ner på marken. Är den kasserad?

Jag har tappat en hjälm i golvet vilket gav upphov till en spricka i hjälmen. Så jag är rätt försiktig med sånt.

Hur länge skulle man säga att en POC DH hjälm håller? Man brukar ju säga 5 år för en hjälm. Men gäller det från tillverkningsdatumet eller från första användning? Hjälmen i fråga är tillverkad 2013 men har legat i kartong sen dess. Skulle få köpa denna till bra pris, därav frågan!

Olof E sa:
MEA samlade in och testade 675 begagnade hjälmar varav en del var så gamla som 26 år. De hittade ingen koppling mellan ålder på hjälmen och uppfyllande av standard för stötdämpning.
http://www.bhsi.org/up1505a.htm

Men då så. Inte som bildäck alltså. Då verkar ju en lagrad hjälm safe.
Frågar man tillverkarna kommer de säkert att säga något annat. Noterade att min nya hjälm var tydligt märkt med tillverkningsmånad & år.

Olof E sa:
MEA samlade in och testade 675 begagnade hjälmar varav en del var så gamla som 26 år. De hittade ingen koppling mellan ålder på hjälmen och uppfyllande av standard för stötdämpning.
http://www.bhsi.org/up1505a.htm

Annars är det ju bra för handlarna att hjälmarna inte åldras alls på lagerhyllan, men bör bytas ut efter två-tre års användande. ;-D
Själv slog jag till på en Fox Metah när jag ändå köpte en ny cykel, frågan är om min gamla Etto Dinoxxus var lika gammal som min gamla cykel, tio år, eller ännu äldre? Hm, den vann tydligen nåt designpris 1998...
http://www.norskdesign.no/industridesign/etto-dinoxxus-sykkelhjelm-article2015-287.html

Jag hade svårt att lokalt hitta en hjälm som satt lika bra, de flesta satt typ ovanpå huvudet och ser då också oerhört löjliga ut...

ForesterGuy sa:
... frågan är om min gamla Etto Dinoxxus var lika gammal som min gamla cykel, tio år, eller ännu äldre? Hm, den vann tydligen nåt designpris 1998...
Inte helt olik Etto Zero. Under 200kr på XXL om man vill "party like it's 1998" med andra ord. :-)

Tillbaka
Topp