Hur länge håller en hjälm?

Zooltrix

Aktiv medlem
Jag har funderat på hur länge en hjälm håller om man bortser från vurpor och annat. Tänkte att plasten och frigoliten i den borde bli spröd och tappa möjligheten att ta upp en smäll. Kör med en medelgod Bell hjälm som har bortåt 5 år på nacken, funderar på när den bör bytas ut...

Q:How Often Should a Helmet Be Replaced?

A:Bell has a general recommendation of replacing your helmet every three (3) years. If you are unsure of the condition of your helmet, or whether it should be replaced, call us at 800-456-2355 or e-mail us at consumersupport@bellsports.com for information on a free inspection.

http://www.bellhelmets.com/product-faq

Om du inte har slängt den i backen och varit allmänt vårdslös med hjälmen kanske den fortfarande är ok. Jag hade bytt. Den borde lukta lite småäckligt ändå ;)

Sen beror det väl på hur mycket du har använt den också (utsatt den för UV-ljus). Det är lite skillnad om hjälmen har förvarats i ett svalt och mörkt rum större delen av tiden eller om den har använts ute i solen dagligen.

Personligen hade jag bytt hjälmen om den var 5 år. Där nånstans går min gräns vad gäller livslängd för hjälmar som jag inte har slagit i.

Om jag fattat det rätt, så innhåller "frigoliten" i cykelhjälmar en större del mjukgörare än "normalt". Anledningen till 3-4 års rekommendationen är att det efter den tiden har frigjorts så pass mycket bjukgörare att frigoliten blivit hård men sprött (stavas det så???) och således inte kommer att ta upp kraften vid en smäll på samma sätt som den tidigare var konstruerad för...

Den där tidsgränsen på 3 år kan man väl ta med en nypa salt (det är ju ett multinationellt bolag som säkert vill ha lite säkerhetsmarginaler, för att inte kunna bli stämda). Men har du en 5 år gammal hjälm bör du nog överväga att byta den.

Har även "hört" att något märke har inbytesrabatt när man lämnar in och köper ny hjälm av samma märke (OBS kvitto kvrav på orginalhjälmen). Tror det var en säljare på Cykloteket som berättade det för mig (kan ha varit på Sportson också, kommer inte ihåg).

// Larsa

Jag hade min förra hjälm, en MET Atomos, i exakt tio år 2003 - 2013, och det hände inget!

Eller ja, det som hände var bara att jag blev mobbad pga det omoderna utseendet de sista åren...

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Avslutade du med att krascha hjälmen och att den
> då skyddade dig?

Nej, jag slängde den i brännbart. Idag har jag en kolfiberhjälm för 1400 kr...

Dags att byta min uppåt fyra år gamla Bell Faction då, som jag kraschat med typ tre gånger.
Kudden längst fram klarar ändå inte mitt svettande från pannan, tyget släpper från skumgummit efter en svetto-tur, och med det en stor del av komforten. Avverkat ett extra kuddset.

Får väl börja med att söka rätt på de bästa trådarna med hjälmrekommendationer på happy..

larsaw skrev:
-------------------------------------------------------

> Har även "hört" att något märke har
> inbytesrabatt när man lämnar in och köper ny
> hjälm av samma märke (OBS kvitto kvrav på
> orginalhjälmen). Tror det var en säljare på
> Cykloteket som berättade det för mig (kan ha
> varit på Sportson också, kommer inte ihåg).
>
> // Larsa

Bell har den krasch-dealen. Enligt Shimano Nordic är det bara att ta med den kraschade hjälmen till handlaren. De nämnde inget om kvitto.

Tillbaka
Topp